puheasiat

onko kenenkään lapselta leikkattu kielijänne "vasta" 2-vuotiaana?
mun tytölle tehtiin niin, vaikka asia huomattiin jo heti synnärillä.
nyt on kulunut leikkauksesta aikaa kaksi kuukautta. selvästi ei puhu mutta olen huomannut että uusiakin sanoja on tullut leikkauksen jälkeen. ja näitä kaksi sanaisia ei ole tullut kun ihan muutama uusia, kaksi sanaisten "varasto" on noin viisi lausahdusta. kuinka nopeasti tuollaisesta leikkauksesta "toivutaan"??? kun ajatellaan että on ollut kaksi ekaa vuotta elämästä ns. vääränlainen suu/kieli, ja nyt vasta kaksi kuukautta "normaali". onko muilla kokemuksia tälläisestä asiasta omien tai tuttavien lapsien kautta?? tyttöni kuitenkin "puhuu" ja eläytyy "puhuessaan" kovasti, mutta tämä "puhe" on sitä hänen omaansa mistä ei ota kukaan selvää. "puhetta" riittää ja myös niitä sanoja ja ne muutamat lausahdukset mistä saa selvää, koska pitäisi olla huolestunut oikean puuheen puuttumisesta????
 
Meidän kuopuksella on aika lyhyt kielijänne ja siihen kiinnitettiin huomiota synnärillä. Multa kysyttiin haluanko, että se napsastaan poikki. Höh, enhän minä halunnut pientä parin kilon nyyttiäni "satuttaa". Kysyin onko se kuitenkin joskus edessä ja sain vastaukseksi että harvemmin tuottaa ongelmia jos koskaan. Kukaan ei puhunut mahdollisesta puheenkehityksen viivästymisestä saati sitten ettei lapsi oppisi puhumaan lainkaan.

Minusta asiasta pitäisi puhua suoraan (siis meidän tapauksessa), mutta sinun viestisi pisti mietityttämään. Meidän vaavi sanoo nyt kolme sanaa (10,5kk), mutta saapa nähdä onko kielijänteen leikkaus vielä joskus edessä. Ei varmaan mikään kiva juttu vanhemmalle lapselle... :(

No, tämä ei ollut vastaus, mutta pähkäilyä aiheeseen liittyen. ;)
 

Yhteistyössä