Mun esikoinen on nyt 2 v 4 kk ja just viikon verran ollu päiväkuiva.
Sitä ennen eli koko viime kevät meni niin, ettei potta kiinnostanut lainkaan. Ei tahtonut mennä siihen. Pottailtu on jo kauan, yli vuoden ainakin. Alkuun kiinnosti ja tekikin hienosti pissat siihen, mutta sit tuli stoppi ja ei menny potalle suosiolla lainkaan.
Mutta olin päättänyt, et kunhan tämä kesä tulee, aletaan harjotella tosissaan. Annoin tuon kevään mennä. Jos ei halunnu potalle, niin olkoon.
Nyt sit alkuun eka houkuttelin. Sanoin, että mennään potalle ja kun taas alkoi itkuhuuto, ettei halua, sanoin äkkiä, et haetaan joku kirja ja mennään lukee sitä potalle. Niinpä tehtiin ja se toimi. Alkuun aina luettiin jotain kirjaa, kunnes pissi tuli, sit jäi kirja pois. Edelleen oli vähän hankalaa saada sinne pottaan mitään aikaan, joten otin käyttöön palkintosysteemin. Pissa pottaan ja lapsi sai Muumi-tikkarin. Oisko ollu 2 tikkaria, jotka "jouduin" antamaan, sen jälken pissa tuli jo hienosti pottaan. N. viikko meni, et pissa saattoi vilahtaa housuun, mutta äkkiä oppi, että potta on parempi. Nyt on jo viikon verran juossu itse potalle aina, kun hätä on. Tänään totesin, että kauppareissutkin sujuu jo kuivina, vaikka oonkin vielä varulta laittanu vaipan, jos mennään unille tai lähdetään kotoa.
Kakka meillä oli hankalampi. Sitä ei oltu eilistä ennen ikinä tehty pottaan ja sen saaminen sinne oli työn takana. Neiti halus tehdä kakan aina piilossa ja vaikka sitten housuun, jos ei vaippaa ollu. Mutta tähänkin käytin lopulta palkintosysteemiä ja eilen taas muumi-tikkarin saatuaan tajus, että kakka pönttöön on tosi bueno-juttu. Tänään se on tullu sinne jo loistavasti (tosin tällä hetkellä neiti menee pöntölle heti, kun makeanhimo yllättää

). Noo.. vielä hetken tuosta saa tikkarin, mutta kohta se hiipuu taas pois.
Mut tuo siis se, miten meillä hoidettiin homma. Kerrasta vaippa pois (nyt kesällä on minusta helppo, kun ei kastu ulkohaalarit jne.) ja siitä treenaamaan. Yllättävän nopeasti oppi, vaikka tosiaan tuossa keväällä (ja vielä muutama viikko sitten) meinasin, että ei varmaan mitään tuu koko hommasta...
Niin ja yövaippaa en oo ottanu vielä pois. Se on aina välillä kuiva, välillä ei. Olkoon vielä ainakin jonkin aikaa. Niin, että on useammin kuiva kuin märkä. Sit jää sekin pois. Neiti jo iltaisin sanoo, että en paapii vaippaa, mut aamulla se voi olla hyvinkin täys kuitenkin..