Puhuuko muiden isoisät sodasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
On muuten aika uskomatonta, että tästäkin aiheesta pitää joittenkin aukoa päätään. Mä kuitenkin vain olen kertonut faktoja. No kai Lunaticilla on taas vaihteen vuoksi huono päivä.
niin... käsittääkseni kyllähän se koko suomea koetteli se sota... mutta jos lunatic tarkoittaa sitä että pohjalaiset eivät olleet niin välittömässä vaarassa kuin esim. kaikki itärajalla asuvat. koska paljon lähti evakkoon miu tietääksein justiinsa pohjanmaalle ja sinnepäin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
On muuten aika uskomatonta, että tästäkin aiheesta pitää joittenkin aukoa päätään. Mä kuitenkin vain olen kertonut faktoja. No kai Lunaticilla on taas vaihteen vuoksi huono päivä.
niin... käsittääkseni kyllähän se koko suomea koetteli se sota... mutta jos lunatic tarkoittaa sitä että pohjalaiset eivät olleet niin välittömässä vaarassa kuin esim. kaikki itärajalla asuvat. koska paljon lähti evakkoon miu tietääksein justiinsa pohjanmaalle ja sinnepäin.
Niinhän se on enkä mä missään kohtaa väittänyt, että täällä olis ollut se pahin tilanne. Sitä vaikiaa aikaa vain on ollut muuallakin kuin itärajalla.
 
poipoipoi
Paljon, miltei kyllästymiseen saakka ;), sai kuunnella sotatarinoita pienenä mammalassa. Molemmat isoisät puhuivat sodasta kun olivat vielä elossa. Eturintamalla molemmat taistelivat. Toinen isoisistä kuoli viime vuonna, toinen toistakymmentä vuotta sitten. Mutta hienoa, että on saanut kuulla niitä kertomuksia ja kokemuksia. Ei osaa kuvitellakaan mitä ovat käyneet läpi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eivät puhuneet, mutta mummoni ja isotätini, joskus muistelivat millaista oli kotirintamalla kun pommikoneet lensivät kaupunkien yllä ja tulenkajo näkyi kauas maaseudulle asti. Tai millaista oli kun veli tuotiin rintamalta arkussa kotiin :(

Toinen mummoistani on kotoisin rajan taakse jääneestä Karjalasta ja joskus kertoi evakkomatkasta kauas Keski-Suomeen ja Etelä-Pohjanmaalle.
Miun pappani on kans karjalasta evakkona kulkenut pohjanmaalle ja sieltä takaisinpäin heinolaan, jonne jäi asumaan. Mistä päin karjalaa mummosi on?
Läheltä Viipuria, Vahviala taisi olla kunnan nimi.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mitähän kautta aikoinaan saksalaiset vetäytyivät Lappiin, josta Suomen armeija sitten heidät ajoi pois? Ehkei kuitenkaan Pohjanmaalla. Mutta kyllä se sota on pohjanmaatakin koskettanut ja kovasti, ei tarvitse mennä kuin käymään sankarihaudoilla siellä, niin näkee miten. Siellä lepää myös isäni isä.
Joo no ei sitä sun isäs isää varmaan Teuvalla tapettu?

Ihme uikuttajia te pohjalaiset taidatte olla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Paljon, miltei kyllästymiseen saakka ;), sai kuunnella sotatarinoita pienenä mammalassa. Molemmat isoisät puhuivat sodasta kun olivat vielä elossa. Eturintamalla molemmat taistelivat. Toinen isoisistä kuoli viime vuonna, toinen toistakymmentä vuotta sitten. Mutta hienoa, että on saanut kuulla niitä kertomuksia ja kokemuksia. Ei osaa kuvitellakaan mitä ovat käyneet läpi.
Taitaa olla ihmisestä kiinni kertooko. Aika paljon kuulee vain sitä, että ei näistä asioosta puhuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mitähän kautta aikoinaan saksalaiset vetäytyivät Lappiin, josta Suomen armeija sitten heidät ajoi pois? Ehkei kuitenkaan Pohjanmaalla. Mutta kyllä se sota on pohjanmaatakin koskettanut ja kovasti, ei tarvitse mennä kuin käymään sankarihaudoilla siellä, niin näkee miten. Siellä lepää myös isäni isä.
Joo no ei sitä sun isäs isää varmaan Teuvalla tapettu?

Ihme uikuttajia te pohjalaiset taidatte olla.
Hoh hoijaa taas sun kanssa.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Hoh hoijaa taas sun kanssa.
No kun asia tuli varmaan jo selväksi, niin tulee taas joku toinen pohjalainen inisemään, kun häneltäkin kuollu pappa tms joka makaa haudassa pohjanmaalla.
Liitty taas todella asiaan sekin.

B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Ja onko olemassa asiaa mistä sä et aukoosi päätäs?

Ei tule heti mieleen. Mutta huomaa että pohjalaiset on ykstotista sakkia.. onneksi evakkotie ei päättyny sinne!!!!!!!!!!!! :xmas:
Ota nyt taas ne lääkkeet ja ilman alkoholia. Toivottavasti lapses ei ole just nyt näkemässä äitinsä tilaa. Toistan itteäni, mutta niitä sun lääkkeitä ei saa ottaa alkoholin kanssa...
 
vieras
Mun toiset isovanhemmat on Karjalasta lähtöisin ja sen verran ovat puhuneet, että kova paikka on ollut lähteä evakkoon.
Jos mummo joskus on jotain puhunut, on alkanut heti itkeä. Ukki ei puhunut sodasta juuri ollenkaan, mutta painajaisia näki viimeisiin eliinvuosiinsa asti ja kovasti itketti sotamuistot.

Itse olisin halunnut kuulla sota- ja evkkojuttuja enemmänkin, mutta olen kunnioittanut isovanhempien valintaa olla puhumatta. Vaikeita ja raskaita asioita käsittää ihmiselle, joka ei ole kokenut samaa.
 
vieras
Voi scarlett, scarlett, sut saa niin helposti lähteen mukaan tuohon järjettömään jankkaukseen... Onneksi olkoon, Lunis, sä osaat kyllä ton Scarlettin provosoimisen, ei sillä että se nyt kovin vaikeaa olis, mutta sä onnistut ehkä parhaiten.

Hyvä ja mielenkiintoinen ketju, jonka aloittaja nyt itse pilaa kun ei malta olla yrittämättä antaa takaisin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Hoh hoijaa taas sun kanssa.
No kun asia tuli varmaan jo selväksi, niin tulee taas joku toinen pohjalainen inisemään, kun häneltäkin kuollu pappa tms joka makaa haudassa pohjanmaalla.
Liitty taas todella asiaan sekin.

B)
Etelä-Pohjanmaalla löytyy sankarihauta-alueita jokaisesta seurakunnasta, joihin on taisteluissa menehtyneet ja kotiin saadut vainajat on haudattu.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Juu isänisä kyllä puhui....äidin puolelta oltiin vaitonaisia tapahtumista.
Et sitten olekaan israelilainen, kuten olen epäillytkin.
Mikäs juttu se sitten oli? Vai kenen puolella israelilaiset sitten tappeli? :D
 
anni*
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Hoh hoijaa taas sun kanssa.
No kun asia tuli varmaan jo selväksi, niin tulee taas joku toinen pohjalainen inisemään, kun häneltäkin kuollu pappa tms joka makaa haudassa pohjanmaalla.
Liitty taas todella asiaan sekin.

B)
Etelä-Pohjanmaalla löytyy sankarihauta-alueita jokaisesta seurakunnasta, joihin on taisteluissa menehtyneet ja kotiin saadut vainajat on haudattu.
kuin myös varsinais-suomessa usealta hautausmaalta, mieheni pappa on kuollut sodassa mutta silti haudattiin kotiseudulle, onneksi!
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Etelä-Pohjanmaalla löytyy sankarihauta-alueita jokaisesta seurakunnasta, joihin on taisteluissa menehtyneet ja kotiin saadut vainajat on haudattu.

NIIN??? liittyy tähän millälailla?? Joka paikkakunnallahan niitä hautoja on. :headwall:
Luuletko että ne pohjanmaalla kuoli vai?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Etelä-Pohjanmaalla löytyy sankarihauta-alueita jokaisesta seurakunnasta, joihin on taisteluissa menehtyneet ja kotiin saadut vainajat on haudattu.

NIIN??? liittyy tähän millälailla?? Joka paikkakunnallahan niitä hautoja on. :headwall:
Luuletko että ne pohjanmaalla kuoli vai?
Kuka täällä niin väittää?
 

Yhteistyössä