Pottailu ja syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wenla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wenla

Vieras
Meillä poika just 2v3kk ja pottailu ja syöminen tuottavat ongelmia. Istuu potalla ihan mielellään, mutta kakkoja sinne ei tule, ei sitten millään. Välillä istuu potalla puolikin tuntia eikä halua siitä pois ja pissat voi tulla, mutta kakat tulevat yleensä sitten heti kun on ne vaipat taas laitettu. Kun on tullut pissat niin on kehuttu ja poika on saanut itse vetää pöntön ja on yritetty kannustaa kakkaamaan pottaan, mutta ei niin ei. Onko muilla myöhäisiä oppijoita potalle ja miten olette onnistuneet saamaan ne kakat pottaan ja minkäikäisenä se on sitten alkanut viimeinkin sujumaan? Poika kyllä sanoo että kakka, mutta se meinaa että kakka on jo siellä vaipassa.

Myöskään syöminen itse ei tunnu hirveästi kiinnostavan. Joskus menee vähän paremmin ja joskus huonommin. Ruoka ei hirveästi kiinnosta ja usein menee vaan sotkemiseksi. Poika on energinen ja hoikka eli jos ei itse syö niin minä syötän, koska muuten tuskin söisi mitään ja en ainakaan halua, että laihtuu yhtään. Onko muita, joilla lapsi on kiinnostunut syömään itse myöhään ja minkäikäisenä keskimäärin?

Välillä vaan vaivaa epätoivo, että oppiiko/kiinnostuuko se poika koskaan tekemään pottaan ja syömään ruokansa itse. Kaikki muu tuntuu kiinnostavan meidän energiapakkausta paljon enemmän.

Pistä palkinnot kakkaamisesta vähän paremmaks. Meillä toimi hyvin "tarraseinä", eli ostimme kasan upeita tarroja jonka sai sitten onnistuneen tuotoksen jälkeen liimata seinään. Tepsi hyvin. Ja rohkeasti vaippa kokonaan pois päivällä jos pisut tulee pottaan :) Meillä poika oppi just tuossa iässä päiväkuivaksi n. viikossa.

Syöminen on 2-3 vuotiaalle vähiten tärkeä asia maailmassa, ellei luvassa ole jotain herkkua. On TODELLA ärsyttävää!! Meillä on melkein joka päivä ruokana makaronilaatikkoa.. (onneksi tuon seassa uppoo sitten kasviksetkin ja teen sen ruismakaroniin)

Meinasin kans just kirjoittaa että miten tuon ikäinen muka on jo "myöhäinen oppija"...? Meillä on 2 v 2 kk ikäinen tyttö, ja hän hyvin harvoin edes pissaa pottaan. Kakat tulevat ihan aina vaippaan. Ja yleensä ei edes halua istua potalle. Pissa tulee n. kerran viikossa pottaan kotona, hoidossa useammin... :/ Mutta en mä ollut ajatellut että hän olisi jotenkin huolestuttavasti myöhässä. Meidän on tarkoitus kesällä opetella kuivaksi, jos ei sitä ennen isoa muutosta tule. Sitten on helpompi olla ilman vaippaa kun ei tarvitse paljon pukea päälle. Tyttö tulee olemaan silloin reilu 2,5-vuotias.
Meillä neiti syö itse kun haluaa ja jos on riittävän nälkä. Usein pyytää syöttämään. Ruoka maistuu onneksi hyvin, itse ei vaan viitsisi syödä (paitsi niitä herkkuja tosiaan).

Minusta se on aika myöhään? Tai sitten en tiedä.

Muuten vaan kyselen, että miksi ette ole aiemmin ryhtyneet pottatreeneihin, vai onko kyse siitä, että se ei ole onnistunut? Ihan hyvin jo kävelevää yksivuotiasta voi potattaa, jolloin siihen oppii viimeistään vuodessa, jopa kuukausissa.

Ei tosiaan ole myöhäinen, vaan aika normaali. Meillä 3v2kk vanha poika on kyllä päivät ilman vaippaa, mutta satunnaisesti vieläkin tekee housuun jos en muista patistaa potalle. Oma-aloitteisesti ei siis oikeastaan koskaan mene. Kaikkien tuttujeni lapset on olleet iältään jotakin välillä 2,5-3,5 kun ovat oppineet kokonaan kuivaksi. Yleensä tytöt on tässä asiassa vähän poikia edellä.
Meillä on alettu säännöllisesti potattamaan 11kk vanhana sekä kotona että päiväkodissa, mutta jos ei rakon hallintaa vielä ole, niin eipä se homma kamalan paljon edisty.

Minusta se on aika myöhään? Tai sitten en tiedä.

Muuten vaan kyselen, että miksi ette ole aiemmin ryhtyneet pottatreeneihin, vai onko kyse siitä, että se ei ole onnistunut? Ihan hyvin jo kävelevää yksivuotiasta voi potattaa, jolloin siihen oppii viimeistään vuodessa, jopa kuukausissa.

Olemme "potattaneet" poikaamme syntymästä lähtien. On tehnyt tarpeensa mielellään pottaan siitä lähtien kun oppi istumaan. Eli ei siis itse hakeutunut sinne, mutta tiesi mikä homman nimi on kun potalle vietiin. Silti, hän oppi tunnistamaan kakkahädän "vasta" vähän alle 2v ja pissahädän 2v3kk. Nyt 2v6kk käyttää vaippaa vielä yöllä pissaamisen takia. Päiväunilla ei enää pidetä vaippaa, mutta alustaa kyllä sillä pissavahinko tulee silloin vielä helposti.

Eli ei se nyt ihan ole siitä harjoituksen puutteestakaan kiinni.. Yksilöllistä vaihtelua, sanon minä. Jotkut lapset oppivat tosi aikaisin, toiset myöhemmin. Niin ne "ennenvanhaankin" lapset kulkivat pissat ja kakat housussa, toiset pitempään kuin toiset. Itse muistan vielä kaukaa 70-luvulta kuinka kävelin koulusta kotiin pissat housussa.. Vanhoista filminpätkistä käy ilmi miten taaperot poikkeuksetta kulkevat pitkät paitulit päällä, helpompi on siivota lattialta kuin koko lapsi vaatteineen. ;)

Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vastauksistanne. Mukava lukea muiden kokemuksista. Meillä kyseessä siis esikoinen eli ei hirveästi kokemusta entuudestaan. Joskus tutut vaan kysyvät, että joko syö itse ja joko tekee hätänsä pottaan/käyttääkö vielä vaippoja tms. niinpä itse välillä jo mietin että pitäisikö siis tässä iässä jo hallita nämä asiat. Olen kyllä lukenut ja kuullut, että lapset ovat yksilöitä ja toiset oppivat nopeammin kuin toiset, mutta päätin silti kirjoittaa tänne koska on todella mukava lukea myös muiden kokemuksia eikä pähkäillä kaikkea yksinään.

Juu, esikoisen kanssa on aina vähän uusilla vesillä :) Ja helposti ottaa muiden tiedustelut jonkinlaisena arvosteluna, vaikka moisesta ei olisikaan kysymys. Sitä vaan ottaa helposti itseensä, kun haluaa tehdä parhaansa lapsen kanssa :)

Meillä 2,5-vuotias poika, joka edelleen vaipoissa. Meillä ollaan istuttu potalla myös siitä asti, kun oppi istumaan. Välillä menee päiviä, että vaippaan ei tule mitään. Mutta taas välillä ei suostu potalle tai pöntölle ollenkaan. Ollaan myös yritetty olla ilman vaippaa, mutta eipä hän vielä huomaa pissahätää. Ainoastaan aamulla ja päikkäreiltä herättyä itse pyytää potalle. Ollaan myös otettu tavoitteeksi tuo kesällä kuivaksi. Tätä kuivaksi harjoittelua tietenkin vielä haittaa päiväkoti, jossa ei ole aikaa harjoitella pottailua niin intensiivisesti kuin kotona.

Meillä myös syöminen onnistuu itse vain silloin kun on erityisen hyvää sapuskaa tarjolla. Esim jogurttirahkassa ei ole mitään ongelmaa. Silloin ruoka sujahtaa suuhun. Samoin herneet, feta, juustokuutiot, nakit, minitomaatit ym menevät haarukalla kummasti. Mutta muut ruuat pyytää syöttämään. Eli osaa jos tahtoo :)

Kiitoksia vastauksistanne. Mukava lukea muiden kokemuksista. Meillä kyseessä siis esikoinen eli ei hirveästi kokemusta entuudestaan. Joskus tutut vaan kysyvät, että joko syö itse ja joko tekee hätänsä pottaan/käyttääkö vielä vaippoja tms. niinpä itse välillä jo mietin että pitäisikö siis tässä iässä jo hallita nämä asiat. Olen kyllä lukenut ja kuullut, että lapset ovat yksilöitä ja toiset oppivat nopeammin kuin toiset, mutta päätin silti kirjoittaa tänne koska on todella mukava lukea myös muiden kokemuksia eikä pähkäillä kaikkea yksinään.

oletko kokeillut supistajarenkaan kanssa pöntölle kakkaamista? Meidän neiti tekee nykyään mieluummin sinne asiat kuin pottaan. Säästyy itsekin potan pesulta :)

Viimeksi muokattu:
Meillä esikoinen on 3v2kk ja nyt ollaan jo siinä tilanteessa että laitan kohta vaipat takaisin.. Kakat tulee jatkuvasti housuun, ensin syynä oli pelko pottaa kohtaan ku masu niin kovalla että kakkaaminen sattui ja nyttemmin taitaa syynä olla huomionhaku ja mustasukkaisuus nuorempaa kohtaan.. Poika on taantunut vuoden ikäisen siskonsa tasolle tuossa asiassa, ihan kuin kateellisena olisi toisen vaipoille. :( Tänään jouduin siis neidin potalle tunkemaan ja heti ekalla tuliki pissa ja tokalla kakka, tätä toimitusta seurasi tietenki myös esikoinen joka kyllä kovaan ääneen sen jälkeen julisti että seuraavalla kerralla hänkin ne kakat sinne pottaan tekee.. toivottavasti näin. Ja vaipoista hän on ollu erossa n. vuoden.

Yhteistyössä