Pph kahvipaussilla, kysy mitä haluat :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunnallinen pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Alkuperäinen kirjoittaja kunnallinen pph:
Mutta älä palkkaa, kerron sen heti: kolmesta muksusta saan 1300 euroa bruttona ja kulukorvaukset 4,55 euroa/päivä (kattaa kaiken: ruoka, siivous, sähkö, askartelu, lämmitys, jätehuolto....).

Miten sulla on noin hyvä palkka?
T:pph jolla 3 muksua ja 1050e palkka, kulukorvaus noin 2.60/päivä..

Ai hyvä vai ;-D No tiedän, että palkat vaihtelevat kunnittain ja meillä on loppupelissä aika hyvä palkka. Miten toi kulukorvaus voi sulla olla noin pieni? Eikös ne ole määritelty valtakunnallisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Jos mun lapset tulee pph:lle, siis kaksi, toinen 2,5v ja toinen 3,5v, niin onko niiden pakko nukkua päiväunia jos mä en sitä tahdo?

Miksi susta pph olis parempi vaihtoehto kuin päiväkoti?

Järjestätkö askartelua, liikuntaa tms. ohjattua toimintaa?

Jos lapsi ei halua syödä, niin mitä silloin teet? Jos siis esim. joku ruoka ei lapselle kelpaa?

No jos mulle tulisivat niin toteutan aika pitkälle vanhempien toiveita. Hoitopäivä voi olla aika rasittava, joten lepohetki ainakin on oltava. Nukkuu sitten tai olkoon nukkumatta....

Pph on kodinomaista, rauhallista ja lapsen paremmin huomioivaa kuin pk-hoito. Myös joustovaraa päivän ohjelmassa on paljon enemmän. Huonoa on tietysti se, että pph tekee kaiken yksin: hoitaa, hoivaa, tekee ruoat, siivoaa...

On meillä askartelua, piirrellään, muovaillaan, tehdään retkiä, meillä on kerho kerran viikossa, ulkona ollaan paljon ja järjestetään teemapäiviä, temppuratoja jne.

Meillä on "maistamispakko" eli pöydästä ei lähdetä ennenkuin ruokaa on edes maistettu. Ketään en pakota syömään. Mun lapset onneksi syövät kaikki tosi hyvin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mulla olis mahdollisesti hoitoon menossa 6 vuotias ja 3 vuotias.
Mutta jotenkin en mä silti haluais heitä päiväkotiin.

Edelleen hyvä vaihtoehto?

Miksei olisi? Varsinkin jos ryhmässä on isommallekin kavereita. Minulla on moni lapsi ollut 6-vuotiaaksi eli eskari-ikään asti :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Onko perhepäivähoitajille jotain koulutusvaatimuksia vai voiko sellaiseksi ryhtyä periaatteessa kuka tahansa? (Puistossa olen törmännyt muutamiin aivan käsittämättömiin tapauksiin, jollaisille en voisi kuuna päivänä ajatella jättäväni lastani hoitoon.)

Mulla ihan sama kokemus. :( Tässäpä muutamia esimerkkejä, jotka minua pöyristyttivät:

Yksi kielsi tyttöjä painimasta, koska "tytöt eivät paini, se on poikien leikki"
(en tosiaan halua, että tuollaista arvomaailmaa opetetaan lapsille)

Toinen sanoi pitävänsä noin 2v tyttöä sisällä (ja ulkonakin) märissä vaatteissa jos tämä pissaa housuun, koska on lapsen vika ettei tämä ole tullut ajoissa sanomaan.
(itsellä molemmat lapset ovat aikaisin oppineet kuivaksi, mutta nuorempi, 2v6kk nyt, on edelleen sellainen, että kivat leikit saavat pissahädän unohtumaan ja sitten saattaa tulla housuihin, aikuisen pitää muistuttaa pissalla käymisestä )

Toinen sanoi, että lapsien on mentävä yksin vessaan suljetun oven taakse vaikka pelkäisivätkin siellä olemista. :/

Mä en kyllä mitä mä teen. :/ Mua ahdistaa koko hoitoonviemisasia, enkä yhtään osaa päättää, että laitanko lapset sitten aikanaan päiväkotiin vai pph:lle. Toisaalta hyvä pph on varmaan maailman ihanin asia lapsille, yksi turvallinen aikuinen lisää elämässä. Mutta jos se onkin huono niin... :(

Mun lapsi istuis pöydässä vaikka koko päivän jos olis pakko maistaa jos on sellaista ruokaa mistä ei pidä. Meillä oli aikanaan koulussa sama maistamispakko, ja se on tuonut mulle kyllä traumoja. Se oli aina se sama jauheliharisotto, mikä sai mut joka kerta oksentamaan ja joka kerta sitä oli vaan pakko maistaa. Nyt tuo tytär on ihan samanlainen, että alkaa yökkimään jos hänet yrittää saada maanitelleen/pakottaen syömään tai maistamaan. Vaikka pienempänä sai tosi monipuolisesti ruokaa niin nyt on tosi valikoiva ruokansa suhteen. Kotona en pakota maistamaankaan, mutta samaa ruokaa syö koko perhe, eikä mitään vaihtoehtoruokia tai ylimääräisiä välipaloja saa.

Joo, puistossa olen törmännyt yhteen sellaiseen tätiin, että mulle tulee joka kerta paha mieli´niiden hoitolasten puolesta. Oon ajatellu, et tietäääköhän niiden vanhemmat oikeesti millaiseen paikkaan ovat lapset hoitoon laittaneet. Välillä mietin, et jos minä oonkin se kummallinen ja väärässä noissa asioissa. Oon kertonut juttuja muutamalle kavereilleni ja äidilleni, kaikki ovat olleet sitä mieltä että mun pitäis ilmoittaa sen tekemistä johonkin. No en ainakaan itse tiedä mihin ilmoittaisin, enkä mä kuitenkaan näe "koko totuutta" siellä puistossa. Toisaalta hirvittää ajatus, jos koko totuus olisi vielä kauheampi...

Itse olen päätynyt päiväkotiin hoitopaikkana sitten kun sen aika tulee. (Meillä tosin niin isot jonot pk:iin, ettei me kyllä paikka silloin saada, olis pitänyt mennä jonoon jo heti lapsen syntyessä...) Ph:lle veísin ehdottomasti muuten mieluummin juuri kodinomaisuuden vuoksi, mutta jos en tunne henkilöä tai saa joltain läheiseltä tutulta kuulla hoitotädin pätevyydestä/mukavuudesta jne, niin en valitse ph:ta.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Onko perhepäivähoitajille jotain koulutusvaatimuksia vai voiko sellaiseksi ryhtyä periaatteessa kuka tahansa? (Puistossa olen törmännyt muutamiin aivan käsittämättömiin tapauksiin, jollaisille en voisi kuuna päivänä ajatella jättäväni lastani hoitoon.)

Mulla ihan sama kokemus. :( Tässäpä muutamia esimerkkejä, jotka minua pöyristyttivät:

Yksi kielsi tyttöjä painimasta, koska "tytöt eivät paini, se on poikien leikki"
(en tosiaan halua, että tuollaista arvomaailmaa opetetaan lapsille)

Toinen sanoi pitävänsä noin 2v tyttöä sisällä (ja ulkonakin) märissä vaatteissa jos tämä pissaa housuun, koska on lapsen vika ettei tämä ole tullut ajoissa sanomaan.
(itsellä molemmat lapset ovat aikaisin oppineet kuivaksi, mutta nuorempi, 2v6kk nyt, on edelleen sellainen, että kivat leikit saavat pissahädän unohtumaan ja sitten saattaa tulla housuihin, aikuisen pitää muistuttaa pissalla käymisestä)

Toinen sanoi, että lapsien on mentävä yksin vessaan suljetun oven taakse vaikka pelkäisivätkin siellä olemista. :/

Mä en kyllä mitä mä teen. :/ Mua ahdistaa koko hoitoonviemisasia, enkä yhtään osaa päättää, että laitanko lapset sitten aikanaan päiväkotiin vai pph:lle. Toisaalta hyvä pph on varmaan maailman ihanin asia lapsille, yksi turvallinen aikuinen lisää elämässä. Mutta jos se onkin huono niin... :(

Mun lapsi istuis pöydässä vaikka koko päivän jos olis pakko maistaa jos on sellaista ruokaa mistä ei pidä. Meillä oli aikanaan koulussa sama maistamispakko, ja se on tuonut mulle kyllä traumoja. Se oli aina se sama jauheliharisotto, mikä sai mut joka kerta oksentamaan ja joka kerta sitä oli vaan pakko maistaa. Nyt tuo tytär on ihan samanlainen, että alkaa yökkimään jos hänet yrittää saada maanitelleen/pakottaen syömään tai maistamaan. Vaikka pienempänä sai tosi monipuolisesti ruokaa niin nyt on tosi valikoiva ruokansa suhteen. Kotona en pakota maistamaankaan, mutta samaa ruokaa syö koko perhe, eikä mitään vaihtoehtoruokia tai ylimääräisiä välipaloja saa.

ala ite pphoitajaks?

Mä kuulin just yhdestä pph joka oli nyt remontoinut asuntoaan, lapset saa leikkiä enää pienessä kodinhoitohuoneessa :o Se on oikeasti ahdas ja tosi pieni.

On ollut hoitajana vuoskaudet ja tykättykin, mutta ei kuulemma enää oikein tykätä. Enkä ihmettele.

Sä et sitte voi viedä lapsia mihinkään ulkopuoliseen hoitoon - ikinä :) koska päiväkodeissaki on maistamis pakko :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
Sä et sitte voi viedä lapsia mihinkään ulkopuoliseen hoitoon - ikinä :) koska päiväkodeissaki on maistamis pakko :whistle:

No sitten ei varmaan voi viedä. Musta on kertakaikkiaan käsittämätöntä että lapsen on maistettava ruokaa, jonka maistamisesta hän oksentaa. Kyllä munkin lapsen yleensä saa maistamaan ruokaa, joka on ihan uutta, mutta jos on vaikka kyse jostain, mistä hän tietää, ettei pidä, niin oksentamista siitä seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:

No sitten ei varmaan voi viedä. Musta on kertakaikkiaan käsittämätöntä että lapsen on maistettava ruokaa, jonka maistamisesta hän oksentaa. Kyllä munkin lapsen yleensä saa maistamaan ruokaa, joka on ihan uutta, mutta jos on vaikka kyse jostain, mistä hän tietää, ettei pidä, niin oksentamista siitä seuraa.

Kuule eskarissa ja koulussaki pitää maistaa kaikkee :D sun tarvii sitte alkaa jo nyt sitä kotikoulua suunnittelemaan :whistle:

ei onnistu lainaaminen, ei...

mut ei päiväkodissa kyllä sinänsä mitään maistamispakkoa ole, että jos on joskus maistanut esim. sitä jauheliharisottoa, ja tosissaan yökkää jos on pakko maistaa, niin en minä ainakaan koskaan ole pakottanut maistamaan... olipas sekava selitys mut ehkä BKM ymmärsit mitä ajoin takaa :D

Yhteistyössä