Progressiivinen verotus on peestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kannata tienata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hömelö";29350177]Julkisissa menoissa olis varmasti tarvetta tehostamiseen tai paremminkin koko järjestelmän uudelleen suunnitteluun, mutta ne hyvätuloset ketkä huutelee että verot on liian kovat, ootteko ajatellu miten ihan itsekin käytätte verovaroilla maksettuja asioita? Mm. Päivähoito, peruskoulutus, korkeekoulutus, terveydenhoito (yksityisellä puolella kela-korvaukset) ja hoito sairaalassa (mitäs se pelkkä perus sairaalasynnytyskin makso..?), neuvola, lapsilisät, vanhempainrahat, perus kaupunki-infrastruktuuri, pakollinen hallinto valtion ja kuntien tasolla, kirjastot, teijän omien vanhempien maholliset eläkkeet, sairaanhoito ja vanhusten palvelut jne. Ja sitte ne paljon puhutut yritystuet. Noin niinku esimerkkejä mainitakseni. Milläs ne sitte maksetaan jos veroja alettais kovin madaltaa suuritulosilta? Vai pitäiskö ihan kaikki yksityistää ja jättää maksukyvyttömät oman onnensa nojaan? Mahtaiskohan sen 30000 euroo tienaavan rahat sitten kuitenkaan riittää vaikka sen synnytyskeikan maksamiseen..?[/QUOTE]

On sitä ennenkin saunassa synnytetty, ei siihen tarvita sairaalaa, ja julkisesta sektorista pitäisi ihan aikuisten oikeasti laihduttaa silavat veks.

[QUOTE="Hömelö";29350177]Julkisissa menoissa olis varmasti tarvetta tehostamiseen tai paremminkin koko järjestelmän uudelleen suunnitteluun, mutta ne hyvätuloset ketkä huutelee että verot on liian kovat, ootteko ajatellu miten ihan itsekin käytätte verovaroilla maksettuja asioita? Mm. Päivähoito, peruskoulutus, korkeekoulutus, terveydenhoito (yksityisellä puolella kela-korvaukset) ja hoito sairaalassa (mitäs se pelkkä perus sairaalasynnytyskin makso..?), neuvola, lapsilisät, vanhempainrahat, perus kaupunki-infrastruktuuri, pakollinen hallinto valtion ja kuntien tasolla, kirjastot, teijän omien vanhempien maholliset eläkkeet, sairaanhoito ja vanhusten palvelut jne. Ja sitte ne paljon puhutut yritystuet. Noin niinku esimerkkejä mainitakseni. Milläs ne sitte maksetaan jos veroja alettais kovin madaltaa suuritulosilta? Vai pitäiskö ihan kaikki yksityistää ja jättää maksukyvyttömät oman onnensa nojaan? Mahtaiskohan sen 30000 euroo tienaavan rahat sitten kuitenkaan riittää vaikka sen synnytyskeikan maksamiseen..?[/QUOTE]

Saisi edes maksamansa eläkemaksun sijoittaa ja rahastoida omia eläkepäiviä varten. Tällä hetkellähän isot ikäluokat ovat sitä mieltä että itse ovat eläkkeensä maksaneet. Vaan kun eläkettä rahastoidaan vain nimeksi, niin käytännössä tällä hetkellä työelämässä olevat maksavat edellisten ikäluokkien eläkkeet.

Se mikä tässä pelottaa on se että keskituloisena maksaa paljon veroja ja eläkemaksuja sun muita ja sit kun olis se oma vuoro jäädä eläkkeelle ei sieltä yhteisestä kassasta ole mitään otettavaa.

Kyllä tää minun mielestäni on vain suuri pyramidihuijaus jossa tällä hetkellä alle 40v:t jää maksumiehiksi kaikelle. Olen huolissani myös siitä miten omat lapset tulevaisuudessa tulevat Suomessa pärjäämään, millä täällä on tarkoitus elää?

• Tykkää
Reactions: astrolabe ja krut
[QUOTE="vieraana";29350357]Saisi edes maksamansa eläkemaksun sijoittaa ja rahastoida omia eläkepäiviä varten. Tällä hetkellähän isot ikäluokat ovat sitä mieltä että itse ovat eläkkeensä maksaneet. Vaan kun eläkettä rahastoidaan vain nimeksi, niin käytännössä tällä hetkellä työelämässä olevat maksavat edellisten ikäluokkien eläkkeet.

Se mikä tässä pelottaa on se että keskituloisena maksaa paljon veroja ja eläkemaksuja sun muita ja sit kun olis se oma vuoro jäädä eläkkeelle ei sieltä yhteisestä kassasta ole mitään otettavaa.

Kyllä tää minun mielestäni on vain suuri pyramidihuijaus jossa tällä hetkellä alle 40v:t jää maksumiehiksi kaikelle. Olen huolissani myös siitä miten omat lapset tulevaisuudessa tulevat Suomessa pärjäämään, millä täällä on tarkoitus elää?[/QUOTE]

100% samaa mieltä

[QUOTE="vieraana";29350357]Saisi edes maksamansa eläkemaksun sijoittaa ja rahastoida omia eläkepäiviä varten. Tällä hetkellähän isot ikäluokat ovat sitä mieltä että itse ovat eläkkeensä maksaneet. Vaan kun eläkettä rahastoidaan vain nimeksi, niin käytännössä tällä hetkellä työelämässä olevat maksavat edellisten ikäluokkien eläkkeet.

Kyllä tää minun mielestäni on vain suuri pyramidihuijaus jossa tällä hetkellä alle 40v:t jää maksumiehiksi kaikelle. Olen huolissani myös siitä miten omat lapset tulevaisuudessa tulevat Suomessa pärjäämään, millä täällä on tarkoitus elää?[/QUOTE]

Keskituloisilla on hyvin varaa huolehtia omasta eläkekertymästään muutenkin. Säästöön jää rahaa joka kuukausi, jos vain yhtään on taloudellisa älyä. Sen sijaa oikeasti pienituloisten tilanne on huono, kun yhtään ylimääräistä ei jää pakollisten menojen jälkeen.

Isotuloisilla (=keskituloisilla) on selkeästikin rahan arvo hämärtynyt, kun 6000 euroa pidetään merkityksettömänä summana. No sitähän se heille varmaan onkin, mutta pienituloisille se on valtava raha.

Ja oli se lapsikuolleisuuskin ennen korkeampi ku tänä päivänä. Että ne pääsee sairaalaan synnyttämään kenellä on varaa siihen, ja vähävaraiset saa sitte tyytyä saunassa synnyttämiseen? Olisko pikkusen kapitalistin puhetta...

Kyllä julkisessa sektorissa varmasti on supistamisen ja tehostamisen tarvetta, mutta koko julkinen sektori pitäisikin alusta asti suunnitella niin ettei niitä porsaanreikiä olis koko homma täys ja kaikenmaailman etuudet kutakuinkin kaikkien saatavissa. Hyvä että sitä sote-uudistusta väännetään, kunhan siitä vaan sitte sais hyvän ja toimivan. Samoin keskustelu toimeentulotuista sun muista on ihan aiheellinen, nyt byrokratia pelkästään nielee ihan hillittömästi rahaa. Esimerkiks yksityisen puolen kela-korvauksista lääkärikäynnistä pitäis kans luopua ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Järjestelmässä mättää se, että siinä ei oo huomioitu monien ihmisten repivän irti kaikkia mahdollisia etuuksia vaikkei niitä oikeesti tarvii. Asioita pidetään itsestäänselvyyksinä eikä saavutetuista eduista haluta luopua, vaikka toisessa vaakakupissa olis omat vanhat vanhemmat kehnossa laitoshoidossa tai kokonaan ilman tarpeellisia palveluita.

Lähes kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, että julkinen sektori -nimisessä möhkäleessä on runsaasti löysää, jonka voisi huoletta sipaista pois ilman, että kenenkään elämä siitä muuttuisi millään tavalla. Tätä mantraa on ilmeisesti hoettu viime vuosina riittävän ahkerasti, koska siitä on muodostunut jonkinlainen kyseenalaistamaton fakta. Toisinaan ajatellaan jopa niin, että julkinen sektori olisi jonkinlainen hyvinvoinnin ja taloudellisen kasvun este tai hidaste. Todellisuudessa on kuitenkin niin, että julkisen sektorin koko ei korreloi millään tavalla taloudellisen kasvun kanssa. Tämä faktahan todetaan jo (kansan)taloustieteen perusoppikirjoissa.

Lisäksi veikkaan, että suurimmalla osalla julkisen sektorin leikkaamista vaativista ei todellisuudessa ole minkäänlaista käryä erilaisiin julkisiin menoihin käytettävistä rahasummista, tai edes niiden suuruusluokasta. Ei, suurin menoerä eivät todellakaan ole "paperinpyörittäjien" palkat. Täältä (http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2013&lang=fi&maindoc=/2013/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&opennode=0:1:) itse kukin voi tutustua budjettiin ja sen pääluokkiin, ja miettiä samalla, että leikkaako mieluummin vanhusten- vai lastenhoidosta. Vai muuttaako kouluruokailun maksulliseksi. Vai poistaisiko kuitenkin lapsilisät ja tinkisi viimesijaisesta toimeentulotuesta.

Me eletään lainaamalla kreikkalaisille rahaa, paljon rahaa, se on satavarmaa tuloa.:)

Heta, kyse onkin minusta siitä, kuuluuko kaikkien saada repiä esimerkiks kelasta etuuksia vai pitäiskö sitä kohdentaa tarkemmin niihin, jotka sitä tarvitsee, ei niihin, jotka vaan haluaa. Suurimmat menot on ilman muuta aiheellisia, mutta kyllä varmasti monta asiaa vois hoitaa paremmin, tehokkaammin ja vieläpä ihmisystävällisemmin. Eikö siitä ole kyse muun muassa toimeentulotuissa ja vastaavissa kun puhetta on ollu siitä että systeemi on tällä hetkellä liian vaikee, ihmisiä pompotellaan, päätöksenteko kestää, pätkätyön saaminen leikkaa tukea jne?

Minun mielestäni yksityisissä palveluissa ei ole mitään vikaa. Mutta ei niiden lisääntyminen pienituloisille ole eduksi ja sitä koskevaan kysymykseen vastasin.

Mainitse nyt niitä turhia ja karsittavia virkamiehiä sitten, kun et sitä karsittavaa byrokratiaa kerran löytänyt. :)

Karsittavaa byrokratiaa.
Jos vaikka lähdetään siitä, että esim. tällä hetkellä työttömät pyörii kelan JA sosiaalitoimen asiakkaana. Mitä jos, työttömyyskorvaus olisikin niin suuri, että se kattaisi "peruselämisen", niin sosiaalitoimi tarvitsisi enää puolet työntekijöistään.

Mitä jos laitettaisiin valtiolta pihalle henkilöitä, joilla on selkeästi vain suojatyöpaikka. Työskentelen itse valtion palveluksessa ja voin kertoa, että on täällä myös tätä porukkaa, jota pidetään vaan hengaamassa ja nostamassa liksaa.

Siinä varmaan pari selkeää esimerkkiä...

[QUOTE="heta";29350657]Juu, Kreikan vaihtotasehan on jo positiivinen (toisin kuin vaikkapa Suomen), joten takaisinmaksu alkaa nykyarvioiden mukaan vuoden 2014 loppupuolella tai seuraavan vuoden alussa. Kaikkeahan ne eivät varmasti maksa, mutta toivottavasti pystyvät pelastamaan meidät konkurssilta. :)[/QUOTE]

Kreikka ei ole koskaan maksanut lainojansa takaisin, mutta hyvä jos nyt tekevät poikkeuksen bd

Ei missään tapauksessa kevennetä progressiivista verotusta.
Suomessa julkinen sektori on iso, mutta yksityinen kansalainen ei pääse rikastumaan. Mutta paljon mieluummin näin että kaikilla on edes jotain, kuin jossain muussa maassa jossa tuloerot ovat valtavat ja köyhimmät köyhtyy.

[QUOTE="äiti88";29351081]Ihan hyvä systeemi. Jos vituttaa, voi vaihtaa alaa ja tienata vähemmin :D näinhän se palstalla menee toisinkinpäin. Oma valinta.[/QUOTE]

Juuri näin.

30 000€ vs. 20 000€ vuodessa tienaavat. Eroa 10 000€. Verojen jälkeen näillä henkilöillä jää käteen ensin mainitulla 24 000€ ja jälkimmäisellä 18 000€. Eroa tämän jälkeen 6000€. Pitäisiköhän ensimmäistä kertaa elämässään äänestää kokoomusta.

Eikä kun sun pitää antaa se loputkin 6000 euroa jollekin sossuluuserille, jonka mielestä hän on sen ansainnut ihan yhtä paljon kuin sinäkin.

Mä siis niin todellakin äänestän kokoomusta, en aina ole kaikesta samaa mieltä, mutta perusideologiasta kyllä, joka korostaa yksilön omaa vastuuta omasta "onnestaan" ja hyvinvoinnistaan. Eli jos teet ja yrität ahkerasti, olet palkkasi ansainnut jne.

Ei missään tapauksessa kevennetä progressiivista verotusta.
Suomessa julkinen sektori on iso, mutta yksityinen kansalainen ei pääse rikastumaan. Mutta paljon mieluummin näin että kaikilla on edes jotain, kuin jossain muussa maassa jossa tuloerot ovat valtavat ja köyhimmät köyhtyy.

Mä en ole tätä koskaan ymmärtänyt. Että miksi toiset saa sen oikeuden olla tekemättä mitään ja muiden pitäisi vastoin tahtoaan heitä auttaa. Ihan eri asia kuin pitkäaikaissairaat esimerkiksi. Ne tuhannet jotka vaan NOTKUU eikä koskaan haluakaan tehdä mitään oman leipänsä eteen, saati toisten leivän. En vaan ymmärrä.

[QUOTE="Hömelö";29350766]Heta, kyse onkin minusta siitä, kuuluuko kaikkien saada repiä esimerkiks kelasta etuuksia vai pitäiskö sitä kohdentaa tarkemmin niihin, jotka sitä tarvitsee, ei niihin, jotka vaan haluaa. [/QUOTE]

vs.

[QUOTE="Hömelö";29350766] systeemi on tällä hetkellä liian vaikee, ihmisiä pompotellaan, päätöksenteko kestää, pätkätyön saaminen leikkaa tukea jne?[/QUOTE]

Näetkö itse ristiriitaa tuossa kirjoituksessasi? :) Eikö työn - vaikka vain lyhytaikaisenkin - saaminen vähennä tarvetta etuuksiin? Sillä, että systeemi on "vaikea" eli tarveharkinta on tiukkaa, pyritään nimenomaan siihen, että etuuksia vuotaisi mahdollisimman vähän niitä todellisuudessa tarvitsemattomille.

Mä siis niin todellakin äänestän kokoomusta, en aina ole kaikesta samaa mieltä, mutta perusideologiasta kyllä, joka korostaa yksilön omaa vastuuta omasta "onnestaan" ja hyvinvoinnistaan. Eli jos teet ja yrität ahkerasti, olet palkkasi ansainnut jne.

Tuosta yrittämisen ja sen myötä tulevan palkkion oikeudenmukaisuudesta olen täsmälleen samaa mieltä, mutta sehän ei ole enää pitkään aikaan ollut kokoomuslaista politiikkaa. Kokoomuslaista on nykypolitiikkaahan on yrittämisen riskin siirtäminen koko ajan enenevissä määrin omistajalta työntekijälle. Keinoina ovat olleet mm. työsuhdeturvan heikentäminen, vuokra- ym silpputyön suosiminen ja nk. "pakkoyrittäjyyskin" (toiminimen hankkimispakko jne.) on keino siirtää yrittämiseen oleellisesti kuuluva riski omistajaportaalta työn suorittavalle portaalle.

Ne tuhannet jotka vaan NOTKUU eikä koskaan haluakaan tehdä mitään oman leipänsä eteen, saati toisten leivän. En vaan ymmärrä.

Olikos sinulla jotain tilastoa tämän ällistyttävän väitteesi tueksi? Meillähän on työttömiä työnhakijoita noin kymmenenkertainen määrä avoimiin työpaikkoihin nähden, joten ovatko ne yhdeksän kymmenestä työpaikkaa vaille jäävistä noita "notkujia"?

Näin minäkin vaikken ole tuloissa ylimmässä luokassa. En siltikään kannata yrittäjien ja hyvätuloisten riistoa. Niin kauan kuin suomessa on hyvät ilmaiset mahdollisuudet kouluttaa itseään, on punikkien turha riistää niitä jotka on jotain enemmän saavuttaneet.

Eikä kun sun pitää antaa se loputkin 6000 euroa jollekin sossuluuserille, jonka mielestä hän on sen ansainnut ihan yhtä paljon kuin sinäkin.

Toinen juttu mitä verotuksesta narisijat eivät näytä tajuavan on se kulutukseen jäävä osa. Jos saa käteen 15000€ niin lähes kaikki menee pakollisuuksiin. Se paljon parjattu 6000€/v korostus ei olisi kuin esim. 2-4 ulkomaanreissua viikoksi 2-4 hlölle JOKA VUOSI. Eli eipä juuri mitään :/

Heta, en todellakaan näe ristiriitaa siinä mitä mä sanoin. Tällä hetkellä meillä lojuu täysin työttöminä semmostakim porukkaa, jotka tekis kyllä muuten niitä lyhkäsiä työpätkiä, mutta jos niin tekemällä menettää heti tuet, niin miks ihmiset ottais niitä töitä vastaan. Tottakai jossain täytyy mennä raja että minkä verran voi tienata että sitte tuet alkaa jäämään pois, mutta jos joka tapauksessa elää köyhyysrajan alapuolella, niin ei tää nykysysteemi kannusta niiden lyhkästen töiden tekoon. Ymmärtääkseni pelkkä paperisota saattaa olla melkonen. Ja kyllä, mun mielestä kaikenmaailman Ailusten ei pitäis voida nostaa lapsilisää, tai minkä takia oikeesti varakkaille maksetaan vaikka äitiyspäivärahaa. Samaan aikaan OIKEESTI tukea tarvitsevat sairaat ja syrjäytyneet ei välttämättä saa sitä apua ja tukea mikä niille kuuluu, koska systeemi on niin monimutkanen ettei aina edes ymmärretä, miten asiat hoidetaan. Ja kyllä se köyhän kukkarossa tuntuu jos tukihakemuksen käsittelyssä kestää viikko- tai kuukausikaupalla kun odotellessakin pitäis syödä jotain ja asua jossain.