Pottailu ei kiinnosta, ikää 2v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Joskus käväisee potalla, istuu hetken, nousee pois. Housut jalassa saattaa istua pidempäänkin, mennä siis itse istumaan. Mutta housuitta vain hetken, jos nyt edes suostu istumaan siinä! Potta on ollut vessassa jo kohta vuoden, eli ei ole vieras kapistus lapselle. Kannattaako tehdä jotain, antaa olla, jatkaa sinnikkäästi, ottaa vaippa pois ja alkkarit tilalle, mitä ihmettä? Esikoinen kyseessä, niin eipä tiedä mitä tekisi. Lähipiirissä kaikki kilpaa kehuvat, kun samanikäiset ovat lähes kuivia!

Neuvolassa vähän tuputtivat, että pitäisi ruveta jotain tapahtumaan ja kehoitti ottamaan kerrasta vaipat pois, myös yövaipan. Tuntuu aika rajulta ratkaisulta?!

Vaipat pois vaan. Aluksi joudut siivoilemaan lattioita, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa. Näin kesällä luulisi olevan helpompaa, jos voitte olla ulkona paljon. Yövaipan tosin pitäisin kyllä vielä.

Toiset hoksaa vähän aiemmin kuin toiset että mistä se pissa tulee ja miten sitä hallitaan :)

Meiän kuopus (poika) oli semmonen, että ennen kahta ikävuotta se ei ollut kertaakaan pissannut pottaan. Vaikka se jalkoja risti ja näki että toisella oli hätä, niin pottaan tai pytylle ei vaan osannut tehdä. Saman tien tuli kuitenkin vaippaan, kun sen laittoi takaisin. Sitten yksi ilta suihkussa pojalta tuli pissa komeassa kaaressa. Pojan ilmekin oli semmoinen että "Hei TÄÄLTÄHÄN se tulee". Viikon päästä poika oli sekä päivä- että yökuiva. Ja ikää oli 2 vuotta ja viikko :)

Meillä 2v3kk myös vaipoissa. Olen yrittänyt kovasti, ja vaipatta ollaan kotona. Joskus kalsarit jalassa, joskus ilman. Potta on tuttu, ei vierasta pottaa ollenkaan. Päivähoidossa ollessaan teki pissat pottaan, kotona ei. Kotona pissailee lattioille tai housuun. Kun näen että pissattaa, juostaan äkkiä potalle tai pöntölle (kummalle haluaakaan). Istutaan hetki, mutta poika pidättelee pissaansa niin kauan. Sitten käy pissaamassa jonnekkin nurkkaan :mad:
En tiedä millä keinoin saan hänet pissaamaan pottaan tai pönttöön.. Pyykkiä ja siivousta teettää, mutta kesä aikana se on vielä helppoa ja nopeeta kun pyykit kuivuu ulkona nopeasti, joten nyt kesän ollaan ilman vaippaa kotona ja sinnikkäästi se on vaan yritettävä. Ehkä se siitä joskus sitten...

Mun esikoinen on nyt 2 v 4 kk ja just viikon verran ollu päiväkuiva. :)

Sitä ennen eli koko viime kevät meni niin, ettei potta kiinnostanut lainkaan. Ei tahtonut mennä siihen. Pottailtu on jo kauan, yli vuoden ainakin. Alkuun kiinnosti ja tekikin hienosti pissat siihen, mutta sit tuli stoppi ja ei menny potalle suosiolla lainkaan.

Mutta olin päättänyt, et kunhan tämä kesä tulee, aletaan harjotella tosissaan. Annoin tuon kevään mennä. Jos ei halunnu potalle, niin olkoon.

Nyt sit alkuun eka houkuttelin. Sanoin, että mennään potalle ja kun taas alkoi itkuhuuto, ettei halua, sanoin äkkiä, et haetaan joku kirja ja mennään lukee sitä potalle. Niinpä tehtiin ja se toimi. Alkuun aina luettiin jotain kirjaa, kunnes pissi tuli, sit jäi kirja pois. Edelleen oli vähän hankalaa saada sinne pottaan mitään aikaan, joten otin käyttöön palkintosysteemin. Pissa pottaan ja lapsi sai Muumi-tikkarin. Oisko ollu 2 tikkaria, jotka "jouduin" antamaan, sen jälken pissa tuli jo hienosti pottaan. N. viikko meni, et pissa saattoi vilahtaa housuun, mutta äkkiä oppi, että potta on parempi. Nyt on jo viikon verran juossu itse potalle aina, kun hätä on. Tänään totesin, että kauppareissutkin sujuu jo kuivina, vaikka oonkin vielä varulta laittanu vaipan, jos mennään unille tai lähdetään kotoa.

Kakka meillä oli hankalampi. Sitä ei oltu eilistä ennen ikinä tehty pottaan ja sen saaminen sinne oli työn takana. Neiti halus tehdä kakan aina piilossa ja vaikka sitten housuun, jos ei vaippaa ollu. Mutta tähänkin käytin lopulta palkintosysteemiä ja eilen taas muumi-tikkarin saatuaan tajus, että kakka pönttöön on tosi bueno-juttu. Tänään se on tullu sinne jo loistavasti (tosin tällä hetkellä neiti menee pöntölle heti, kun makeanhimo yllättää :D ). Noo.. vielä hetken tuosta saa tikkarin, mutta kohta se hiipuu taas pois.

Mut tuo siis se, miten meillä hoidettiin homma. Kerrasta vaippa pois (nyt kesällä on minusta helppo, kun ei kastu ulkohaalarit jne.) ja siitä treenaamaan. Yllättävän nopeasti oppi, vaikka tosiaan tuossa keväällä (ja vielä muutama viikko sitten) meinasin, että ei varmaan mitään tuu koko hommasta...

Niin ja yövaippaa en oo ottanu vielä pois. Se on aina välillä kuiva, välillä ei. Olkoon vielä ainakin jonkin aikaa. Niin, että on useammin kuiva kuin märkä. Sit jää sekin pois. Neiti jo iltaisin sanoo, että en paapii vaippaa, mut aamulla se voi olla hyvinkin täys kuitenkin..

Viimeksi muokattu:
mä ottaisin mattoja pois ja vaipatta pitäisin,potasta muistuttelisin.Jos ei 2-3 viikossa mitään edistystä tulisi,pitäisin tauon ja loppukesästä koittaisin uudelleen.

no kyllä mie ehkä yrittäisin saada lasta vähän tajuaman mikä sen potan tarkoitus on ennenkuin tempasisin vaipan poies. mutta esikoista olen tässä itsekin opettamassa kuivaksi, joten mistäpä mitään tiedän. nyt on tosin kohta pari viikkoa menty ilman päivävaippaa melko hyvin. mutta odottelin vaipan kanssa niin kauan että kakat alko tulla sinne kun en jaksais mistään sohvilta alkaa kakkoja siivoamaan.
pissan saat muuten tulemaan pottaan kun laitat lapsen ihan heti unilta herättyään potalle. anna joku lelu tai kännykkä tai joku muu jännä juttu käteen niin että unohtuu hetkeks siihen istumaan niin pissa yleensä tulee. sitteku oppii vähän yhdistämään sitä että äiti on tosi iloinen ku sinne pissaa niin vois miettiä sitä vaippojen poisjättöä.

No ei oo mikään kauhea kiire vielä, mutta jos haluatte edistystä asiaan niin voithan ottaa vaipan poissa.. Meillä on saman ikäinen (eilen täytti 2v) ja potta ei kiinnosta niin paljoa kun isoveljeänsä aikoinaan.. Meillä on kyllä jo vauvana aloitettu pottaharjoitukset, ja kyllä me sinne saalista saadaan, ainakin aamua ja iltapissat yleensä, ja ennen päikkäreitä saan istumaan siinä, mut siinä se sit onkin.. Nyt on selkeesti joku semmoinen kausi et ei siihen suostu..

Neuvolassa myös sanoivat et voi sitä harjoitella ja et ottaa just vaippa poissa kun on kesä ja ilmat lämpenee ja sitä tässä odotellaan, mut en todellakaan mitään yövaippaa ota poies, kun isommalla veljellänsäkin vielä on ja hän kuitenkin 3,5v hällä väliin kuiva ja väliin märkä vaippa, joten en hältäkään ole vielä ottanut. Tosin tietty päiväkuiva on...

Kiitos vastauksista!! :) Minusta vaan näyttää, ettei tuo lapsi tajua ollenkaan sitä ideaa. Että siis pissin ja kakan pitäisi tulla sinne pottaan. Se vaan istahtaa siinä, muttei tunnu tajuavan miksi! Olen koittanut selittää kyllä. Siksi mietin, että jos otan vaipan pois ja sanon ja ohjaan aina potalle, että ymmärtääkö se yhtään mitään :D Pidänköhän lastani turhaan ihan "pöljänä"?!

Kannattaa ehkä aluksi ottaa tietyt ajat, jolloin käy potalla istumassa ja ehkä pissakin tulis?
Ruokalin jälkeen, ennen unia tms. Jolloin on juotu ja hyvällä tuurilla pissa tulis. Joka päivä samaan aikaan potalle. Joskus vahingossa se pissa voi sinne tulla ja jos sitten lapsi alkaa tajuamaan sen pissaamisen ja potan yhteyden.

Ei 2vuotiaan tarvi vielä olla kuiva! meillä tyttö 2v8kk oppi kerrasta kuivaksi, yövaippa jäi myös samaan aikaan pois. Aiemmin olin yrittänyt,mutta kun lapsi ei ollut vielä valmis niin eihän se onnistunut! turhaa hermoilua,jos lapsi ei ole valmis niin turha yrittäminen ei auta. Anna ajan tehdä tehtävänsä!!

Kiitos vastauksista!! :) Minusta vaan näyttää, ettei tuo lapsi tajua ollenkaan sitä ideaa. Että siis pissin ja kakan pitäisi tulla sinne pottaan. Se vaan istahtaa siinä, muttei tunnu tajuavan miksi! Olen koittanut selittää kyllä. Siksi mietin, että jos otan vaipan pois ja sanon ja ohjaan aina potalle, että ymmärtääkö se yhtään mitään :D Pidänköhän lastani turhaan ihan "pöljänä"?!

Onko lapsi mukana, kun käyt itse vessassa? Oppisi siitä ehkä idean..

Tästä syystä mä siirryin itse tuohon palkitsemiseen. Tajus paremmin, mitä sillä potalla piti tehdä. Kun sen vain ekan kerra sinne pottaan sai, sit heti kova kehuminen ja palkinto. Äkkiä tajus, miksi äiti noin ilostui ja halus tietty tehdä sen uusiksikin.

Ja alkuun, kun piti istua pidempään, otettiin tuo kirja avuksi, kun sen avulla jaksoi yrittää kauemmin.

Meillä silloin ihan alkuun oli soiva potta, joka myös toimi. Mutta se meni rikki ja vähän sen jälkeen ei tyttö halunnut potalle enää lainkaan. Eli niitäkin vois koittaa. Soivaa pottaa tai sit niitä pissatarroja, jotka tulee näkyviin, kun pissa tulee pottaan.

Joo niin se unohtu sanoa, et meillä tosiaan aina joku lelu tai kirja potalla mukana.. Niin oli pojankin kanssa, muuten en olisi saanut hetkeäkään pysymään ja aloitat niin et aamulla ekaks kun herää niin potalle ja sit ruuan jälkeen ja ennen unia, siittä se lähtee ja joskus voi auttaa kun laittaa hanan loriseen niin pissa tulee ja sit vaan kovasti kehumaan : )

Niin ja siis yks kaunis aamu jätin vaan vaipan laittamatta - 2 päivää kuljin perässä ja aina kun alkoi valumaan kannoin pissaa laskevan tytön potalle; jos sinne pottaan tuli pienikin liru kehuin ja sai itse ottaa tarran arkista jonka kiinnitti potan selkänojaan, niin ja kun pissa kaadettiin pönttöön sai itse vetää vessan...
Täytyyhän tuota edelleen muistutella kakan paikasta mutta pissan jo tietää koska tulee ja osaa pidättää pottaan asti.

Ainiin, meillä muuten toimi kannustimena sekin, kun ostin tytölle "isojen tyttöjen alushousuja".

Eli siis pikkuhousuja. Ihan pikkutyttöjen, mutta meillä toimii tuo "isojentyttöjen"... ;) Neiti on täydellinen neiti, jota kiinnostaa vaatteet ja korut jne. Ja se oli jo pitkään sovitellu mun alkkareita itselleen. Joten sitten sanoin, että jos ja kun pissa ja kakka tulee aina pottaan, voidaan laittaa samanlaiset alushousut kuin äitilläkin on. =) (tuo oli hyvä myös sen kakan takia. Sitä oli paljon helpompi siivota sieltä alushoususta pois kuin sitten esim. sohvalta..)

Niin, tuota me ei olla vielä kokeiltu. Se lienee sitten seuraava askel.. täytyy nyt vielä kokeilla säännöllisemmin tuota potalla käyntiä. Nyt on tosin uhmakas monissa asioissa, eikä suostu oikein tekemään mitään suosiolla mitä vaaditaan.. Että sekin varmaan vähän vaikuttaa.

no tää on semmonen asia missä saat surutta lahjoa lasta. mutta et rankaista. tarra tai pastilla tms alkuun jo siitä että istuu siinä potalla tietyn ajan. sitten siitä että sinne tulee se pissa.

Siis jos tasan kaksi vuotta vasta on niin ei kai tuolla nyt mikään kiire ole?? Mä en oikein tajua tota että vaipat kerrasta pois, itsellehän siinä vaan tulee siivottavaa ja lapsi saattaa alkaa nolostelemaan sitä pissaamista?

Mä ostin neidille (2v4kk) muutamat harkkahousut, sitä ennen mentiin housuvaipan kanssa. Aina unien ja ruuan jälkeen potalle, samoin ennen ja jälkeen ulkoilun. Tätä on kyllä harrastettu jo jonkin aikaa (kakkaa ei ole vaippaan tullut yli vuoteen, oppi tuon jo tosi pienenä kun on ollut maha aina kovalla). Nyt tän viikon on ollut pääasiassa kuiva, muutama vahinko on sattunut. Niistäkin toki ilmoittanut. Muutama viikko sitten ei tajunnut mitään vaikka pissaa lirisi lattialle kun neiti väritti.

Toki sitä ideaa voi alkaa jo esittelemään, mutta en kyllä vaatis vielä vaipattomuutta. Varsinkaan jos sulla on muitakin lapsia, ite en ainakaan jaksa kovin montaa kertaa päivässä pissoja siivota sohvilta, matoilta ym ja huolehtia ettei pikkusisko mene niitä levittelemään..

Yhteistyössä