Pottailu

• Viestiketjun aloittaja ei onnistu
  • Ensimmäinen viesti
Meikku
Meillä alotettiin pottaharjoittelut siten,että tyttö laitettiin potalle vaatteet päällä,jotta tottuisi siinä istumaan,koska paljaalla pyllyllä ei suostunut sitä tekemään. Aikamme harjoiteltuamme suostui itse menemään potalle,tosin housut jalassa :D lopuksi lämmitin potan reunoja lämpöisellä vedellä ja sitten tytsy suostuikin jo paljaalla pepullakin tarpeilleen...Meillä oli siis liian kylmä potta meidän hienohelmalle :D :whistle:

typykät
ensinnäkin sanoisin, että ne joiden lapsilla ei ole tätä samaa ongelmaa, siis POTTAPELKOA niin jättäkööt omat kommenttinsa sanomatta. Kyse ei ole nyt kiukuttelusta vaan pelkäämisestä, siinä on eroa. Uudet asiat voivat pelottaa, kyllä meitä aikuisiakin pelottavat joskus uudet asiat.

Kerronpa meidän tytön tarinan tästä pottailusta:
1 v aloitin istuttamaan tyttöä potalla. Kun huomasin että häntä kakattaa niin vein potalle istumaan, siinä istui ihan mielellään ja kakka tuli pottaan leikin lomassa. Näin oli kuukauden verran, sitten tuli stoppi. Rupesi viskomaan pottaa, kiljui jo pelkästä potan näkemisestä. Joten otettiin aikalisä.
Aina välillä yritin tarjota pottaa tai lähinnä tein selväksi, että potta on tässä, voit tehdä siihen jos haluat. ei istunut.

joskus 1v 8kk rupesi taas istumaan potalla ja teki pissat sinne. Jätin heti vaipan pois ja voi miten tyttö tykkäsi olla ilman vaippaa, housut pysyivät kuivina ja pottaan tuli pissa. mutta ei kakka. Illalla oli kakkashowt.. jotka kestivät pari tuntia. tyttö pidätteli viimeiseen asti, oli kuin hengenhädässä, juoksi ympäri huonetta ja itkua tihrusti. Lopulta se kakka tuli pottaan, mutta tyttö oli silti peloissaan, ei auttaneet kehut. Lopulta tyttö rupesi vaan aina pyytämään vaippaa kakan teon ajaksi. Hysteeristä kiljumista ja huutoa seurasi jos yritinkin tarjota pottaa, jos en antanut periksi, siis en laittanut vaippaa, tyttö pidetteli kakkaa sen päivän ja seuraavankin..

Laitoin vaipan koska en uskaltanut enää jatkaa tätä kakan pidätystä. No näin mentiin pari aika pitkään, eli laitoin vaipan kun tyttö pyysi. Samalla selitin aina, että kaikkien täytyy opetella kakkaamaan potalle, äiti on opetellut, serkku on opetellut jne. tyttö vastasi aina, että viikon päästä potalle.. sovittiin, että viikon päästä sitten. eli luulen että hän ymmärsi asian, että joskus täytyy, mutta vielä hän ei ole siihen valmis.

Nyt tyttö on 2,5 v. Olen alkanut päättäväisesti sanomaan, että vaippaa ei laiteta koska niitä ei ole, on vain pikkusiskon vaippoja jotka ei mahdu hänelle. Kakat on tehtävä pottaan. Alussa se aivan hirveää. illat meni siinä kakan teossa. Eli tyttö pidätteli viimeiseen asti asiaa, istui aina sekunniksi potalle sitten itki ja ja huusi ja halusi äitin syliin. Tätä jatkui ja jatkui.. äitin sylii.. äitin syliin, tärisi ja oli peloissaan. Olin vain rauhallisena vieressä ja otin syliin ja rauhoittelin ja taas istuttiin kokeilemaan ja taas syliin ja välillä istuttiin sylikkäin pitkään ja sitten taas kokeiltiin potalla istumista. lopulta kakka tuli aina "istunnon" päätteeksi pottaan. mutta ei kokonaan.. vain sen verran, että tyttöä vähän helpotti, loppuja hän pihisteli ja kakkaa tuli housuun ja lattioille..

Eilen taisi tulla kaikki kakat pottaan aika vähillä itkuilla, että jos se nyt tästä:) Mutta tytöllä on selvästi ollut ihan oikeata pelkoa eikä mitään kiukuttelua. Olen miettinyt, että onkohan tämäkin asia jotenkin perinnöllistä kun itsellänikin on kai lapsena ollut vähän samanlaista ja myös miehelläni ja hänen sisaruksillaan..??

tässä vielä joitakin neuvoja..
*Ei pakoteta koskaan potalle
mutta jämptisti, rauhallisesti ja päättäväisesti voi sanoa

*Jos mahdollista niin "hyödynnä" muita lapsia, esim. jos teillä käy vieraina pottaikäisiä niin he voivat näyttää mallia, myös itse voi näyttää mallia

*Ole lähellä, mutta anna tarvittaessa tehdä privaatisti, jos lapsi niin haluaa

* anna lapsesi valita potalle paikka, vaikka se olisi olohuoneessa

*ota tarvittaessa aikalisä

* kaikki lapset eivät opi samaan aikaan potalle, eiväthän kaikki opi samaan aikaan kävelemäänkään, voimia
:)

Nyt haluan omia kokemuksia tuoda tästä pottailusta, kun esikoisesta on kyse ja aiemmin ei ole ollut kokemusta kuinka on pottailu muilla onnistunut. En muista miten sisaruksilla meni, vaikka niitä hoitelinkin, kun olivat pieniä.

Alussa ajattelin, että mitähän tästä oikein tulee, ja selviänkö tästä hommasta ilman hermojen menettämistä.

Lauantaina otettiin matot pois lattioilta, ja heti herättyään kokeilimme potalle. Neiti ei olis mielellään siihen ruvennut, mutta pienestä itkusta kuitenkin pissa sinne pottaan tuli. Ensimmäinen päivä meni niin ja näin. Tuntui, että koko ajan vain tulee housuun, ei tästä tuu yhtään mitään.

Mutta tuli seuraava päivä ja vielä en ollut periksi antanut. Neidillä potalle meneminen tuntui kamalalta, kun aina kun siihen istumaan laittoi, niin rupesi aina itkemään. Neiti kuitenkin lopetti melkein heti itkemisen ja rupesi leikkimään leluilla tai lukemaan kirjoja. Vielä tämäkin päivä meni vaihtelevalla menestyksellä, mutta äiti päätti sisukkaasti vaan jatkaa, vaikka olikin jo lähellä lopettaminen.

Kolmas päivä meni jo ihan ok, ei enää niin kamalasti tullut pyykkiä kuin alku päivinä. Paras kohta päivässä oli se, kun olin kuorimassa keittiössä perunoita ja katson olohuoneeseen ja näen, että esikoinenha kahtoo kiltisti musiikkitv:tä seisoen paikoillaan (vaikka yleesä tanssii musiikin tahtiin). Äidillä tuli ensimmäinen ajatus: Nyt se tekee kakkaa. Mutta sitten äiti ajatteli: "No, ei se nyt tee, kahtoo vaan niin tarkasti tv:tä. Menee hetki ja esikoinen tulee keittiöön ja painaa lattiassa olevaa paukkua.. Äiti vaan, että mitähän se siellä painelee.. Menen pyyhkii lattialta pois ja älyän: "Voi Ei! Kakkaa!" Käyn katsoo olohuoneeseen ja kuopuksen leikkimatolla on muutama iso kokkare kakkaa... Onneksi menen ajoissa, ennen kuin kuopus olisi ollut kääntymässä siihen. :eek: . Mutta ei se viel mitää. Jonkin ajan kuluttua ajattelen, että täällä kyl haisee viel jossain kakka, mutta missä? - Television edessä! :LOL: Mutta sinä päivänä ei enää tehty mitää lattialle, vaan kaikki meni kiltisti pottaan.

Eilinen eli neljäs päivä meni jo hyvin. Neiti rupesi itse jo vaatimaan/kertomaan, että haluaa potalle. Tyttö ei osaa viel puhua. Mutta tyttö sanoo äh äh ja osoittaa pottaa. Ja vain pari pissaa meni lattialle.

Tämä päivä on mennyt jo todella hyvin. Yhden kerran oli jo potalle tulossa, mutta ei kerennyt ihan, joten se on vain lattialle tullut.

Mutta ei pidä vielä nuolaista. Niin, ja jos neiti on pottaan tehnyt jotain, niin saa marie-keksin siitä. (En ole vielä keksinyt mitä muuta vois antaa keksien tilalla).

Mie luulen, että kun pari ensimmäistä päivää meni siinä, että tyttö rupesi aluksi itkemään, kun laitettiin potalle.. Johtui ehkä siitä, että kun koko ajan oikeastaan oltiin laittamassa potalle, kun näytti siltä, että olisi ollut hätä, mutta sitten ei ollutkaan.

Mie haluan kannustaa teitä kaikkia tässä potalle opettelussa!
Kyllä se siitä lähtee pikku hiljaa, kun ei ihan heti periksi anna.
Ja jos ei millään meinaa lähteä onnistumaan ja on melkoista taistelua, niin silloin kannattaa varmaankin pitää pieni tauko, jonka jälkeen taas yrittää uudelleen.

Kannustushali teille kaikille! :hug:

mama82
poika 1v1kk.istuu potalla enintään 5sekunttia välillä meillä unohdetaan potta hetkeksi ja taas yritetään,mutta ei.taputamme aina ja tsemppaamme potalla istumiseen..turhaan.sit se nousee potalta ja pissaa lattialle potan viereen..turhauttavaa.

Aluksi kun oli huutoa potalle meno, en pakottanut siinä istumaan. Otin potan olohuoneen lattialle lelujen sekaan, että tuli tutuksi kyseinen kapistus. Sitten yks kerta vaan alkoi siinä istua. Ja kun siihen muutaman kerran vahingossa tuli ens kakat (laitoin aluksi potalle kun näin, että alkoi tuupata kakkaa) ja myöhemmin pissat ja sitä sitten kovasti kehuttiin niin alkoi tajuta potan idean. Nyt 1v3kk on sujunut jo pitkään ongelmitta ja kakkaa nykyään melkein poikkeuksetta pottaan, ei enää vaippaan.

aloittaja
Päätin,että kokeilen leikin merkeissä silloin tällöin pottaa, tarkoituksena nyt siis vain istua siinä ilman kamalaa huutoa. Ja ihme ja kumma, tänään äidin viihdyttäessä poika istui jopa melkein minuutin potalla!! =) Kehuin valtavasti ja heti kun selkeä paniikki alkoi iskeä, niin annoin pojan vaan nousta ja laitettiin vaippa. Tuloksia ei toki vielä tullut sinne pottaan, mutta tämä oli jo jotain tosi hienoa!!!

Ehkä me ajan kanssa saadaan tuo pottakammo pois...*toivoo*

Toi että pääsit kehumaan on jo paljon! Meillä lapset tykkäs just niistä valtavista ylitsepursuavista kehuista ja haleista. Jos viel teet sen että otat itepois, etkä siis anna pojan itse nousta, niin se on sit viel eteenpäin. Niin siis että vaikka istuis vain puol minuuttia huutamatta, kehut valtavasti otat pois ja laitat vaipan. Eli sinä päätät koska lähdetään, ei poikasi. Hyvä alku kuitenkin. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 21:26 aloittaja kirjoitti:
Päätin,että kokeilen leikin merkeissä silloin tällöin pottaa, tarkoituksena nyt siis vain istua siinä ilman kamalaa huutoa. Ja ihme ja kumma, tänään äidin viihdyttäessä poika istui jopa melkein minuutin potalla!! =) Kehuin valtavasti ja heti kun selkeä paniikki alkoi iskeä, niin annoin pojan vaan nousta ja laitettiin vaippa. Tuloksia ei toki vielä tullut sinne pottaan, mutta tämä oli jo jotain tosi hienoa!!!

Ehkä me ajan kanssa saadaan tuo pottakammo pois...*toivoo*
No, tuohan kuulostaa jo hienolta!
Kyllä se siitä vielä lähtee! :hug:

Moroshka
Hluaisin nostaa ketjun.

Meillä poika nyt 1v11kk. Pissaa aamulla heräämisen jälkeen heti pottaan. Ja päikkäreiden jälkeen ja ulkoilun jlkeen. Mutta ongelmana on tullut se, että hän on malttamaton ja on niin innoissaan kun pissa tulee (pissaa usein seisaltaan potalle), että alkaa osoittelemaan sitä suihkua =) ja todeta pisa uui uui "iiihku hiiihku" ja se siis katkeaa kesken eikä hän saa kaikkia pissattua. No puoliskotunnin päästä sitten leikkiessään keskittyneesti tirauttaa housuihin loput. Jos haluaisin ettei vaippoja enää käytettäisi, pitäisi häntä viedä potalle puolen tunnin välein. Hän osaa riisua housut ja vaipat jo itsekin, käytetään kestoja. Ja sitten eihän ne päiväkodissa ala puolen tunnin välein häntä pissattaa. Ja kaiken kukkuraksi siellä sanottiin ettei tämän ikäisen vielä tarvii osata käydä potalla välttämättä What the !"#¤%&??????? Anteeksi, mutta mua hermostuttaa tämä asia. Ja sitten kun miestä ei sitten pisaran verran kiinnosta se asia, nimittäin kun en ole kuvioissaan, aina on niitä kakkavaippoja =x kun ei viitsi istuttaa esim. ruuan jälkeen potalle.. vaikka kun itse olen pojan kanssa, hön jopa tuo potan mulle ja kertoo tahtovansa kakalle tai ilmoittaa sen sanoin ja mä vien hänet potalle.... Tarvitsen neuvoja varsinkin noin tämänikäisten pottailusta!!

Moroshka
että poika tykkää potalla istumisesta, suorastaan rakastaa omaa pottaa =) Sen kanssa ei ole ongelmia. Ja mieheni on myös sitä mieltä että vaippa kyllä laitetaan ettei tulisi parketille vahinkoa, että se on ihan mieletöntä pitää pojalla vain verkkarit jalassa jos vieläkin saattaa tirauttaa lammikon leikin ohessa...
Vieläkin kiehuu että mitä ne päiväkodissa sitten tekeekin kun pojan 4 vaippaa 8 tunnin ajan ovat märkiä ja kotona sen aikana käytetään 1-2 vaippaa... :kieh:

Meillä tyttö nyt 1v8kk. Reilut pari kuukautta on pottailu sujunut mallikkaasti, mutta aina välillä vahinkoja tulee tietenkin. Yöllä ja ulkoillessa vaippa käytössä.
Lapsen ollessa hieman vajaa puolitoistavuotias päätin, että pottaharjoittelu alkaa nyt - unien ja ruokailun jälkeen säännöllisesti housut pois ja potta esille. Tyttö istui ihan mielellään potalle ja näytti hoksaavan mistä hommassa on kyse. Kun tulosta tuli, taputettiin ja kehuttiin ja sai palkinnoksi rusinoita. Käytiin yhdessä tyhjentämässä ja pesemässä potta ja sai itse vetää vessänpöntön. Kakan kanssa oli aluksi suuria vaikeuksia meilläkin - istui potalla mutta nousi pois kun kakka oli tulossa ja kakkasi lattialle. Sinnikkäällä ja määrätietoisella harjoittelulla tästäkin yli päästiin ja asia opittiin. Mitään ihmeellisempää "numeroa" pottailusta ei tehty enkä koskaan ISTUTTANUT lasta potalle pakolla - meni siihen ihan itsenäisesti jos halusi.
Näin meillä opittiin pottailu. Yritin itsekin pottailua aloittaa vähän yli vuoden iässä mutta tilanne oli aivan mahdoton - tyttö ei suostunut istumaan potalle lainkaan vaan lähti juoksentelemaan jne. Siirsin pottaharjoittelua eteenpäin ja homma lähti kuvatulla tavalla toimimaan kuin itsestään.
Mielestäni pottailua ei kannata yrittää pakolla tai väkisin. Jos lapsi ei halua potalle, hän ei ilmeisesti vielä ole siihen valmis (eli ei ymmärrä mitä varten potta on olemassa). Sitten kun pottailu alkaa kiinnostamaan lasta ja haluaa potalla istua, on oikea hetki aloittaa säännölliset treenit määrätietoisesti -toimii vanhempien kohdalla jotka eivät halua tehdä turhaa työtä ja lasta huudattaa.

Moroshka
Meillä halutaan potalle. Ei pelätä ei vastusteta, välillä huudetaan että potta otetaan pois kun haluttais istua vielä hetkisen vaikka tulosta ois tullutkin. Mä en vain sitä tajua, että jos mä unien jälkeen ja aterioiden ennen ja jälkeen ja ulkoilun jälkeenkin istutan, niin siinähän menee koko päivä istuttaa lasta, koska meillä jos sitä ei tehdä (maks. 40min tauko potalle menojen välissä), niin lirut tulee housuihin. Ei siis pidätetä turhia =DD Enkä kertakaikkiaan ymmärrä tuota tarhatätien kommenttia ettei tarvis vielä osata. Eikö kahden vuoden iässä pitäisi alkaa olla jo päiväkuiva mikäli ei mitään pottapelkoa ole ja pottailu on hoksattu oikein lapsesta?

Alkuperäinen kirjoittaja Moroshka:
Meillä halutaan potalle. Ei pelätä ei vastusteta, välillä huudetaan että potta otetaan pois kun haluttais istua vielä hetkisen vaikka tulosta ois tullutkin. Mä en vain sitä tajua, että jos mä unien jälkeen ja aterioiden ennen ja jälkeen ja ulkoilun jälkeenkin istutan, niin siinähän menee koko päivä istuttaa lasta, koska meillä jos sitä ei tehdä (maks. 40min tauko potalle menojen välissä), niin lirut tulee housuihin. Ei siis pidätetä turhia =DD Enkä kertakaikkiaan ymmärrä tuota tarhatätien kommenttia ettei tarvis vielä osata. Eikö kahden vuoden iässä pitäisi alkaa olla jo päiväkuiva mikäli ei mitään pottapelkoa ole ja pottailu on hoksattu oikein lapsesta?
Mä sanoisin päiväkotiin että niiden tehtävä on tukea lapsen kasvua ja kehitystä ja jos teidän lapsi on oppimassa kuivaksi niin ei se päiväkoti saa sitä teilata. Ja piste.

Meillä jäi päivävaipat käytöstä n. 1,5 v iässä sitä ennenkin jo käytiin paljon potalla. mä vaan totesin päiväkotiin ettei käytetä enää vaippoja, ja se sopi heille ihan ok. Vaikka vahinkoja vielä tulikin niin ei heille ollu ongelma käyttää tyttöä vessassa. Aika pienestä on kyllä sinne itse kipittänyt kun ollut hätä.

Siinä ne tädit on oikeassa että tossa iässä ei tartte osata eikä se 2v oo mikään rajapyykki. Mutta jos lapsi osaa ja oppimassa on nii sitä ei saa estää. Ymmärrän että taaperoryhmässä voi olla vaikeaa irroittaa yksi puolentunnin välein vessaan, meillä on 7 eritasolla olevaa 1v ja rytmissä me ne viedään vessaan eikä voi sikinsokin juosta. Ehdota että ottavat potan sinne leikkipuolelle jollon ei aina tarvi jättää muita?

Meillä homma meni niin että potta saatiin taloon pojan ollessa 10kk. Mutta ensimmäinen ja sillon ainoa pisu saatiin 1v10kk iässä potalla istumisesta huolimatta. 2v poika riisui vaipat pois, mutta kammo oli kova pottaa/pyttyä kohtaan vaikka kiinnostus oli ja halu eikä lasta koskaan pakotettu potalle. Lapsi ilmaisi että on hätä vaan ei millään uskaltanu potalle, kulki ympyrää pyllyä pidellen ja kirkui kunnes kakka tuli mihin sattuu tai pottaan jos sattui kohdalla seisomaan.Sama pissan kanssa. Pahimman yli päästiin lahjomisella, lapsi istui kirkuen ja kakkasi/pissasi, aina sai kovat kehut ja xylitolkarkin kun onnistui edes vähän saamaan pottaan jotain. Tilanne helpottui ajan kanssa ja nyt 2v2kk käy potalla ilman palkintoa.
Meillä siis ei tepsinyt aikasemmin vaipattomuus, rytmi tai mikään. Lapsi ei vain tajunnut yhtään ennenkun itse oli valmis ja otti vaipan pois.
Nyt menee hoitoon ja toivon että hoitaja antaa olla sisällä vaipatta vaikka välillä tulis märät pöksyt. Housut jalassa ei aina muista mennä potalle.
Ja kammoon tepsi aika, täysi vapaaehtoisuus, kova kannustus vähäsestäkin uskalluksesta ja palkinto oikeassa kohtaa. Sekä se että lattialle tulleista ei minkäänlaista huomiota, siivous vain.

Moroshka
Kiitos kaikista tähän asti tulleista tarinoista ja neuvoista. Kaikista olen poiminut jotakin sopivaa meille. Leijona, oletko siis sitä mieltä, että jos hän pissaa muualle kuin pottaan (meillä ei siis pottapelkoa ole ja on täysin ymmärtänyt että potalle pissataan ja kakataan, paitsi sattuu muutakin vieläkin), niin ei saa lievästi kurittaa lasta, siis tarkoitan että painavalla äänellä ja suuttumaisella ilmeellä sanoa että ei aa pissata lattialle hyj huono "nimi" iso poika ei pissaa lattialle.. Ei siis toki mitään tiukkaa kuria, vaan yleensäkin, saako lievästi näyttää että en olisi halunnut häntä pissamaan lattialle. Mä kyllä yleensä olen sanonut ettei saa ja että äiti joutuu siivoamaan ja etten tykkää ja että on jo iso poika.. :(

Kiitos kaikista tähän asti tulleista tarinoista ja neuvoista. Kaikista olen poiminut jotakin sopivaa meille. Leijona, oletko siis sitä mieltä, että jos hän pissaa muualle kuin pottaan (meillä ei siis pottapelkoa ole ja on täysin ymmärtänyt että potalle pissataan ja kakataan, paitsi sattuu muutakin vieläkin), niin ei saa lievästi kurittaa lasta, siis tarkoitan että painavalla äänellä ja suuttumaisella ilmeellä sanoa että ei aa pissata lattialle hyj huono "nimi" iso poika ei pissaa lattialle.. Ei siis toki mitään tiukkaa kuria, vaan yleensäkin, saako lievästi näyttää että en olisi halunnut häntä pissamaan lattialle. Mä kyllä yleensä olen sanonut ettei saa ja että äiti joutuu siivoamaan ja etten tykkää ja että on jo iso poika.. :(
Minusta nää pottajutut on herkkiäasioita ja oppimassa olevaa ei sais torua. Vaikka se äitiä ottas päähän niin lapsi luultavasti vain on unohtanut mennä ja vahinko sattuu. Se vihaisuus ei asiaa auta. Olen vain todennut omani ja hoitolasten kanssa että mennääs vaihtamaan pöksyt ja siivotaan jäljet. Poika itsekin ottaa rätin ja tulee kuivaamaan lätäköitä. Kauhistuu kyllä itsekin jos vielä sattuu muualle tulemaan kun pottaan. Kyl se siitä harvenee kokoajan lapsen kasvaessa.

Yhteistyössä