Pph:t mitä tykkäätte jos hoitoon tulee 1v. lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko tuon ikäinen kovinkin "raskas" hoidettava? Omani on nyt 10 kk, mutta hoidon alkaessa vuoden ikäinen. Ei syö vielä itse ja nukkuu parit päikkärit (ulkona). Miten hoitajana suhtaudutte tällaiseen? Onko liian pieni ylipäätään hoitoon? Mietin vain kun itse olen aivan puhki, vaikka minulla on vain tämä yksi lapsi, mutta pph:lla tulee olemaan vielä 3 muutakin lasta siinä ohella hoidettavanaan....

Ihan hyvä ikä. Mulla on moni aloittanut 10 kk:n iässä, jokunen myös vuoden vanhana. Mutta aika pian, parin ekan kuukauden aikana, mä yritän kyllä saada nukkumaan vain yhdet päiväunet ja syömäänkin lapset oppii nopeasti itse. Mulla on ollut parhaimmillaan kolme alle 1,5-vuotiasta ja vanhin juuri 2 vuotta täyttänyt (viime syksynä tällainen ryhmä). Pienten kanssa on ihan helppo touhuta, vaikka tietysti perushoitoon menee paljon aikaa.

Ei ole. Hoidossa pienikin lapsi oppii nopeasti tavoille toisia matkimalla. Lapsella seuraa toisista lapsista ja paljon ohjelmaa. Siinä menee muiden mukana kute muutkin, ei vaikeuta töitä.

Opeta vähän syömään itse ja juomaan nokkamukista. Riippuen siitä mihin aikaan lapsi tulee aikanaan hoitoon onko anivarhain (silloin tarvitsee aamupäiväpäikkärit) vai myöhemmin (esim kasin jälkeen) niin voit pikkuhiljaa totutella lasta yksiin päikkäreihin.

Hyvin tulee menemään!

Onhan semmonen pieni käsissä pyöriteltävä raskaampi hoitaa, kun isompi, joka jo tekee joitakin asioita itse. Mutta ainakin meillä pph:lle maksetaan jokaisesta alle 3v:sta hoitolapsesta erillinen korvaus. Kyllä semmosen kans toki pärjää, ja pienethän on sopeutuvaisia, yleensä.

Itse kun aloitin pph:na, niin mulle tuli 10kk:n ikäinen VAUVA hoitoon, ja lisäksi oli 1v2kk, 2v 2kk (oma ) ja 6v. Olihan siinä käsitöitä päiväksi, mutta selvittiin me, ja lapset kasvaa kuitenkin, että ei sitä hankalaa aikaa kovin kauaa kestäny.

Meilläpäin pph:lla on harvoi yli 3-vuotiaita hoidossa. Tai yhdellä suositulla ovat eskari-ikään ati, mutta yleensä perhepäivähoitolapset ovat pikkuisia. Joten pph:t ovat varmasti heitä tottuneet hoitamaan.

Kyllähän se raskasta on jos ryhmässä on yksi tai useampi 1-vuotias. Perushoito yksistään vie tosi paljon aikaa ja se aika on pois sitten isommilta :/ Ulos en enää nukuttaisi 1-vuotiasta, kukas muuten noita muita lapsia iältään 2-3v. sillä aikaa katsoisi?

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Kyllähän se raskasta on jos ryhmässä on yksi tai useampi 1-vuotias. Perushoito yksistään vie tosi paljon aikaa ja se aika on pois sitten isommilta :/ Ulos en enää nukuttaisi 1-vuotiasta, kukas muuten noita muita lapsia iältään 2-3v. sillä aikaa katsoisi?

Oikein ammattitaitoinen pph.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:

En siis sano, etten haluaisi hoitaa 1-vuotiaita, mutta kyllähän kaikki tietävät, että 1-vuotiaan hoito on erilaista kuin 3-4 -vuotiaan, eikö totta? Ja kun pienimmän hoito vie aikaa niin isommille ei riitä enää niin paljon aikaa esim. askarteluihin yms. Mutta tätähän tämä työ on siihen on vain sopeuduttava. Suloisiahan nuo "vauvat" ovat =D Ja ammattitaitoa löytyy - takana jo 12 vuotta pph:na =D

Alkuperäinen kirjoittaja se äskeinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:

En siis sano, etten haluaisi hoitaa 1-vuotiaita, mutta kyllähän kaikki tietävät, että 1-vuotiaan hoito on erilaista kuin 3-4 -vuotiaan, eikö totta? Ja kun pienimmän hoito vie aikaa niin isommille ei riitä enää niin paljon aikaa esim. askarteluihin yms. Mutta tätähän tämä työ on siihen on vain sopeuduttava. Suloisiahan nuo "vauvat" ovat =D Ja ammattitaitoa löytyy - takana jo 12 vuotta pph:na =D

Ok, ymmärsin onneksi väärin. :flower:

Meidän naapuri on pph ja voivotteli kovasti kun hänelle oltiin "työntämässä 1vuotiasta, kun ne on niin raskaita hoidettavia, ei millään jaksais". Ei kyllä ite tekis mieli jättää jos hoitajalla olis toi asenne...

minulla on 1 vee hoitolapsi hoidossa tällä hetkellä,tuli pari kuukautta sitten.Hellyyttävä tapaus ja tosiaankin ei noissa pienissä ole yhtään sen enempää hoidettavaa kun isoissakaan.
meillä tämä hoidokki nukkuu ekat unet ulkona rattaissa kun ulkoilemme muiden kanssa ja sisällä ollessa hereillä kun muutkin,toisille unille menee taas kun ulkoillaan iltapäivällä.nyt tosin rytmi on kääntymässä yksille unille jotka jatkossakin nukkuu rattaissa ulkona.

Monesti nuo pienet nukkuvat monta tuntia hoidossa olo ajastaan, joten miten se olisi raskaampaa? Itselläni tällä hetkellä 1v. ikäinen ja nukkuu yhdet 2,5-3 tunnin päikkärit =) Voin joustaa ja antaa lapsen nukkua niin pitkään kuin haluaa. Minusta pikkuiset ovat ihania ja oppivat sitten hyvin "talon tavoille" kun tottuvat hoitoon jo pienestä pitäen. Mielestäni isommat ovat melkeipä raskaampia hoidettavia, sillä tarvitsevat jos jonkinlaista virikettä päivän mittaan...

Yhteistyössä