PPH:T, pitääkö lapsille olla oma leikkihuone?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva pph?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva pph?

Vieras
Olen alalle aikova ja ajattelin tehdä olkkarin nurkkaukseen "leikkinurkkauksen". Meillä ei siis ole huoneita, joihin voisin ajatella tehdä leikkihuoneen ihan erikseen. Riittääkö "nurkkaus" ja siellä erilaisia leluja, pelejä jne. Askartelut ja piirtämiset hoituvat keittiössä.

No kyllä minä arvostaisin sen verran olohuonettani että harkitsisin toisenkin kerran vaikka omaa makuuhuonetta leikkihuoneeksi. Aikuinen ei tarvi kuin sängyn, lelut voi sitten laittaa sinne, enkä alkaisi koko hommaan liian pienissä tiloissa. terv. pph lapsi, perheessä oli kolme lasta ja 3 h + keittiö että joo. Yksi makuuhuoneista oli mun ja pikkusiskon huone ja samalla vielä leikkihuone.

Onnistuu, jos sinulla ja perheelläsi hermot kestävät sitä, että leluja on aina ripakopallinen sohvan alla. Järjestyksen ylläpitäminen kotona on vaikeampaa, jos ei ole erillistä leikkihuonetta. Toisaalta sen saa paikattua aika hyvin sillä, että leluja on rajoitetusti ja järjestelet tavarat paikoilleen aina päivän päätteeksi hoitolasten kanssa.

Toivottavasti kuitenkaan et ajattele, että lapset leikkisivät vain siellä yhdessä nurkkauksessa, tuskin sentään. Lelut kai siellä säilytetään ja leikkiä saa pitkin kämppää, kunhan ei koululaistesi huoneissa?

Muistaakseni se on 7 neliöö per lapsi mikä on se "tilan määrä" mikä pitää olla.
Meillä leikkiivät leikkihuoneessa, joskus olohuoneessa sillä ehdolla, et leikit kerätään sitten porukalla sieltä pois..

Ei meidän hoitajalla ole mitään leikkihuonetta. Ihan nätisti nuo lapset leikkivät olohuoneen kulmauksessa, jossa mm. leikkihella ja leluja. Ja pph:n kotona on aina tosi siistiä ja kaunista! Ei uskoisi, että 4 lasta leikkii siellä päivittäin. Ymmärrän, että riehua ei tietenkään saa, mutta eipä sitä riehuta varmaan päiväkodissakaan. Lisäksi ulkoilevat aamu- ja iltapäivisisin, joten leikkihetket sisällä ovat aika lyhkäisiä, askartelevat myös ja se tapahtuu keittiönpöydän ympärillä.

Yhteistyössä