Pottailusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Oletteko aloittaneet lapsen kanssa pottaharjoittelun? Jos olette, miten se sujuu? Meille tulee pääsääntöisesti päivän kakat pottaan. Välillä myös pissat, mutta silti myös vaippaan tulee pissaa. Mitenkähän kauan mahtaa kestää, että ainakin päivävaipat voisi jättää? Lapsi on nyt 1v4kk.

Me ollaan 1 v 1kk tytön kanssa satunnaisesti harjoteltu vessassa istumista sellasen pienentävän renkaan päällä. Joskus tulee jotain sinne, joskus ei, riippuu ehdinkö tarpeeksi ripeästi riisumaan aamupuuron jälkeen ;)

Kuulin joltakulta että ennen puoltatoista vuotta lapsella ei olisi vielä kykyä säädellä vessahätäänsä. Ennen sitä en ajatellut ottaa asiaa varsinaisesti harjoitteluun.

Miten muuten te joitten lapset jo käy potalla huomasitte että sitä kannattaa alkaa harjoitella? Meillä hädät tulee niin nopsaa, että en kerkeä riisumaan enää kun naama menee kurttuun.

Meillä poika 1 v 7 kk eikä juurikaan suostu käymään potalla. On kyllä yritetty harjoitella, mutta yleensä kakka ehtii tulla vaippaan niin nopeasti, että ei sitten enää ehditä potalle. Eikä poika oikein ole innostunut koko pottailusta.

me alotettiin jo 11kk iässä, ja aika nopsaan alkoi tulosta tulla, nyt poika 1v9kk ja esim eilen meni yksi vaippa ja tuli yhsi kakkavahinko housuun(tietty unilla ja yöllä ja ulkona käytetään) kun alettiin niin ajoissa, niin se on vaan tullu rutiiniksi , ja ei oo vielä ainakaan pullikoinut vastaan.muutaman kerran on osottanu pottaa, ja kun oon sen laittanut, niin on tullu pissat!eli tavallaan sen omasta halusta.
vvv-eli vessahätäviestintä-sen ajatuksen mukaan kyllä jo tosi pienet voi vähän pidätellä, ettikää tietoo :))

Minä stressain tämän potta-asian kanssa aika tavalla, vaikka tiesin, että vasta noin 2 vuotiaana lapsi osaa säädellä rakkoaan ja että kaikki oppivat tämän eri-ikäisenä, eikä siihen paljoa voi vaikuttaa, koska kyse on myös hormonitoiminnasta, sen kehtiyksestä.

1 v 11 kk ikäisenä homma oli aivan hukassa. Ei onnistunut, ei osannut. MINÄ olin päättänyt että ajankohta on oikea, ei vaan ollut lapselle.
Luovutin, vaipat takaisin käyttöön.
Pottaistuntoja kyllä oli ...

Ja yksi viikonloppu sitten huomasin että lapsi jotenkin oli oivaltanut homman idean. Parissa viikossa sitten oppi, eli oppi kuivaksi 2 v 1 kk ikäisenä.
Nyt, 2 v 3 kk ja tekee jo kakatkin pottaan, osaa pidättää pitkiäkin aikoja ja tekee kauppakeskusten yms. vessoissa kun nostetaan pytyn päälle jalat haralleen - kaikki housut on oltava pois. Ilmoittaa itse molemmat hätänsä, joskus menee ihan itsekin ja riisuu ja pukee pöksyt itse. Vahinkoja tosin sattuu vielä.
Ulkona ja unien aikana vaippa on.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2005 klo 14:45 2 vuotiaana kirjoitti:
Minä stressain tämän potta-asian kanssa aika tavalla, vaikka tiesin, että vasta noin 2 vuotiaana lapsi osaa säädellä rakkoaan ja että kaikki oppivat tämän eri-ikäisenä, eikä siihen paljoa voi vaikuttaa, koska kyse on myös hormonitoiminnasta, sen kehtiyksestä.

1 v 11 kk ikäisenä homma oli aivan hukassa. Ei onnistunut, ei osannut. MINÄ olin päättänyt että ajankohta on oikea, ei vaan ollut lapselle.
Luovutin, vaipat takaisin käyttöön.
Pottaistuntoja kyllä oli ...

Ja yksi viikonloppu sitten huomasin että lapsi jotenkin oli oivaltanut homman idean. Parissa viikossa sitten oppi, eli oppi kuivaksi 2 v 1 kk ikäisenä.

Nyt, 2 v 3 kk ja tekee jo kakatkin pottaan, osaa pidättää pitkiäkin aikoja ja tekee kauppakeskusten yms. vessoissa kun nostetaan pytyn päälle jalat haralleen - kaikki housut on oltava pois. Ilmoittaa itse molemmat hätänsä, joskus menee ihan itsekin ja riisuu ja pukee pöksyt itse. Vahinkoja tosin sattuu vielä.
Ulkona ja unien aikana vaippa on.

mä en usko siihenb että vasra 2v osaa säädellä rakkoaan!eihän se ole kuiva jos sillä on vaipat :))

Täällä on aivan typerää kirjoittelua. Rivien välistä voi lukea, miten arvostellaan toisia äiteinä, jos ei ole onnistunut opettamaan juuri vuoden ikään ehtinyttä lasta potalle. Ja jos on onnistunut jo silloin, niin siitähän saa sitten sädekehän päänsä päälle. Ne, jotka eivät ole hommassa onnistuneet, ovat todella epäonnistuneita laiskimuksia. Itse taidan kuulua noihin epäonnisiin, kun 1 v 4 kk:n ikäinen poikani on vieläkin vaipoissa eikä edes tykkää istua potalla. Voi minua surkimusta! \|O \|O

Tämänhetkinen kokemus meillä tällainen:

Esikolle aloin pottaa näytellä kun oli noin 10 kk ikäinen. Ei kiinnostunut siitä pätkääkään ja itki, jos istutti siihen. Potta nakattiin kaappiin ja aina joskus kokeilin, että joko kelpaisi. Noin 1-v tienoilla innostui potalla istuskelusta ja pisuja tuli siihen jo useita ja parit kakatkin. No, sitten aloin odottamaan tätä meidän kuopusta ja pottailu piti jättää kun en supistuksiltani kyennyt kumartelemaan tarvittavaa määrää. Seuraavan kerran pottaa alettiinkin sitten ehdotella kun oli ikää vajaa 2-vuotta eli kuopuksen syntymän jälkeen. Meni reilusti yli puoli vuotta, että mitään tulosta alkoi tulla. Oli todella rasittavaa ja hermostuttavaa aikaa varmasti meille kaikille kun näki, että tyttö tiesi, että on hätä, muttei osannut/älynnyt/viitsinyt mennä potalle. Päiväkuivaksi loppuviimein oppi noin 2 v 6-7 kk iässä.

Kuopusta alettiin oikeastaan potattaa tämän omasta tahdosta jo noin 3 kk iästä. Vauva ähelsi kakkaa oikein teatraalisesti ja kiristi kikkareen housuunsa, juuri sen verran, että vaippa piti vaihtaa. Kun sitten lähdettii pyllypesulle, niin kakkasi lavuaariin. Samalla siis kun aloimme oikein kunnon pottatreenit tuon isomman kanssa ja häntä varten potta oli koko ajan näkysällä, niin aloimme nostaa tuota pienempääkin potalle sillä seurauksella, että suurin osa kakoista on koko hänen pienen ikänsä tullut pottaan. Tämä lapsi kakkaa niin suuri-eleisesti, että sitä kakan tuloa ei voi olla huomaamatta ja siinä ehtii hyvin viedä pikkuisen potalle ajoissa. Pissatkin usein tulevat pottaan kun siellä muutaman kerran päivässä käydään istumassa.

Nyt kun kuopuksella on ikää 1 v 2 kk, niin on tullut vähän takapakkia. Lapsi on oppinut nousemaan potalta pois ja siksi siellä istuminen ei oikein kiinnosta. En minä pakotakkaan eikä meillä ole ikinä harrastettu mitään kirjojen lukemista ja leikkimistä potalla, että siellä istuisi niin kauan, että jotain tulee. Silti käymme muutaman kerran päivässä siellä istahtamassa ja jos ei kiinnosta istua, niin lähdemme pois. Pääasia, että muistaa potan olemassa olon ja tietää, mitä varten moinen kapine on. Kyllä tämä vaihe tästä joskus vielä rauhoittuu ja sitten pottailu taas sujuu.

En minä tiedä oppiiko meidän kuopus nopeammin kuivaksi kuin esikoinen. Enkä edes välitä. Pääasia meillä on se, että joka ikinen kakka potassa on yksi kakka vähemmän vaipassa ja mieluummin minä sen potan pesen kuin kestovaipan (joita meillä siis käytetään). Kyllä se lapsellekin on selvästi mieluisampaa, ettei kakka tahri koko alapäätä vaan se tipahtaa sievästi potan pohjalle ja sitten vaan pikkuisen virauttetaan alapäätä.

Meidän kokemukset pottailusta:

Aloitettiin n.8kk iässä. Tyttö istui tuolloin oikein mielellään potalla. Kakat tulivat pottaan lähes päivittäin.

Tuli kausi kun tyttö oppi kävelemään ja 11kk-13kk ikäisenä ei paljon potalla istuttu, lähti juoksujalkaa karkuun kun potalle istutettiin. Lisäksi tyttö teki ensimmäisiä poskihampaita ja kakkaa tuli monta kertaa päivässä ja aika vauhdilla.... Unohdettiin pottailu lähes kokonaan.

Nyt tyttö (15kk) on istunut taas pari kuukautta potalla päivittäin, joka ruokailun ja unien jälkeen. Tekee lähes kaikki tarpeensa päiväsaikaan pottaan. Yön jälkeen vaippa on edelleen tosi märkä.

Tämän ja viime viikon aikana tyttö on hakenut potan itse ja pyytänyt potalle istumaan, kun kakkahätä on tullut. Pissalle ei osaa pyytää.
Pissan tulosta olen huomannut kuitenkin sen, että tyttö pissaa aikaista paljon harvemmin ja enemmän kerralla, eli rakko on kehittynyt ja pidätyskyvyn oppiminen on lähellä.
Säilytämme pottaa olohuoneessa tuoli alla, eli näkee sen ohi mennessää. Luulen tämän auttaneen siinä, että osaa siihen itse pyytää.

Kaikki tyylillään ja osa oppii potalle aikaisemmin ja osa myöhemmin. Tylsää olisi jos olisimme kaikki samasta puusta veistettyjä, tässäkin asiassa....
Mutta muistakaa kaikki tehdä potalla istumisesta mukavaa puuhaa lapsellenne. Meillä on koko korillinen kirjoja vieressä, kun potalla istutaan. Pakottaa ei missään nimessä saa...

=)

Tyttöni on nyt pari kk alle 2v. ja pidä aina aamupäivät (useampi tunti) ilman vaippaa, mutta ei vielä ole tehnyt mitään pottaan. Se on meillä keittiön kulmauksessa, et helppo kyllä mennä. Välillä käykin siellä istumassa tai vie nukkea potalle jne... Olen ajatellutkin, ettei kannata turhaan painostaa. Välillä toki kysyn, onko hätä ja kehotan potalle. Päikkäreille sitten laitetaan tietty vaippa. Ja useimmiten ne pissat tulee kohta sinne... Mutta kaikki aikanaan, en stressaa asiasta.
Poika oppi aikoinaan päiväkuivaksi "vasta" 2,5 vuotiaana, mutta se sujuikin sitten ihan muutamassa päivässä, että aina meni vessaan hädän tullessa. Suoraan aikuisten pötölle, eikä vahinkojakaan juuri sattunut. Tosi helppoa. Niin olen ajatellut tytönkin kohdalla, että oppii varmasti kun on itse siihen valmis. :)

Meillä pojalla tulee huomenna ikää 2v 2kk. Pottaa ja pönttöä muutaman kerran yritetty, mutta sellaiset paniikkihuudot on tullu, että olkoon. Potan hylkään kyllä kokonaan ajatuksistakin, en pysty kyllä kakkoja huuhteleen. :x Katsoo taas jossain vaiheessa jos pöntölle yritetään, en pidä kiirettä, kyllä se oikea aika tulee vielä.

Esikon kanssa ollaan aloitettu pottailu siinä 1v iässä, nyt ikää 1v7kk.
Päivällä kakat ja pissat tulee pottaan, satunnaisesti pissit tulee vaippaan.
Poika osaa ilmoittaa hädästä menemällä potalle.
Aina välillä muistutetaan potasta, jos pissittää/kakattaa ja hyvin on ruvennut menemään viesti perille :)
Kohta voisikin kokeilla olla päivät sisällä välillä ilman vaippaa.

Kummankin kanssa on aloitettu, kun ovat oppineet istumaan. Tyttö oli kuiva 1v7kk ja pojalla ei enää pahemmin vahinkoja satu, mutta juoksee paljain pyllyin, koska unohtaa laittaa housut takasin jalkaan(nyt 1v8kk)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 09:37 Viblsp kirjoitti:
Meillä pojalla tulee huomenna ikää 2v 2kk. Pottaa ja pönttöä muutaman kerran yritetty, mutta sellaiset paniikkihuudot on tullu, että olkoon. Potan hylkään kyllä kokonaan ajatuksistakin, en pysty kyllä kakkoja huuhteleen. :x Katsoo taas jossain vaiheessa jos pöntölle yritetään, en pidä kiirettä, kyllä se oikea aika tulee vielä.

Mä en ymmärtänyt. Et pysty huuhtelee pottaa, mut pyllypyykin pystyt kuitenkin hoitamaan?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 20:16 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 09:37 Viblsp kirjoitti:

Mä en ymmärtänyt. Et pysty huuhtelee pottaa, mut pyllypyykin pystyt kuitenkin hoitamaan?

Niin. Pyllypesu on helpompaa ja nopeampaa. Voi ensin pyyhkäistä pyllystä pahimmat pois ja sitten pestä. Ei tarvi huuhdella kakkaKLÖNTTEJÄ tai -pökäleitä. :x

Meillä taas potan kanssa on sellainen juttu.. että neiti 2v 6kk tietää mitä potalla kuuluu tehdä, istuu siinä ihan mielellään ja saattaa itsekin siihen mennä, pitää "pissspissss" ääntä, sanoo että pissa tuli, pyyhkii ja nousee pois - mutta potta on tyhjä. Ja hetkisen kuluttua pissat on lattialla.

Nyt ollaan huomattu myös, että neiti kyllä osaa pidättää... potalle kun laittaa niin ei tule ei mitään, eikä lattiallekaan vaan neiti pidättää niin että silmät kellertyy ja otsaan nousee kupla, mutta kun hätä tosissaan tulee, neiti pyytää vaipan ja kun sen sitten laittaa viimeistään yöksi, ei mene kuin hetki ja vaipassa on yllinkyllin pissaa ja kakat. Ja vaipan tosissaan pyytää heti hädän tullen mutta jostain syystä ei halua pottaan tehdä.

Muutamat pissat on tullut pottaan vahingossa joten kyllä hän tietää mikä homman idea on, kehuttu ollaan jne. mutta jostain syystä ei vaan halua potalle aarteitaan luovuttaa.

Ei varmaan auta muu kuin raa'asti vaan vaippa pois ja pyykkäämään =)

Yhteistyössä