Pph:t, miten toimitte nirson lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Siis tarkoitan ihan oikeasti nirsoa lasta, jota ei kiinnosta syödä ns. kunnollista ruokaa. Jokainen tietää varmasti tapauksen. Lapselle saattaa maistua makaroni ja ranskalaiset, mutta lihakastikkeeseen ja perunaan, keittoihin ja muihin ns. kotiruokiin lapsi ei koskekaan. Ja vihannekset ovat suuri kauhistus. Leipäähän sitä kyllä puputettaisiin ja maitoa tottakai. Miten te oikeasti toimitte? Jos lapsi ei suostu edes maistamaan ruokaansa?

Olen kysynyt vanhemmilta että saako ruoan lämmittää välipalalle,ja vanhemmat ovat antaneet siihen luvan. Parissa päivässä on alkanut ruoka maistumaan, kun on hoksannut että muuta ei tule.

En ole pph mut omani on nirso. Meillä se on annettu mikä on tarjottu. Jos ei ruoka kelpaa niin saa olla ilman. Leipää saa kun ruokaa on eka menny muutama lusikallinen. Maitoa saa lasillisen ja ruuan jälkeen lisää jos tahtoo. Joskus "puolipakotan" maistaan lisäkevihanneksia tms. Kurkkua oppi syömään nyt 4 v kynnyksellä, paprikaa muutama kuukausi aiemmin, tomaatista on tykääny aina.

Minulla on hoidossa juuri tuollainen lapsi. Ei syö mitään ns. kunnollista. Minä tarjoan ruoan ja sen kanssa palan leipää ja lasin maitoa. Tottakai kannustan edes maistamaan, mutta ei sekään auta, jos lapsi ei todellakaan halua/uskalla maistaa. Jos ei siis ruoka kelpaa niin saa syödä leivän ja maidon ja sitten kiitetään. Asiasta en tee numeroa. Välipalalla tarjoan välipalaa en lämmitettyä lounasta. Mutta välipala ei tarkoita, että sillä sitten täytetään koko vatsa, joka lounaalla jäi tyhjäksi. Eli normaali annos. Kotona sitten seuraava ruoka. Harmi, kun kotona antavat sitten vain sitä mistä lapsi pitää eli sitten lapsi ahmii vaikkapa niitä ranskalaisia :(

Meijän tyttö ollut aina nirso ja n. vuotta sitten aloitti perhepäivähoitajalla. Kotonakin ruokapöydässä kakoi ja meinasi oksentaa kun lautasen laittoi naaman eteen, jossei siinä ollut mitään näistä em. ruoista. Hoitajalle kerrottiin tilanne, mikä on ja toivottiin että jos saisi yhtään parannusta tähän ruoka-asiaan. Kerran hoidossa ollessaan oksensi ruokapöytään, mutta siitä eteenpäin söi melkein mitä vain... Keitot, kalat, salaatit yms. kaikki uppos. Kotona ei tietenkään syönyt niin hyvin kun hoidossa mutta paremmin...

Houkuttelen maistamaan, ja sen jälkeen saa lepäpalan. Välipalalla syödään välipalaa, ei lämmitettyä lounasta. Ikävä kyllä, mullakin on hoidossa semmosia, jotka elää eineksillä kotona, eikä ns. tavis kotiruoka maistu yhtään :( Mutta en stressaa asiasta. Ei lapsi tarjotun ruoan ääreen kuole.

Mun 3v on hoidossa aika nirso eikä kotonakaan kaikkea syö. Silti meillä ei oo niitä ranksiksia jne vaan kotiruokaa jota tarjotaan ja jollei syö niin mahaa ei täytetä leivällä jne. Sama juttu päiväkodissa, jollei syö niin leipää palanen+maitoa ja välipalalla ei saa santsia jos ei lounas oo menny. Kerran sille on sielä lämmitetty lounas vaan eipä se kelvannu sen enempää sillonkaan. On samanlainen kun minäkin oon ollu ettei maista vaikka päivän istus pöydässä. Hoidossa toki kannustavat mutta ehdotonta pakkoa ei oo kuten ei kotonakaan. On sillä silti laajentunu ruokalista kun omaa tahtiaan on maistanu. Pph:lla oli sama että kannustus muttei ketään pakotettu jos maisti ei menny houkuttelemalla.

Minulla "nirso" 6v. Joka lähes oksentaa kaikki liharuoat. Peruna, kala, makaronit ym. menee, mutta ei edes jauheliha, hedelmistä vain banaani tai omena. Marjat, kisselit, hillot ihan kammotus lapselle. Päiväkodissa maistelee, mutta ei sielläkään pakoteta syömään. Syö mitä syö ja lihaa en pakota ollenkaan kun kala kerta kelpaa oikein hyvin (sitä söisi kilokaupalla.

Yhteistyössä