Täällä myös meidän perhe, jossa pojalla puheenviivästymää. Aloittaa ensi kuun alussa puheterapian ja suunnitteilla on varhaistettu esiopetus. pojalla on ikää reilu 3.5 vuotta, sanavarasto kasvaa päivittäin ja nyt on n. 100 käytössä. Eilen oppi laskemaan viiteen ja voitte uskoa kuinka onnellisia olimme. :heart: On tämä ollut rankkaakin välillä, muiden vanhempien reaktiot, joista pitäis olla välittämättä, mutta se tuijotus porautuuu niin läpi sydämeen, et itku välillä meinaa päästä. :'( Vaikka itse ollaan todella positiivisesti suhtauduttu ja viimeiseen asti odotettiin, että puhetta tulisi ilman ulkopuolista apua ja odotetaan kyllä vieläkin, pientä toivoa ainakin pidetään yllä, että kouluun mennessä jäis vaikeudet pois. Mutta sukulaiseten ja tuttavien reaktiot on kamalia joskus, aivan kuin muuten fiksussa ja kiltissä pojassamme olisi jotain pahasti vialla. Hän on vain niin monesti väärinymmärretty, että näyttäähän se ulkopuolisten silmissä vaikka mille, kun pieni suunsa aukaisee ja puhe ei tule normaalisti. Ei vain viitsisi jokaiselle kailottaa asioistamme... Päiväkotipaikkaa haemme syksyksi, kotihoidossa on ollut ja arvaatte varmaan, miten tämä äiti siitäkin jo syyllistää itseään. :'( En vain voi olla jossittelematta, että mitäs jos olis ollut pienestä saakka hoidossa.. tms. Olisko tältä vältytty!?
Kerhossa hän käy kerran viikkoon ja hienosti on mennyt, on niin huomaavainen ja kiltti siellä, kotona nyt esittää ja uhmaa riittää, kuten muillakin ikäisillään varmasti.
Mä aion nyt kysyä puheterapeutilta saatetta päiväkotihakemukseen,että poika varmasti saisi syksyksi paikan.
Mutta ihanaa on toisaalta huomata, että tämän asian kanssa ei ole yksin. :hug:
Miten teillä isovanhemmat on ottaneet asian? Mieheni vanhemmat ovat todella tukeneet, kun heillä on omakohtaista kokemusta asiasta, kun miehen veljeä käytettiin tutkimuksissa aikoinaan, vajaan neljän oli ku aloitti puhumaan vasta. Eli tuokin voisi mennä suvussa ehkä jos ajattelee noin pitkälle taas. Mutta minun vanhemmat eivät asiaa oikein ymmärrä/sulata. Äitikin tuumas vain, et elämäähän se on ja oli todella vaisu. Mitään kannustavaa ja positiivista ei sanonut. Hänestä olemme kai huonoja vanhempia, kun emme aikaisemmin vaatineet suuria tutkimuksia ja vieneet lääkäriin, ja koko idea oli muka hänen, kun hänen paapatuksen jälkeen minä soitin ajan puheterapeutille, viikkoa ennen joulua ja puhe oli neuvolan kanssa mennä, kun poika on 3,5 v, joka joulun aikaan tuli täyteen. Nyt on äitini tuumaillut vain myös sitä, että hyvä ku veitte sinne ettei vaan pahemmaksi mennyt, ööö.. Juu eihän me oltais mentykään, niinhän se olikin. :kieh: Eikä ymmärrä selvä puhetta äitinikään, kun yritän selittää oikean laidan asioista. Tulipa teille tässä vuodatusta.. Nää on kai sellaisia tilanteita joissa tulee syyllistettyä välillä itseään pienimmästäkin, vaikkei varmaan tarvis. :ashamed:
Toivottavasti kaikille kuuluu hyvää ja jaksamisia! :hug: