(potku)pyörä(kö) kaksivuotiaalle

  • Viestiketjun aloittaja tiitiäinen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Esimerkiksi meidän 3-vuotias on tosi arka tekemään mitään mitä ei kunnolla hallitse, ei siis todellakaan halua vielä ajaa ilman appareita. Potkupyörällä sen sijaan ajaa todella mielellään, koska kokee ilmeisesti hallitsevansa sen paremmin.
Miks hänen pitäis ajaa ilman appareita?
Ei, ei todellakaan tarvitse, mutta kun monella tuntuu olevan syynä se, että lapsi oppii kuitenkin kolmevuotiaana ajamaan ilman apurattaita. Meillä kuitenkin liikkumisen riemua saadaan ihan eritavalla apurataspyörästä ja potkupyörästä.

Meillä siis on molemmat ja lapsi mieluummin ajaa potkupyörällä. Me saimme potkupyörän, ei varmaan olisi muuten hankittu, mutta kyllä se mun mielestä vaan on ihan huippuvehje!


Voin kuvitella, ja uskon että lapset mielummin ajaa potkupyörällä.

Voin myös uskoa, että he mieluiten tekis paljon muitakin asioita jos saisivat.

Mä kannatan ja tuen oikeaa pyörää myös motoriikan vuoksi. Että lapsi oppii hallitsemaan pyörää ja tasapinoilemaan samalla. Oppii jarruttamaan ja luottamaan taitoihinsa.

Mutta mielipiteeni on varmaan tullut jo selville. Öitä! :wave:
No, mutta eihän tässä missään vaiheessa kaiketi puhuttu siitä, että tavallista pyörää ei hankittaisi lainkaan, vaan kumman ihmiset hankkisivat kaksi vuotta täyttävälle. Moni kaksivuotias ei edes yllä polkemaan tavallisella 12 tuumaisella pyörällä. Meillä lapsi yltää nyt vasta polkemaan kunnolla, kun on 2,5 -vuotias. Ei varmasti olisi onnistunut polkeminen kaksivuotiaana. Olisi pitänyt ostaa 10 tuumainen, joka taas olisi sitten ollut vuoden päästä jo pieni. Ja toisekseen, motoriikkaa oppii kyllä takuuvarmasti myös potkupyörällä ja tavallisella polkupyörällä kolmevuotiaana. :)
 
imma
Meillä on lapsella potkupyörä ja tavallinen polkupyörä apupyörillä. Potkupyörästä lapsi tykkää enemmän ja kulkee sillä pidempiä matkoja, kovempaa vauhtia ja vaikeammissa maastoissa kuin polkupyörällä. Osaa kyllä ajaa polkupyörälläkin ja ihan mieleinen sekin on. Meillä potkupyörässä on käsijarru ja lapsi menee sillä tosi taitavasti. Jos potkupyörää lapselleen valitsee, kannattaa valita varmasti oikea koko jotta lapsi pääsee hyvin potkuttelemaan.

 
ap
Ehkä ihan perimmäinen tarkoitus - kaikessa pyöräilyssä - on, että lapsi saa liikkua ja motoriikka kehittyy. Mun oma mutu-tuntuma sanoo, että potkupyöräillessä lapsen tasapaino ja kehonhallinta ainakin kehittyy väistämättä, kun lapsi opettelee pääsemään eteenpäin. Samaa kehittymistä tapahtuu toki polkupyörälläkin, mutta eihän kehonhallinta ihan samalla vauhdilla kehity silloin, jos lapsi ei osaa mennä eteenpäin itse ja vanhempi työntää/vetää pyörää. Eipä silti, eihän kaikkea aina tarvitse niin kovalla vauhdilla oppiakaan :) Enkä epäile, etteikö teidän polkupyöräilijoiden lapset olisi myös hyvin oppineet tasapainottelemaan ja ajamaan pyörällä. Ei mun valinta nyt yhtään helpottunut. Pitänee käydä kaupassa testailemassa ja fiilistelemässä molempia vaihtoehtoja lapsen kanssa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä ihan perimmäinen tarkoitus - kaikessa pyöräilyssä - on, että lapsi saa liikkua ja motoriikka kehittyy. Mun oma mutu-tuntuma sanoo, että potkupyöräillessä lapsen tasapaino ja kehonhallinta ainakin kehittyy väistämättä, kun lapsi opettelee pääsemään eteenpäin. Samaa kehittymistä tapahtuu toki polkupyörälläkin, mutta eihän kehonhallinta ihan samalla vauhdilla kehity silloin, jos lapsi ei osaa mennä eteenpäin itse ja vanhempi työntää/vetää pyörää. Eipä silti, eihän kaikkea aina tarvitse niin kovalla vauhdilla oppiakaan :) Enkä epäile, etteikö teidän polkupyöräilijoiden lapset olisi myös hyvin oppineet tasapainottelemaan ja ajamaan pyörällä. Ei mun valinta nyt yhtään helpottunut. Pitänee käydä kaupassa testailemassa ja fiilistelemässä molempia vaihtoehtoja lapsen kanssa :)
Jos tuo on tarkoitus, niin miksi monet potkupyöräiljät sitten siirtyy tavalliseen fillariin? Miksi edes hankitaan normaali pyörä siihen rinnalle, jos lapsi tykkää enemmän potkutella.
 
imma
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä ihan perimmäinen tarkoitus - kaikessa pyöräilyssä - on, että lapsi saa liikkua ja motoriikka kehittyy. Mun oma mutu-tuntuma sanoo, että potkupyöräillessä lapsen tasapaino ja kehonhallinta ainakin kehittyy väistämättä, kun lapsi opettelee pääsemään eteenpäin. Samaa kehittymistä tapahtuu toki polkupyörälläkin, mutta eihän kehonhallinta ihan samalla vauhdilla kehity silloin, jos lapsi ei osaa mennä eteenpäin itse ja vanhempi työntää/vetää pyörää. Eipä silti, eihän kaikkea aina tarvitse niin kovalla vauhdilla oppiakaan :) Enkä epäile, etteikö teidän polkupyöräilijoiden lapset olisi myös hyvin oppineet tasapainottelemaan ja ajamaan pyörällä. Ei mun valinta nyt yhtään helpottunut. Pitänee käydä kaupassa testailemassa ja fiilistelemässä molempia vaihtoehtoja lapsen kanssa :)
Jos tuo on tarkoitus, niin miksi monet potkupyöräiljät sitten siirtyy tavalliseen fillariin? Miksi edes hankitaan normaali pyörä siihen rinnalle, jos lapsi tykkää enemmän potkutella.
Potkupyöriä ei ole enää kovin isoa kokoa joten potkupyörän jäädessä pieneksi pitänee siirtyä polkupyörään. :)

 
mm
Meillä potkupyörä on ollut loistava! 4,5v on tosi arka, olisi halunnut polkea ilman apupyöriä, mutta ei löytänyt tasapainoa ja kaatuili. Hommattiin potkupyörä, jolla harjoitteli pari viikkoa ja alkoi sitten hienosti polkea normaalipyörällä ilman apuja. Nyt ei potkupyörään koskekaan, mutta onneksi jää tuolle pienemmälle.

Ap, kato netistä Puky ja Pikkusiili. Myy tuota Puky-merkkistä potkupyörää ja sitä saa pienessä koossakin. Kaverin 1,5-vuotias suihkii sellaisella minillä. Me ostettiin vähän isompi koko.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä ihan perimmäinen tarkoitus - kaikessa pyöräilyssä - on, että lapsi saa liikkua ja motoriikka kehittyy. Mun oma mutu-tuntuma sanoo, että potkupyöräillessä lapsen tasapaino ja kehonhallinta ainakin kehittyy väistämättä, kun lapsi opettelee pääsemään eteenpäin. Samaa kehittymistä tapahtuu toki polkupyörälläkin, mutta eihän kehonhallinta ihan samalla vauhdilla kehity silloin, jos lapsi ei osaa mennä eteenpäin itse ja vanhempi työntää/vetää pyörää. Eipä silti, eihän kaikkea aina tarvitse niin kovalla vauhdilla oppiakaan :) Enkä epäile, etteikö teidän polkupyöräilijoiden lapset olisi myös hyvin oppineet tasapainottelemaan ja ajamaan pyörällä. Ei mun valinta nyt yhtään helpottunut. Pitänee käydä kaupassa testailemassa ja fiilistelemässä molempia vaihtoehtoja lapsen kanssa :)
Jos tuo on tarkoitus, niin miksi monet potkupyöräiljät sitten siirtyy tavalliseen fillariin? Miksi edes hankitaan normaali pyörä siihen rinnalle, jos lapsi tykkää enemmän potkutella.
No apua, emmä tiiä, mä vaan arvailen! :eek: :) Mutta jokainen, joka pyöräillä aikoo, kaiketi joskus siirtyy polkupyörään, kun ei sitä enää isot isot lapset ja nuoret varmaan potkupyörällä kulje, kun polkienkin pääsee kovaa. Mutta meinaan vaan, että kyllä ihan perinteisessä pyöräilyssäkin tärkeää on paikasta toiseen liikkumisen lisäksi se liikkumaan oppiminen ja motoriikan kehittyminen.

 
Turkilmas
Meillä poitsu oli alle 2-vuotias kun sai potkupyörän isoisältään lahjaksi. Mä katsoin ensin että mikä ihmeen turhake on moinen pyörä ilman polkimia :D. Mutta se osottautuikin todella mieluisaksi ajopeliksi. Poika osaa mennä sen kanssa jo reipasta vauhtia, opettelee myös jarruttamaan ja alamäissä nostaa jalat ilmaan ja tasapainoilee pyörän kanssa.

Sen lisäksi poitsu kulkee ympäri pihaa ja metsiä pyörän kanssa. Siis kaikkialle minne nyt vaan sattuu pääsemään :D. Järkevää tai ei, mutta sen verran kivaa pojalla tuon kapineen kanssa on, että ihan varmasti on ollut hyvä hankinta. Olen toki kiittänyt myös pojan isoisää ostoksestaan :).

Ja tosiaan potkupyörän ideahan on juuri siinä, että opitaan ensin tasapaino, sitten polkeminen. Kuulostaa mun korviini ihan järkevältä ja nyt, seurattuani pojan kehittymistä potkupyörän kanssa, voin jo kuvitella että seuraava pyörä tosiaan on tavallinen pyörä ilman apupyöriä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä ihan perimmäinen tarkoitus - kaikessa pyöräilyssä - on, että lapsi saa liikkua ja motoriikka kehittyy. Mun oma mutu-tuntuma sanoo, että potkupyöräillessä lapsen tasapaino ja kehonhallinta ainakin kehittyy väistämättä, kun lapsi opettelee pääsemään eteenpäin. Samaa kehittymistä tapahtuu toki polkupyörälläkin, mutta eihän kehonhallinta ihan samalla vauhdilla kehity silloin, jos lapsi ei osaa mennä eteenpäin itse ja vanhempi työntää/vetää pyörää. Eipä silti, eihän kaikkea aina tarvitse niin kovalla vauhdilla oppiakaan :) Enkä epäile, etteikö teidän polkupyöräilijoiden lapset olisi myös hyvin oppineet tasapainottelemaan ja ajamaan pyörällä. Ei mun valinta nyt yhtään helpottunut. Pitänee käydä kaupassa testailemassa ja fiilistelemässä molempia vaihtoehtoja lapsen kanssa :)
Jos tuo on tarkoitus, niin miksi monet potkupyöräiljät sitten siirtyy tavalliseen fillariin? Miksi edes hankitaan normaali pyörä siihen rinnalle, jos lapsi tykkää enemmän potkutella.
Ovat erilaista liikkumista, siirrytään koosta seuraavaan, potkupyörällä ei ehkä ole kiva liikkua isompana pidempiä matkoja... Tuossa muutama syy. Ja siis, edelleenkään tässä ei kukaan varmaan kyseenalaista polkupyörää, vaan ap kysyi mielipiteitä, kumpi kannattaisi hankkia kaksi vuotta täyttävälle lapselle.
 
Meidän naapurin lapsella on potkupyörä ja sillä suihkii menemään kuin päätön kana. Näppärän näköistä menoa on, naapurin lapsi on nyt reilu 3v, ja jo viime kesänä potkutteli hienosti. Tänä kesänä ovat näemmä hommanneet myös tavallisen pyörän jolla opettelee ajamaan.

Me päädyttiin ostamaan omalle reilu 2 vuotiaalle ihan tavallinen polkupyörä jossa on työntökahva. Kolmannella kerralla pyörän päällä osasi jo hienosti polkea, tosin apupyörien kanssa. Jarruttamisenkin oppi nopeasti. Meillä vaikutti paitsi pojan oma halu, myös se että nähtiin tavallinen pyörä järkevämpänä. Maksaa suunnilleen saman kuin potkupyörä, menee kauemmin (?) ja sillä oppii myös sen tuikitärkeän jarruttamisen. Varsinkin kun täällä vaativin maasto-olosuhde on hiekkatie, niin ei mitään kallioitakaan tarvi lasketella.
 
kaupungista
Osaisiko joku kertoa kokemuksia, miten potkupyörä sopii alueelle, joka on tiivisti asuttu. Tarkoitus olisi siis kulkea lapsen kanssa esim. kauppamatkat, mutta matkalla on monta tienylitystä. Miten lapsen saa pysäytettyä, ettei laske tielle omia aikojaan? Muutenkin kävelyteillä on muitakin kulkijoita, pyöräilijöitä jne.

Polkupyörään appareilla saa helposti tangon, josta ottaa kiinni, jos vauhtia tulee liikaa. Ja samoin siitä voi avittaa, jos lapsi väsyy tai kyllästyy ja lapsi voi istua kyydissä.

Potkupyörän, kauppakassien ja lapsen kantaminen ei hirveästi ajatuksena kiehdo vaikka potkupyörä muuten houkutteleekin.
 
ap
Summaanpa ajatuksiani: jos tyttö ei vielä lokakuussa yletä kunnolla polkemaan 12,5" pyörää, niin hänelle pitäisi hankkia 10" tuumainen pyörä, jotta pääsisi oikeasti harjoittelemaan. Tämä koko puolestaan jäisi nopeasti pieneksi, jolloin pitäisi kuitenkin hankkia uusi ajopeli. Eli koska tyttö tosiaan vasta täyttää kaksi, voisi hänelle ihan hyvin hankkia ensin tuon potkupyörän, jotta pääsee ajelun makuun, ja sitten esim. kolmevuotiaana hankkia sopivan kokoisen polkupyörän. Jos ei yletä vielä polkimille polkupyörässä, niin silloinhan siitä ei kuitenkaan vielä olisi maksimaalista iloa :D

Joo, tiedän katselevani ensi yönä sekavia unia pyöristä - sekä lajista polku- että potku :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Summaanpa ajatuksiani: jos tyttö ei vielä lokakuussa yletä kunnolla polkemaan 12,5" pyörää, niin hänelle pitäisi hankkia 10" tuumainen pyörä, jotta pääsisi oikeasti harjoittelemaan. Tämä koko puolestaan jäisi nopeasti pieneksi, jolloin pitäisi kuitenkin hankkia uusi ajopeli. Eli koska tyttö tosiaan vasta täyttää kaksi, voisi hänelle ihan hyvin hankkia ensin tuon potkupyörän, jotta pääsee ajelun makuun, ja sitten esim. kolmevuotiaana hankkia sopivan kokoisen polkupyörän. Jos ei yletä vielä polkimille polkupyörässä, niin silloinhan siitä ei kuitenkaan vielä olisi maksimaalista iloa :D

Joo, tiedän katselevani ensi yönä sekavia unia pyöristä - sekä lajista polku- että potku :D
Hyvältä kuulostaa. :)
 

Yhteistyössä