Pudendaalipuudutus, kokemuksia? Saako Jyväskylässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla laitettiin K-HKS:ssa tuo puudutus. Sen lisäksi alkuvaiheessa kipupiikki ja avautumisen loppuvaiheessa ilokaasua. Hyvin pärjäsi noilla. En osaa sanoa, auttoiko, kun en ole ilman kokeillut, mutta ei se ponnistaminen ainakaan mitenkään ihan kamalalta tuntunut, vaikka lapsi perätilassa tulikin.

Mulle laitettiin avautumisvaiheessa. Mulla sen laitto sattui ihan... saatanasti. Enemmän kuin supistukset. Vedin ilokaasua, mutta silti tuntui, että väh. 20 senttinen piikki tulee reidestä läpi. En halua enää ikinä kokea sitä.

MUTTA, olenhan myös kuullut positiiviisia kokemuksia..

Niin ja siis multa puutui vain toinen puoli eikä puudutus auttanut ollenkaan ponnistukseen. Tuntui, että koko perse repee. Enemmän suosittelen sitä puudutetta, jonka antavat, jos meinaavat epin leikata. Se auttoi esikoisesta paljon.

Synnytin Jyväskylässä syksyllä -10, eikä tuota silloin ainakaan tarjottu. Vaatimalla en vaatinut, että en varmaksi tiedä, onko mahdollista, mutta minulle ainakaan ei puhuttukaan siitä.

Mulle laitettiin ekalla kerralla, sattu eniten koko synnytyksesä eikä auttanut mitään. Toisessa synnytyksessä otin tyhmyyksissäni uudestaan kun tyrkytettiin, laitto sattui taas niin maan hemmetisti, enkä tiedä auttoiko mitään.. Lapsi nyt tuli sen verran nopeasti ulos että en osaa sanoa..

Kolmatta kertaa en tuohon vipuun mene. En ota! räyh.

Minulle laitettu ekassa, laitto sattu aivan sikana, ei apua omasta mielestäni.

Suosittelen spinaalia, jos ponnistaminen kipein vaihe synnytyksessä. Minulle eräs kätilö suositteli sitä kolmannen (luomu) jälkeen ja seuraavalla kerralla olikin loistava.

[QUOTE="vieras";26266098]Kerpele, oliko varmasti tuo pudendaalipuudute eikä se paracervikaalipuudute?[/QUOTE]

Oli pudendaali. Sanoivat että "vähän pistää" mutta se ei tosiaan ollut "vähän".. hyh..

Tietty voi olla eri ihmisille eri jutut jotka sattuu. Mä kestin mm. ihan hienosti aquarakkulat ja koin niiden auttavan vaikka olen monen kuullut manaavan ne alimpaan helvettiin..

Aquarakkuloita muuten ainakin tyrkytetään Jkl:ssä. Itse synnytin helmikuun alussa ja mulle ei ensin meinattu antaa puudutetta vaikka halusin. Jouduin vaatimaan epiduraalin, vaikka olin jo tullessani ilmoittanut sen haluavani. Sitt ku epiduraali ei auttanutkaan kuin toispuoleisesti tyrkytettiin noita helvetin aquarakkuloita, ja ne SATTUI aivan hervottomasti eivätkä auttaneet. Spinaalin sain sitten kun oikeasti jo huusin kätilölle että hemmetti nyt oikeasti.

Että taitaa olla tuolla tuo toiminta kiinni siitä kuka kätilöistä osuu paikalle.

mulle laitettiin.. tai siis vaan toinen osa siitä.. ne tyrkytti ja tyrkytti sitä, ensin kieltäydyin kun ne sano että se tulee häpyhermon viereen, mut ne jatko sitä tyrkyttämistä ja suostuin sit lopulta. kaks piikkia piti laittaa, molemmin puolin, mut se sattu niin järisyttävän paljon, että mä kiljuin siellä ku teurastettava sika, ja sit ku se tuli siihen heiluun sen toisen piikin kans, käskin ihan suorilta painua vittuun sen piikin kans. olis sen ehkä voinu ilmasta vähän kauniimmin, mut jumalauta et se sattu :x never ever again!

Mitäs kaikkea mahdollisuuksia Jyväskylässä on muuten synnytyksen osalta? Juurikin näitä puudutteita ja mahdollisia helpotuksia mitä on, tyrkytetäänkö jotain erityistä vai pitääkö osata itse vaatia jos haluaa jotain helpotusta?

Sinne olisi tarkoitus mennä esikoinen synnyttämään, niin olisi ihan kiva kuulla hyvistä ja huonoista puolista, kun ei oikein ensisynnyttäjänä osaa vaatiakaan mitään suoralta kädeltä.

Taidanpa sitten jättää tuon pudendaalinkin väliin. Muita en edes halau ottaakkaan.

Mulle ei oo ikinä jyväskylässä tyrkytetty mitään. Pitää varmaan tietää mitä tahtoo.Tosin itse olen halunnut aina luomuna synnyttää ja olen vain pyytänyt lämmintä suihkua.

Siellä on yks inhottava kätilö ja toivon kovasti, että tässä kuussa kun synnyttämään mennään niin tämä kätilö ei satu vuoroon tai ainakaan mun kätilöks!

Nyt tosiaan ajattelin tuota pudentaalia, mutta en taida uskoltaa ottaa sitäkään. Kun sais jotain puudutetta siihen ponnistusvaiheeseen. Vaikka vaan edes sitä mitä laitetaan kun tikit ommellaan...

Jkl synnytyssalin suihkustakaan ei tule kuin haaleaa vettä, palelin ja tärisin siellä kun suihkussa kuitenkin oli paras olla..
Pudendaali ja paraservikaali ollut molemmat kipeitä laittaa ja vaikutus oli lyhytaikainen.

Mä synnytin Jyväskylässä toisen lapseni ajatuksella, että pyydän paikallispuudutteen välilihaan, sillä pelkäsin mahdollista repeämäkipua. Loppuvaiheessa avautumiskipu kävi hurjaksi ja kätilö ehdotti paracervikaalia. Olin kuullut yhtä ja toista kauhujuttua sen laittamisesta, mutta suostuin. Pudendaalista ei ollut puhetta, mutta se näköjään annetaankin vasta ponnistuvaiheessa. Paracervikaalin laitto ei ollut niin kamalaa kuin luulin, kipu oli samaa luokkaa kuin ne supistuksetkin. Puuduttaminen tosin onnistui vain toispuoleisesti, toinen puoli kohdunkaulaa oli ihan tunnoton ja toinen ei puutunut lainkaan. Olin silti ihan tyytyväinen, toispuoleisen kivun kanssa oli helpompi etsiä asentoja, joissa se tuntui jokseenkin siedettävältä.

Vauva syntyi lopulta niin rivakasti, etten ehtinyt saada paikallispuudutetta, kätilö ehti vetää aineen ruiskuun, mutta ei enää pistää sitä minuun, kun vauva jo ilmaantui. Repeämiä ei onneksi tullut, joten en olisi paikallispuudutetta kaivannutkaan, mutta luulen, että se olisi silti ollut kelpo yhdistelmä. Jos vielä joskus synnytän ja koen kaipaavani kivuunlievitystä, noilla mennään, jos mahdollista.

Mulle osui kyllä kiva kätilö, joka itse ehdotti eri vaihtoehtoja ja mainitsi ehdotusten yhteydessä, kuinka hyvä lääkäri oli kunkin puudutteen laittamaan. Ekalla kerralla törmäsin osaston puolella sellaiseen kotkaan, että toivoin tosissani, etten saisi sitä kätilökseni saliin uudellakaan kierroksella. Mukava kätilökin jo lievittää kipua, henkinne vaikutus on iso.

Itse synnytin Oysissa -10 ja epiduraalia en siihen hätään saanut joten laittoivat kyseisen puudutuksen. Mä pelkäsin koko puudutusta kuten yleensäkki piikkejä ja tokasinki et sattuuko se, lääkärit vaa tokas et no kaikki mitä me tehdään ni sattuu vähän, sittehä mä vasta pelkäsinki kahta kauhiammin. MUTTA lopulta puudutus tuntu vaa pienenä nipistyksenä :o Et se siitä pelosta ja hyvin autto, synnytys ei tuntunu juuri miltään, oli hieno kokemus eikä jääny kivuista mittää pelkoa! :)

Mulla oli epiduraali avautumisvaiheeseen ja ponnistusta varten sain pudendaalin (NKL 2011). Sen laittaminen ei sattunut yhtään ja vei kaiken kivun, ja itse asiassa kaiken tunnon... ponnistin ihan sokkona, mutta eipähän ainakaan sattunut :)

Itse sain pudendaalin omasta pyynnöstä maaliskuussa 2012 Jorvissa. Laitto ei tuntunut miltään eikä kyllä mikään muukaan sen jälkeen. En tuntenut epparia enkä, kun vauvan pää tuli ulos enkä myöskään tikkien laittoa synnytyksen jälkeen. Ponnistustarpeeseen ei mielestäni vaikuttanut millään tavalla eli se tunne säilyi loppuun saakka. Suosittelen pudendaalia lämpimästi, toki ymmärrän että kaikkien kokemukset siitä eivät ole yhtä positiivisa kuin omani. Vältin katsomasta niitä piikkejä, koska olin lukenut, että ne ovat melkoiset "aseet". Ja hyvä niin, mieheni katsoi ja totesi vaan jälkikäteen, että todella olivat melkoiset =)!

Mulle laitettiin parakervikaali- ja pudendaalipuudutukset. Pudendaalipuudutuksen laitto sattui kyllä, mutta puudutti koko alapään. Auttoi siis tosi hyvin. En tuntenut mitään kipua ponnistusvaiheessa ja hyvä olikin, kun repesin. Suosittelen!

Yhteistyössä