Psoriasis ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kakli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kakli

Vieras
Ajattelinpa tiedustella, että onko ihmisillä kokemusta psoriasiksesta ja raskaudesta. Itselläni raskaus on ihan alussa eli 8+3 ja psoriasis on ollut tasaisen ärtynyt vuosia (psoriasis todettu joskus reilut 20 vuotta sitten). Nyt viimeisen parin viime viikon aikana iho-oireet ovat pahentuneet todella selvästi. Olisi kiva kuulla, onko muilla mahdollisesti käynyt samoin ja mitä on tapahtunut kun raskaus on edennyt. Hieman tietysti pelottaa, että raskaus rasittaa niveliä niin, että sairaus menee niveliin.. Joskus kun on lieviä oireita ollut. Olen tosin kuullut, että toisilla psoriasis taas täysin häviää raskauden aikana, että tietysti tällaiset asiat ovat varmasti aika yksilöllisiä.

Minulla ei diagnoosia ole psorista, koska oireilu alkoi vasta viime syksynä. Eräs psoriasista sairastava totesi läiskieni olevan kyllä ihan selvästi. No, olin menossa lääkäriin lähiaikoina... Tulin raskaaksi ja kaikki läiskät katosivat:-) Nyt poju 3kk ja läiskistä ei vielä tietoakaan. Toivottavasti ei tulekaan...

olen rv33 ja psoriasis mulla on ollut reilu 10 vuotta. ei ole parantunut ihottuma raskausaikana, päin vastoin läikät kutisee ihan mielettömästi mitä ei tehnyt ennen raskautta. olen myös kuullut että monella psori on parantunut raskausaikana, ikävä kyllä minä en kuulu heidän joukkoon.

Mulle on sanottu joskus lapsena, että raskaus on sellainen erityinen ajanjakso naisen elämässä, jolloin psori saattaa helposti puhjeta ja joka yleensä psoriin jotenkin vaikuttaa. Toisilla vaikutus on ilmeisesti negatiivinen ja toisilla positiivinen. Mietin vain, että muuttuukohan tilanne raskauden eri vaiheissa?!

Yhteistyössä