Pph vs. päiväkoti: hyödyt/haitat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maija

Vieras
Kertokaas viisaammaat mielipiteenne, että kumpi nyt olis parempi vaihtoehto syksyllä hoitoon meneville tytöillemme...hoidon alkaessa lapset vajaa 3v ja 1,5v. Eli päiväkotiin vai perhepäivähoitajalle? Hyödyt/haitat? Oon periaatteessa ihan päiväkotimyönteinen, joten miksi pph:lle?

Nuoremman ainakin laittaisin pph:lle ja siksi myös vanhemman. Syy: päiväkodissa ei todellakaan ole aikaa noin pienelle tarpeeksi. Yksi säännöllinen hoitaja parempi kuin kymmenen vaihtuvaa, noin lyhyesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nuoremman ainakin laittaisin pph:lle ja siksi myös vanhemman. Syy: päiväkodissa ei todellakaan ole aikaa noin pienelle tarpeeksi. Yksi säännöllinen hoitaja parempi kuin kymmenen vaihtuvaa, noin lyhyesti.

Minusta parempi neljä vakituista hoitajaa (kuten pk-ryhmässä yleensä on) kuin vaihtuva hoitaja ja lapsiryhmä aina kun pph sairastaa tai on vaikka lomalla.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1630783

Itse kyselin ihan samaa jokin aika sitten, linkki ketjuun. Me päätettiin hakea pojalle paikkaa päiväkodista. Hän on hoidon alkaessa 1v 7kk.

Oho, mä jotenki kuvittelin että kaikki olis pph:n kannalla eikä päiväkodin!! Kiva kuulla etten ole hakoteillä kun päiväkotia priorisoin. Haluan kuitenkin molemmat samaan hoitopiakkaan, vaikka olisivitkan molemmat hoitpaikat kodin lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Itse en haluaisi lasta leikki-ikäistä lasta pph:lle, kun heillä tuntuu olevan niin monen eri ikäistä samassa ryhmässä. Päiväkodissa samanikäistä leikkiseuraa.

Tuossa ryhmässä olis kaksi 2-vuotiasta lisäksi.

Itse hoidan perhepäivähoitana lapsia kotonani. Minulla on hoidossa 2,3,4 j 5v lapset. Silti toiminta monipuolista ja kaikki viihtyvät :) Meillä on rauhallinen päivänkulku ja aikaa olla sylissä/jutella/huomioida yksilönä. Olen ollut myös pk:ssa töissä ja voin sanoa, että itse en sinne pientä lasta laittaisi, kun taas isommille se voi olla hyväksi. pph:ssa myös sisarukset saavat olla samassa ja ovat toisilleen turvana :) Vaikeita kysymyksiä. Se mikä jäi pk:sta miinuksena mieleeni on se, että hoitajat eivät tiedä mitä lapset ovat tehneet. Tuntuu, että aina sanotaan "ihan hyvin" vaikka lapsella olisi ollut tosi huono päivä tmv. itse tiedän tarkalleen mitä kukakin lapsi on tehnyt. Mutta pph:n suhteen kannattaa olla tarkka: meidänkin kylällä muutama huono hoitaja, jotka tekevät tätä työtä vain siksi, että saavat olla omien kanssa. itselläni ei omia lapsia ja koulutus löytyy. Tosin myös Pk:sta löytyy niitä huonoja tätejä .Ei ole varmaksi sanottua, että monta hoitaa hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Se mikä jäi pk:sta miinuksena mieleeni on se, että hoitajat eivät tiedä mitä lapset ovat tehneet. Tuntuu, että aina sanotaan "ihan hyvin" vaikka lapsella olisi ollut tosi huono päivä tmv. itse tiedän tarkalleen mitä kukakin lapsi on tehnyt.

Meillä etenkin pienten ryhmässä (jossa nuorimmaiseni on) hoitaja tarkistaa vihosta, jos ei ole itse ollut esim. valvomassa päiväunia ja minä kyselen onko lapseni nukkunut hyvin. Tekevät paljon pienryhmissä asioita, ja joka pisteessä on oma vihkonsa, johon kirjaavat keitä sinä päivänä siellä oli leikkimässä ja mitä tekivät. Näin tieto välittyy kaikille.

Tää hoitaja on mulle tuttu kun viikottain jutellaan puistossa kun on hoitolapsien kanssa. Eikä oo ollut paljookaan sairaspäiviä. Jos tulee niin varahoito on jossain alueen ryhmäpph:lla.

Niin ja sairaspoissaoloista vielä: Itselläni tullut omien lääkärien/sairasteluiden takia muutamia poissaoloja. Lapset ovat kaikki aina samassa lähi päiväkotiryhmässä ja hoitajat/kaverit tulleet tutuiksi. Lapset tykänneet olla sielläkin mutta, jos olen useamman päivän pois on se alkanut tökkimään lapsilla jo. Joissain paikkakunnilla olen kuullut, että lapsia hypytetään hoitajalta/ryhmästä toiseen. se on kamala ajatus. Onneksi meillä järjestetty hyvin :)

Yhteistyössä