Pottailun aloittaminen

pur
Olen jo pidemmän aikaa laittanut tytön (1v1kk) potalle ja pöntölle ihan sillä ajatuksella, että tulee tutuksi eikä sit ehkä olis pelottava juttu. Nyt tyttö tekee kakat jos siltä tuntuu ja sitten tyytyväinen kun kehutaan vaikkei ihan tunnu tajuavan mistä kehutaan mutta pöntön huuhtelu on kiva palkinto =) . Kuitenkin tyttö on potalla alkanut ihan järjestelmällisesti tekmään niin, että aikansa istuttuaan nousee ylös ja kävelee pissaamaan lattialle. Ja siis tää on sen verran järjestelmällistä, että mulla on epäilys josko hän sittenkin jo tunnistaisi pissan tulemisen etukäteen vaikka olen kyllä tietoinen, ettei sen kai pitäisi fysiologisesti olla vielä mahdollista. En kuitenkaan viitsi asiasta tyttöä stressata, että painostaisin kauheasti istumaan potalla hänelle liian pitkää aikaa vaan tietenkin kehun aina että pissa tuli iloisesti ja yritän osoittaa että potta ois hyvä paikka laittaa se.

Minkäslaisia kikkoja teillä on saada asiat oikeilleille paikoilleen?

luulen, ettei kannata kehua, kun pissa tulee lattialle. :)
eikä odottaa liikoja noin pieneltä vielä. eikös n. 2- vuotias vasta osaa kontroloida pissaamistaan/kakkaamistaan?
mutta jos pottailu joskus onnistuukin, koita pitkittää potalla istumista antamalla kirjoja ja leluja tms. tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja pur:
Olen jo pidemmän aikaa laittanut tytön (1v1kk) potalle ja pöntölle ihan sillä ajatuksella, että tulee tutuksi eikä sit ehkä olis pelottava juttu. Nyt tyttö tekee kakat jos siltä tuntuu ja sitten tyytyväinen kun kehutaan vaikkei ihan tunnu tajuavan mistä kehutaan mutta pöntön huuhtelu on kiva palkinto =) . Kuitenkin tyttö on potalla alkanut ihan järjestelmällisesti tekmään niin, että aikansa istuttuaan nousee ylös ja kävelee pissaamaan lattialle. Ja siis tää on sen verran järjestelmällistä, että mulla on epäilys josko hän sittenkin jo tunnistaisi pissan tulemisen etukäteen vaikka olen kyllä tietoinen, ettei sen kai pitäisi fysiologisesti olla vielä mahdollista. En kuitenkaan viitsi asiasta tyttöä stressata, että painostaisin kauheasti istumaan potalla hänelle liian pitkää aikaa vaan tietenkin kehun aina että pissa tuli iloisesti ja yritän osoittaa että potta ois hyvä paikka laittaa se.

Minkäslaisia kikkoja teillä on saada asiat oikeilleille paikoilleen?
mä aloin käyttää tyttöä potalla 10kk iässä ja ensin ei halunnut istua. Pidettiin taukoa pari viikkoa ja yritettiin uudestaan ja kappas, neiti pissasi heti pottaan. Ja uskon todella että hoksasi silloin mikä sen potan idea on. Siitä mentiin vaihtelevalla menestyksellä ja jo alle vuoden iässä tyttö yritti kontata hurjaa vauhtia kohti vessaa hädän yllättäessä, ihmeellistä sinänsä.

No kuitenkin 1,5v iässä meiltä jäi päivävaipat pois käytöstä. Tyttö käy pissalla potalla ja avustettuna pytyllä. Menee vessaan ja potalle itsenäisesti, huutelee sitten kun on kerennyt ja tarvitsee apua pyyhkimiseen. Ikää on nyt 2v3kk. Yövaippa on käytössä mutta vaikuttaisi että kohti yökuivuutta ollaan menossa.

Niin ja tuolloin kun alkoi hoksata pissaamisen idean, oltiin paljon ilman vaippaa ja potta oli lähellä. En moittinut jos se lirahti lattialle, kehuin hienosta suorituksesta jos se tuli pottaan. Alkuun se oli sellaista rutiinin omaista ennen ja jälkeen unien, ennen ja jälkeen ruuan - potalla käyntiä mutta monesti myös silloin kun tyttö itse vaikutti siltä että olisi hätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku prinssi:
Kun tyttö pissaa lattialle niin jos ei kommentoisi siihen mitenkään? Sit vaan jos pottaa tulee niin sitten kehuisi?
Näin minäkin neuvoisin. Nää potta-asiat on tosi herkkiä = tosi herkkiä menemään pieleen ja sitten kun menee niin niitä on vaikea korjata.
Helpoimmalla pääsee kun antaa ajan kulua ihan rauhassa, ja "oikeasta osumasta" kehuu ja väärään ei reagoi mitenkään.

Meillä tuli sorruttua yhdessä välissä vähän liikaan painostukseen sillä seurauksella että tuli ihan totaalilakko. Mutta sitten kun lopetettiin vähäksi aikaa pottajutut ja niistä puhuminenkin ihan kokonaan, niin jonkun ajan kuluttua ne alkoi taas omatoimisesti lasta kiinnostaa. Ilmeisesti tässäkin toimii esimerkki parhaiten eli kun lapsi näkee muiden käyvän pisulla niin jossain vaiheessa hänkin haluaa, ja sitten kun oppii tunnistamaan hätänsä tietää miten toimia.

Meillä poika 1.8kk käy jo mielellään pissillä potulle,vaipat käytössä.2 kuukautta vierasti totaalisesti pottaa joten se sai olla rauhassa vessan nurkassa.Pönttöön lirautteli ensin jonkun aikaa pissiä,kun kiinni poikaa piti ja sitten haluskin "ite-ite"omalle potulle.
Pissii kyllä ihan tahallaan ilman vaippaa ollessaan jokapaikkaan,eilen oikein tikisti polkuautonsa päällä istuessaan pissiä ja pesuunhan se auto meni :whistle: .
Isompaa tuotosta ei ole vielä pottuun täräyttänyt,mut ihan hyvä näin,aikaa on vielä!

Yhteistyössä