Puhukaa mulle järkeä. Pää hajoaa tautipelkoon.

  • Viestiketjun aloittaja "pipipää"
  • Ensimmäinen viesti
"pipipää"
Mulle on kehittynyt ihan järkyttävä mahatautipelko. Pelko ei liity oksentamiseen: en kammoa sitä. Voin ihan hyvin siivota oksennuksia: en kammoa sitä.

Kammoan ajatusta, että joku noro iskee yhtäkkiä vaan jossakin. Kammoan kai sitä kontrollin menettämistä.

Kerran mulla oli noro, noin 4 vuotta sitten (silloin viimeksi olin mahataudissa) ja se oli kauhea tauti.

Nyt sitten panikoin heti kun kuulen jossain olevan mahataudin. Desinfioin kädensioja ja patistan lapsia käsipesuun koko ajan. Karttelen taudin sairastaneita työkavereita viikko tolkulla. Pelkään jo ajatusta reissun lähdöstä: mitäs jos sairastun siellä? Tämä alkaa viedä jo iloa elämästä kun etukäteen pelkään mahatautia.

Sanokaa, että tämä on hullua. Puhukaa järkeä.
 
Huup
Sanon vaan, että ET OLE AINOA! Ennen aikuiset sairastivat harvoin vatsatauteja, koska moniin niistä sai vastustuskyvyn omassa lapsuudessa. Nykyiset norovirukset ovat aiheuttaneet monille pelkotiloja. En tiedä miten pelosta pääsisi eroon tai miten sitä voisi helpottaa, mutta nämä pelkotilat ovat kovin yleistyneet viime aikoina.

Tsemppiä ja pitäkää hyvää huolta käsihygieniasta! Pahimmassa epidemia-ajassa voi olla hyvä harventaa käyntiä paikoissa, joissa on paljon ihmisiä samaan aikaan. Olen myös kuullut, että kauppojen henkilökunnista monet sairastavat vatsa- ja flunssatauteja tähän aikaan vuodessa, joten kaupassa käyntiä voisi harventaa.
 
"pipipää"
Kiitos ketjuvinkistä. Huojentavaa kuulla, että ei ole yksin.

Huolehdin hyvin hygieniasta enkä ole mitenkään herkkä saamaan mahatauteja. Olen koko elämäni aikana sairastanut alle 10 vatsatautia, viimeksi siis 4 vuotta sitten sen kauhean noron.

Kun se tauti tulee, ei siinä mitään, mutta tämä pelko on ihan hirveä. Neuroottinen. Kuulin tänään, että päiväkodilla on ollut tautia ja mietin, onkohan se ja se lapsen kaveri taudissa ja voikohan lasta päästää sen ja sen kaverin synttäreille viikonloppuna jos niillä onkin ollut se tauti jne... Sairasta.

En aiemmin ollut tällainen. Haluan huolettoman itseni takaisin.
 
Mä elättelen kans toivoa että tämä loppuu sitten kun se rokote norolle tulee. Sitä odotellessa...Sitä ennen tuskin mikään sais mua lopettamaan pelkäämistä, kun mun mielestä tämä mun pelko on muka kovinkin järkevä. Tosin mulle tämä ei oo ihan uutta vaan mulla on ollut jonkinlaista oksennuskammoa jo lapsesta asti, kun silloin söin kaksi vuotta antibiootteja joka päivä ja sitten oksensin ne aina täysin yllättäen ja äiti ei suostunut vaihtamaan niitä vaan oli pakko syödä niitä. (tai no lopulta keksin hyvän tavan piilottaa ne niin ettei äiti löytänyt niitä tarkistuksessa suusta tai vaatteista, mutta oksennuskammo ehti jo syntyä sitä ennen) Mutta en silti lapsena panikoinut mahatauteja läheskään näin paljon kuin nyt viime vuosina, nuo pahat noroepidemiat ja tieto lisää tuskaa.
 
"pipipää"
Mä en siis pelkää oksentamista. Olen itse asiassa aika "hyvä" oksentamaan :).

En pelkää myöskään muita tauteja, en edes vakavia. En panikoidu täiepidemioista tai koiran matokuureista. En pelkää flunssaa. Olen sairastanut vakaviakin infektiosairauksia (mm. keuhkokuume), mutta en pelkää sitä.

Pelkään vain mahatauteja. Sitä pari päivää kestävää vaaratonta pikku pöpöä. Hullua.
 
Huup
Mulla on tällä hetkellä sellainen olo, että en haluaisi päästää lapsiani mihinkään julhiin tms. koska pelkään heidän saavan taudin sieltä. Ihan hermona odotan pari vuorokautta että jäädäänkö ilman tartuntaa..

Hirveän moni tuntuu jättävän kertomatta, että on juuri sairasranut, ja silti ilmestyy juhliin.
 
yks pelkoihminen myös
Mulla meni joulunaika täysin pilalle kun pelkäsin noroa, kyläilin perheessä jossa oli ollut edellisellä viikolla mahatautia (ehkä noro) ja eivät siitä etukäteen maininneet. No en sairastunut silloin. Sitten jännitin noroa kun kävin laivalla ja ajattelin että onneksi en ainakaan laivassa alkanut oksentamaan yms ja ajattelin että ehkä se noro ei iskenyt sielläkään.

Mutta parin päivän päästä risteilystä se alkoi, täysin yllättäin. Olo oli normaali, hiukan väsynyt ja vatsaa turvotti. Sitten alko vesiripuli, kuitenkin kerkisin vessaan hyvin ja tämän jälkeen tuli huono olo joten ämpärin kanssa sängyn päällä istumana ja odottelmaan. Sieltähän se oksennus tuli ja tätä kesti sitten yhden yön.

Mahataudissa on se huono puoli että iskee yllättäin ja sitä tosiaan menettää sen kontrollin silloin. Mitkään lääkkeet ei auta, kuten flunssassa yms saa aina ees vähän helpotusta erinlaisista lääkkeistä. Sitä vaan juoksee vessassa ämpäri mukanaan ja odottelee että pahin vaihe loppuis. Mitään ei voi tehdä, on vain kärsittävä ja mentävä yks ripuli/oksennus kerrallaan.

Se olis kauheeta jos tauti iskis esim isommassa kaupassa, kotimatka tulis olemaan kamala. Mutta ei sitä pidä liikaa pelätä. Jos pelkää sitä joka päivä, niin kuitenkin itse tauti pääsee yllättämään ja pitää vain toivoa että on kotona kun tauti alkaa.
 
"mii"
[QUOTE="Vieras";28153789]Olen kuullut, että käsidesi ei tapa noroa!?[/QUOTE]

Voi hyvinkin pitää paikkansa, olen lukenut, että normaali käsienpesu saippualla on parempi kuin käsidesi. Mutta luulisi että käsidesi on tyhjääkin parempi.
 

Yhteistyössä