Potta asiaa

  • Viestiketjun aloittaja emiiro
  • Ensimmäinen viesti
emiiro
Minkä ikäisinä lapsenne ovat alkaneet käydä potalla? Mulla itsellä on 1v3kk ikäinen tyttö,joka ei vielä käy potalla ei suostu edes istumaan siihen.Vessan oven takana kyllä huutaa ja näyttää pottaa ja näyttää että housut ja vaippa pois mutta kun niin tekee ja laittaa potalle niin johan nousee meteli ja kiireesti pois.Pakottaa en viitsi.Tuntuu vaan siltä kun oon lukenut tälläsiä keskustelupalstoja,että kaikki muut opettaa lapsensa potalle jo 6kk ikäisenä tai ainakin alle vuoden vanhana.Olenko tosiaan ainoa joka ei ole näin tehnyt? Tosin olen myös kahta vanhempaa lastani (nyt 9 ja 6-vuotiaat) alkanut opettaa potalle vasta siinä 1,5 vuoden iässä(ehkä myöhemminkin) ja hyvin ja nopeasti ovat taidon oppineet niin että en mä huolissani siitä ole etteikö lapsi kuivaksi oppisi mutta mietityttää vaan että olenko ainoa joka aloittaa potta harjoittelun vasta näinkin myöhään? Hyvää kevättä vaan kaikille! :wave:
 
En ole pitänyt kiireitä tämän asian kanssa, on tullut jotenkin itsestään. Tyttö istui potalla vaatteet päällä kun haluaa aina mun mukaan vessaan. Sitten kun alko äheltämään kakkaa vaippaan laitoin potalle ja aina välillä on laitettu potalle kun on ajoissa huomannut. Tyttö on saman ikänen kun teillä, tammikuun 23 syntynyt ja muutaman viikon on sillon tällön potalla käyty. Ei ollut moksiskaan vaikka oli sitten ilman vaatteita kylmällä potalla. Ehtii ton, ei ole aikomustakaan sen kummemmin opetella vielä tänä kesänä kuivaksi, ellei sitten lapsesta itsestä lähde halu, kun oppii sanomaan hätänsä.

Enkä ole innostunut tosta puolivuotiaan potalla istuttamisesta, en löydä siitä tarpeeksi järkeä, olipa vain mielipiteeni, kiitos tulevista vastauksista :D
 
Mun tyttöni oli reippaasti yli vuoden ikäinen ennen kuin potalle alettiin opettelemaan. Tyttö meni kyllä potalle mielellään mutta mitään tulosta ei tullut piiiiiiitkään aikaan. Aloin olla jo epätoivoinen kun kaksivuotispäivät lähestyivät ja mitään ei koskaan ilmestynyt potan pohjalle. No, paria viikkoa ennen synttäreitä ensimmäiset tulokset tulivat pottaan ja kun merkkipäivä koitti, neiti ilmoitti että ei tarvitse vaippaa enää. Siitä lähtien meiltä jäi vaippa pois.

Toinen neitimme täytti juuri vuoden ja nyt olemme juuri aloitelleet pottaharjoituksia, vielä ilman tulosta.

Toisilla harjoittelu alkaa aikaisemmin, se on vanhempien aktiivisuudestakin kiinni. Minä tunnustan olleeni laiska ja en aloittanut harjoittelua ennen yhden vuoden ikää, koska rakon hallitsemisen ja hädän tunnistamisen oppiminen alkaa vasta lähempänä kahta vuotta. Totuttelun tietysti olisi voinut aloittaakin jo aikaisemmin mutta jokainen tyylillään =)
 
pottis
Meillä 1v5kk ensi viikolla eikä potta vielä aktiivisessa käytössä. Lähinnä vaattet päällä tutkiskellen tehty tuttavutta. En ole myöskään nähnyt syytä asiassa kiirehtiä. Et siis ole todellakaan ainoa :). Mukavaa kevättä myös sinulle!
 
Miskan äiskä
Meillä pottailu alotettiin aikasin noin 7 kk:iässä ja poika tekikin pari kuukautta kakat pottaan ja välillä tuli myös pissa pottaan. 9 kuisena ei sitten enää potalla suostunu istumaan ja pääsi siitä itse pois, joten homma lopahti. Nyt joulun jälkeen olen välillä koittanu istuttaa poikaa potalla, mutta aika huonolla menestyksellä. Kuukausi sitten keksin antaa pojalle pottapussukan
, jossa on vanhoja korjujani kun en muutakaan keksinyt. Niitä poika tutki innoissaan ja istu potalla ja sen jälkeen alko lukea lehtiä tai kirjaa potalla. Nyt poika menee itse potalle, kun asiasta vain mainitsee ja eilen tuli pissa pottaan, kun oli ollu vähän aikaa ulkoilun jälkeen ilman vaippaa. Nyt kesällä otan matot pois lattioilta ja pojalta vaipan pois ja siitä se lähtee.

Lapset ovat kovin erilaisia myös tässä pottailuasiassa, joten vertailu on vain haitallista, kannattaa mennä oman lapsen tahtiin, kokeilla istuuko ja jos ei istu, niin pakolla ei pidä yrittää. Kyllä se siitä ja kesä on hyvää aikaa harjotella, kun voi olla makuna ja vähissä vaatteissa, eikä haittaa vaikka pihalla tulee vahinko, varavaatteita vain mukaan kun mennään jonnekin.
 
Meillä poika 1v 2kk ja pottaan totuttelu aloitettiin n. 9kk:n iässä. Mitään ongelmia ei ole ollut eikä vieläkään ole ja toivottavasti ei tule :) Käydään yleensä ruokien jälkeen potalla kun sillon poika yleensä alkaa vääntämään kakkaa, ja pottaan ne aika useasti tuleekin. Ja nyt on myös iltapesujen yhteydessä alkanut pissat tulla pottaan iltaisin.
 
Meijän poika 1v11kk istuu vaatteet päällä ja ilmankin potalla sekä pöntöllä supistajalla... Mitään sieltä ei vaan tule! Alkaa huutaa vaan jos alkaa pissa valumaan ja mielummin tekee ne lattialle ku pottaan. Välillä kyllä meinaa jo ahistus iskee, ei siitä että kiire itellä ois mut ku muut painostaa... Yritän vain sulkea korvat ja selittää et ku ei tee niin ei tee. Kerran poika sit kakkasikin isin syliin näytiksi mummoille jotka just sattu olee kylässä.
Tyttö taas on 10kk ja on jo parin kuukauden ajan aamuisin puuron jälkeen potalla, vääntää sinne kunnon kakat ja sama homma ilta lenkin jälkeen. Jos pottaan ei aamulla tuu niin sit neiti kakkailee pitkin päivää pikkukikkareita kerrallaan. Alkuun poika oli tästä hieman kateellinen tai ihmeissään mut nykyään ei tuumaile mitään.
Poikaa ei oo painostettu mitenkää, se vaan ei oo vielä valmis näihin hommiin. Tyttö laitettiin vaan pojalle seuraksi potalle ja yllätys oli suuri. Se vaan et se pitää aina sinne muistaa itellä laittaa ja vahtia vieressä ettei keikaha nuriin. Neiti ku ei osaa vielä ite liikkua ja tykkää istua potalla ni mikäs siinä, ei sitäkää pakotettu oo. Ovat nuo lapset niin kovin erilaisia sitte :D
 
Meillä poika aloitti pottailun alle 6kk iässä. Syynä oli kova kakka. Vaippaan teko ei onnistunut.

Nykyään (ikää 1v4kk) poika pottailee hoidossa. Kotona uusi villitys on pöntällä istuminen (pöntönpienentäjällä). Siinä voi istua lähes vartin. Potalla ei viihdy enää lainkaan (kotona siis).

Kuivaksi ei olla vielä edes yritetty, ehkä kesällä sitten.
 
En pahemmin stressannut asiasta. Vuoden ikäisenä teki pottaan kun sen siihen oikeaan aikaan laittoi, mut ei sellaista kyttäämistä jaksanut. Meillä alkoi omatoimisesti käydä potalla 1,5-vuotiaana, hoidossa kun katseli muiden esimerkkiä. Ilmoittaa koska on hätä ja mitään ei enää päivisin vaippaan tule. Pitikin kysymän, miten se yökuivaksi opettelu onnistuu, vai tuleeko sekin automaattisesti sitten kun on kypsä? Neiti on nyt 1v 9kk.
 
meillä poika 1v9kk enkä kotona ole aloittanut pottailua vielä. Hoidossa istuu välillä ja paristi sinne on "vahinko" tullutkin. Kesällä ajattelin kääriä matot kasaan ja ottaa pojalta vaipan pois.
 
Pirpanan äiti
Meillä aloitettiin tutustumisistunnot tammikuussa kun tyttö oli 1v ja 2 kk. Ajatuksena oli, että tulisi sekin tutuksi ja ei ymmärtäisi sitten ryhtyä moista myöhemmin vastustamaan.

Tutustumien tapahtui ihmeen hyvin, nyt on otettu potta oikein tavaksi määrättyihin säännöllisiin aikoihin. Lisäksi neiti on kova perässä kulkija, eli tulee vessaan perässä aivan varmasti ja kiltisti antaa itsensä laittaa potalle kaveriksi. Tulokset ovat satunnaisia, mutta nekin tuntuvat lisääntyvän.

Luonnollisesti ei hän vielä pyytää potalle ymmärrä, mutta hyvin on rutiineissa mukana ja on jotenkin sisäistänyt, että potta kuuluu jokapäiväiseen eloon ja kai sen tarkoituskin pikku hiljaa saattaa alkaa kirkastumaan.
 
Meillä poika on 1v 9kk ja käy päivisin lähes aina potalla. Pari vaippaa menee maksimisssaan päivän aikana, hoidossa sama. Usein kylässäkin lapsella on kuiva vaippa, osaa usein pyytää vessaan, kun on hätä. Välillä on kuitenkin päiviä, että ei tunnu mikään osuvan pottaan. Pottailutapa on hoidossa opittu, kotona tuskin olisimme näin aikaisin tässä vaiheessa :)
 
Meillä poika 1v11kk. Pottajutuista ei tietoakaan. Potalla istutaan ilman tulosta ja nyt on pidetty taas vähän taukoa. Kun ei onnistu niin ei. Usein kun on noussut potalta ja saatu vaippa laitettua niin sit kakkaa/pissaa siihen. Mut katotaan kesällä jos pukis vaan kalsarit eikä vaippaa ollenkaan niin tajuaisko sit kun housut kastuu että on se potta ihan hyvä homma!!
 
aapeli6
Meillä nyt kaksi vuotias käynyt 6kk. iästä potalla, alkuun epäsäännöllisesti, mutta 8kk iästä säännöllisesti ja nyt ollut kuukauden päiväkuiva. 1v6kk pidin aina iltaisin pelkkiä pikkukalsareita tai unihousuja jalassa, oppi itse kiskomaan niitä ylös ja alas tarvittaessa. Alkuun muistutin puolentunninvälein potalle ja pikkuhiljaa pidensin aikaa kunnes alkoi itse ilmoittamaan milloin tarvii mennä potalle. Kirjat ja lelut mukana alussa, että jaksoi istua, pakottaa ei kannata, tulee pian takapakkia. Säännöllisesti käyttää potalla aina unien jälkeen samoin ruokailujen sekä ulosmenojen ja sisääntulojen yhteydessä. Sekä silloin kun itse käy wc:ssä. Äkkiä ne oppii ja hokaa mikä on homman nimi. Vaatii kyllä aluksi kovaa muistuttamista ja hermoja. Tsemppiä pottailuun.
 

Yhteistyössä