Olen jo monelle palstalle kirjoitellut omasta esikoistyttöni synnytyksestä. Haluan jakaa tietoa sitä kaipaaville, joten kysyä saa ihan mitä vaan synnytykseen ja sen jälkeenkin liittyvää. Synnytin hänet siis alateitse perätilasta huolimatta. Lannekuva ja painoarvion pohjalta päädyin alatiesynnytkseen, en tosin leikkausta edes harkinnut tosissani. Se olisi ollut minulle se huonompi vaihtoehto. Alan ihmisenä luin myös tuon kiistellyn tutkimuksen ja hiukan pelästyin, mutta onneksi kuitenkin näitä tutkimuksia on tullut luettua niin paljon, että osaa niistä ne luotettavat tutkimukset poimia...ja ihanaa, että joku oli tuossa aikasemmin tuonut esille tuon kritiikin kyseistä tutkimusta kohtaan.
tyttö oli perätilassa lähes koko ajan ja kääntää yritettiin kaksi kertaa. Ei juuri hievahtanutkaan. Synnytyksessä huomattiin, että napanuora oli aikasta lyhyt, mikä oli ilmeisesti syynäkin perätilaan.
Lonkistakin oli joitakin kysymyksiä, niin meillä tyttö on nyt 8kk ja lonkat ovat olleet koko ajan kunnossa. Nyt jo seistään ja otetaan tukien askelia, joten niissä ei vikaa ollut. Heti synnytyksen jälkeen tyttö oli tottuneesti aina jalat pystytssä, mutta ne palautuivat ihan itsekseen normaaliksi. Se oli vain hänelle luonnollinen asento
Minun synnytys oli niin nopea etten saanut edes puudutuksia. Ponnistin 11 minuuttia ja avautumisvaihe kesti reilu tunnin eli pikavauhtia tuli tyttö tosiaan maailmaan. Tuota motivaatiota itsekin olen kaikille höpöttänyt ja sillä olen tarkoittanut sitä, että äidin tosiaan tarvitsee haluta synnyttää alateitse. Haluta saada lapsi pian maailmaan...Niin kuin aikaisemmissakin kirjoituksissa on ollut, niin lääkäri ei voi juuri esim. imukupilla vauvaa auttaa vaan äidin pitää haluta ponnistaa...Vaikea selittää.Lääkäri kyllä auttaa pään tarvittaessa ulos käsin, niin kuin minullakin auttoi toisen hartian ja pään. Meillä tyttö oli linkkuveitsi asennossa eli tuli pylly edellä. Eppari leikattiin kahteen kerrokseen, mikä on perätiloissa ainakin Kanta-Hämeessä lähes rutiinia.
itse en ainakaan päivääkään ole katunut tätä synnytystä ja jos uusi lapsi joskus alkunsa saa ja on perätilassa niin en hetkeäkään mieti ettenkö alakautta synnyttäisi jos kokoarvio on sopiva (eli alle 4kg). Kysykää, jos joku haluaa lisää tietoa....