Puhe alle 3 vuotiailla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naapuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Naapuri

Vieras
Meillä itsellämme on vielä vauva, mutta naapurissa on poikalapsia, joiden äiti huolehtii, kun alle 3 vuotias ei vielä osaa sanoa sanoja selkeästi, vaan vähän sinnepäin. Ymmärtää kyllä asiat ja on muuten terve ja virkeä, mutta miten tuota puhetta voisi opettaa vai pitääkö sitä olla enemmän jo tuossa iässä ? Kokemuksia kiitos !

Vaikea ottaa kantaa puheenkehitykseen kun ei yhtään tiedä millaisia lauseita ko. lapsi puhuu ja onko ylipäätään puhelias vai hiljaisempaa sorttia. Niin ja onko oppinut puhumaan lähempänä yhtä vai kahtaikävuotta, sillä on suuri vaikutus siihen miten puhuu nyt.

Helpoin tapa treenata puhetta on lukea lapselle ja jutella kirjojen kuvista ihan päivittäin. Muutenkin kannattaa jutella lapsen kanssa kaikista arkipäiväisistä asioista ja houkutella lapsi juttelemaan. Itse kannattaa kiinnittää huomiota, että oma puhe on selkeää.

Meillä on 2,9v poika joka ei kovasti vielä puhu, muutamia sanoja sanoo, ja sitten on näitä alku tai loppu tavuja, kovasti kyllä pälättää mutta ei ole ymmärrettävää puhetta paljoa.
Käytiin puheterapiassa ja siellä sanoi että luultavasti johtuu tuo puheen viivästys siitä kun on kovin vilkas ja huono keskittymään. Ihan kuvakirjoista kertominen ja arkipäivän asioista juttelu auttaa jo paljon asiaa, lapsi kun kuulee puhetta niin alkaa sitä myös itse tuottamaan.

Eikä kaikki lapset kehity samaa tahtia, toiset oppii jotain nopeammin, toiset hitaammin.

Jos kovasti äitiä huolestuttaa niin pyytää aikaa puheterapiaan.

Puhelias on, mutta kun ei saa selvää mitä hän yrittää sanoa. Kesällä täyttää 3 vuotta ja syksyllä menevät kai puheterapiaan neuvolan kautta. Heillä on kolme isompaa poikaa ja yksi pienempi, joten eipä kai äiti ehdi paljoa yhdelle lukea tai jutella erikseen, iltasatuja vain ehkä. Pienin täytti vasta vuoden.

No kyllä ne siellä puheterapiassa tietää mitä tehdä ja että onko jotain muuta kuin pelkkä viivästymä.

Tiedän kyllä että se huolettaa, se kun ei sitä lasta kuitenkaan yhtään auta vaikka kuinka itse miettii ja harmittelee.

Minä olen ollut huolesta soikeena 2v. asti, vihdoinkin kun sitten päästiin puheterapeutilla käymään niin johan helpotti, tietää sillon enemmän ja voi sen kautta lasta auttaa.
Vieläkin mietin että alkaako se puhumaan ollenkaan, mutta sitten muistan terapeutin sanat että hiljaa hyvä tulee....

Se on taas niin oma juttu kullakin. Osa puhuu aiemmin, osa myöhemmin. Tärkeintä on että ymmärtää puheen.
Meillä poika 2,5v...ja lause-esimerkkejä:
"iskä ostaa eeviie uuten pyöän"
"kohta se tuee"
"osta sitimaaketista eeviie suksaata"
"mitä suue kuuwuu"
:) söpöö höpinää ;)

Yhteistyössä