Pottailusta (tää muodostuu ikuisuus asiaksi meillä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kookosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kookosta

Aktiivinen jäsen
02.02.2007
18 491
0
36
Siis miten ton ipanan saa oikeen oikeesti innostumaan pottailusta?
Välillä on menny koko potta touhu jo tosi hienosti, on ollu monta päivää että poika on oma-alotteisesti tehnyt pissat potaan ja nyt sitten taas ei mitään. Ei tykkää pöntöstä eikä tykkää potasta :headwall: Vaippoja ei haluaisi pitää, mutta jos antaa ehdoksi että saa olla ilman vaippaa jos menee potalle kun pissattaa niin haluaa mielummin vaipan. Ja jos antaa silti olla ilman vaippaa niin pissaa sitten ujust siihen missä sattuu olemaan, eli lattialle (tai sohvalle |O ) tai missä sattuukaan sillä hetkellä olemaan. Ei auta vaikka kyselis kuinka että pissattaako kun väittää että ei ja sekunnin päästä pissaa mihin sattuu. Ei auta istuttaa potalla väkisin kun siitä tulee vaan kauhee huuto. Ei auta vaikka laittas keston niin, että ihoa vasten tulee joku inhottava frotee imu, ei reagoi siihen mitenkään vaikka vaippa tihkuis pissaa.

On nyt reilu 2v.
Joo, ei tässä kiirettä mihinkään koko pottailun kaa olis, mutta kun toi kyllä osais siellä käydä jos vaan haluaisi. Ja haluaisi olla ilman vaippaa jos saisi pissata minne sattuu.

Meillä oli AIVAN samanlaista. Yli vuosi harjoiteltiin. välillä meni pottaan sitten viikkokausia, ettei suostunut menemään lähellekään pottaa. pytylläkin välillä kävi, sitten taas ei millään. kun otti vaipan pois oli sohvat märkiä jne...
Sitten mä päätin yhden tauon jälkeen taas, että nyt vaippa pois viikoksi, vaikka sitten kämppä lainehtis pissistä. ja yhtä tuskaa ja huutoa, en mene pottaan ja pissiä jokapuolella. neljäntenä päivänä alkoi näyttämään siltä, että josko tää kuitenkin. viikko kun oli mennyt niin olin jo varma, että nyt tai ei koskaan tää onnistuu!

välillä kyllä ajattelin, että olenko ilkeä äiti kun "pakotan" potalle. mutta yhtälailla tahallaan hän juoksi karkuun. nyt ollaan kohta 3kk oltu ilman päivävaippaa!

niin ja ikää neidillä nyt 2v11kk.

Meillä alkoi sujua vasta kun jätkä oli 2v7kk. Siihen asti oli tuollaista ja parin kuukauden ihan totaalinen pottataukokin pidettiin. Sit meni kuukausi ja jätkä oli täysin päiväkuiva... siitä kuukauden verran eteenpäin ja oli myös yökuiva

Meillä oli myös vielä muutama kuukausi sitten tuollaista, kaikki pissat tuli lattialle jos yritti ilman vaippaa pitää. Mut nyt jo pari viikkoa oltu ilman päivävaippoja, ja viikonlopusta alkaen myös yökuiva ollut poika! Ikää nyt 2v9kk. Kuivuuteen kypsyy silloin kuin kypsyy, liian aikaisin yrittämisestä ei tule kuin paha mieli kaikille.

Meillä on meneillään ihan sama ilmiö. Aateltiin ottaa palkitsemiskäytäntö käyttöön eli poika saa palkkion (tarra tarrakirjaan) kun suostuu potalle. Myöhemmin saa palkinnon tuotteliaasta pottakäynnistä. Meilläkin siis oli hyvällä mallilla tuo pottailu ja pikkarit säily välillä kauankin kuivana, mut nyt kokeilee vissiin annetaanko periks... On muutenkin uhmaa tuolla nyt. Tsemppiä! Kärsivällisyyttä vaatii kyllä, mut takapakeista pääsee aikanaan kun sitkeesti on antamatta periks.

Ihan mielenkiinnosta kysyn minkä ikäisinä olette alkaneet lasta pottaan totuttaa? mä olen kaikkien nykysuositusten vastaisesti totuttanut molemmat lapseni potalle jo alle vuoden ikäisinä, eikä koskaan ollut mitään ongelmia, etteikö suostuisi potalle menemään. Molemmat ovat olleet vaipattomia alle 2-vuotiaina.

meillä oli alkuun sama homma, mut ruvettiin antamaan nannaa(xylitol) ainakun tuli pisut pottaan. tai no sitä ennen annettiin nannaa kun meni potalle. nyt on kotona ilman vaippaa ja käy aina potalla kun on pisuhätä. kakatkin on joskus pottaan tullu. niin ja enää ei anneta nannaa, kun poika on itsekin iloinen kun kehutaan. niin ja ikää 2v5kk

Meillä on poika saanu olla potan kanssa tekemisissä jostain 1v:stä asti. Sillon koko potta ei kiinnostanut pätkän vertaa ja vasta lähempänä 2v ikää alko osottaa ylipäätä kiinnostusta koko kapistusta kohtaan.
Ja meillä on koitettu lahjontaa. Saa tukkarin jos tekee pissat pottaan mutta ei sekään innosta.
Kovasti poika ollut polleeta kun on pissat pottaan tehnyt ja on saanut kehuja ja aploodeja, mutta ei sekään tunnu innostavan.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Meillä on poika saanu olla potan kanssa tekemisissä jostain 1v:stä asti. Sillon koko potta ei kiinnostanut pätkän vertaa ja vasta lähempänä 2v ikää alko osottaa ylipäätä kiinnostusta koko kapistusta kohtaan.
Ja meillä on koitettu lahjontaa. Saa tukkarin jos tekee pissat pottaan mutta ei sekään innosta.
Kovasti poika ollut polleeta kun on pissat pottaan tehnyt ja on saanut kehuja ja aploodeja, mutta ei sekään tunnu innostavan.

mä ehkä silti antaisin lapsen olla ilman vaippaa kotona, siten on kuiteskin helpompi oppia

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

mä ehkä silti antaisin lapsen olla ilman vaippaa kotona, siten on kuiteskin helpompi oppia

Mielellään antasin mutta tiedän että mulla kilahtaa päässä jos sohva pissataan tai sängyt :ashamed:

Mä oon taas viskannut potan nurkkaan. Poika ja ikää on 2v2kk, jos ilman vaippaa niin pissaa just siihen kun se tulee. Ei mitään hajua hädästä, eikä tietookaan pidättämisestä. Katotaan taas kesämmällä B)

Me ei päästetä poikaa makkariin, jos ei o just käyny pissalla. Sohvalle on pari kertaa tullu vahinko, mut sen voi putsata pois. (Vaikkakin erikoisaineella, mut kuitenki saa) Sinnikkäästi on pikkarit käytössä ja säännöllisesti pyydetään potalle... Siivotaan, js tulee vahinko ja purraan hammasta jos kiukuttaa. Poikaa ei moitita, mut ollaan kyllä selitetty että pottaan ois tarkotus käydä ne tarpeet tekemässä. Pottailu alotettiin pojan ollessa n. 7kk.