Prkl:n KELA! Mä meen töihin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Argh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Argh"

Vieras
Jäin työttömäks tossa tammikuun lopussa, kun soppari loppu. Vein KELA:an paperit peruspäivärahaa varten ja sieltä tuli päätös, että mun työssäoloajasta uupuu viikko, siis 5pvä, enkä saa peruspäivärahaa ja miehen tulojen takia en saa työmarkkinatukea. Voi että voi riepoo tollanen 5pvä. Noh, ei haittaa, aloitan uuden työn huomenna ja ens kerralla, kun KELA:an vien hakemuksen niin varmasti on se 5pvä täynnä. Hemmetti, kun ei tiedä että itkeäkkö vai nauraa. Olis voinu olla käyttöö sille peruspäivärahallekkin, kun 1,5kk:ta ollu tulottomana ja mä viä muka laskin, että se työssäoloaika olis täyttyny. Pöh.

On se tarkkaa, on se tarkkaa. :D Kellähän siäkin laitoksessa on noin paljon aikaa, että voi laskee ihan tollain päivä kerrallaan sen ajan. :D Vois olla mielenkiintonen työ, kun päivät pitkät laskis ihmisten työpäiviä :D

[QUOTE="vieras";25876757]Sinulla on isotuloinen mies :D

Päivähoitomaksua maksaessa tietää myös olevansa rikas, eihän sitä suurinta maksua muuten määrättäisi.[/QUOTE]

Juuh, on todellakin. :D Kyllä on millä mällätä. Minkähän takia mä ees töihin oon menossa, kun niin hirmuisen rikkaita tässä ollaan. :D

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="Argh";25876760]On se tarkkaa, on se tarkkaa. :D Kellähän siäkin laitoksessa on noin paljon aikaa, että voi laskee ihan tollain päivä kerrallaan sen ajan. :D Vois olla mielenkiintonen työ, kun päivät pitkät laskis ihmisten työpäiviä :D[/QUOTE]

On hienoa, että on tarkkaa. Toinen vaihtoehto on sitten se Kreikan tyyli... maksetaan eläkettäkin 10v sitten kuolleelle, kun ei kukaan jaksa/ehdi/osaa/viitsi tarkastaa.

Kelan täti tuolloin joskus kysyi että "etkö sä MISTÄÄN saisi sitä yhtä päivää kasaan, onko edes jotain tuttua joka voisi kirjoittaa sulle työtodistuksen omassa firmassaan työskentelystä?". Se oli aika, köh, hauskaa myös, sillä huijaamistahan tuo olisi.

Mulle oli ihan sama silloin, vaikkei työssäoloehto täyttynytkään, kun olin jäämässä äitiyslomalle tyyliin miltei heti. Vai olinko ulkomaille lähdössä, en mä enää muista.

No joo, parmpi, ettei tohon Kreikan maliin lähdetä ollenkaan. :) On vaan turhauttavaa tollanen 5pvä, kun niin omasta mielestään on laskenu ja pähkiny, et päivät riittää. Eli ei ole musta ainesta KELA:n laskijatädiksi siis. :D Ihana KELA:n täti ollut kyl Anatolialla, kun oikein koitti kannustaa, ett sais sen päivän täyteen. :D

ihan asian vierestä, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn; jos olet ollut 33 vkoa töissä, ja olet oikeutettu viikon työssäolon jälkeen hakeen peruspvärahaa, miksi et kuulu kassaan, josta olisit saanut ansiosidonnaista?

[QUOTE="vieras";25876932]ihan asian vierestä, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn; jos olet ollut 33 vkoa töissä, ja olet oikeutettu viikon työssäolon jälkeen hakeen peruspvärahaa, miksi et kuulu kassaan, josta olisit saanut ansiosidonnaista?[/QUOTE]

Koska olen pöhkö, enkä liittynyt mihinkään liittoon, kun aloitin työssä. Eli ei ole lähelläkään nuo liiton päivät täynnä. Tyhmä mikä tyhmä. :/ Miten mä muistelisin, että liiton vaatima aika olis 10kk:ta?

[QUOTE="vieras";25876932]ihan asian vierestä, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn; jos olet ollut 33 vkoa töissä, ja olet oikeutettu viikon työssäolon jälkeen hakeen peruspvärahaa, miksi et kuulu kassaan, josta olisit saanut ansiosidonnaista?[/QUOTE]
Samaa ihmettelen...?!

[QUOTE="Argh";25877054]Koska olen pöhkö, enkä liittynyt mihinkään liittoon, kun aloitin työssä. Eli ei ole lähelläkään nuo liiton päivät täynnä. Tyhmä mikä tyhmä. :/ Miten mä muistelisin, että liiton vaatima aika olis 10kk:ta?[/QUOTE]

Harmi =/

Laki muuttui 2010, joten ansiosidonnaiseen vaaditaan enää 34vkoa työssäoloa (2 vuoden ja 4 kk:n sisään, + mahdollliset pidentävät ajat)

Ja siis nyt kun menet töihin, niin liity. Pelkästään eri kassojakin on olemassa monia, joten rahasta ei varmasti ole kiinni :) Kysymällä selviää, mutta liittohan on paras ratkaisu!

[QUOTE="vieras";25877100]Harmi =/

Laki muuttui 2010, joten ansiosidonnaiseen vaaditaan enää 34vkoa työssäoloa (2 vuoden ja 4 kk:n sisään, + mahdollliset pidentävät ajat)

Ja siis nyt kun menet töihin, niin liity. Pelkästään eri kassojakin on olemassa monia, joten rahasta ei varmasti ole kiinni :) Kysymällä selviää, mutta liittohan on paras ratkaisu![/QUOTE]

Jos todellakin olisin tiennyt, että 2,5kk:n työpätkästä tulikin 8kk:ta, olisin heti liittynyt liittoon. Tyhmä mikä tyhmä. Ja olen siis jo liitossa, mutta nehän laskee vaan sen muutaman kuukauden mitä oon jäsenmaksua maksanut. Vai onko sekin muuttunut? :D En tienny yhtään, että toi laki on noin muuttunu. :)

[QUOTE="Argh";25877140]Jos todellakin olisin tiennyt, että 2,5kk:n työpätkästä tulikin 8kk:ta, olisin heti liittynyt liittoon. Tyhmä mikä tyhmä. Ja olen siis jo liitossa, mutta nehän laskee vaan sen muutaman kuukauden mitä oon jäsenmaksua maksanut. Vai onko sekin muuttunut? :D En tienny yhtään, että toi laki on noin muuttunu. :)[/QUOTE]

Niin no ei sitä aina kaikki tule mieleen :) Ja juu, laskenta alkaa nyt sit siitä liittymispäivästä, eli kaikki pätkät mitä tuut oleen töissä niin lasketaan siihen 8 kuukauteen. Näiden ensimmäisten työpaikkojen kanssa on tosi harmi, ettei ole aktiivista luottamusmiestä (tai -naista) talossa, joka kertois heti miten asiat on ja miten kannattaa tehdä, olis monella työelämänsä alottaneella hitusen helpompaa.

Mulle yks kaverin kaveri kiros kelan rahan piennuutta mulle kerran, ja ihmettelin et miten se sieltä rahansa hakee (reilusti yli parikymppinen), niin ihan pokalla sanoi että kun ei ole ollut kahdeksaa kuukautta missään työpaikassa niin ei oo liittyny liittoon :O ei sit ollu tiennyt et ei sitä tössäoloo putkeen tarvi olla... parhaimmassa tapauksessa kun on aikaa kerätä sitä työssäoloehtoa yhdeksän vuotta, kun kaikki opiskelu- äippäloma sun muut ajat pidentään sitä 2kk:n tarkastelujaksoa minä aikana sen 34 vkoa on täytyttävä... Oli meinaan kaveri hitusen vittuuntuneen olonen kun valaisin asiasta :D mut kyl mä sen ymmärrän, ettei voi tietää..

[QUOTE="vieras";25877265]...kaikki opiskelu- äippäloma sun muut ajat pidentään sitä 2kk:n tarkastelujaksoa minä aikana sen 34 vkoa on täytyttävä...[/QUOTE]

hups kirotushörä eli siis 28 kk:n tarkastelujaksoa...

Yhteistyössä