Pph vai päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten päättää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten päättää

Vieras
Oma kullannuppu on vielä alle vuoden ikäinen, mutta palaan työelämään hänen ollessa 1 v 3 kk. Hoitopaikan hakeminen olisi nyt edessä ja ajattelin kysyä teiltä kokemuksia. Millaisessa hoidossa lapsesi on ja mitä olet ollut mieltä? Pähkäilemme päiväkodin ja perhepäivähoidon välillä ja myös ryhmäperhepäivähoito saattaisi olla hyvä vaihoehto? Päiväkoti meillä on tässä 50 m päässä kotoa, joten sinne olis tooosi helppo viedä, mutta en tiedä onko liian levotonta noin pienelle lapselle? Näistä asioista on varmaan niin monta mielipidettä kuin kirjoittajaakin, mutta kuulisin mielelläni kokemuksia. Laittakaa plussat ja miinukset ja vaikka sen miten päädyitte kyseiseen hoitomuotoon. Kiitos :)

Mun oli helppo päättää että pph kun neiti meni 10 kk ikäisenä eikä sen ikäisenä täällä oteta kuin pph. Ja en tiedä mitä olisin tehnyt jos oudolla paikkakunnalla, käynyt vakoilemassa pph toimia? Mulla on niin hyvä asema viedä pph kun on pieni paikkakunta ja suku täynnä pph niin ei tarvinnut kuin antaa luottelo vapaista paikoista niin tuli negat esiin kerta luennolla ja sitten siitä paras valittiin. Tyytyväisiä ollaan oltu.

Joka paikassa aina suositellaan pph:a näin pienelle. Olen kyl ehkä kallistumassa sen puoleen, mutta miten tosiaan uskaltaa antaa ihan tuiki tuntemattoman huostaan. Tai ei ehkä se, että on tuiki tuntematon, mutta se kyllä huolettaa, että pph voi tehdä / olla tekemättä ihan mitä vaan. Ei tuon ikäinen edes osaa vielä kertoa, jos joku hassusti.

Kyllä se paistaa aika pian läpi ellei lapsen ole hyvä olla hoidossa. Meillä ainakin varahoidossa tytön vienti vaikeutui ja vaikeutui päivä päivältä eikä omassa hoidossa alussakaan ollut mitään ongelmaa.

Koeta kysellä jos joku osaa jotain hoitajaa suositella, naapuri, tutun tuttu? Ja kun käytte tutustumassa niin kyllä siinä jo vähän näkee.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 13:32 aloittaja kirjoitti:
Joka paikassa aina suositellaan pph:a näin pienelle. Olen kyl ehkä kallistumassa sen puoleen, mutta miten tosiaan uskaltaa antaa ihan tuiki tuntemattoman huostaan. Tai ei ehkä se, että on tuiki tuntematon, mutta se kyllä huolettaa, että pph voi tehdä / olla tekemättä ihan mitä vaan. Ei tuon ikäinen edes osaa vielä kertoa, jos joku hassusti.

PPh:n toimintaa kyllä valvotaan, ja tutustumiskäynnillä varmasti ensikontakti kertoo jo jotain. Meillä oli molemmat hoidon alkutaipaleet pph:lla olivat myös noin 1v3kk aloittaessaan.
Tämä oli tosi hyvä ratkaisu, kodinomainen hoito ja yksi hoitaja. Päivän päätyttyä käytiin aina hoitajan kanssa läpi päivän tapahtumia ja mitä sitten olikin tullut mieleen, meidän toivomuksia, myös hän esitti omiaan esim. vaatetuksen suhteen saattoi kertoa minkälaiset on helppo pukea ja ystävällisesti muistuttu minua nimikoinnista (se kun pääsi unohtumaan :( aina välillä) ja tuon ikäiset eivät vielä itse sano mikä hanska on kenenkin. Kun ikää tuli 4 vuotta oli jo ihan sopiva ikä siirtyä päiväkotiin samalla tavallaan antaa "pienimmille" tilaa.

Päiväkodissa on paljon lapsia, eikä vauva taatusti saa huomiota riittävästi. Ja sitten on lapset, jotka tahallaan kiusaavat vauvoja esim.lyömällä...pph pystyy eritavalla valvomaan pieniä.

Päiväkodissa on paljon lapsia, eikä vauva taatusti saa huomiota riittävästi. Ja sitten on lapset, jotka tahallaan kiusaavat vauvoja esim.lyömällä...pph pystyy eritavalla valvomaan pieniä.

Kylläpä taitaa kiusaajija löytyä myös perhepäivähoidon puolelta. esim. jos hoitajan oma lapsi on kotona, se saattaa kiusata hoitolapsia ja yrittää viedä äitinsä kaiken huomion. kokemusta on.

Pienryhmäpäiväkoti vai millä nimellä se nyt kulkeekaan oli myös hyvä kokemus. Meillä nuorempi oli silloin viikkoa vajaa vuosi kun aloitti.

Ei henkilöidy yhteen henkilöön, jos jännittää pphoitajan persoonaa. Silti pieni ryhmä, meillä vaihteli 9-12 lasta.

Meidän poika aloitti pph:lla vuosi sitten 9kk ikäisenä. Ei saatu viereiseen päiväkotiin koska mielellään eivät ottaisi sinne niin pientä. Oltiin hieman negatiivisella kannalla kun käytiin tutustumassa hoitopaikkaan, mutta tutustumikäynnin jälkeen ei tarvinnut miettiä enempää. Lapsi sai mahtavan pph:n jossa on todella viihtynyt.
Varahoito on sopimuksen mukaan pph:lla tai päiväkodissa. Meillä oli ensin pph varahoitajana mutta en tykännyt yhtään siitä hoitajasta joten päiväkoti on nyt varapaikkana. Muutama päivä siellä menee mutta kyllä on vieläkin mielestäni liian nuori päiväkotiin.

Kyllä pienikin lapsi hieman reagoi jos hoitopaikassa ei ole kaikki hyvin. Meillä on aina iloisesti sinne jääty leikkimään ja kiukutellen lähdetään kotiin. Hoitajan omatkin lapset olivat myös hoidossa, tai siis nuorimmainen oli. Eipä ne kiusanneet tai mitään.

Eikä sitä hoitopaikaa tarvitse päättää ennen kuin on käynyt tutustumassa. Jos ei tunnu hyvältä hoitajalta voi aina yrittää saada toista paikkaa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2006 klo 09:03 HeMa05 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2006 klo 08:42 yksmäitsykkä kirjoitti:
Mihin hoitolapset viedään hoitoon, kun pph sairastuu?
yleensä on joku varahoitopaikka,veikkaan tarhaa.
Meilläpäin on lapsikohtaista. Meidän pojan varahoitopaikka oli toisen pph:n luona, koska jos minä olin menossa aamuvuoroon töihin, piti lapsi viedä kuudeksi hoitoon eikä silloin ole päiväkodit/ryhmikset auki. Muut lapset menivät sitten ryhmikseen. (Meidän kunnassa on yksi ryhmis, joka on auki vain tarvittaessa eli tarkoitettu juuri varahoitopaikkaa tarvitseville.) Kunnan päivähoitotoimistostahan tuon tiedon saa!

Ainakaan meidän päiväkodissa ei isot lapset lyö pienempiä - eikä ne lyö isompiakaan!!
Kyllä hoitajat tilanteeseen puuttuu! Kun esim. lapsi tyhmäilee ulkona, hän joutuu jäähypenkille istumaan ja hoitaja tulee sitten juttelemaan miksi siinä penkillä ollaankaan ja mikä on homman nimi. Kyseessä yleensä n. 4 v pojankoltiaiset. ;)

Mutta mites puutut, jos kiusaajana on pph:n oma lapsi? Tai pph itse?

Itsellä kokemuksia sekä päiväkodista että pph:sta ja ryhmäperhep.hoitopaikasta. Ryhmis oli lapsilleni inhottavan, kiusaaja-pph:n jälkeen kuin taivas. Sen jälkeen, muutimme, vaihtui hoidoksi päiväkoti, jota en kovin ylös kehu, mutta menetteli, vertailupohjana kun oli tuo kiusaaja-pph.

Perhep.hoitajia valvotaan, joo. Miten muka valvotaan??!! Eihän se esimies näe niitä tilanteita, jotka aiheuttaa sen ettei lapsi viihdy. Ainakin tämä kiusaaja-pph oli ihan pidetty tyäkaveri niin esimiehen kuin muidenkin pph:jien silmissä, haukkuihan hän tehokkaasti meitä, minua ja lapsiani muille. HÄn ei jaksanut vilkkaita lapsiani. Siis: lapseni eivät olleet ilkeitä, eivät kiusanneet, tottelivat ihan hyvin, mutta he olivat vaan niin energisiä, vilkkaita, ettei se nainen jaksanut - hänen oma poikansa kun vaan olla möllötti, hoitsun mielestä olin siis huono äiti ja kasvattaja, kun lapsissani oli vauhtia ja energiaa enemmän kuin hänen omassa rumassa sammakon näköisessä (äitinsä näköinen) möhköfantissaan........ :p

Ensikäynti ei vakuuttanut, mutta ei minulla ollut vaihtoehtoja : oli otettava se hoitopaikka, minkä kaupunki tarjosi!

Hyvä pph on suoranainen aarre.
Huono hoitaja on #&%?$!* lapselle ja vanhemmille. Mihin vaihdat? Me odotimme yli puoli vuotta uutta hoitopaikkaa, sen ajan lapset olivat tällä hullulla.

Täällä päin on päiväkoteja, joissa on vauvaryhmiä alle 1 v. 0-3 v ryhmiä. Laittaisin omani semmoseen mieluummin kuin pph:lle jos nyt pitäisi alle vuoden ikäinen hoitoon viedä.
Meillä venytettiin sentti soikeeksi, olin kotona kunnes tenava oli 2 v ja meni ehdottomasti päiväkotiin. Ei tarvitse miettiä varahoitopaikkoja jos hoitaja on kipeenä tai lomalla, ei tarvitse miettiä miten hoitaja jaksaa kaiken yksin: lapset, ruoka, siivous.