(potku)pyörä(kö) kaksivuotiaalle

  • Viestiketjun aloittaja tiitiäinen
  • Ensimmäinen viesti
tiitiäinen
Tyttö täyttää lokakuussa kaksi (pituutta on tällä hetkellä n.83cm) ja olen ajatellut, että voisi synttärilahjaksi saada pyörän. Jos vain säät sallii, niin kai siinä syksylläkin vähän ehtii kokeilla pyöräilyä...

Mitä mieltä olette, kannattaisiko ostaa sellainen potkupyörä vai perinteinen apupyörillä varustettu? Tällä hetkellä meillä on kolmipyöräinen, jonka kyydissä mielellään istuu, mutta ei yllä sitä polkemaan. Jotenkin houkuttelisi tuo potkupyörä, kun luulen tyttö mielellään harjoittelisi tasapainottelua. Mutta kuulisin mielelläni kokemuksia kyseisitä pyöristä, kiitos!
 
Potkupyörän ostaisin, jos nyt valitsisin. Pitkän pähkäilyn jälkeen ostimme tytölle keväällä (nyt 2,5v.) tavallisen polkupyörän, jonka kyydissä kyllä istuskelee ja polkemistakin harjoittelee hiukan. Naapurustossa on kuitenkin muutamilla samanikäisillä noita ihania potkupyöriä ja tosi hienosti potkuttelevat niillä menemään.
 
f
potkupyörä ehdottomasti. Meillä opittiin potkupyörällä tasapaino ja sitten oli helppo oppia ajamaan pyörällä. Poika ei ollut suostunut ajamaan apupyörien kanssa koskaan ja potkupyörän jälkeen oppi ajamaan heti pyörällä, kun apparit otettiin pois 4 vuotiaana.
 
Potkupyörän hankkisin, meillä on käsijarrullinen malli ja on oltu tyytyväisiä. Kauppamatkat ym sujuu nopsaan potkutellen. Tosin sellanen olisi varmaan paras jota voisi ensin käyttää potkupyöränä ja sitten lisätä siihen polkimet, tosin en tiedä onko tollasia olemassa :D Ei tarviis sit erikseen hankkia vielä polkupyörää..
 
vieras
ei meillä 2vee tuosta potkupyärästä perusta ollenkaan...äskettäin oppi polkemaan ja ohjaamaan apupyörällistä 12 tuumaista pyörää.
4vee ajelee potkupyörällä
 
hgf
meillä tyttö oppi vähän yli 2 v ajamaan apupyörillä varustetulla oikealla pyörällä (ei kolmipyöräinen). ajelee tosi hienosti mäetkin ylös. en ihan ymmärrä tota potkupyörää. sitten kun haluaa oppia pyöräilemään ilman apupyöriä niin sitten voi potkutella ihan polkupyörällä ilman apupyöriä ja pikkuhiljaa laittaa jalkoja polkimille. niin meillä opittiin. nyt jo reilu 2 v osaa jarruttaakin.
 
ap
Hmmm, lisää mielipiteitä vaan :) Onko kukaan potkupyörään päätyneistä tullut siihen tulokseen että perinteinen olisi ollutkin parempi? Sekä potkupyöristä että normaalipyöristä kuulisin mielelläni myös suosituksia hyvistä merkeistä, joista voisi löytyä tämän kokoiselle sopiva!
 
Niin ja vielä että joskus on lähdetty pitemmälle kierrokselle asioimaan niin että pyörä on ollut mukana. Lapsen väsähtäessä on ollut helppo nostaa hänet rattaiden seisomalaudalle ja laittaa pyörä rattaiden kuomun päälle, näin on menty bussissakin, jossa tuskin tavallista lasten polkupyörää voisi kuljettaa kun poljinten ja apupyörien kanssa on niiin paljon leveämpi ja painavampi.
 
Mä en oikein ymmärrä koko potkupyörää ja sen ideaa.
Ostetaan ensin sellainen (kallis?) jolla opetellaan tasapainoilemaan? Miksei tavallinen pyörä käy siihen? Sitten ostetaan uus apupyörällinen pyörä, josta sitten otetaan apparit pois?

Monimutkaista. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Potkupyörän ostaisin, jos nyt valitsisin. Pitkän pähkäilyn jälkeen ostimme tytölle keväällä (nyt 2,5v.) tavallisen polkupyörän, jonka kyydissä kyllä istuskelee ja polkemistakin harjoittelee hiukan. Naapurustossa on kuitenkin muutamilla samanikäisillä noita ihania potkupyöriä ja tosi hienosti potkuttelevat niillä menemään.
Meillä neiti menee jo hurjaa vauhtia, tavallisella filitsulla siis...juosta saa perässä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Mä en oikein ymmärrä koko potkupyörää ja sen ideaa.
Ostetaan ensin sellainen (kallis?) jolla opetellaan tasapainoilemaan? Miksei tavallinen pyörä käy siihen? Sitten ostetaan uus apupyörällinen pyörä, josta sitten otetaan apparit pois?

Monimutkaista. :xmas:
Sempä takia MUN mielestä tavallinen pyörä on parempi, siinä opetellaan SEKÄ tasapainoa, ETTÄ polkemista.
Vaikka potkiksella tasapainon hallitsee, ei vielä osaa polkea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Niin ja vielä että joskus on lähdetty pitemmälle kierrokselle asioimaan niin että pyörä on ollut mukana. Lapsen väsähtäessä on ollut helppo nostaa hänet rattaiden seisomalaudalle ja laittaa pyörä rattaiden kuomun päälle, näin on menty bussissakin, jossa tuskin tavallista lasten polkupyörää voisi kuljettaa kun poljinten ja apupyörien kanssa on niiin paljon leveämpi ja painavampi.
Kyllä voi. Nimimerkillä kokemusta on. :)

Ja normaalin fillarin päällähän lapsi voi istua vaikka väsähtääkin. Solmii vaan naurun tankoon mistä voi vetää tarvittaessa.
 
hip
Jos ostat potkupyörän varmista, että lapsen jalat yltävät maahan. Aika monet on turhan korkeita.

Meillä poika sai potkupyörän, kun oli 2v4kk. Aluksi oli sisäkäytössä. Lähinnä talutteli. Kun lopulta tajusi istua kyytiin, kulki siten että käveli pyörä jalkojen välissä. Jossain vaiheessa hoksasi istua :D Nyt meillä on potkuteltu pihalla toukokuusta lähtien ja meno on jo melko hurjaa. Poika nyt 2v8kk. Menee alamäet laskien ja potkienkin saa vauhtia usean metrin liukuun.

Tällä hetkellä poikaa ei kiinnosta polkupyörä. Mutta tykkää kulkea potkupyörällä pitkiäkin matkoja (yli tunnin lenkkejä). Minusta tuolla potkupyörällä poika saa just sopivat vauhdit suhteessa minun kävelyvahtiini. Potkupyörän kanssa jaksaa myös hyvin pitää koko reissun reipasta vauhtia ja vaikka väsähtäisi, niin helppo nostaa pyörä vaunujen kyytiin (meillä myös vauva) ja poika reppuun. Meidän koiran ulkoilutuslenkkejä helpottanut huomattavasti.

Ensi kesänä ajateltiin vasta kunnolla opetella polkupyörällä ajoa. Uskon kuitenkin, että kunhan hoksaa polkemisen, niin kauaa ei apupyöriä tarvitse :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Mä en oikein ymmärrä koko potkupyörää ja sen ideaa.
Ostetaan ensin sellainen (kallis?) jolla opetellaan tasapainoilemaan? Miksei tavallinen pyörä käy siihen? Sitten ostetaan uus apupyörällinen pyörä, josta sitten otetaan apparit pois?

Monimutkaista. :xmas:
mä en kans oikein tajua tän ideaa. Se pyörällä polkeminen pitää tietysti lapselle ajan kans opettaa, ei sitä pienet ihan tosta vaan hoksaa että tattaraa, näin tämä homma menee!

mut kerran kun hoksaa niin se sujuu joka kerta paremmin. meillä "harjoiteltiin" 2 kertaa ja sen jälkeen polki ja jarrutti sujuvasti itse, ainoastaan ohjauksessa tarvii apua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Potkupyörän ostaisin, jos nyt valitsisin. Pitkän pähkäilyn jälkeen ostimme tytölle keväällä (nyt 2,5v.) tavallisen polkupyörän, jonka kyydissä kyllä istuskelee ja polkemistakin harjoittelee hiukan. Naapurustossa on kuitenkin muutamilla samanikäisillä noita ihania potkupyöriä ja tosi hienosti potkuttelevat niillä menemään.
Meillä neiti menee jo hurjaa vauhtia, tavallisella filitsulla siis...juosta saa perässä :D
Me ollaan aika vähän pyöräilty. Oltaiskohan joku 5-6 kertaa vaan. H ei oikein jaksa treenata pyörän kanssa kun juoksee mieluummin. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Niin ja vielä että joskus on lähdetty pitemmälle kierrokselle asioimaan niin että pyörä on ollut mukana. Lapsen väsähtäessä on ollut helppo nostaa hänet rattaiden seisomalaudalle ja laittaa pyörä rattaiden kuomun päälle, näin on menty bussissakin, jossa tuskin tavallista lasten polkupyörää voisi kuljettaa kun poljinten ja apupyörien kanssa on niiin paljon leveämpi ja painavampi.
Kyllä voi. Nimimerkillä kokemusta on. :)

Ja normaalin fillarin päällähän lapsi voi istua vaikka väsähtääkin. Solmii vaan naurun tankoon mistä voi vetää tarvittaessa.
tai ostaa sen tangon sinne perään :) mä oon ainakin tykännyt siitä. maksoi muistaakseni 15e, ei paha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Potkupyörän ostaisin, jos nyt valitsisin. Pitkän pähkäilyn jälkeen ostimme tytölle keväällä (nyt 2,5v.) tavallisen polkupyörän, jonka kyydissä kyllä istuskelee ja polkemistakin harjoittelee hiukan. Naapurustossa on kuitenkin muutamilla samanikäisillä noita ihania potkupyöriä ja tosi hienosti potkuttelevat niillä menemään.
Meillä neiti menee jo hurjaa vauhtia, tavallisella filitsulla siis...juosta saa perässä :D
Me ollaan aika vähän pyöräilty. Oltaiskohan joku 5-6 kertaa vaan. H ei oikein jaksa treenata pyörän kanssa kun juoksee mieluummin. :)
Meillä neiti pyöräilee niin paljon, kun joku vaan jaksaa vahtia =) Meillä kun ei pihassa oikeen ole tilaa polkea (nurmella hankalampi), että tiellä sitten saa kattoa perään =) Toukokuusta asti on pyöräilly.

Loppukesästä ajattelin jos kokeilis ilman appareita. Tosin jalat ei ylety maahan kyllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Niin ja vielä että joskus on lähdetty pitemmälle kierrokselle asioimaan niin että pyörä on ollut mukana. Lapsen väsähtäessä on ollut helppo nostaa hänet rattaiden seisomalaudalle ja laittaa pyörä rattaiden kuomun päälle, näin on menty bussissakin, jossa tuskin tavallista lasten polkupyörää voisi kuljettaa kun poljinten ja apupyörien kanssa on niiin paljon leveämpi ja painavampi.
Kyllä voi. Nimimerkillä kokemusta on. :)

Ja normaalin fillarin päällähän lapsi voi istua vaikka väsähtääkin. Solmii vaan naurun tankoon mistä voi vetää tarvittaessa.
tai ostaa sen tangon sinne perään :) mä oon ainakin tykännyt siitä. maksoi muistaakseni 15e, ei paha.
Meillä isäntä teki itse :D
 

Yhteistyössä