Pottatouhut!!!

esikko sai potan synttärilahjaksi 1v. mutta voi sanoa että ei sitä otettu käyttöön oikein kunnolla ennenkuin itse kiinnostui ja oppi päiväkuivaksi 3päivässä reilu 2v. Ennen tätä sai istuskella vaatteet päällä potalla jos halusi, mutta ei sen kummempaa.
 
buzz lightyear
meillä neiti halusi aloitella jo hyvissä ajoin potalla käyntiä! hän seurasi aina tarkasti kun isoveikka kävi vessassa! ikää oli 1,3-vuotta.nyt on 1,5-vuotta ja tekee noin 3 pissat pottaan päivässä! hän menee itse potan luokse ja alkaa repimään vaippaa pois! kakkaa ei ole vielä tullut, mutta olen ylpeä äiti jo noista pissa jutuista! :)
 
meillä hankittiin tytölle potta just kun oli 8 kk ikäinen. vaan siinäpä tuli heti kauhea itku kun yritettiin edes vaatteet päällä siihen istuttaa. laitettiin potta sitten vessaan odottelemaan tulevaisuutta ja noin 10 kk iässä koetettiin uudelleen. silloin tyttö suostui istumaan potalla hetken vaatteet päällä, mutta ei ilman. taas meni potta vessanloukkoon odottelemaan. sitten noin reilun vuoden iässä alkoi itse osoittaa kiinnostusta pottaa kohtaan eli juuri kun itse kävin vessassa, niin tuli siihen istumaan ja muutamat pissatkin saatiin saaliiksi. silti vielä nytkään kun tyttö on jo 1,6 vuotias, niin ei ole potta jokapäiväisessä käytössä. enkä aio asialla stressatakaan. eikän lapsi ennen 2 ikävuottaan vielä edes tiedä onko hänellä hätä vai ei eikä osaa pidättää. sitten kun näen, että jonkinlainen kypsyys asiaa kohtaan alkaa kehittyä, niin sitten otetaan taas potta käyttöön. ei meillä ole mihinkään kiire, valmiissa maailmassa...
 
tippana
me ei stressattu pottailun kanssa ja olen siihen tyytyväinen, tyttö oppi potalle yhdessä päivässä, pyysi n.2v potalle ja siitä lähtien ei ole vaippaa päivisin tarvinnu tosin yöllä tarvii vielä vaippaa, mut kaikki aikanaan, ei kande kiirehtiä,minä ainakin ihan lapsentahtiin toimin eikä ole tarvinnu katua.
 
50luvunäitee
totean sen mitä olen todennut monta kertaa että jos alle 1 v muka oppii kuivaksi niin ei siinä ole lapsi oppinut hallitsemaan suolensa ja rakkonsa toimintaan vaan äiti on oppinut "lukemaan" lapsen ilmeitä yms-
minä ekan kanssa kuvittelin olevani oikein fiksu äiti ja istuttelin pienenä potalla mutta olipa siitä huolimatta lähempänä kahta kuin yhtä vuotta kun oppi oikeasti kuivaksi.
kakkosen kanssa ei enää samanmoista vaan lapselle annoin aikaa...
ja nuorin sitten päätti että oppii/alkaa sitten kuivaksi kuin itse haluaa. ei halunnut istua potalle ja ilmoitti vielä reilut 2 v että on iso tyttö ja vaikka isot tytöt pissaa potalle hän pissaa vaippaan. mitä turhia tappelemaan, annoin olla. ja sitten vähän yli 2 1/2 v oli kypsä alkamaan kuivaksi ja muutamassa päivässä (alle viikko!) siitä kun vaipat jätettiin pois ei kastellut housujaan enää. ja melkein heti myös yökuiva.
joillekin (esimerkiksi äidilleni joka mittaili lapsia noiden pottatouhujen perusteella) on joku itseisarvo se että voi "kehua" lapsensa oppineen kuivaksi pienenä. ja mikäs siinä jos äiti jaksaa keskittyä muksun potta- pissa- ja kakkatouhuihin koko ajan, "juosta" potta kädessä koko ajan, niin suotakoon se hänelle. minä olin laiska nuorimman kanssa enkä olisi viitsinyt alkaa luutunkaan kanssa kulkemaan ympäri taloa ja kuivaamaan lätäköitä.
eli potalle kun lapsi haluaa ja tajuaa mistä on kyse ja meillä vieläpä potta oli ainoastaan ja vain vessassa. järkyttävää oli joillakin tuttavilla käydä kun istuttiin kahvipöydässä ja tenava väänsi kakkaa pottaan siinä pöydän vieressä.
 
1v4kk
koska tiesin lapsen menevän päiväkotiin ja halusin, että pottailu olisi tuttu juttu. Nyt 1v9kk ja kakkahädän ilmoittaa melkein aina. Muutaman kerran on vaippa ollut aamulla kuiva.

Kaksivotissynttäreitten tienoilla alan tarkkailemaan, voisiko lapsi olla kypsä kuivaksi harjoitteluun.

 
Meillä ollaan lähempänä kahta vuotta opeteltu kuivaksi. Lapsi on sitten niin iso jo että tajuaa itsekin mistä on kyse. En kyllä vielä 8 kk:n vanhana edes yrittäis opettaa. Poika oli meillä 1 v ja 8 kk, kun eka oppi pissat pissimään ja pari viikkoa siitä niin kakatkin tuli pottaan. Eikä tullu yölläkään enää sitten.
Vinkkinä harjoitteluun (ainakin meillä pelannut hyvin) on laittaa lapsi vauhdilla heti aamulla potalle ennenkuin kerkeää aamupissa (yöpissa) tulla vaippaan. Silloin lapsikin tajuaa homman hyvin ja vanhemmallakin on helppo tietää, että pissa tulee ainakin silloin varmasti, kuin että ruveta istuttamaan potalla, kun ei ole edes varma pissattaako lapsella just silloin. Ahaa-elämyksiä luvassa tuolla keinoin. =) =)
 
jimin äiti
Ensiksi sanon, että me ei vielä yritetä opettaa poikaa (viittä vaille 6kk) kuivaksi tai olemaan ilman vaippoja!
Mutta ollaan kakattu pottaan jo muutaman kerran. Syy oli se, että poika ähisti, äkisti ja kikisti ja mua alkoi oikeen ahdistamaan, että miten se kakka sinne pikkuvaippaan mahtuu. Pitelin poikaa sitten potan päällä, jonne pikkuinen silminnähden helpottuneena väänsi megakakat ja pieraisi vielä kaupan päälle :D
Mut jos kakka tulee helposti vaippaan, niin en ole vieny poikaa potalle.
 
Meillä tytsy täyttää kohta vuoden ja on käynyt potalla päivittäin 8kk:n ikäisestä asti. Potalla ei pidetä "istuntoja", vaan pissa tulee jos on tullakseen ja eikun leikkejä jatkamaan. Kakka on tullut pottaan melkein aina kun aloitettiin pottailut, kakkahädän näkee naamasta tai tytsy tulee lahkeeseen roikkumaan.. Liekö helpompikin pottaan äheltää se tuotos.. ;) Se on totta ettei näin pienet osaa pidättää ja tämä touhu on omasta viitseliäisyydestä kiinni. Meilläkin on päiviä ettei potalla "ehdi" käyttämään eikä me pottaa raahata kyläpaikkoihin tms. mukaan. Kun kerran tytsy suostuu käymään potalla niin miksi me ei sitä hyödynnettäisi. Kyllä siinä pari vaippaakin säästyy kun pissa sattuu lirahtamaan pottaan.. Täysin kuivaksi tuskin meilläkään opitaan vielä pitkään aikaan mutta harjoittelu tekee mestarin! Ihmettelen vaan joidenkin tuomitsevaa asennetta jos potalla alkaa käyttää omaa lastaan alle yksivuotiaana,ei siitä ainakaan haittaa luulisi olevan!!! :flower:
 
tippana
ei täällä kukaan tuominnut, jokainen kertoi vain oman kokemuksen pottailuista, eikö kysymys ollutkin muiden kokemuksista??? pyydän anteeksi jos tulkitsit kirjoitukseni tuomitsevaksi :ashamed:
 
Hip hei

Meillä otettiin potta esiin kun tyttäremme(nyt 4v) oli noin 1,5v. Päiväkotiin mennessään hän oli 1,8v ja siellä oppi sitten potalle. Täysin päiväkuivaksi hän oppi kun oli 2v ja kokonaan kuivaksi 3v.

Meillä ei potan kanssa stressattu, kaikki aikanaan. Vaikka tyttäremme oli "iso-tyttö" kun oppi täysin kuivaksi niin eipä niitä vahinkoja ole sattunut, ei märkiä vaatteita eikä lakanapyykkiä.

:)
 
Meillä esikoinen alle 2vuotiaana istunut potalla kun pari sekuntia ja 2v. synttäreiden jälkeen vaan jätettiin vaippa pois, kesällä se oli helppoa kun pisut lirahteli muutaman kerran terassille.
Nyt neiti 3v. ja näyttä pikkusiskolleen 1v esimerkkiä ja hän onkin aina yhtäaikaa potalla kun isosiskokin. On pikkuneiti pottaan saanut pisuja jo aika monta ja parit kakkatkin on sinne puserrettu.
 

Yhteistyössä