Pudotus jopa 7 metriä: Pikkupoika putosi tuolihissistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kamalaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kamalaa!

Vieras
8-vuotias roikkui vanhempiensa käsissä ennen putoamistaan.

Lasketteluloma Pyhätunturin rinteillä oli eilen koitua 8-vuotiaan kohtaloksi, kun poika putosi tuolihissistä kesken matkan.

Ensimmäistä kertaa tuolihissiä käyttävä poika istui hississä vanhempiensa kanssa.

Noin seitsemän metrin korkeudessa luiskahti poika suojakaaren alta tuolin ulkopuolelle ja roikkui äitinsä käsissä korkeuksissa.

Äiti ja isä yrittivät kaikin voimin estää lastaan putoamasta, mutta lapsi pääsi kuitenkin luiskahtamaan vanhempien käsistä.

- Hissit pysäytettiin ja rinteeseen meni henkilökuntaa auttamaan poikaa, silminnäkijä kertoo.

Rinnepäällikkö Matti Honkanen toteaa, että onnettomuus oli laatuaan ensimmäinen Pyhällä.

- Tällaista ei saisi päästä tapahtumaan, hän toteaa.

Korkealta pudonneen pojan onneksi rinteessä oli noin 40 senttiä pehmeää lunta, mikä ilmeisesti säästi pojan pahemmilta vammoilta. Lapsi oli tajuissaan, kun hänet kuljetettiin ambulanssilla Rovaniemen keskussairaalaan.

Tuolihississä saa muuten olla tosi tarkkana lasten kanssa. Se on tosi väljä se aukko, mistä pääsee luisumaan ja tippuaan. Toppahousut ja liukas penkki yhdistettynä vilkkaaseen kakaraan...

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Kamala juttu. Itse en ikinä menis tuolihissiin.

Mun mielestä noi tuolihissit on paljon parempia. Ehtii jalat levätä matkalla, eikä tarvi jännittää, että pysyykö siinä. Mä en oikein käsitä, miten se on voinu pudota, jos on istunu nätisti paikallaan. Tai sitten tuolla on erilaisia tuolihissejä mihin mä oon tottunu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuolihississä saa muuten olla tosi tarkkana lasten kanssa. Se on tosi väljä se aukko, mistä pääsee luisumaan ja tippuaan. Toppahousut ja liukas penkki yhdistettynä vilkkaaseen kakaraan...

En mä lähtis sellaseen kovin pienen kanssa. Mutta eikös 8v ikänen ymmärrä jo olla nätisti? Mä vaan mietin, että miten siitä on voinu päässä putoamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En mä lähtis sellaseen kovin pienen kanssa. Mutta eikös 8v ikänen ymmärrä jo olla nätisti? Mä vaan mietin, että miten siitä on voinu päässä putoamaan...

No me käydään paljon mäessä lasten kanssa. Minä ymmärrän tosi hyvin, että 8-v putoaa sieltä helposti. Se penkki on liukas, turvakaari sellanen ihan ohut putki, joka on tosi etäällä penkistä. Käytännössä ihan vaan henkinen turva siinä.

Monta kertaa olen joutunut komentamaan lapsia hississä ja nappaamaan kiinni ja painamaan takasin selkä selkänojaa vasten ja karjasemaan, että nyt olet siinä.

Ankkurihissillä on raskas nousta pitkiä mäkiä. Tuolihissi on vaivattomanpi ja kivuton. Lumilautaileville ainakin...

Sieltä voi kuitenkin tippua tosi helposti.

oon meinannut kakarana tippua tuolihissistä. Olin ehkä 12 vuotta. Menin mun siskon ja isän kanssa hissiin ja istuin keskellä. Siskoni oli tottunut olemaan aina vasemmassa reunassa ja sauvat vasemmalla puolellaan. Nyt joutuikin oikeaan reunaan ja laittoi silti sauvansa vasemmalle puolelleen, eli keskelle. Minä istuin sauvojen päälla lähdin valumaan. Iskä sai vedettyä mut takasin penkille ja systeri sai huudot kun sähläsi sauvojen kanssa. Tää tapahtu Rukalla ja hissi pysäytettiin heti kun ne huomasi, että ollaan pulassa. Kaarta ei vielä muistaakseni oltu edes laitettu eteen kun se tosiaan tapahtu heti kyytiin nousun jälkeen. Mut joo, se "turvakaari" on ihan olematon ainakin muksujen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Kamala juttu. Itse en ikinä menis tuolihissiin.

Ajatko autoa? Entä polkupyörää?

Mutta eikö tuolihisseissä pidä laittaa se kaari haarojen välistä? Eihän siitä ihan noin vaan pysty putoamaan?

Ei oo korttia, eli en aja, pyörästä kumi puhki eli en aja silläkään. :D En oo lasketellu sitten teinivuosien ja vaikka joskus taas laskettelisin, en kyl mene sinne ilmojen korkeuksiin.

Ite olin ankkuri hississä ja viereinen hissi heilui ja tarttui minun hissin vaijeriin kiinni ja ne tempaisivat minut ilmaan noin 8 metrin korkeuteen, pahasti meinas käydä :(

Yhteistyössä