Pph ja nirso lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Huhhei, leipää ei tosiaan edes tarvitse olla joka aterialla. Itse en hoitolapsilleni syötä leipää, eiväthän he ikinä opi muuta syömäänkään kuin leipää, jos menee lapsen pillin mukaan. Aika kauhistuttavaa lukea näitä vanhempian juttuja, että pph ei antanut aamupalaa, kun lapsi tuotiin yhdeksän jälkeen (meillä syödään lounasta klo 11 ja aamupalan saa, jos tulee ennen kahdeksaa) ja kuin sitä ja tätä. :/

Näimpä minullakin!

T: kollegasi :-)

Tänään oli meillä keittopäivä ja leipää oli tarjolla - tottakai keiton kanssa. Muulloin saa näkkileipää sitten, kun LAUTANEN ON TYHJÄ. Hyvin toimii meillä =) Nirsoilijatkin ovat oppineet muutamassa viikossa syömään mitä tarjotaan. Tylsähän se on kurnivalla vatsalla olla koko päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut äiti:
Vai pitääkö lapsen tosiaan olla nälissään?

tästä me keskusteltiin miehen kanssa eilen illalla ja mies totesi, että eihän sen lapsen TARVITSE olla nälissään, onhan siellä se ruoka tarjolla...

mut kato kun ei oo sitä mitä lapsi haluaa nii.......

jokaselle lapselle omat ruuat, JUST!!

ja jos jonkun äiti alkais kiikuttamaan omia eväitä meille niin kyllä pomppais!

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut äiti:
Miten pph:n pitäisi suhtautua nirsoon lapseen? Meidän miehenalku 3,5v. aloitti viime vuonna pph:lla ja useampana päivänä ei ole lounas kelvannut ja vaikka on maistanut pikkuisen niin esim. leipää ei ole saanut silti :( Poika saa esim. lähes oksennusrefleksin vihanneksista ja perunasta. En tiedä miksi, vaikka kotonakin näitä tarjotaan siitä huolimatta että poika ei niihin edes koske. Hoitajalla on aika paljon perunaruokaa tarjolla, joten poika on sitten lähes nälissään päivän :( Välipalaksi on kiisseliä (jota lapseni vihaa) ja leipää ei silloinkaan saa ennenkuin kiisseli on syöty. Mitäs mieltä olette: voinko "vaatia" että pph:n on annettava leipää tai näkkäriä edes pienen maistamisen jälkeen? Vai pitääkö lapsen tosiaan olla nälissään?

ei pidä olla nälissään. Lapsi voi syödä vihanneksia, perunaa ja kiisseliä. Ruokaa on kyllä. Jos ei kelpaa niin sit varmaan on oltava nälissään.

Miettikääs sitä, että jos yksi lapsi on ronkeli syömään ja saa luvan muutaman suupalan jälkeen ottaa leipää. Mitäs tekee kaverit? Tottakai tekevät samoin ja saavat leipää! Vai pitäisikö noille 3 muulle sanoa, että Nico ei tykkää nyt tästä ruoasta, joten hän vain maistoi ja saa siksi ruokaa. Ja arvaatte lapsen logiikan: "miksi me ei voida vain maistaa ja saada sitten leipää"?

Mitäs arvon mammat tästä tuumaavat?

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Miettikääs sitä, että jos yksi lapsi on ronkeli syömään ja saa luvan muutaman suupalan jälkeen ottaa leipää. Mitäs tekee kaverit? Tottakai tekevät samoin ja saavat leipää! Vai pitäisikö noille 3 muulle sanoa, että Nico ei tykkää nyt tästä ruoasta, joten hän vain maistoi ja saa siksi ruokaa. Ja arvaatte lapsen logiikan: "miksi me ei voida vain maistaa ja saada sitten leipää"?

Mitäs arvon mammat tästä tuumaavat?

No enpä alunperinkään ymmärrä leivän panttaamista.

Lopettakaa jo se NinaTT:n nälviminen, ihan naurettavaa puuhaa. Noissa esimerkkilauseissa on hyvin hyvin pieni ero, ja noin pienistä asioista ei aleta joka kirjoittajalle nillittämään, aina vaan noille samoille mustille pitää jankuttaa jankuttamisen ilosta. Mitäpäs jos tekin lisäisitte sinne kirjoituuksinne että "minusta tuntuu, että NinaTT laukoo täällä totuuksia mielipiteiden sijaan", sillä tuokaan ei todellakaan ole mikään universaali totuus. Oho, mites tuossa nyt noin kävikään?

Enkä ole mikään NinaTT fani, olen välillä hyvinkin eri mieltä asioista hänen kanssaan, mutta ottakaa vaikka toistenne osoitteet ylös ja vängätkää siellä, tai menkää vaikka ulos lumeen painimaan ja inttämään pilkuista ja riveistä ja niiden väleistä.

Itse asiaan, minäkään en usko pakottamiseen. Itse en pysty vieläkään syömään riisipuuroa lapsuuden pakottamisien takia. Minä en ollut edes nirso, oli se 2 ruokaa mitä en syönyt: riisipuuro ja pinaattikeitto. Riisipuuroa pakotettiin syömään ja maistamaan aina ja joka kerta. Ja maistamisen jälkeen väitettiin etten ollut edes maistanut vaan pitää syödä enemmän. Se nöyryytys ja tuska siitä kun pakotettiin eikä uskottu on vieläkin niin tuoreessa muistissa, että pelkkä riisipuuron haju saa minut voimaan pahoin. Mutta ehkäpä siitä olisi kuitenkin voinut tulla minun lempiruokaani! :headwall:

Ei tietenkään lapselle kuulu antaa kaikessa periksi, mutta kukaan ei täällä mitään sellaista ole ehdottanutkaan, ainoastaan tuollaista (miltei) väkivaltaista pakottamista oltu vastaan. Ja kiristämistä. Olen täysin samaa mieltä siitä, että ruokailu ei ole valtataistelu vaan mukava perheen ravinto- ja nautintohetki. Itse pidän miltei kaikista ruuista ja nautin ruokailusta sekä herkuttelusta todella paljon. Onneksi minua ei tuota riisipuuroa enempää pakotettu syömään, niin ei ole tullut turhia kammoja vaan voin todellakin nauttia syömisestä.

Ap:lle vielä: muutenkaan minusta ei ole hääviä, jos hoidossa tarjotaan joka päivä perunaa ja kiisseliä. Ottaisin lapseni pois tuommoisesta hoitopaikasta, luulen että lapsi jo pelkää hoitotätiä. Toivottavasti hoitopaikan vaihtaminen on mahdollista.

En vielä lukenut koko ketjua,mutta kyllä miusta hoidossa voisi saada sen yhden leivän jonka saisi muutenkin jos söisi ruuan. ei enempää,ja ei sen ihmeemmin mitään päällyksiä kuin muutenkaan olisi.

mun vanhin lapsi meni hoitoon 5vuotiaana söi ainoastaan makaroonia, ei perunaa, ei kastikkeita,ei vihanneksia,eikä hedelmiä,mutta niin se ruoka alkoi maistumaan nykyään kelpaa kaikki,eikä hoidossa saanut leipää jos ruoka ei kelvannut.

Yhteistyössä