prick-testit kokemuksia? tehokkuus ikäkategoria

maiskuttelija

Jäsen
24.01.2008
411
0
16
prick-ihotestit kokemuksia?

meidän muksulle tehtiin n.1-1.5vuotiaana prick ihoneulatesti perusjutut jotain 6kpl.. maito, vehnä, muna, koivu, soija.. mistään ei noussut paukamaa. ettei olisi ollut millekään niistä allerginen.

mutta myöhemmin on ilmennyt ilman virallisia testejä ettei käynyt maito eikä hylatuotteet.. lehahdukset oli punaisena reilulla mitta-alalla pepun aukon ympäriltä sanotaan sellainen 5-10cm alueelta. kakka haiskahti ja oli plöröä koko maitoyritysten ajan.

kauratuotteet toi avun mutta kaksi viikkoa meni ja taas alkoi ongelmat. yöt olleet aina pätkiä muksu nyt 2.5vuotias. on herkkä lisäaineille, jopa kauravispikerma aiheuttaa heti sekaiset yöt. soija ei käynyt alkuunkaan kun sitä kokeiltiin.. meillä on siis öitä jolloin herää n.1-2kertaa (aniharvoin on nukkunut koko yön putkeen pisuamatta, muksu on aina ollut kova lorottaja, mikä myös sitten ilmeni että voi johtua että elimistöön tulee ylimääräistä väärää ainesosaa, jonka elimistö haluaa poistaa nopsasti..) ja sitten ihan säröt yöt. ollaan muuten kuivia paitsi päivävahingot joskus.

banaani ja omena sekä raakana että kypsennettynä aiheuttaa mahavaivoja ja kovaa kakkaa.. päärynä on käynyt, vadelma, mustikka, puolukka sekä appelsiinimehu valio.. mausteet ei käy, paitsi suola ja oregano on käytössä. naudanlihaa ei tarvita kuin haukkaus pari, ja tulee näpyt ja yöt säröksi.

ongelma on se että edes astmaa tms. ei ole diagnosoitu vieläkään vaikka sitä on seurailtu (mutta ollaan etsitty ja löydetty sopiva lääkäri vasta tänäkö vuonna, joten ei ole vieläkään diagnosoitu). johonkinhan ne hengityslääkkeet hoitavat tepsivät.

minulta penätään perhetyöntekijän kautta koko ajan allergiatesteihin menoa. ja maitoaltistusta. olen saanut jauhaa vaikka kuinka kauan näitä oireita ja syitä, mutta aina vaan halutaan jotain paperilla, vaikkei maitoallergiastakaan esim mitään tukia kuulemma saa tuonikäiselle. mutta aina vaan altistakaa..

allergiatestit.. mitä tässä voi tehdä kun prick testit olen käsittänyt, että ei vielä ehkä näytä yliherkkyyttä ja minua ilmeisesti epäillään herkäksi äidiksi ja että jotenkin syötän turhia lääkityksiä allergioihin joita ei ole! :( onko muita testejä, kuin piikitys? helpompia tuollaiselle muksulle. kaikki viittaa koko muksun elinajan allergioihin ja 6kk:stakohan hengitysvaikeudet (pari viikkoa vauvana nukkui päiväunetkin mutta sitten ei oikeastaan ollenkaan 5min-10minuutin pätkissä.. tilanne oli paha ainakin tuohon 1.5vee asti.. tyyliin puolituntia päiväunia.. ja vauvana sai koko ajan olla vispaamassa mahakipujen takia) ja reagoinneissa ihon ja öiden perusteella (atooppinen iho ihan pienestä) sanoisin, etten ole "vainoharhainen".

käymme allergia- ja astmalääkärillä, taidokkaalla, ei ole passittanut testeihin. muistaakseni oli niin, ettei ole tarkkoja tuonikäiselle.
allegiadiagnooseja mietitään kun kakka pysyy normaalina, ja sitten kirjataan mitä ei saa antaa. jotenkin vaan, kun tuntuu että mitään ei voi antaa ylimääräistä.

kauramaidostakin käy vain gogreen.. ei oatley H+.. mahdolisesti, voiko tuo saada liikaa kalkkia? kun syö 500mg lisäkalkkia+dvitamiinia.. kun ei saa jogurttia eikä maitoa..

minkä ikäisinä teillä on prick testeillä tullut tuloksia? tai muilla testeillä?

mansikka, kala, ruis mahdollisesti myös tuntuu aiheuttavan säröjä öitä, nämäkään eivät käy.. meillä on kana, kalkkuna, sikajauheliha sellaisia mitä ainakin voi syödä. kaura, vehnä, ohra, riisi. muttei riisijuoma taas käy... ainakaan kalkkia sisältävä ei käynyt..

Meillä on testit (prick ja verikoe) tehty kahdesti. Ekan kerran alle puolivuotiaana ja toisen kerran joskus reilun vuoden iässä. Mitään ei ole näkynyt kummallakaan kerralla. Allergioita kyllä löytyy, joten luotettavia nuo testit ei tosiaan aina ole. Meillä allergiat on todettu ihan tuolla välttämis ja altistamismenetelmällä.

Maitoaltistus on tehty lääkärissä virallisesti kahdesti. Ekalla kerralla allergiaa oli, nyt kaksi vuotiaana maito jo sopii. Muuten ollaan kokeiltu ihan kotona ja oireiden perusteella säädetty ruokavalioa ja etsitty sopivia syömisiä. Vielä on pois kaikki kotimaiset viljat, peruna, melkein kaikki hedelmät ja marjat, paljon juureksia jne. Alinta vammaistukea voi saada lapselle, jolta on pois maito ja kotim.viljat. Virallisissa altistuksissa testataan yleensä vain maito ja vehnä tuen saamiseksi. Nyt ollaan menossa helmikuussa tuohon venhäaltistukseen. Varsinaisissa allergiatesteissä eli just niissä prickeissä ei tarvitse mitään näkyä tuen saamiseksi, koska niiden luotettavuus on tosiaan kyseenalainen.

NallePuh82
kiitos kirjoituksestasi!
meilläkin siis juuri tuo, ettei mitään näkynyt 1-1.5vuotiaana kokeissa. silti kyllä iho reagoi, ja unet pätkii.. ja hampaat on jo tulleet kaikki 2.5vee muksulle.. joten ei se ole niitä, että hampaita se vaan ja siksi yöt säröjä..
jostain syystä tuo välttämis ja altistusjuttu on niin kovin vaikeaa, sillä pitää kaikki itse väsätä kun mitään ei saa kaupasta.. maidotonta ja mausteetonta.. ja sitten kun valvoo niin ei saa irti tehdä mitään.. vaikka teillä kyllä ei ole nuita viljojakaan ollenkaan, lisää haastavuutta..
meillä ruis tökkii mutta vehnä sopii! vehnäjauhot ainakin :) puurona ei olla usein syötykään vehnää. pitkään aikaan.
onnellinen yhdestä asiasta.. että kananmuna edes sopii!
jotenkin tuo prick-testi on niin surkeaa laittaa siihen testiin kun se tunnu luotettavalta.. meitinkään muksulla ei mitään näyttänyt.. ei taida olla muita testejä tilalle?

Mä olen jo oikeastaan aika tottunut siihen, että kaikki täytyy tehdä itse ja mikään valmis ei käy. Toisaalta se on helppoa sen puoleen, että ainakin tasan tarkkaan tietää, mitä lapsi syö. Monissa valmiissa tuotteissa on lisäaineita, mausteita yms. ja meillä tulee niistäkin helposti oireita. Nyt on jo suorastaan juhlaa, kun on pari eri jogurttia mitkä sopii!

Väsymys on ikävä kaveri ja väsymyksen keskellä on vaikeaa saada aikaiseksi mitään ja erityisesti ruokavalion säätäminen ja oirepäiväkirjan pitäminen ja muu tuntuu vaikealta. Itse olen kuitenkin kokenut helpommaksi olla tarkkana allergioiden ja ruokavalion kanssa, koska se turvaa itsellekin parhaimmat yöunet. :)

ruokapäiväkirjaa on pidetty, ja kuten siellä, se on välillä myös koettu sellaiseksi vaikeaksi kirjata asiat ylös.. onhan se toki hieman helpottanut, muttei ilmeisesti ole vakuuttanut ainakaan perhetyöntekijää.. lääkäri kehui, että oikein, sellaista kannattaa pitää, ja anoppi kertoi että ruokapäiväkirjaan kannattaa merkitä syömiset. sitä kautta on sentään jotain syy-yhteyksiä..

kauramaito kokeilu oatley H (ilman kalkkia) jäi vain kokeiluksi, yö meni ihan rikki. gogreen kauramaidolla jatketaan kuten ennenkin. eikä tuossa oatleyssa ollut kuin vesi, kaura ja merisuola.

en kyllä jaksaisi oll akoko ajan leipomassa ja tekemässä, kyllä tosin kaupasta saa maidotonta lisäaineetonta leipää, kuten fazer maalaisleipä.. ettei sitä enää tarvitse itse yrittää väen vängällä väsätä. kyllä sitä heti jaksaa paremmin kun on saanut nukuttua. kärrynpyörä, josta pitäisi päästä irti, että kokeilee jotain uutta ja sitten ei nukuta. ruoanlaitto on ainoa vaihtoehto.

olen utelias kuulemaan, että mitkä jogurtit ne teille käyvät ovat NallePuh82? jos siitä olisi apua tännepäin..

Meidän lapselle on nyt alkanut sopimaan ihan tavallinen maito ja sen myötä on nyt käytössä maustamaton jogurtti ja Gefilus Kidius vadelma jogurtti pienissä määrin. Vaikka tuo maito käy, on iso liuta sopimattomia marjoja/hedelmiä sekä lisäaineita, jotka rajoittavat tuota jogurttien ja muiden käyttöä vielä "hiukan".

niin juu, kun maito käy niin käy kyllä jogurtti, paitsi juuri nuo "väärät yhdistelmämarjat" ja lisäaineet :| joku sanoi, että luomumaito kävisi helpommin kuin tavallinen, meillä kun ei käy tuo maito niin en ole kokeillut, jäi hyla ja kevytmaito/rasvaton maito kokeiluksi.

yöt pysyy kurissa nyt jos vaan jaksaa tehdä itse.
mutta jos jollain on vielä tietoa prick-testeistä ja sitten vaihtoehdoista..

Yhteistyössä