puhutaanko rahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laskeskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laskeskelija

Vieras
kertokaa kokemuksianne kaksi tai kolme lapsiset perheet ,miks ei usempikin lapsiset, kannattaako käydä täyspäiväisesti työssä.
esimerkki kyssäreitä:
1. monta lasta?
2. täys vai osa-aika vai ei ollenkaan?
3. hoitomaksut?
4. tulot miehen ja omat omat?
5. tuet? lapsilisiä ei tartte mainita kun niitä me kaikki saamme ja tiedämme kuinka paljon.
6.mitä teette molemmat työksenne ja mille aika välille työt sijoittuu?
7. asumiskulut vuokra/lainat ja vastikkeet ja sähköt.
8. yhteen vetoa kannattaako rahallisesti ja ajallisesti vai ei?

meillä näin:
1. kaksi
2. tällä hetkellä äitiyslomilla mutta aijon palata töihin tod.näk niin että teen noin 60-80 tuntia neljään viikkoon ja lapset eivät menisi kunnalliseen ja näin ollen saisin kodinhoidontuen.
3. esikoisen kerho 2 h viikossa 25 euroa lukukausi ja muskari 52 euroa lukukausi. eli ei hoitomaksuja.
4. käteen jotain noin 4000 kuussa jossa on kyllä kilometrejä tosi paljon ja löpöihin menee kuussa 700-1000e/kk ja sitten kun on tienpäällä ni syö/kahvittelee noin 500e/kk. mulla jää nyt noin 1100 euroa käteen.
5. ei tukia.
6. mies rakennusalalla. itse ravintolassa. miehen työt ovat ihan vaihtelevia ja niistä ei tiedä kuin edellisenä iltana. joskus voi olla pois viikon ja joskus menee 12 tai 14 ja tulee yöllä. töiden päättymisestäkään ei koskaa tiedä monelta loppuvat. eli on hoitovuoroista ma-pe pois kun ei voi tietää miten on kotona. oma työ aika sijoittuu 9.00-04.30 välille.
7. asutaan sähkölämmitteisessä omakotitalossa. lyhennys 850e ja sähkö 200e kuussa. kaikkiin perheen vakuutuksiin eli koti, autot, lapset, henki, yhteensä vuodessa n.2400 euroa eli 200e/kk. yhteensä kulut näistä siis 1250kk . lisäksi autolaina 530 kk.
8. itse olen laskenut että jos äitiys loman jälkeen käyn n. kaksi vuoroa viikossa tekemässä ja saan tehdä vähintään toisen la tai su ja toisen pääsääntöisesti viikolla aamun niin minulle jää saman verran kodinhoidontuen ja lapsilisien kanssa käteen kuin nyt. eli niin että laskut hoitaa. meillä ei makseta mitään kunta lisiä eli tuki on vaan se perus osa ja sisaruksesta se mitä yli kolme vuotiaasta maksetaan.

ai niin se pointti miksi näitä olen laskeskellut on se että kahden lapsen täyshoitohan maksaa nykyään noin 440 ja meillä vielä pitäisi lasten olla vuoropäiväkodissa. olen tullut siihen tulokseen ettei maksa vaivaa minun mennä kokonaan takaisin töihin. meillä onneksi niin että kakki isovanhemmat osallisituvat mahdollisuuksien mukaan lasten hoitoon ja yksi mummoista (lapsillamme on yksi varamummo) on kokonaan kotona ja hän mielellään hoitaa lapsia.
lisäksi olen todennut etten tiedä millä alalla pitäisi olla töissä että kolmen lapsen kanssa kannattaa töissä molempien olla kun pienin on alle kolme?

Yhteistyössä