potta show

  • Viestiketjun aloittaja miimimamma
  • Ensimmäinen viesti
miimimamma
taas kerran tälläpalstalla potta hommeleista, mut kuitenki...=)
mun 2,2v. tyttöseni, ei oikeen hallitse potalla käymistä paitsi tarhassa(tosi hienosti). kyllä neiti istuu potalla lukee kirjaa tai katselee videoita(potta siis omassa huoneessa, vessa on TOSI pieni) eli siis potalla kyllä istuu ihan kaikessa rauhassa, mutta mitään ei tullut, kuluu jonkun verran aikaa ja kas kummaa pissa tulee lattialle. olen yrittänyt sanoa että saa nannaa jos pissaa pottaan, mutta ei tehoa. olenko ns. turhaan turhautunut vai pitäisikö olla jo vähän huolissaan koska tyttö ei siis sano mitään pissahädästä, eikä mene käskemättä potalle. vai tuntuuko potta "lelulta" kun se on omassa huoneessa?? vai voiko olla joku "vika" ettei tiedosta omaa hädän tarvetta?? kokemuksia kiitos....=)
 
Nyt se potta sinne vessaan, näin niinku ihan ekaksi. Et voi olettaa että tyttö oppii lähtemään hädän tullessa vessaan, jos ei tiedä mikä on vessa. Ennenmmin tai myöhemmin se on opittava pytyllekkin, ellet laita pyttyä omaan huoneeseen.
Toiseksi, hän on aika pieni. Ei tarvitse vielä osata, jotkut osaa, ei kaikki. Kiirettä ei ole.
Ja sitten se pahin. Elä ainakaan karkilla hyvänen aika lahjo. Siitä et pääse eroon, ja kohta on tyttö kiértänyt sinut pikkusormen ympäri. Voit mielummin vaikka keksiä muuta kivaa, jos tuntuu ettei muu kuin lahjomnen auta. Lahjo piilotajuisesti, siten et lapsi ei huomaa et häntä lahjotaan. Sano vaikka että sitten kun on käyty potalla, voitais vaikka tehdä jotain kivaa. Keksi jotain mistä tyttö tykkää, piirtää yhdessä kanssasi, mennä ulos etsimään käpyjä tms.
Ja kehu ihan julmetusti jos jo edes istuu. Muistuta kuinka reippaasti hän tarhassa potalla istuu, kun se siellä kerta onnistuu. Mut kehuen. Esim, että näinkö sinä tarhassakin isut potalla. Millainen potta siellä on? Onko siellä tullut pissa pottaan? Olitpa sinä reipas silloinkin...
Jne..
 
Meilläkin tuo pottajuttu ollu vähän hakusessa. Meidän taapero alkoi istua potalle kun minä istuin päntöllä. Siinä sivussa neidiltä pökät ja vappa pois ja niin istutaan kiltisti ihan kuin äitikin. Jos tulosta saadaan kadetaan se pönttöön yhdessä(tietysti kehutaan) ja sitten pikkuinen saa vetää pöntön itse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2004 klo 09:03 mamma kirjoitti:
Meilläkin tuo pottajuttu ollu vähän hakusessa. Meidän taapero alkoi istua potalle kun minä istuin päntöllä. Siinä sivussa neidiltä pökät ja vappa pois ja niin istutaan kiltisti ihan kuin äitikin. Jos tulosta saadaan kadetaan se pönttöön yhdessä(tietysti kehutaan) ja sitten pikkuinen saa vetää pöntön itse.
Samoin meillä, tosin isosisko tai iskäkin käy vessaseuraksi.
 
heipä hei


Minulla on tässä vieressäni T:B Brazeltonin kirja "Käännekohtia, lapsen kehitys vauvasta kouluikään". Kannattaa lainata. poimin sieltä sinulle nyt kuitenkin muutamia kohtia;

1. VAIN lapsi voi päättää milloin hänet on aika opettaa kuivaksi. Häntä ei saa siihen painostaa ja vanhempien on mieluummin tultava askelen jäljessä kuin edellä

2. Pankaa lapsen potta lattialle (ei siis tarvi olla vessassa, kyllä se vessan paikan ja merkityksen on jo tajunnut...)

3. JOs lapsi on jo kypsä ja kiinnostunut potta-asioista niin antakaa juosta pylly paljaana, välillä kysyen pitääkö käydä potalla (mutta painostaa ei siis saanut). JOs tulee vahinkoja niin vaippa takas päälle, sanotaan kirjassa ( meille tulee pissavahinkoja mutta ei silti olla laitettu vaippaa takas, ei tosin tehdä vahingoista kovin suurta numeroakaan )

4.kehua saa kun tulee pottaan mutta ei ylenpalttisesti. Idea kai on siinä että liioista kehuistakin tulee pienelle paineita eli silloin epäonnistumiset tuntuvat vielä suuremmilta

Kävin just itse hakemassa kirjat saman asian vuoksi. Lainasin myös Leach :Lapsi, hoito ja kehitys sekä Hofsten; LAPSI, käsikirja vanhemmille - niissä löytyy enemmän tai vähemmän samaa tietoa kuin edellisestä

 
archie
Älä huoli kyllä lapsesi vielä oppii potalla käymään. Minulla on suunnilleen saman ikäinen tyttö (2v 5kk) ja myös jossakin vaiheessa istui kyllä potalla mutta ei sinne mitään tehnyt kuin tosi harvoin ja sit kun oli ilman vaippaa niin pissat tuli lattialle. No unohdin potan vähäksi aikaa kokonaan ja oltiin vaipoissa. Kerran sitten taas kokeiltiin pottaa ja yllätys yllätys pissat tulikin pottaan ja loppujen lopuksi likka oppi tekemään pissat pottaan lyhyessä ajassa kun vaan muistaa käyttää vessassa. vieläkin on vähän hakusessa tuo "omatoiminen" potalle meno mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa. Kun vielä tuo kakkakin osuis pottaan niin hyvän tekis, mutta kyllä se siitä ajan kanssa. :p
 
mun mielipiteeni tosta potasta on se että en tiä onko suurikaan merkitys missä se on kunhan pissa vaan tulis pottaan
meillä myöskin pieni vessa enkä pottaa sinne vieny..
tässä vähän meidän tytön potta tarinaa eli mä monet kerrat olin potalla tytön kaa luin kirjaa ja lahjoin mutta mitään ei ikinä tullut enkä sit opettanutkaan ihan säännöllisesti kerran sit tyttö haki itse potan ja pissas siihen hirveet kehut päälle ja makua kaapista no potta jäi olkkariin ja siitä se pottailu alko potta on ollut meillä olkkarissa,eteisessä,lastenhuoneessa ja tällä hetkellä mein makuuhuoneessa (ei siis ikinä vessassa) ja mua se ei haittaa tyttö oppi potalle vasta 2v4kk eli mulle se on sama missä potta on kunhan vaan käy potalla nyt on 2v8kk potta mein makuuhuoneessa mutta käy ylensä jo vessanpytyllä
mutta siis näin meillä =) kukin kai pitää pottaa siellä missä haluu.

 
Mulla on tyttö 1v ja 8kk ja ei meinaa tällä hetkellä millään istua potalle. Teki välillä jo todella hyvin,mut kun neljä poskihammasta puhkesi kerralla ja tyttö oli niin kipee,et huuti vaan, jäi pottailutkin samalla. Sen jälkeen ei paljo oo istuskellu potalla. Nyt annan välillä olla ilman vaippaa ja vähän aikaa malttaa istuu, mut ei tee mitään ja kuinka ollakkaan pissa on housussa kotvasen kuluttua. Mut antaa aikaa, kyllä se joskus oppii!
 
minttu78
Ei hei ole mitään kiirettä vielä potalle jos ei lasta kiinnosta... Väkisin ei kannata yrittää se pitkittää vaan entisestään "operaatiota". Kesällä on mukava ja helpompi olla välillä ilman vaippaa ja silloin taaperokin ehkä huomaa kuinka paljon mukavampi niin on olla. Tästä ehkä sitten voisi syttyä se kipinä!!
 
naapuri
Ei kannata murehtia, kun on vielä noin pieni. Oma (kolmas) tyttö-lapsemme ei suostunut edes istumaan, saati mitään tekemään, ja lopulta oli käytössä kaikki keinot, mitä vaan keksittiin. Parhaiten lopulta toimi videoiden katselulla kiristäminen... (tosi törkeetä vai mitä!) Eli sanottiin, että sitten kun pissa tulee pottaan, saat katsoa. Tietysti kannustettiin, jos jotain sinne ilmestyi.

Kärsivällisyyttä!
 
Meillä potalle on ISTUTTU jo alle vuoden ikäisestä kun lapsi ei ole vielä edes tajunnut pelätä pottaa. Vahinkojahan sitten sattui mutta potalla käyminen tuli tavaksi jo ajoissa ja kaikki lapsemme ovat olleet päivä- ja yökuivia kahteen ikävuoteen mennessä. Vaatii vanhemmilta vain viitseliäisyyttä. Katselimme kuvakortteja, loruttelimme ja lauloimme samalla. Monta kivaa hetkeä pottaharjoittelujen aikana eikä kertaakaan tarvinut taistella. (En ainakaan enää muista)
 
mä ootin tuon esikon kans niin kauan että oli ite kiinnostunut. Kun tän osoitti, niin päiväkuivaksi oppi 3:ssa päivässä ja ikää oli tuolloin 2v. Iso kasa kuivia alkkareita ja pitkää pinnaa toivotan! jos tuntuu että potta ei oo vielä jees, niin aikalisä!
 

Yhteistyössä