puhuminen

xxx
Poika on nyt 2v 7kk vanha ja lauseen muodostus ei onnistu vieläkään. Loppupäätteet jäävät sanoista pois, esim. äiti aja auto (äiti ajaa autolla) tai mamma kissa (mammalla on kissa). Kaikki hän kyllä ymmärtää ja on ihan hyvin kehittynyt lapsi. Neuvolassa vain sanoivat että toisilla tulee myöhemmin tuo puhe, ja että katsotaan sitten 3v. neuvolassa miten ollaan edistytty... mua vaan hirmuisesti huolettaa.
 
ei mitään hätää. meidän kuopus on nyt 2 v 6kk ja lauseita ei tule lainkaan, sanoja hyvin harvakseltaan. lähinnä äää,öööö, äiti ja anna. siinä ne pääpiirteittäin. olen käynyt pari kertaa puheterapeutilla ja hän totesi että aikaa on vielä, kun kerran edes meteliä jotenkin pitää.5 veellä on puhe välillä hieman puhe tökkivää, mutta puheterapeutilla ei enää tarvitse käydä. jokainen lapsi kuitenkin kehittyy omia aikojaan, joten odottele ihan rauhassa. kyllä se siitä alkaa sujua ihan itsellään, monesti itsellä on jokin kiire,että lapsi osaisi lausua vaikka romaaneja, kuin ruuneperi konsanaan, jo alle kaksi vuotiaana =)
 
Meidän poika täyttää pian 3v. eikä puhu paljoakaan, lähinnä sanoin, ja sitten vielä paljon omaa kieltäkin. Aika epäselvästi ja nopeasti vielä yrittää poika asiansa kertoo.
Kysyin tuolta toiselta palstalta vastaavia tapauksia ja vähän tietoa mikä vois olla syy.
Sain vastauksia että dysfasiaa melkovarmasti, hiukka pelottaa että mikä ihmeen juttu se nyt on.

 
Minun poika oli myös vajaan kolme ja ei puhunut ollenkaan, laittoivat neuvolasta puheterapeutille, jossa kävimme kahden viikon välein n. 10kk:n ajan. Sen jälkeen oli kontrolli yliopistollisessa keskussairaalassa, jossa lääkäri totesi puheen kehityksen olevan edelleen viivästynyttä, vaikka sanoja olikin jo alkanut löytyä ihan kivasti, kontrolli 4kk:n päästä ja puheterapeutilla käydään nyt joka viikko. Kovasti on auttanut ja poika puhuu jo melko hyvin, on nyt vajaan neljä vuotta, reilu vuosi on nyt koko rumban alkamisesta ja positiivisella mielellä mennään eteenpäin viikko kerrallaan.
Olen itse kuullut monelta ystävältä että puheen kehityksen viivästyminen on melko yleistä. Voimia ja tsemppiä teille!!
 
kyllä se siitä
Puhumaan oppiminen on täysin yksilöllinen prosessinsa samoin kuin ryöminen, käveleminen jne... Esim. meillä on konttaus jätetty kokonaan väliin ja suoraan ruvettu kävelemään, mutta ryömittiin kyllä. 3-vuotiaan kohdalla tuntuu oudolle, jos joku puhuu dysfasiasta. Todellakin kannattaa ihan rauhassa odotella, toki voi edesauttaa ja tukea puheen kehittymistä. Monesti vanhemmat "ymmärtävät lastaan liian helposti". Eli voi pikku hiljaa ruveta vaatimaan, että lapsi sanoo selvästi tai yrittää sanoa selvemmin. Olen nähnyt vanhempia, jotka heti tietävät mitä lapsi haluaa ilman että lapsi on ehtinyt sanoa edes mitään...Lapsi: "ööö...a-aa- mm-..." Äiti: "Ai, haluatko sinä maitoa?". Tuo on vain esimerkkki,enkä usko että teillä olisi näin. Mutta siihenkin voi kiinnittää huomiota, miten reagoi lapsen puheeseen. Meillä harjoitellaan nyt nätisti puhumista, kun aina vingutaan ja räävytään. En ymmärrä silloin lapsiani, joten ovat itse kiinnittäneet huomionsa, miten puhutaan.

No, minulla serkku, joka puhui vain niin , että vanhemmat ymmärsivät 5 ikävuoteen asti. Sitten se yksi kaunis päivä puhe tuli ja nyt ei mitään. Kun taas siskon tyttö alle 2-vuotiaana puhui monen sanan lauseita. Jos puhe ei ala tulla, niin sittenhän se tutkitaan onko kielijänne esim. liian tiukka tai johtuuko se muusta fyysisestä syystä. Mutta ilman muuta asia varmasti huolestuttaa, ja minusta on hyvä että vanhemmat tiedostavat asian. Mutta ettei vahingossa lapsen kuullen asiasta tee ongelmaa kun toisille selittää. Tsemppiä teille!
 
Omppu76
Meidän pojalla joka on 4-v.6kk on todettu tuo dysfasia.Käy puheterapeutilla kerran viikossa yleensä.Harmittaa kun hänen isänsä ei aina jaksa ymmärtää että toisella on puheen viive, ja ei siksi kaikkea opi yhtä helposti kuin puoltoista vuotta nuorempi pikku siskonsa.Ja että voisi kannustaa poikaansa positiivisessä mielessä,eikä vain negatiivistä palautetta toiselle antaa.
Olen kyllä asiasta sanonut monta kertaa miehelleni,mutta ei tunnu menevän jakeluun kuin hetkeksi.Yritän parhaani mukaan kannustaa poikaani jotta oppisi ymmärtämän ja puhumaan kokonaan selvästi.Ilman että tarvitsisi "tulkata" hänen puhettaan muille.Vaikka hän kyllä osaa puhua aikas hyvin jos malttaa,mutta jos on aivan innoissaan jostain niin sitten tulee hetkiä joilloin ei välttämättä ymmärrä mitä hän yrittää kertoa.Mutta tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville !
 

Yhteistyössä