Prick- vai verikoe luotettavampi allergiatesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumpi

Vieras
Kumpihan on luotettavampi?

Mulla verikokeessa pöly (koira, kissa, hevonen, pujo yms.) allergia todettu, mutta haluaisin vielä prick-testiin josko vähän tarkentuisi mille todella olen allerginen.

Eli kannattaako vaatia lähete prickiin vai "tyydynkö" tuohon verikokeen tulokseen ja hävitän koirat ja lopetan ratsastuksen?

Meille sano lastanlääkäri, että makuasia molemmat on luotettavia. Siis mun lapsella on siitepölyallergioita ja on ajatus, että niitä alettaisi siedättää, mutta ensin pitää selvittää mitä siedätetään :) Siinä yhteydessä hän totesi, ettei sillä ole suurta merkitystä onko verikoe vai Prick-testi.

[QUOTE="vieras";29178530]Meille sano lastanlääkäri, että makuasia molemmat on luotettavia. Siis mun lapsella on siitepölyallergioita ja on ajatus, että niitä alettaisi siedättää, mutta ensin pitää selvittää mitä siedätetään :) Siinä yhteydessä hän totesi, ettei sillä ole suurta merkitystä onko verikoe vai Prick-testi.[/QUOTE]

Prickissähän testataan erikseen ainakin kissa, koira ja siitepöly kun taas verestä eikö ne kaikki näy samassa? Mulle ainakin lääkäri sanoi että pölylle olen allerginen ja siinä samassa luetteli tuon litanian koirasta siitepölyyn... Aiemmin olen saanut oireita vain siitepölyaikaan mutta nyt oireet pahenee vaikka talvi on tulossa.

Luottaisin prick-testiin. Verikoe ei näytttänyt mun kissa-allergiaa vaikka saan välittömät oireet kissan läheisyydessä. lääkärikin myönsi ettei verikoe ole aina niin luotettava

Prickissähän testataan erikseen ainakin kissa, koira ja siitepöly kun taas verestä eikö ne kaikki näy samassa? Mulle ainakin lääkäri sanoi että pölylle olen allerginen ja siinä samassa luetteli tuon litanian koirasta siitepölyyn... Aiemmin olen saanut oireita vain siitepölyaikaan mutta nyt oireet pahenee vaikka talvi on tulossa.

Verikokeella voi testata kaikenlaisia yksittäisiä allergeenejä, mm. kissa. Ihan yksittäisiä ruoka-aineitakin voidaan testata, vaikkapa valkoinen papu taikka taskurapu. Jos verikoe ja prick antaa ristiriitaisia tuloksia tai näyttävät negaa siitäkin huolimatta, että ko. aineista oireita tulee, on olemassa vielä herkempiäkin menetelmiä.

Parasta on luottaa omaan olotilaansa. Jos selvästi huomaa, että kissan läheisyydessä alkaa nenä kutiamaan ja aivastuttaa, kissa-allergia on aika selvää testeistä huolimatta.

Yhteistyössä