Te joiden vauvoille ei lehmänmaito ole sopinut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitoallergikon äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitoallergikon äiti?

Vieras
Meillä mahdollisesti maitoallerginen vauva 3kk, odotellaan että saataisiin lähete allergiatesteihin. Menneet kuukaudet ovat olleet todella rankkoja, ennen kuin tiesin jättää ruokavaliostani maitotuotteet meno oli yhtä huutoa. Nytkin vauvalle tulee näppyä ja ihottumaa, ei tiedä mistä johtuu. Toivottavasti allergiatestit tuottavat apua.

Kaipaisin unta, mutta vauva syö monia kertoja yössä ja on levoton, mahdolliset ihottumatkin vaikuttavat. Täysimetän, mutta tahtoisi edes yhden yön saada nukkua rauhassa. Vaan kun nuo kaupan tuttelit tai muut eivät sovi. Käsittääkseni apteekin erikoiskorvikkeet huikeissa hinnoissa, vaikka kela-korvauksenkin saisi. Mutta ainakin nyt, kun ei olla käyty vielä testeissä.

Missä vaiheessa pääsitte allergiatesteihin vauvanne kanssa? Miten kauan olette täysimettäneet, missä vaiheessa aloittaneet kiinteät ja millä? Oletteko antaneet erityismaitovalmisteita? Lypsämistä olen testaillut huonoin tuloksin, tulee vaan enemmän stressiä kun pitää yrittää sitä ja maitoa tulee niin huonosti. Imettäminen sujuu hyvin.

Kiinnostaisi tietää, miten jatko tulee etenemään. Täytyykö täysimettää mahdollisimman kauan? Miten teillä tehty?

Meidän kohdalla kävi niin, että pojalla meni iho kertaheitolla tosi huonoon kuntoon reilun kuukauden vanhana (kauttaaltaan ihan korppu ja haavaumilla ja lisäksi nämä haavaumat erittivät kudosnestettä) lisäksi poika meni itkuiseksi. En osannut epäillä allergiaa kun muilla lapsilla ei allergioita ole.
Kahden kuukauden ikäisenä käytin poikaa neuvolalääkärillä ihon vuoksi ja sain heti lähetteen allergiatesteihin, näissä näkyi maito, muna, vehnä,sitrushedelmät ja pähkinä allergiat.Aloitin imetysdieetin joka jatkui siihen saakka kun poika täytti 4kk ja iho ei alkanut kunnolla parantumaan ja itkeskelytikin vain pahenivat, jouduttiin lastenosastolle ihon vuoksi ja siellä lääkäri ehdotti imetyksen lopettamista ja siirtymistä erityiskorvikkeelle, aluksi näytti että ongelma oli sillä hoidettu ,mutta loppujen lopuksi pojalle sopi vasta kolmas korvike (neocate) joka on tosi kallista ennenkuin siihen saa kelakorvauksen ja kela vaatii että saadakseen kyseiselle korvikkeelle korvauksen tehdään kaksi maitoaltistusta ensin ihan peruskorvikkeelle(nan) ja sitten vielä halvemmille apteekinkorvikkeille, meillä oli onneksi ihan asiansa osaava lääkäri julkisella puolella saatiin molemmata altistukset tosi nopeasti.

Tottakai kannattaa imettää jos itse jaksat ja saat sillä lapsen oireettomaksi, meillä näin ei käynyt. Kiinteitä pojalla on tällä hetkellä vasta maissi ja peruna ja näyttää että peruna ei sovi.Lisäksi ollaan testattu kaura, riisi, päärynä,luumu ja nämäkään eivät sovi.Huomenna mennään lääkärille näiden ongelmien takia kun aika rajalliselta nuo pojan ruoat vaikuttavat.
Mutta tsemppiä teille ja toivottavasti saatte apua pian.

Kiitos marjuli kommenteista. Huh, rankalta kuulostaa. Miten olet itse arkipäivässä kokenut? Oletko ollut erityisen "kiinni" lapsesssi hänen allergioidensa takia, vai onko onnistunut vuorotteluhoito miehen kanssa jotta olet päässyt vaikka pariksi tunniksi jonnekin? Itse kaipaisin kuntoilua, mutta täältä korvesta jos lähtee salille tai jumppaan niin aikaa vie... Jaksaisi vaan paremmin.

Kuinka monta kertaa yössä poikasi herätti esimerkiksi kolmekuisena? Meillä tämä nukkui vähän aikaa sitten paremmin kun nykyään, nyt nukahtaa puolilta öin ja ensimmäinen yösyöttö on jo ennen kolmea. Entä onko ollut kova pulauttelemaan, senkin jälkeen kun aloitit maidottoman dieetin? Miten nopeasti pääsitte allergiatesteihin, kun lääkärillä olitte käyneet? Meinaan, kauanko tässä joutuu vielä tietämättömänä odottelemaan, lääkäriaika on pian. Jos lähettävät testeihin ja niihin pääsy kestää useamman viikon, sitten tulokset..

No niin jos nyt ehtisi vähän kirjoittaan,
kyllähän nuo allergiat rajoittavat tietyllä tavalla elämää, meillä mies on reissuhommissa joten hän hoitaa lapsia silloin kun on kotona, melko korvessa mekin asutaan joten aika työlästä on harrastuksiin lähteä,mutta ajattelin kyllä aloittaa harrastelemaan taas kunhan vahemmalla lapsella alkaa oma harrastus niin ajattelin samoinapäivinä alkaa itse käymään uimassa ja toisena päivänä salilla.
Paljon ollaan kävelty tosi pitkiä vaunulenkkejä ja onhan se mieli pirteämpi jo niiden jälkeen.

Meillä oli pojalla varmaan pahin vaihe juuri tuossa reilun kolmenkuukauden iässä, nukahti joskus 23.00 ja sitten heräili syömään taikka kutinaan niin vähintään kahden tunnin välein.Meillä tuota pulauttelua on ollut myöskin reilusti ja se jatkui vaikka olinkin maidottomalla,vehnättömällä ja munattomalla dieetillä (myöskään sitrushedelmiä en syönyt) ja se oli yksi syy miksi lääkäri suositteli imetyksen lopetusta, poika siis oksenteli ihan reilusti.
Allergiatesteihin päästiin kolmen päivän jälkeen lääkärillä käynnistä ja testin tuloksissa meni reilu viikko.
Poika on tällä hetkellä 6kk ja nyt päästään lastenlääkärille soittamalla, meille sattui tosi ihana lääkäri joka on tosi tunnollinen kun lapsia hoitaa ja tämä on siis ihan julkisella puolella.
Meillä pojalla lisääntyi taas tuo pulauttelu/oksentelu kun alettiin kiinteitä kokeilemaan ja silläpä noita ruoka-aineita testaillaan tosi varovaisesti ja vähintään 10vrk aina yhtä ennenkuin otetaan uutta ja tilanne nyt siis se että vain kaksi ruoka-ainetta menee korvikkeen lisäksi, hidasta tämä on ja vaikeaa, toivottavasti edes jotain saisi lisättyä kun eipä tuossa maississa ja perunassa taida ravintoarvot oikein hyvät olla.Tänään taas nähdään onko poika kasvanut yhtään, toivottavasti.

Ole lujana kun lääkärille menet sillä jos noille apteekin korvikkeille siirtyy niin ne ovat kalliita ja kela korvaus tulee tosiaan sitten jälkijunassa ja ainakin meillä pojalla iho "toipuu" todella hitaasti ja nyt on saatu öitä jo parempaan suuntaan.
Nyt täytyy alkaa antamaan maitoa pikkumiehelle, mutta toivottavasti saatte asiat nopeasti selvitettyä! list]

Meillä esikoispoika oli maitoallergikko. Tosin hänen allergiansa huomattiin vasta lähempänä vuoden ikää, koska hänellä ei ollut iho-oireita, vaan pelkkiä vatsaoireita (uloste löysää jatkuvasti). Imetin häntä 10 kk:n ikäiseksi asti enkä korviketta antanut oikeastaan ollenkaan, joten luulen, että jos olisin korviketta antanut, niin allergia olisi huomattu aiemmin rankempien oireiden vuoksi.

Kyllä, apteekin maito on kallista, mutta toisaalta mitäpä sitä ei tekisi lapsensa eteen. Meillä ainakin oli niin iso helpotus, kun apteekin maidolla jatkuva löysävatsaisuus loppui ja lapsi jatkoi tasaista kasvua. Menin töihin, kun vauva oli vuoden ikäinen, joten tein aamuisin aina päiväkotiin maitosatsin valmiiksi. Päiväkodissa tekivät sitten hänelle maidotonta ruokaa ja tekemäni maito oli vain juomista varten. Joutuihan sitä kotonakin sitten opettelemaan, miten tutut makaronilaatikot yms. tehdään ilman maitoa.

Tuosta omasta ajasta sanoisin sen verran, että yritä nyt aluksi kokeilla sellaisia harrastuksia, jotka onnistuvat kodista käsin (esim. osta jumppa-DVD tai käy lenkillä vauvan nukkuessa tai kun isä tulee kotiin). Jos sinulla imettäminen onnistuu, niin se on niin äärettömän arvokasta, että sinun sijassasi olisin todella onnellinen, jos sillä tavalla voisi pitää oireet vauvalta minimissään. Kunhan lääkäriltä saa ohjeet, miten hoidossa edetään ja ruokailu lähtee sujumaan, niin sen jälkeen kannattaa miehen kanssa sopia siitä, että millaisella aikataululla sinä saat omaa aikaa.

Jos mahdollista, pyydä apua myös esim. vanhemmiltasi ja jos lähistöllä on muita pikkulasten vanhempia, niin pidä yhteyttä, jotta saat aikuista seuraa päivälläkin. Tukiverkosto auttaa jaksamaan paljon paremmin kuin yksin sinnittely.

Käytettiin nyt vauvaa (reilu 3kk) lääkärissä ihottumien takia ja yritin saada samalla lähetettä allergiatesteihin. Lääkäri sanoi, että vauva on niihin vielä liian pieni, pitkitetään niin paljon kuin mahdollista. Antoi vain lääkevoidetta. Sanoi, että runsas pulauttelu ei ole yhteydessä maitoallergiaan - itse olen kyllä kuullut aivan muuta..?!

Vauvan painokäyrä laskenut, mutta siltikään ei antanut sitä lähetettä. Harmittaa. Mikähän tässä nyt edessä.. huolettaa kun painoa turhan vähän, pulauttelu kovaa, taipeet punaiset. Mutta jatkettava vaan näin.

No olipa ihme lääkäri! Meillä sanottiin justiin tuosta pulauttelusta ja hitaasta painonnoususta ja sen pysähtymisestä, että heti allergiatesteihin, vaikka iho-oireita ei ollutkaan. Ja meidän vauva oli neljän kuukauden ikäinen. Nimenomaan maitoallergiaa meillä epäiltiin, jota ei sitten löytynyt, vaan takaisinvirtaus oli tuon runsaan pulauttelun syynä. Kannattaisiko teidän käydä toisella lääkärillä? Kävittekö lastenlääkärillä?

Tämä oli neuvolalääkäri, lasten sellainen. Tuntui kyllä kurjalta.. Sanoi vaan, että on hän nähnyt paljon pahempiakin ihottumia, kun sanoin että nämä ovat vain pahentuneet. Mutta onko sitten tosiaan niin, ettei ne testit ole vielä oikein luotettavia? Sitähän hän meinasi, kun ei lähetettä suostunut antamaan. Ihmettelen, mitä hyötyä antaa pelkästään lääkevoidetta eli hoitaa vaan seurauksia eikä selvittää syytä.. Mutta puhui siedätyksestä jne. Pakko nyt odotella vähän aikaa ja soitella taas uudestaan. Tosin, eiköhän tuo lääkevoide vähän tepsi noihin ihottumiin, joten tuskin suostuu sitä lähetettä antamaan koska iho paremmassa kunnossa. Huolettaa vaan tuo paino =(

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Mutta onko sitten tosiaan niin, ettei ne testit ole vielä oikein luotettavia? Sitähän hän meinasi, kun ei lähetettä suostunut antamaan.

Kyllä lääkäri oli ihan oikeassa, allergiatestit ei ole luotettavia vauvoilla. Ainoa luotettava keino selvittää allergia on välttämis- altistus. Eli täysimettävä äiti jättää ruokavaliosta täysin pois maitotuotteet. Noin kahdessa viikossa pitäisi oireet helpottua.
Meillä on 2 vuotias pahasti allerginen poika. Poika on allerginen kaikille perusruoka-aineille. Hänelle ei myöskään sopinut mikään apteekin erikoismaidoista. Jouduin siis myös itse välttämään maitoa, kananmunaa, ohraa, ruista, vehnää ja soijaa.
Jotkin ruuat voivat sopia rintamaidon kautta, vaikka lapsi muuten saisikin niistä oireita. Meidän poika esimerkiksi sai pahoja oireita perunasta, mutta rintamaidon kautta ei oireita tullut.

Sattuipa teille huono tuuri kun lääkäri ei lähetettä kirjoittanut, sinuna veisin lapsen yksityiselle ja teettäisin testit siellä, maksaa kyllä mutta saahan osan kelalta takaisin ja jos teillä on vakuutus niin sehän korvaa loput.
Meillä oli iho-oireiden lisäksi juuri tuo pulauttelu ja kasvukäyrien laskut syynä että saatiin heti lähete allergiatesteihin ja meillä ei poika ollut kuin kaksi kuukautta kun testit tehtiin ja allergioita sieltä löytyi. Eilen otettiin lisää testejä ja saatiin kans nippu reseptejä mukaan juuri noihin rasvoihin.
Meillä ei tehoa nuo kortisonivoiteetkaan oikein kunnolla, pojan ihossa on aina ihottumaläiskiä ja juuri siihen lääkäri eilen kiinnitti huomiota ja sanoi että vaikka iho olisikin atooppinen niin näin selkeitä ihottumakohtia ei saisi olla ja sanoi että nyt on tutkittava mikä ihoa ärsyttää. Ja tuo siedätys toimii silloin kun on kyse lievistä oireista, meillä ei ole edes puhuttu siitä vaihtoehdosta koska poika on saanut anafylaktisia kohtauksia ruoka-aineista.

Tai kokeile pommittaa neuvolalääkäriä tiheästi soittelemalla niin eiköhän tuo allergiatesti lähete irtoa.

Nyt täytyy jatkaa kotitöitä, mutta paljon voimia teille ja koita saada lapsi testeihin jotakin kautta!!

Olen siis ollut maidottomalla ruokavaliolla jo pitkään, ja siitä on ollut iso apu. Sitä ennen vauva itki vatsavaivoja, ja samat tulee aina jos kokeilen ottaa jotain maitotuotetta (neuvola suositteli joskus testaamaan). Mutta ihottumiin ei ollut maitojutuilla vaikutusta, ne on tulleet vasta nyt kun olen ollut kauan maidottomalla.

Vielä kirjoitan kun huomasin että Eetun äiti oli ehtinyt ensin,
ainahan tuo välttämisdieetti ei riitä esim. itse olin täysi maidottomalla, munattomalla, vehnättömällä,sitrushedelmättömällä,perunattomalla dieetillä ja siltikin pojan oireilu vain paheni , siinä vaiheessa kun oma paino oli laskenut yli 12 kg ja pojan iho oli tosiaan siinä kunnossa että kudosnestettä valui pitkin kehoa niin lääkäri ehdotti imetyksen lopetusta ja se oli meillä oikea ratkaisu.
Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin tottakai kannattaa jatkaa imetysdieettiä jos sillä saa lapsen oireettomaksi, näin olisin itsekin tehnyt.

Monestihan tuo paino/pituuskäyrän lasku kielii imeytymishäiriöstä joka voi oire allergiasta.Tänään taas alkoi pojalla iho pahenemaan ja nyt en kyllä keksi mitään selkeää syytä siihen =/ Muuten meillä kylvetetään poika päivittäin silloin kun pojalla iho pahimmillaan, se selkeästi auttaa, saa vanhat rasvat pois ja kun uudelleen rasvaa niin imeytyy paremmin kun kostealle iholle levittää.
Lääkäri soitti tänään meille ja sanoi laittavansa meille lähetteen valohoitoon. Onko kenelläkään kokemusta kuinka käytännössä onnistuu tuollaisen puolivuotiaan kanssa??

Meidän pojan maitoallergia todettiin altistuksessa n. 6 kk iässä. Sitä ennen hän kärsi atooppisesta ihottumasta, joka silloin ei tuntunut mielestäni kovin pahalta, mutta jälkikäteen valokuvia katsellessa kauhistelen kuinka pahassa kunnossa pojan iho oli.

Ennen tuota altistusta kokeilin imettää niin, että olin itse milloin maidottomalla, milloin viljattomalla ruokavaliolla - tuloksetta. Ainoastaan kananmunan huomasin vaikuttavan pojan ihoon erityisen voimakkaasti. Altistuksessa kuitenkin poika reagoi välittömästi jo ensimmäisessä testivaiheessa ja diagnoosi oli selvä.

Täysimetin puolivuotiaaksi, josta pari viimeistä kuukautta itse olin maidottomalla ruokavaliolla. Imetin kuitenkin kaiken kaikkiaan vuoden ikään ja kaikki maitoannokset poika sai siis äidinmaitona, ei koskaan korviketta, ei maitopohjaista eikä apteekin valmisteita. Poika söi myös öisin, joskus useamman kerran yössä. 8-kuukautisena yösyönnit jäivät pois.

Vähitellen maitoaltistustuloksen jälkeen aloin käyttää jälleen omassa ruokavaliossani maitotuotteita siedättäen poikaa ja nyt sama jatkuu hänen omassa ruokavaliossaan, pienen pieniä lehmänmaitopohjaisia annoksia nauttien. Maitoa korvaavana tuotteena meillä on käytössä kauravalmisteet (koska soijakaan ei hänelle sovi)

Mitään imeytymishäiriöitä meillä ei onneksi ole ollut, poika on kasvanut käyrällään, mutta toki hänen kasvuaan tarkkaillaan tarkemmin, kun ei saa oikeaa maitoa vielä kasvaakseen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Olen siis ollut maidottomalla ruokavaliolla jo pitkään, ja siitä on ollut iso apu. Sitä ennen vauva itki vatsavaivoja, ja samat tulee aina jos kokeilen ottaa jotain maitotuotetta (neuvola suositteli joskus testaamaan). Mutta ihottumiin ei ollut maitojutuilla vaikutusta, ne on tulleet vasta nyt kun olen ollut kauan maidottomalla.[/quote

Oletko kokeillut olla ilman kananmunaa? Meillä tosi pahaa ihottumaa imetyksen kautta aiheutti juuri kananmunaa sisältäneet tuotteet.

Yhteistyössä