Puhutaanko ujoudesta?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tarkemmin, että miten niitä ujouden haittapuolia saisi edes lievennettyä.

Itse koen omasta ujoudesta ja hiljaisuudesta huonoa omatuntoa. Ihan pienestä asti mulle toitotettiin, että "aloittaja ei paljoa höpise", "aloittaja on ujo". Sukujuhlissakin oikein otettiin spottivaloon, että "sanoppa sinäkin jotain". En ole se, joka jää jututtamaan jokaista vastaantulevaa ihmistä (näin esimerkkinä).

Olen monesti miettynyt, että voiko minuun edes tutustua mitenkään.
 
Tarkemmin, että miten niitä ujouden haittapuolia saisi edes lievennettyä.

Itse koen omasta ujoudesta ja hiljaisuudesta huonoa omatuntoa. Ihan pienestä asti mulle toitotettiin, että "aloittaja ei paljoa höpise", "aloittaja on ujo". Sukujuhlissakin oikein otettiin spottivaloon, että "sanoppa sinäkin jotain". En ole se, joka jää jututtamaan jokaista vastaantulevaa ihmistä (näin esimerkkinä).

Olen monesti miettynyt, että voiko minuun edes tutustua mitenkään.
En tiedä, miten niitä voisi lieventää, mutta oman asenteen kehittäminen auttaa siihen, että se, mikä ennen tuntui haittaavan, onkin jonkinsorttinen vahvuus.
Näin ainakin minulle on käynyt. Olen ihan pienestä asti ollut hyvinkin ujo ja hiljainen, mutta jossakin vaiheessa se lakkasi häiritsemästä. Nykyään se tuntuu olevan se ominaisuus, joka monia lähimmäisiäni kovasti kiinnostaa. Kun on hiljainen ja oppii ottamaan lähimmäisensä kohtaamisen rennosti, pystyy kuuntelemaan toista paljon paremmin kuin sellainen, jonka suuon aina niin suurella, ettei korvista mahdu menemään mitään sisälle.
Ja kun pystyy kuuntelemaan toista, voi joskus myös pystyä auttamaan toista. Siitä saavat kummatkin hyvän mielen.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Minä pidän hiljaisista ja ujoista ihmisistä. Monet ovat mukavia, ei paljon puhu, mutta sisällä tapahtuu paljon asioita. Olisi kiva tutustua
Ja välil käy niin et se ujokin sitten avautuu oikeassa seurassa et alus on hankalaa ja jänittää kovin itel ainakin näin enkä kyl mee nykii hihasta tuntemattomia ja ei hiljaisuudessakaan väärää ole tekee ihan hyvääkin. Ehkä ujojen kaveri äppi olis paikallaan et mis ujot voisi kohdata toisiaan ja kertoo vaik et alus ei ainakaan uskalla hirveesti puhua et se vaatii aikaa tai sitten olen vain vähpuheinen. Miettii vaik itelle mieluista paikkaa missä parhaiten rentoutuis tai hyvää musaakin messiin tai joku vaatetus mis tulee rauhallisempi ote. Vai onko sinulla läheisiä joiden seurassa ei ujostuta ja miten niissä tapauksissa pääsit yli ujoudesta mä saatan olla ujo uusien tyyppuen seurassa jasaatan olla kivi. Muuri.
 
vierailija
Ja välil käy niin et se ujokin sitten avautuu oikeassa seurassa et alus on hankalaa ja jänittää kovin itel ainakin näin enkä kyl mee nykii hihasta tuntemattomia ja ei hiljaisuudessakaan väärää ole tekee ihan hyvääkin. Ehkä ujojen kaveri äppi olis paikallaan et mis ujot voisi kohdata toisiaan ja kertoo vaik et alus ei ainakaan uskalla hirveesti puhua et se vaatii aikaa tai sitten olen vain vähpuheinen. Miettii vaik itelle mieluista paikkaa missä parhaiten rentoutuis tai hyvää musaakin messiin tai joku vaatetus mis tulee rauhallisempi ote. Vai onko sinulla läheisiä joiden seurassa ei ujostuta ja miten niissä tapauksissa pääsit yli ujoudesta mä saatan olla ujo uusien tyyppuen seurassa jasaatan olla kivi. Muuri.
Rentoutuis missä sen toisen tapais. Itelle tuli sellane mieleen just ainakin ite tykkäsin siitä viime kesänä.
 

Yhteistyössä