Pottailun ja itse syömisen aloittelusta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko kakka ollut jo jokakerralla kiinteää (vaippaan siis) kun aloititte pottaharjoittelut? Kuinka nopeasti oppi tekemään joka tarpeensa pottaan? Itsekö ilmottaa millon pitää pissiä jne.?

Miten putsaatte potan jokakerran jälkeen?

Syömiset sitten...ei varmaan saa olla pöydällä mitään leluja tms.kiinnittämässä huomiota että hoksaisi kiinnostua itse ottamaan lusikkaa käteen jne:??? Meillä on ollut leluja ja ei ole pätkään kiinnostunut lusikasta...

neuvokaas vinkkejä kun ollaan aloittelemassa kumpaakin vai kannattaako ne aloittaa eriaikaan ettei tuu samalla kertaa uusia juttuja?

Me alotettiin pottailu 6 kk iässä. Nyt tyttö 1v 2 kk, mutta kun ei osaa puhua, niin ei osaa kertookaan, että on hätä. Heräämisen ja ruokailujen jälkeen käydään potalla, samoin ennen ja jälkeen ulkoilun sekä ennen unia. Lähes aina sinne jotain tulee ja yleensä kakkakin jollain kerralla. Aika harvoin enää vaippaan kakkii.

Potan huuhtelen alasuihkulla joka tarpeen jälkeen. Kerran viikossa/siivouspäivänä putsaan pesuaineella, samalla kun muunkin vessan. Toki joskus useammin, jos on kovin likainen.

Lelut ei kuulu ruokapöytään. Meillä on syöminen edennyt siten, että alettiin noin 6 kk jälkeen syöttää syöttötuolissa. Sitten kun alkoi kiinnostua ottamaan ite lusikasta kiinni, niin annettin yrittää. Jo alle vuoden iässä osasi syödä lusikalla, kun teki lusikkaan annoksen valmiiksi. Tässä n. vuoden iässä oli takapakkia, ei syönyt millään itse tai yleensäkään ja ruuat lenti pitkin lattioita. Nyt on taas alkanut syödä itse. Ja nyt vähän harjoittelee jo itse ottamaan lusikalla lautastelta, mutta pääasiassa vielä pitää annostella lusikkaan.

Pottaharjoittelunhan voi aloittaa vaikka vastasyntyneen kanssa, jos intoa riittää. Yhtä hyvin ne erilaiset kakat sinne pottaan tulevat:) Väittävät, että jopa vastasyntynyt osaa ilmoitella hädästä. Kun aloittaa pottaharjoittelun, riippuu ihan lapsesta, kuinka nopeasti hän siihen tottuu ja alkaa ilmoitella itsekin että pitäisi päästä.

Joka pisun nappaamiseen saattaa mennä pitkäkin aika, jopa vuosi...

Kaadan potan tyhjäksi ja huuhtelen vessan käsisuihkulla.

Syömisestä: Aluksi voit antaa vain leikkiä lusikalla ja syödä sormin. Kun annat aina lapselle oman lusikan ja itse vieressä syötät toisella, niin kyllä se alkaa itsekin kokeilla.

Minkä ikäisestä lapsesta on kysymys?

Meillä on annettu lusikka kouraan kun se lusikka on alkanut kiinnostaa eli n. 10-12 kk ikäisenä. Meillä ei ole koskaan leluja eikä kirjoja tai muita viihdykkeitä ruokapöydässä.

Pottailut on aloitettu noin reilun vuoden iässä niin, että aina heräämisen jälkeen ja aina ruoan jälkeen käytiin potalla. Esikoinen oppi ilmoittamaan itse pissahädästään vähän vajaa 2veenä ja vaippaan kakkaamisen lopetti yli 3veenä. Nuorempi on nyt 2v ja sanoo usein että on pissahätä, mutta pottaan ei läheskään aina tule mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja MinsQ:
Nyt tyttö 1v 2 kk, mutta kun ei osaa puhua, niin ei osaa kertookaan, että on hätä. .

Hep - sen voi kertoa muutenkin kuin sanoin. Esim. vinkumalla, itkemällä, kiemurtelemalla, olemalla "vaikeasti", menemällä vessan ovelle. En kyllä väitä, että kaikki siitä kertoisivat.

noh, meillä kakka ollu kiinteetä aikalailla sen jälkeen, kun muksu alotti kiinteet :) nyt täytti 2v, ja käy potalla, itse sanoo että on pissahätä,kakan kanssa sitten onkin vähän jo haastavampaa vielä, tekisi sen mielellään potan viereen, tai housuun :) vaipat kyllä vielä käytössä!!
huuhtelen potan joka pissan jälkeen, sekä tietysti väliin putsailen pesuaineella.

syönyt on jo hyvänaikaa itse, väliin avitan sivussa omalla lusikalla, ja väsyneenä mielellään antaa syöttää esim. iltapuuron.
leluja ei meillä pöydässä ole, mutta kuvakirjoja tulee katseltua samalla, ja samalla siinä harjaantuu tuo kielellinen kehityskin sitten :)

mä aloitin pottailun sillä että lapsi kiinnostu itte potasta, en istuttanu väkisin, otin sen olkkariin ihan esille koko aikaisesti, ja vähitellen se siitä lähti!!
syömisestä tuoon ollut pienestä pitäen itse kiinnostunut, ja olen antanut toteuttaa itseään, nyt jo taitava lusikan ja haarukan käyttäjä.
ja kyllä meillä ihan ollaan molempia tehty samanaikaisesti siis opeteltu :)

ja meillä on lisännyt tuota pottainnostusta kun itse tyhjentää pisut pönttöön, saa vetää pöntön, ja sitten pestään kädet :) ja niin että pikkumies itse MUISTAA sanoa sanoa nämä asiat :)

Ensin syömisestä... Meillä autto, kun jätettiin lelut pois. Jotain ruokaan liittyvää saa näpertää, jos väsyneenä ei muuten jaksa keskittyä syömiseen. Lusikan hallintaa ja itse syömistä harjoteltiin pitkään niin, että lusikka pojan käteen ja sit omalla kädellä ohjattiin. Vähitellen oppi ja nyt sujuu jo aika siististi. Haarukka on ollu pojalla pitempään hallinnassa... Silläkin on hyvä harjotella ite syömistä.

Potalla alettiin poikaa käyttää 7kk iässä. Alkuun käytettiin vaan kerran pari päivässä ja sillai tutustuttiin vaipan vaihdon yhteydessä. Kateltiin samalla kuvakirjoja tai jotain lelua. Aika pian sit alettiin lisäämään kertoja niin, että käytettiin aina unien ja syömisen jälkeen. Tyhjästä potasta ei koskaan olla tehty numeroo, mut tuotoksesta kehutaan. En muista tuliko ekalla kerralla pottaan mitään, mut aika pian siihen alko tulla ihan säännölllisesti. Vähän ajotuksesta oli kiinni.

Poika on nyt 1v7kk ja harjotellaan pois vaipoista. Pikkarit on käytössä suurimman osan päivää, päikkäreille ja yöks laitetaan vaippa. Päikkärivaippa on lähes poikkeuksetta kuiva, mut potalle viemisessä ei kauheesti passaa aikailla. Yövaippakin on välillä ollu kuiva, mut se edellyyttää mun ylös pomppaamista aamulla heti, ku poika herättää... Siinä mulla on vaikeuksia, tilanteesta johtuen.

Välillä poika pyytää vessaan ite, välillä kysytään mentäskö. Poika ei tule, jos ei koe tarvetta. Välillä tulee vahinkoja, mut se onkin ihan ok tässä vaiheessa. Kaikki tarpeet ei siis vielä tuu pottaan, mut suurin osa kyllä. Vaikka poika ajoittain ite vessaan pyytääkin, niin kysyn säännöllisesti... Ton ikäsellä kun on rytmitys avuksi, koska ite ei välttämättä vielä muista tai hoksaa ajoissa tarvettaan ilmasta. Kuivina pysyneistä pikkareista kehutaan myös potalle mennessä.

*Muoks* Potan huuhtasen jokaisen käytön jälkeen laskemalla siihen hanasta vettä ja kippaamalla pönttöön tai sit käsisuihkun avulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Muurame:
Hep - sen voi kertoa muutenkin kuin sanoin. Esim. vinkumalla, itkemällä, kiemurtelemalla, olemalla "vaikeasti", menemällä vessan ovelle. En kyllä väitä, että kaikki siitä kertoisivat.

Jes, arvasin, että tähän tartutaan. Meillä neiti ei kyllä vielä oikein millään lailla ilmoita, että hätä olisi. Siksi en tuon tarkemmin jaksanut kirjottaa. Ja yleensä aina kysyn, jos paljon vaikkapa piereskelee, että onko kakkahätä. Ja tyttö saattaa lähteä vessaan ja sitten koitetaan, mutta ei läheskään aina silloin tule mitään. Mutta tottakai seuraan "viestejä", jos jotkut vaikka vessahädästä ilmaisisi, mutta toistaiseksi niitä ei mielestäni ole tullut...

Yhteistyössä