Ainakaan meidän päiväkodissa ei isot lapset lyö pienempiä - eikä ne lyö isompiakaan!!
Kyllä hoitajat tilanteeseen puuttuu! Kun esim. lapsi tyhmäilee ulkona, hän joutuu jäähypenkille istumaan ja hoitaja tulee sitten juttelemaan miksi siinä penkillä ollaankaan ja mikä on homman nimi. Kyseessä yleensä n. 4 v pojankoltiaiset.
Mutta mites puutut, jos kiusaajana on pph:n oma lapsi? Tai pph itse?
Itsellä kokemuksia sekä päiväkodista että pph:sta ja ryhmäperhep.hoitopaikasta. Ryhmis oli lapsilleni inhottavan, kiusaaja-pph:n jälkeen kuin taivas. Sen jälkeen, muutimme, vaihtui hoidoksi päiväkoti, jota en kovin ylös kehu, mutta menetteli, vertailupohjana kun oli tuo kiusaaja-pph.
Perhep.hoitajia valvotaan, joo. Miten muka valvotaan??!! Eihän se esimies näe niitä tilanteita, jotka aiheuttaa sen ettei lapsi viihdy. Ainakin tämä kiusaaja-pph oli ihan pidetty tyäkaveri niin esimiehen kuin muidenkin pph:jien silmissä, haukkuihan hän tehokkaasti meitä, minua ja lapsiani muille. HÄn ei jaksanut vilkkaita lapsiani. Siis: lapseni eivät olleet ilkeitä, eivät kiusanneet, tottelivat ihan hyvin, mutta he olivat vaan niin energisiä, vilkkaita, ettei se nainen jaksanut - hänen oma poikansa kun vaan olla möllötti, hoitsun mielestä olin siis huono äiti ja kasvattaja, kun lapsissani oli vauhtia ja energiaa enemmän kuin hänen omassa rumassa sammakon näköisessä (äitinsä näköinen) möhköfantissaan........
Ensikäynti ei vakuuttanut, mutta ei minulla ollut vaihtoehtoja : oli otettava se hoitopaikka, minkä kaupunki tarjosi!
Hyvä pph on suoranainen aarre.
Huono hoitaja on #&%?$!* lapselle ja vanhemmille. Mihin vaihdat? Me odotimme yli puoli vuotta uutta hoitopaikkaa, sen ajan lapset olivat tällä hullulla.
Täällä päin on päiväkoteja, joissa on vauvaryhmiä alle 1 v. 0-3 v ryhmiä. Laittaisin omani semmoseen mieluummin kuin pph:lle jos nyt pitäisi alle vuoden ikäinen hoitoon viedä.
Meillä venytettiin sentti soikeeksi, olin kotona kunnes tenava oli 2 v ja meni ehdottomasti päiväkotiin. Ei tarvitse miettiä varahoitopaikkoja jos hoitaja on kipeenä tai lomalla, ei tarvitse miettiä miten hoitaja jaksaa kaiken yksin: lapset, ruoka, siivous.