puhutaan vähän lihapullista..

• Viestiketjun aloittaja jauhetaannyt
  • Ensimmäinen viesti
jauhetaannyt
eräästä ketjusta vain mietin, kun on puhuttu lapsille lihapullien tarjoamisesta, niin moni huutelee siellä että ei mitään eineksiä ja lidlin halpis lihapullia voi kelleen syöttää, niin mieleeni vain tuli, että onko tosiaan ihan vieras käsite, että lihapullat tehdään itse naudan jauhelihasta? siis kun te kotona styötte vaikka lihapullakastiketta, niin ostatteko te ne tosiaan kaupan einesaltaasta?
minä kasitän aina lihapullat niin, että ne on tehty ihan käsin pyöritelemällä, joskus myös teen ihan niinkin pitkälti alusta asti, että jauhan lihaa itse, on tehty hirvenlihapullia, naudanlihapullia ja silloin tällöin teen myös kasvispyöryköitä..

"vieras"
Meillä tehdään itse naudan paistijauheihasta (+munaa, kermaviiliä ja mausteita) käsin mut olen laiska ja paistan uunissa pellillä :ashamed: voitelen kädet tosin ruokaöljyllä niitä pyörittäessä että pinta on aika kiva kuitenkin =)

Mä käsitän kyllä kanssa lihapullat niin, että ne tehdään itse. En voisi kuvitella oikein mitään tilannetta, mihin tarvisin eineslihapullia. Siksi ihmettelinkin siinä ketjussa, että oikeastiko joku pitää juhlavana ruokana sitä että haetaan Lidl:stä lihapullat lapsille.

"sondersson"
kesäisin kerran tai pari ostetaan valmiita pyöryköitä vartaisiin mutta muuten tehdään ite. Jos tuntuu ettei jaksa paistaa niin sitten uuniin, taikinaan vaan jotain mehevöittävää, esim. tomaattimurskaa ettei tule kuivia.

Millaisia kasvispyöryköitä teet? Mä oon tehnyt falafeleja mut kiinnostas kokeilla jotain muutakin kasvisversioo :)

Minä en tee itse lihapullia.:xmas: Ne tekee mies.

Mutta juu olen ostanut Lidlistä valmislihapullia, en juhlaruoaksi, vaan arki-ilta laiskuuden yllättäessä. Tosin lihapullat kätketään kermaisentomaattisenpippuriseen kastikkeseen, sellaisenaan niitä en tarjoa.

jauhetaannyt
[QUOTE="Jep";25682716]No en mä pidä omatekoisia lihapulliakaan mitenkään juhlavina jos nyt siitä oli kyse.
Ja kyllä, teen itse lihapullia naudan jauhelihasta.[/QUOTE]

ei nyt juhlavuudesta ollut kyse, vaan siitä, että kun lihapullista puhuttiin, niin kaikki jotenkin heti mielsi ne einespulliksi ja sanoi, ettei syötä lapsilleen sellaista moskaa kotonakaan..siitä sitten mieleeni tuli, että jos on puhetta lihapullista ruokana noin yleensä, niin mielletäänkö ne aina einespulliksi :)

"vieras"
Itse teen minäkin useinmiten lihapullat, no lihan jauhaa joko lihamestari tai tätini, jos hirvenlihaa käytän, mutta juhlaruokaa ne ei ole koskaan. Ainoa poikkeus voisi olla jotkin lastenjuhlat joihin lapsi itse niitä pyytää. Mulle on kuitenkiin ihan sama vaikka ystäväni niitä tarjoaa lähes jokaisissa juhlissaan, häistä tupareihin ja ristiäisitä synttäreihin, hän kun on ruotsalainen, mutta minun juhliini niitä ei tule, ei vaikka joku niitä lapselleen pyytäisi.

"annika"
naudan jauhelihasta teen, jos jaksan pyöritellä, yleensä teen pihvejä ja paistan nekin uunissa kun en jaksa paistaa pannulla. mun ohjeella tulee kyllä sen verran löysä taikina ettei se pannulla tahdo pysyä kasassakaan, pikkupullia olen paistanut jotain juhlia varten, mutta vaähänki isommat hajoaa pannulla, uunissa tulee hyvää.

mä laitan jauhelihaa, kermaviiliä, korppujauhoja, sauvasekoittimella soseutetun sipuli+vesi soseen, suolaa, mustapippuria, paprikaa, chiliä, soijakastiketta, oregano, ketsuppia, tomaattipyrettä, kananmunaa.

jauhetaannyt
[QUOTE="sondersson";25682721]kesäisin kerran tai pari ostetaan valmiita pyöryköitä vartaisiin mutta muuten tehdään ite. Jos tuntuu ettei jaksa paistaa niin sitten uuniin, taikinaan vaan jotain mehevöittävää, esim. tomaattimurskaa ettei tule kuivia.

Millaisia kasvispyöryköitä teet? Mä oon tehnyt falafeleja mut kiinnostas kokeilla jotain muutakin kasvisversioo :)[/QUOTE]

mulla tämmöinen resepti ollut nyt käytössä, muitakin on, mutta tällä olen nyt viimeaikoina tehnyt:

1 porkkana 1 sipuli 1 valkosipulinkynsi 0,5 pientä kesäkurpitsaa 1 rkl oliiviöljyä 1 prk (400/265 g) kikherneitä 1 tl juustokuminaa 0,5 tl suolaa 3 rkl korppujauhoja 1 kananmuna

korppujauhoa pinnalle ja öljyä paistamiseen.

Kaiken ruoan voi tehdä niin monella tavalla.. Jos esim. jollekin makaronilaatikko on sitä Saarioisten tms. lihamakaronilaatikkoa, meillä se voi olla tehty broilerijauhelihasta ja kokojyväpastasta höysteenä runsaasti valkosipulia ja ihania makuja. Ei kumpikaan sen juhlavampaa tosin, sama nimi eri ruoalla.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Minä ihmettelin tuossa ketjussa, miten kaikki kauhistelevat, etteihän lihapullat ole juhlaruokaa. Meillä päin ainakin pitopöydässä on usein lihapullia. Eihän esimerkiksi uunilohikaan sinänsä kovin juhlavaa ole, mutta kyllä minä sen juhlapöytään kelpuutan.

eräästä ketjusta vain mietin, kun on puhuttu lapsille lihapullien tarjoamisesta, niin moni huutelee siellä että ei mitään eineksiä ja lidlin halpis lihapullia voi kelleen syöttää, niin mieleeni vain tuli, että onko tosiaan ihan vieras käsite, että lihapullat tehdään itse naudan jauhelihasta? siis kun te kotona styötte vaikka lihapullakastiketta, niin ostatteko te ne tosiaan kaupan einesaltaasta?
minä kasitän aina lihapullat niin, että ne on tehty ihan käsin pyöritelemällä, joskus myös teen ihan niinkin pitkälti alusta asti, että jauhan lihaa itse, on tehty hirvenlihapullia, naudanlihapullia ja silloin tällöin teen myös kasvispyöryköitä..
sama täällä.

"vieras"
Teen lihapullat aina ite, tulee paremman makusia. Suosikki pulliin pistän jauhelihaa (kaikki käy), valkosipulia, sipulia, paprikaa, chilipaprikamaustetta, mustaapippuria, juustoraastetta, yhden kananmunan ja ripauksen merisuolaa.

jauhetaannyt
vaihtelua muuten arkisiin lihapulliin saa laittamalla joskus sekaan esim. fetaa/oliivia/aurinkokuivattua tomaattia/paprikaa/jalopenoa yms. mielikuvitus vain rajana :) sit poronlihasta kans olis kiva kokeilla että mimmosia tulisi :)

Yhteistyössä