Pregnyl 5000/10000IU,miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Barba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Barba

Jäsen
04.10.2011
119
0
16
Nyt iski paniikki, joten pakko yrittää kysellä josko täältä löytyisi joku viisaampi joka osaisi neuvoa/vastata, et miksi pregnyliä määrätään joko 5000 tai 10000? Siis mikä muu sen tarkotus on,kun toimia irrotuspiikkinä?Ja miksi toisilla vain toi pienempi annos ja toisilla iso?

Meillä menossa siis neljäs ja viimeinen ICSI-hoito ja eka hoidossa pregnyliä pistin 10000 ja folleja 18 kpl,mutta vain 1 sisälsi solun.Seuraavassa hoidossa eri lääkäri ja se sanoi heti, et ehdottomasti pregnyliä vain 5000,silloin folleja 8kpl ja solu kaikissa. Kolmannessa hoidossa myös pregnyliä 5000, 10 follia,kaikissa solu.Nyt lääkärinä sama, kuin eka hoidossa, folleja eilisessä ultrassa 19kpl ja pregnyliä pitäs tuikata 10000:O En yhtään ajatellut asiaa eilen polilla ollessani,vasta viime yönä iski kauhu ja paniikki, et voiko toi iso määrä nyt karkauttaa kaikki solut ennen maanantain punktiota ja karkasko ne ekassakin hoidossa ton ison pregnyl määrän vuoksi? Uskallanko tuikata koko satsin vai "uhmaanko"lääkäriä ja puolitan annoksen?
Hoidoissa ollaan julkisella,joten ei taida olla mahdollista saada sieltä ketään puhelimeen näin viikonloppuna:(

Kiitos, jos joku viitsii/osaa neuvoa...

En tiedä osaanko neuvoa, mutta tässä mitä olen kuullut ja kokenut asiasta. Me olemme myös hoidossa julkisella. 1. ICSIssä Pregnyliä oli 5000 iu ja saaliina 8 solua, joista 4 kypsiä. Toisessa hoidossa oli eri lääkkeet ja Pregnyliä 10 000 iu. Saatiin 7 solua, joista kypsiä 6. Eroa omissa tuntemuksissa ei minulla ainakaan ollut irrotuspiikin pistämisen jälkeen. Meille on sanottu, että 1. hoidossa vähän "haetaan lääkkeitä" eli katsotaan, miten kroppa reagoi eri lääkkeisiin ja annostuksiin. Ja tehdystä hoidosta aina opitaan, eli siksi lääkitykset voivat muuttua seuraavaan hoitoon. Lääkäri sanoi myös, että Pregnyl voi osaltaan auttaa kiinnittymisessä. Jostain olen lukenut, että ulkomailla (maata en nyt muista) on Pregnyliä pistetty punktion ja siten myös siirronkin jälkeen vielä 1-2 kertaa (joka 2. päivä), jolloin on haettu apua juuri kiinnittymiseen.

Onko muilla asiasta enemmän tietoa/kokemuksia?

Muuta en voi sanoa, kuin että älkää koskaan uhmatko lääkärinne määräyksiä. Ne ihmiset ovat tätä työtä tehneet pitkään ja omaavat aika hyvän tuntuman. Se että joku lääkäri sanoo toista ja toinen toista ei merkkaa yhtään mitään. Toisen hoitotuntumassa voi olla fiilis että se 5000 on jostain syystä parempi mutta toinen voi olla yhtä näppituntumalla varma että se 10 000 auttaa taas ehkä jotenkin muutenkin.

Pahimmillaan pilaatte koko hoitokierron totaalisesti omalla "järkeilyllä" ja voin kertoa sivusta nähneenä että ne lääkärit suuttuvat todenteolla.

Itse olen sokeasti luottanut omiin julkisen lääkäreihini ja hyvin on mennyt... ihan sillä 10 000 irrotusannoksella ;)

Kiitos vastauksista=)
Yrittäjä83, näinhän se oikeesti on, et kyllä pitäs luottaa siihen mitä lääkäri on sanonut, eikä alkaa säätämään oman pään mukaan, mut minkäs teet, kun on tämmönen panikoiva hullu, joka löytää joka asiasta jotain stressin aihetta:O Mut sain ihmeen kaupalla kiinni eilisen lääkärini ja kyl se sai mut vakuuttuneeks, ettei tolla määrällä ole solujen karkailuun mitään vaikutusta. Sillä vaan kypsytellään niitä soluja, et olis kaikki mahdollisimman hyvin maanantain punktiossa. Joten tänä iltana piikki mahamakkaraan ja annoksena 10000iu.
Pepponen, muakin kiinnostas toi pregnylin laittaminen siirron jälkeen. Onkohan täällä joku, jolla ois siitä kokemusta? Vois sit taas viisaana neuvoa lääkäriä, jos sais täältä jotain tietoa kyseisestä asiasta:laugh:

Barba:tuun sulle tänne vastaamaan tohon siirron jälkeen tuikattavaan pregnyliin..mulle määrättiin siihen vikaan onnistuneeseen( vaikee sanoo tietty mistä johtu ja oliko sillä vaikutusta , henkimaailman juttuja siis)siirtoon.elikkä 3 kertaa pistin 2500iu.ta ns auttamaan kiinnittymisessä.saattapi olla klinikka/lääkärikohtainen käytäntökin mutta en ees tohtinut ihmetellä koko hommaa.ei siis enään niiden muiden piikkien lomassa tuntunut missään heh!!voithan kysyä siitä, ei ainakaan haittaa varmaan oo...zemppiä punktioon muru!!

En tiedä osaanko neuvoa, mutta tässä mitä olen kuullut ja kokenut asiasta. Me olemme myös hoidossa julkisella. 1. ICSIssä Pregnyliä oli 5000 iu ja saaliina 8 solua, joista 4 kypsiä. Toisessa hoidossa oli eri lääkkeet ja Pregnyliä 10 000 iu. Saatiin 7 solua, joista kypsiä 6. Eroa omissa tuntemuksissa ei minulla ainakaan ollut irrotuspiikin pistämisen jälkeen. Meille on sanottu, että 1. hoidossa vähän "haetaan lääkkeitä" eli katsotaan, miten kroppa reagoi eri lääkkeisiin ja annostuksiin. Ja tehdystä hoidosta aina opitaan, eli siksi lääkitykset voivat muuttua seuraavaan hoitoon. Lääkäri sanoi myös, että Pregnyl voi osaltaan auttaa kiinnittymisessä. Jostain olen lukenut, että ulkomailla (maata en nyt muista) on Pregnyliä pistetty punktion ja siten myös siirronkin jälkeen vielä 1-2 kertaa (joka 2. päivä), jolloin on haettu apua juuri kiinnittymiseen.

Onko muilla asiasta enemmän tietoa/kokemuksia?
Itselleni tulee seuraavaan IVF-hoitoon tuo Pregnyl-pistos myös alkionsiirron jälkeen annoksella 5000IU tukihoitona ja juurikin auttamaan kiinnittymistä. :)

Viimeksi muokattu:
Despe,hätyyttelen sua nyt täälläkin ketjussa,eli äkkiä kaikki tieto tosta pregnylistä kehiin,pleeees=) Ja kiitos muruseni,voi kumpa tää päivä menisi äkkiä...
Ja Sintu myös,kiva olis kuulla miten teille on määrätty toi pregnyl,siis minä päivinä ? te taidatte olla yksityisellä hoidoissa,me julkisella ja julkisen lääkärit ei ole yhtään niin suostuvaisia mihinkään,"mitä ei ole lääketieteellisesti todistettu":stick:
Joten kaikki tieto olisi nyt tarpeen,että voin neuvoa lääkäriäni:laugh:

Mukavaa sunnuntaita ja hyvää isänpäivää kaikille:kiss:

Me olemme Väestöliitolla hoidoissa.
Lääkäri itse ehdotti tuota Pregnyliä tukihoitona kiinnittymiselle.
Mulla seuraavan IVF-hoidon alkionsiirto ajoittuu viikolle 50/51. Siitä miten Pregnyl-pistokset ajoittuvat, en vielä tiedä, mutta kylläpä sekin sitten selviää kun on ajankohtaista. =)

Yhteistyössä