Prick testi

Pojalle 1v11kk on tehty jo allergiaverikokeet. Ne näyttivät yliherkkyyttä muutamalle aineelle - kuten maito, kaseiini jne. ( varsinaista allergiaa ei vielä ollut). Nyt ollaan tekemässä ihotestejä. Olen kuullut, että niistä testeistä voisi allergia puhjetakin - vaikka sitä ennen ei olisi ollut kuin yliherkkyys tai ei sitäkään. Onko tuo totta vai legendaa ? Itse ajattelin, että esim maitoa ei tarvitse testata, koska verikoe näytti jo yliherkkyyden.
 
Menen testeihin ulkomailla ja en aio hakea kelan korvauksia. Yleensä ihmettelen Suomessa tuota maitoaltistusjuttua. Jos lapsella löysä vatsa, altistus ei näytä mitään!!! Ymmärtääkseni altistuksella haetaan iho-oireita ja oksentelua lääkärin nenän alla. Olenko väärässä ? Meillekin tyrkytettiin Suomessa tuota maitoaltistusta ja kun kerroin, että mitä se meidän tapauksessa näyttäisi, ei osattu sanoa mitään...
 
Nyt täytyy korjata käsityksiä prickeistä ja altistuksesta: prickit eivät aiheuta allergiaa. Tekijälle ne voivat aiheuttaa allergian, koska testeissä käytettävät uutteet on voimakkaita. Jatkuva pitkäaikainen altistuminen saattaa aiheuttaa allergian. Itse käytän aina hanskoja tehdessäni testejä.

Sitten altistuksesta: altistuksella haetaan mitä oireita tahansa. Jotkut lapset reagoivat pelkästään suolellaan, jotkut iholla, toisilla taas tulee molemmat oireet. Jos epäillään esim. maitoallergiaa, lapsi (ja imettävä äiti) ovat eliminaatiodieetillä (sekä maito, että muut mahdolliset allergisoivat ruoat) ainakin 2 vkoa ennen altistusta, jotta saadaan iho ja suoli siistiksi. Jos lapsi on jo valmiiksi kovin rupinen altistuksen aloituksessa, on vaikea muistaa ja tietää mikä on uutta oiretta. Suolioireisellakin suoli saadaan rauhoitettua eliminaatiodieetillä. Altistus aloitetaan lääkärin ja hoitajan valvonnassa, yleensä ilman oireita tämä kestää 2-4 tuntia, riippuen hoitopaikan käytännöistä. Jos mitään oireita ei ilmaannu, altistusta jatketaan kotona lääkärin ohjeiden mukaan. Jos kotona tulee oireita, oli ne sitten iho- tai suolioireita, vanhemmat ilmoittavat niistä hoitopaikkaan. Ainakaan meillä ei vaadita uutta käyntiä lääkärillä, ellei vanhemmat itse niin halua. Sairaaloissa käytännöt voi olla erilaisia kun yksityisellä puolella, josta mulla on vuosikymmenen kokemus.

Lapsen ei siis todella tarvitse oksennella tai raapia itseään hulluna, että lääkäri uskoo, että allergia on olemassa.

Sanda, jos teillä olisi allergia, niin kyllä se altistuksella selviäisi, se on ainut 100 % tapa testata allergia. Tuon eliminaatiodieetin jälkeen oireet tulevat ihan varmasti, jos kyseessä on allergia. Toisilla oireet tulee nopeasti, toisilla vasta päivienkin kuluttua. Varsinkin suolella reagoivat lapset kuuluu tähän em. kastiin. Iho-oireet tulee yleensä nopeammin.
 
Kiitos vastauksesta Pauppiliini. Teimme itse altistuksen elokuussa. Jätimme juomamaidon pois ja pojan kakka muuttui heti.Pahanhajuinen tumma, vetelä kakka muuttui kovaksi. Kun poika joi sitten 1dl maitoa, kakka muuttui taas samanlaiseksi muutaman tunnin kuluttua. Korvasimme maidon kauramaidolla. Mutta tilanne muuttui sitten myöhemmin (kakka muuttui veteläksi) , joten siksi otettiin verikokeita. Löytyi kaseiini, muna ja tomaatti yliherkkyys myös. No, nyt eilen otettiin lisää verikokeita, kakasta näyte (kakka todella vetelää) ja jonkin ajan kuluttua otetaan ihotesti tietyistä ruoka-aineista. Lääkärin mukaan ihokoe näyttää jotkut ruoat paremmin kuin verikoe. Mutta hänkin sanoi, että kokeet antavat viitteitä ja loppujen lopuksi ruoan välttäminen kertoo totuuden. Poika ei ole saanut ohraa, vehnää, ruista kahteen viikkoon ja se ei ole muuttanut kakkaa yhtään kovemmaksi. Mansikan huomasimme tekevän kakan limaiseksi mutta on epäselvää, mikä on se ruoka-aine, joka tekee kakan "perusveteläksi". Toivon, että kakkanäyte kertoo jotain - tuoksu hapan lääkärin mielestä. Epäilyttävän ruoka-aineen listalla nyt kaura, tattari, riisi, peruna..... onko kellään samanlaisia kokemuksia ??
 
Onhan teillä KAIKKI maito pois käytöstä? Eli et anna lapselle mitään, missä on yhtään maitoa (=kaseiini, hera, laktoosi...) Edellä mainittuja on luonnollisesti juustoissa, levitteissä (sininen keiju käy), joissain leivissä ja karkeissa, leivonnaisissa, valmis ruoissa jne...

Toinen asia, mikä tulee mieleen on tuo kauramaito. Kotimaiset viljat ovat myös aika yleisiä allergian aiheuttajia ja nyt olette ilmeisesti lisänneet kauran antamista entiseen verrattuna, kun otitte kauramaidon käyttöön.
 
Kaikki maito on varmasti pois käytöstä. Olen itse ollut gluteenittomalla ja täysin maidottomalla ruokavaliolla imettäessäni. Olen ollut allerginen ja tiedän "kaiken" noista ruokavalioista. Pojan ruoka on aika yksinkertaista tällä hetkellä. Perusverenkuva otettu ja muutamia vitamiinimäärityksiä tehty- ovat ok. Kauraa olemme joutuneet lisäämään - kauramaito, YOSA kalsiumlisällä, joten olemme testaneet myös riisimaidon (ilman ohrajäämiä) käytön. Poistimme myös kaurapuuron samalla ja korvasimme mm tattarilla. No, ei tulosta (YOSA jäi), joten jatkoimme kauran kanssa normaalisti (verikokeen tulos ensiviikolla mm kaurasta) mutta nyt on menossa hedelmäsosekielto. Poika syö tuoreista hedelmistä vain banaania ja puoli kotimaista omenaa päivässä mutta hedelmäsoseita hän on syönyt ainakin purkin päivässä. Porkkana on nyt myös poissa, koska se ei näytä sulavan. Tänään kakka oli jo tiiviimpää, ei vetelää... nyt jännitämme,että ovatko ne sittenkin hedelmäsoseet, kuten mieheni epäilee.... Tämä seuranta on kuin jännitysnäytelmästä...
 
Allergioiden etsiminen ja löytäminen on melkoista salapoliisin hommaa. Meillä vanhempi lapsista on moniallergikko. Reagoi ihollaan. Nuorempi 1 v 8kk taas reagoi suolellaan, mutta vaikea löytää syitä tai onko kysessä vain "herkkä vatsa". YOSA on hyvin kuituista (aiheutti meillä ripulia) ja myös kauramaidossa on kuitua (ainaki Oatlyssa). Nuoremman lapsemme vatsa ei näköjään kestä suuria määriä kuituja. Meillä esim. ruis ollut poissa käytöstä ja nyt olen löytänyt määrän mitä lapsen vatsa kestää. Kuituja tarvitaan, että vatsa toimisi, mutta sopivassa määrin näköjään meidän tapauksessa. Vielä puoli vuotta sitten, ei voinut syödä rusinoita, koska eivät sulaneet ja aiheuttivat löysät kakat. Nyt enää ei siitäkään ongelmaa. Meillä saattaakin olla jonkinlaista suolen kypsymättömyyttä allergioiden sijaan. Allergia-asioissa voit löytää vertaistukea allergia.com tai histamiini.com. Tsemppiä!
 

Yhteistyössä