PRKL!!! AUttakaa nyt minnuu ompelemaan resori oikein!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Menee hermo nyt just!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Menee hermo nyt just!

Vieras
Koitin ommella resoria bodyn kaula-aukkoon,mutta pieleen meni.

Auttakaas nyt tumpeloa!
1.kuinka saan resorista sopivan pituisen eli kun ompelen sen renkaaksi niin että lapsen pääkin siitä vielä mahtuu kun sen paitaan olen omellut.

2. kun ompelen resorin oikean puolen kankaan nurjalle niin kuinka mä sen siitä sitten taitan ja kuinka leveä olisi hyvä suikale ???

3 jos mulla ei oo kaksoisneulaa niin ompelenko vaan reunaan yhden ompeleen vai jollain muulla tikillä?

Ja antakaa nyt muitakin hyviä vinkkejä että tää alkais luistamaan!!!

Ja toi bodyn alareuna ompelenko kumpaankin puoleen(etu+taka) erikseen resorit ja sitten vasta sivut vai ompelenko tämänkin resorin jotenkin ympyräksi ja sitten vasta koko reunaan.

Mittaa kaula-aukon pituus ja kerro se 0,7 niin saat resorin mitan. Muista lisätä saumanvara että saat resorin renkaaksi.
Leikkaa n.3,7-4cm kaitale reosrista ja ompele se saumurilla RESORIN OIKEA PUOLI vaatteen NURJAA puolta vasten. Sitten taitat sen oikealle puolelle kaksin kerroin. Reuna sisään siis.
Ja jos ei ole kaksoisneulaa niin sitten vain tikkaat yhdellä ompeleella siitä resorin reunasta.
Auttoiko? =)

resori on pari senttiä lyhyempi kuin päänaukko. Resoria venytetään ommeltaessa ja joustinneuletta käytä. Mä olen ommellut resorin ekaks 'ympyräks' ja sit vasta paitaan. 2.5cm hyvä leveys. Ekaks ompelet siksakilla/joustin neuleella resorin bodyyn jonka jälkeen tavallisella ompeleella ommellun päältä ns. huolittelet.

Ok kiitos yritän toimia näin!! mistä tuo 0,7cm tulee? ja miksi ihmeessä noissa käsityölehdissä ei ole tollasia ohjeita tällänen umikko kun alkaa tekemään piutää olla kaikki selitetty a sta ö hön :)

ja eli niin kun että kun olen ommellut resorin nurjalle ja taitan niin järjestys on tämä resori-paita kangas-resori kaksinkerroin ?? Oonko ymmärtänyt oikein:)

mites tuon alareunan tekis parhaiten?

Ottobren lehdessä jossain niistä oli tuo 0,7 ja sitä mä käytän ja oon saanu sillä hyvin onnistumaan. Toki resoreissakin on eroja.
Ja pitää muistaa venyttää kun ompelee kiinni.
Ja ihan oikein olet ymmärtänyt tuon järjestyksen =)
Kyllä se siitä harjoittelemalla alkaa sujumaan. Tsemppiä.

Niin ja kannattaa merkitä sekä resoriympyrään että pääntielle (tai mihin nyt sitä resoria laittaa) niin puolivälimerkit. eli keskietuun, keskelle taa ja sivuihin niin saa resorin tasaisesti asetettua.

JUUN tapauksessa ilmeisesti vain resori kaksinkerroin. Voi sen noinkin tehdä, mutta silloin resorin reuna jää näkyviin nurjallepuolelle semmoisena risaisempana. Mutta ihan hyvä tyyli tuokin ja noin saa ohuemman.

Muoks. siis resori kolminkerroin kun minun opastuksessa 4kerroin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aivan älyttömän paljon KIIITOKSIA!!!!!!!

toivotaan että tää alkaa sujumaan.

Oliko tuo JUUN kaitale huolittelu joku toinen tyyli??

Se eroaa vain sen verran, että ommellaan kerralla resorin molemmat reunat kaula-aukkoon, eikä tarvitse käännellä mitenkään. Sen jälkeen vain tikkaa paidan puolelta niin että saumavara taittuu alaspäin ja kaulus on ryhdikkäämpi. Minusta helpompi ja usein siistimpikin keino, kuin taittelu.

Aaw...nyt välähti täälläkin. Hidas sytytys.
Siis resorinhan voi tosiaan laittaa noinkin että resori kaksinkerroin, jolloin resori n.2,5cm taitettuna ja sitten se surautetaan kaulukseen kiinni oikeatpuolet vastakkain ja tikataan saumanvara paidan puolelta kiinni.
Kumpaakohan tapaa ap haluaa??

Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Resorikangasta en edes löytänyt.. Onko Eurokangas hyvä kauppa?? Täytys käydä metsästämässä jtn...

Eurokankaasta saa resoria, tosin siellä on melko suppeat värivalikoimat.
Myllymuksujen resoreita on kehuttu paljon, itsellä ei ole niistä kokemusta.
Jos asuu Tampereen suunnalla kannattaa suunnata Triteksille.

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Resorikangasta en edes löytänyt.. Onko Eurokangas hyvä kauppa?? Täytys käydä metsästämässä jtn...

Eurokankaasta saa resoria, tosin siellä on melko suppeat värivalikoimat.
Myllymuksujen resoreita on kehuttu paljon, itsellä ei ole niistä kokemusta.
Jos asuu Tampereen suunnalla kannattaa suunnata Triteksille.

Kyllä. Missä sellanen on??

Triteks löytyypi Tesomalta osoitteesta kohmankaari, olikohan 3 no siitä samasta tiilitalosta missä kirppis. Pikkuinen putiikki mistä saa myös halvalla trikoo kankaita ja vähän muutakin. Tosi pieni mutta kiva paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Triteks löytyypi Tesomalta osoitteesta kohmankaari, olikohan 3 no siitä samasta tiilitalosta missä kirppis. Pikkuinen putiikki mistä saa myös halvalla trikoo kankaita ja vähän muutakin. Tosi pieni mutta kiva paikka.

Kiitos vinkistä! Täytyy ens viikolla käväistä siellä!!

btw. oli mahtava retrohaalari!! kävin vaklaan sun blogia B)

Lady-bird siis aivan mahtavasti oot saanu noi resorit.Tykkään ehkä enemmän tuosta missä ei jää tuo samurin jälki näkyviin.

Lisää kysymyksiä:) Kuinka sä oot saanu tohon kakksopaitaan tuon rinkulan tai missä järjestyksessä oot resorin siihen ommellu?

Rinkula on tehty niin, että leikataan paitaan aukko ja ommellaan siihen aukkoon resori samoin kuin kaula-aukkkoonkin, 4kerroin mutta ei venytetä ihan hirveesti. Sitten surautetaan kaula-aukon resori paikoilleen. Ja tarkkana kuin porkkana siinä aukon kohdalla että reunat pysyy kii toisissaan, ei mene päällekkäin eikä jää kauheaa koloa niin sillai mä sen siihen laitoin.
Ohjeessa oli niin, että se olisi resori auki tuosta edestä kolon kohadalta ja nepillä kiinni, mutta hyvin menee pään yli noinkin ja nappi vain koristeena.

PAkko vielä nostaa ku nyt aloin tekemään t-paitaa pojalle.

Mittasin kaula-aukon joka oli siis 42cm ja sen kun kertoo 0,7 tulee 29,5. Mites mahtuuko se pojan pää läpi sitten valmiista paidasta kun hänen pään ympärys on ollut viimeksi neuvolassa 49cm.... en voi koittaa ku poika ei ole kotona.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä