Propral paniikkihäiriöön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja samperi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle määrättiin tuota sydämen liikalyönteihin, en ole uskaltanut käyttää, kun mulla sellainen "vika" sydämessä että se lyö normaalia hitaammin... en tiennyt ettämäärätään paniikkiinkin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle määrättiin tuota sydämen liikalyönteihin, en ole uskaltanut käyttää, kun mulla sellainen "vika" sydämessä että se lyö normaalia hitaammin... en tiennyt ettämäärätään paniikkiinkin...

Auttaa kuulema siihen vapinaan ja rauhottaa sydäntä, kun se tuppaa hakkaamaan hirveetä vauhtia

Mä just jouduin viime viikolla Propralin alottamaan kun leposyke jatkuvasti yli 100.
Liikalyöntisyyttä ja rytmihäiriöitä täälläkin ja raskaana rv 32.

Paniikkihäiriöihin tuota määrätään myös!

Mulla oli joskus ensin inderal retard päivittäin ja sit siirryin noihin propraleihin, paniikkinappina niitä käytin, eli siis otin tarvittaessa kun tiesin että ahdistava juttu tulossa. Ja siis ihan lääkärin ohjeistuksella näin. Diagnoosi tosin oli alkava paniikkihäiriö, että hyvin onnistui hoito.. Nykyään ilman lääkkeitä, viimeisen tabletin otin 2002 kesällä.

Minä oon saanu Propraalia ihan esiintymisjännitykseen. Otan 2,5mg eli puol taplettia jos on jokin esiintyminen (mitä on jonkin verran työn puolesta) isolle joukolle. Olen aina ollut jännittäjätyyppiä joten tämä on auttanut, on vienyt turhan jännityksen sopivasti pois. Otin mm. omissa häissäni sitä ja pystyin nauttimaan kirkosta turhaa vapisematta ja ei tarvinut pelätä pyörtymistä.. :D Et ihan turvallinen lääke varmasti on.

Hyvä lääke on. Vie pois vapinaa ja sydämentykytyksiä, mutta ei jännityksen oloa tai ahdistusta - > sekin häviää, kun huomaa lääkkeen auttavan. Ei myöskään aiheuta riippuvuutta, ei väsytä tms. Joillakin voi kuivattaa silmiä tai paljon käytettynä voi haitata aktiiviliikkujilla lihastonusta (en kyllä monen ole kuullut tästä sanovan ). Usein kyllä panikkihäiriöön määrätään jotain SSRI-lääkettä päivittäiseen käyttöön, mutta lääkäri on varmasti arvioinut kohdallasi parhaaksi tämän ratkaisun :). Jos oireilu on hankalaa, pitkäaikaista tai johtaa tilanteiden välttelyyn, kannattaa harkita psykoterapiaakin (esim. kognitiivinen ).

Alkuperäinen kirjoittaja psykologi:
Hyvä lääke on. Vie pois vapinaa ja sydämentykytyksiä, mutta ei jännityksen oloa tai ahdistusta - > sekin häviää, kun huomaa lääkkeen auttavan. Ei myöskään aiheuta riippuvuutta, ei väsytä tms. Joillakin voi kuivattaa silmiä tai paljon käytettynä voi haitata aktiiviliikkujilla lihastonusta (en kyllä monen ole kuullut tästä sanovan ). Usein kyllä panikkihäiriöön määrätään jotain SSRI-lääkettä päivittäiseen käyttöön, mutta lääkäri on varmasti arvioinut kohdallasi parhaaksi tämän ratkaisun :). Jos oireilu on hankalaa, pitkäaikaista tai johtaa tilanteiden välttelyyn, kannattaa harkita psykoterapiaakin (esim. kognitiivinen ).

Mulla menee masennuslääkkeitä ja mielialaa tasaavia kyllä
Kognitiivisen terapian oon kokeillut, psykodynaaminen nyt menossa

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
tuohon ei ole kokemusta mutta minä syön propralia sydämentykytyksiin ja poikani taas päänsäryn estolääkkeenä. Ja ollaan oltu tyytyväisiä.

meillä ollut lapsella migreenin estolääkityksenä. siihen ainakin toimiva lääke. muusta ei tietoa tai kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mulle määrättiin Propralia migreenin estolääkkeeksi. Siihen se ainakin tehosi :)

Mulla on kanssa silloin tälläin migreeniä, otanpa seuraavan kerran sit propraalin :D

ei ole kohtauslääke vaan syödään säännöllisesti, jolloin estää migreenikohtaukset

Mulle määrättiin Propralia migreenin estolääkkeeksi. Siihen se ainakin tehosi :)

Mulla on kanssa silloin tälläin migreeniä, otanpa seuraavan kerran sit propraalin :D

Sitä pitää syödä päivittäin :)

No voi harmi, aattelin, et olisin saanu kaks kärpästä yhellä iskulla :D

Sitä pitää syödä päivittäin :)

No voi harmi, aattelin, et olisin saanu kaks kärpästä yhellä iskulla :D

onko sulla toi lääkkeen annostus nyt sitten vain tarvittaessa vai otatko esim. aamuin illoin säännöllisesti? jos on säännöllisesti otettava lääke , se helpottaa sitten myös tuohon migreeniin. migreeniin estolääkitykseksi määrättiin ainakin meillä lapselle, kun kohtauksia oli lähes päivittäin pidemmän aikaa.

onko sulla toi lääkkeen annostus nyt sitten vain tarvittaessa vai otatko esim. aamuin illoin säännöllisesti? jos on säännöllisesti otettava lääke , se helpottaa sitten myös tuohon migreeniin. migreeniin estolääkitykseksi määrättiin ainakin meillä lapselle, kun kohtauksia oli lähes päivittäin pidemmän aikaa.

Tarvittaessa otan

Tarvittaessa otan

ok. jos migreenikohtaukset alkavat tihentyä kovin, ota yhteyttä lääkäriin ja kysy estolääkitysmahdollisuutta vasta sitten. propraliakin on eri vahvuisena joten lääkäriin on hyvä olla yhteydessä jos muuttaa annostusta. meillä ainakin selvitettiin hyvin tarkkaan mm. verenpaine yms. ettei laske lääkityksen aikana jopa liian alhaiseksi.

meillä ainakin selvitettiin hyvin tarkkaan mm. verenpaine yms. ettei laske lääkityksen aikana jopa liian alhaiseksi.

Juu, minulla myös seurattiin verenpainetta ja lääkäri soitteli hoidon alussa viikon välein kyselläkseen vointiani.

ÖVoinko ottaa propralia vaikka lääkäri ei sitä ole mulle määrännyt, mutta kun jännittää niin pirusti kun huomenna on ristiäiset missä mä pääsen kummiks.. Katoinmeijän lääkekaappiin ka kappas siellä olikin tätä, ja en tiedä uskallanko ottaa:(tarviin kipeesti apua!!! Ja muutenkin esiintymisjännitys:(

Alkuperäinen kirjoittaja epävarma ihminen;28776160:
ÖVoinko ottaa propralia vaikka lääkäri ei sitä ole mulle määrännyt, mutta kun jännittää niin pirusti kun huomenna on ristiäiset missä mä pääsen kummiks.. Katoinmeijän lääkekaappiin ka kappas siellä olikin tätä, ja en tiedä uskallanko ottaa:(tarviin kipeesti apua!!! Ja muutenkin esiintymisjännitys:(

Tottakai voit ottaa. Minäkin otin aamulla yhden, vaikka ei edes jännitä. Mutta jos sattus tänään jännittämään krapulaa kun poden.

[QUOTE="vieras";28776197]Tottakai voit ottaa. Minäkin otin aamulla yhden, vaikka ei edes jännitä. Mutta jos sattus tänään jännittämään krapulaa kun poden.[/QUOTE]

kiitti kiitti kiitti<3 huh jopas helpotti:) mutta lääkäri ei ole määränny sitä mulle? Onko sillä väliä?:o

Yhteistyössä