Potilastiedoista-miten toimisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gallup

Vieras
Otetaasn sellainen kuvitteellinen tai vaikka todellinenkin tilanne, että tuttavasi, ystäväsi, työtoverisi tms tulisi hoitoon osastolle, jolla työskentelet. Vastaa rehellisesti kysymyksiin:

*Katsoisitko hänen potilastietonsa eli syyn sairaalassa oloon?

*Vaikka et hoitaisikaan häntä niin katsoisitko syyn siinäkin tapauksessa, jos hän olisi potilaana samassa yksikössä?

*Katsoisitko sairaalassaolosyyn, koska olisit huolissasi läheisestäsi?

*Katsoisitko syyn pelkästään uteliaisuuttasi?

Tässä ei tarvitse selittää asetuksista tai muista säännöksistä vaan vastata vilpittömästi kuinka toimisit tilanteessa.Itse samassa tilanteessa ollessasi, pitäisitkö pahana sitä, että tuttu hoitaja tietojasi katsoisi? Ja vaikka et sairaalassa reaali maailmassa töitä tekisikään niin vastaa kysymykseen fiktiivisessä tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Katsoisin tiedot vain mikäli toimisin hänen hoitotiimissään ja näin ollen tarvitsisin hänen tietojaan voidakseni hoitaa häntä.

juuri näin.Meillä ei ole mitään asiaa katsoa keitä potilaita edes on muilla osastoilla, eikä minua suoraan sanottuna kiinosta yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Katsoisin tiedot vain mikäli toimisin hänen hoitotiimissään ja näin ollen tarvitsisin hänen tietojaan voidakseni hoitaa häntä.

juuri näin.Meillä ei ole mitään asiaa katsoa keitä potilaita edes on muilla osastoilla, eikä minua suoraan sanottuna kiinosta yhtään.

Tässä tarkoitettiin omaa hoitoyksikköäsi eli osastoa tai muuta kokonaisuutta, jonka hoitajana toimit.Ei siis muita osastoja tai yksiköitä.

Onpa täällä "kunnollisia" ihmisiä.Jos omaan tiimiini tulisi läheinen tuttava tai työtoveri hoitoon niin kyllä katsoisin syyn.Meillä kun hoidetaan niin vakavia sairauksia, että huolen takia kyllä tarkistaisin mikä ko. ihmistä vaivaa, että meille olisi joutunut.Mielestäni en tee siinä rikosta, koska pääsy tietoihin on sen vuoksi, että on osastollani hoidossa.Jos olisi täysin eri osastolla ja hoitoyksikössä niin sitä pitäisin pahana, jos tietoja alettaisiin "tonkimaan" kun kuultais henkilön olevan siellä.

En osaa sanoa, näin äkkiseltään ajateltuna, en katsoisi. Kokisin sen jotenkin tunkeilevaksi, mutta enhän voi sanoa varmaksi mitään, koska en ole tuollaisessa tilanteessa ollut. Enkä missään nimessä haluaisi tutun hoitajan katsovan minun potilastietojani, vain sen takia että hän niihin pääsee käsiksi.

Luultavasti kyllä tekisin ennemmin niin, että jos en hoitaisi tuttuani, niin menisin vierailemaan ja kysyisin suoraan syytä, jos tuntisin sen verta hyvin, että tietäisin, ettei loukkaantuisi.

En katsoisi, en haluaisi että läheiset ihmiset katsoisivat omianikaan tietoja tuollaisessa tilanteessa. Mitäs sitten jos sillä olisikin jokin vakava sairaus miten voisin olla niin etten muka tietäisi menisin varmaan yrittämään auttaa jos tietäisin toisten sairaudet niin siinä sitä sitten oltais. Mieluummin kyselisin suoraan kuulumisia.

en katsoisi. se hankaloittas ystävyyttä jos tietäsin liikaa. ja nykyään koneella tiedot ja sinne jää jälki kuka käynyt ja voit joutua syyniin miksi olet käynyt hänen tiedoissa vaikka sulla ei ole ollut sinne asiaa tai lupaa.

Omalla osastolla oli kertaalleen tuttu hoidettavana ja olen katsonut hänen tietonsa ihan sen takia, koska järkytyin todella nähdessäni hänen olevan meillä hoidossa.Ja sekin tätyy sanoa, että ilmeisesti olen tyhmä mutta en ymmärtänyt tekeväni väärin katsoessani tietoja.Huoli ajoi kaiken yli.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Onpa täällä "kunnollisia" ihmisiä.Jos omaan tiimiini tulisi läheinen tuttava tai työtoveri hoitoon niin kyllä katsoisin syyn.Meillä kun hoidetaan niin vakavia sairauksia, että huolen takia kyllä tarkistaisin mikä ko. ihmistä vaivaa, että meille olisi joutunut.Mielestäni en tee siinä rikosta, koska pääsy tietoihin on sen vuoksi, että on osastollani hoidossa.Jos olisi täysin eri osastolla ja hoitoyksikössä niin sitä pitäisin pahana, jos tietoja alettaisiin "tonkimaan" kun kuultais henkilön olevan siellä.

Entä jos itse olisit potilaana miten toivoisit naapurin juoru-hoitsun toimivan, kun hän olisi "huolissaan"?

Riippuu tietysti kuka se ihminen olisi, mutta siis mitä luultavimmin menisin suoraan jututtamaan ihmistä itseään, että mites menee ja satuin huomaamaan sinut täällä. Ja riippuu tietty paikasta missä työskentelisinkin... Mut en usko, että paperit jaksais kiinnostaa.

Todennäköisesti lukisin uteliaisuuksissani saatavilla olevat tiedot.

Vuosia sitten sairaalassaollessani minut oli majoitettu ylinaisituksen johdosta harrastehuoneeseen, jonka nurkassa oli jotain tutkimusta varten (kait) koottuja jonkunlaisia potilaskansioita tai niiden osia, en muista enää tarkkaan. Ihan avoimia pahvikansioita.

Niitä ajankuluksi lueskelin kun en unta saanut.

Todennäköisesti katsoisin.

Mä olen muuten töissä tekstinkäsittelyssä, eli kirjoittelen lääkäreiden saneluita puhtaaksi. Meitä on sen ammatin harjoittajia koko talossa vissiin joku 20 kappaletta, mutta jännä huomata, että miten kun joku tuttu on ollut sairaalassa, niin ne tulee sitten heti kertomaan siitä, että "niinku tiedät" ni mulla oli se astmakohtaus tai umpisuoli tai mikä ikinä. Ihan kun mä nyt koko talon tuhannet potilaat tietäisin...

Tarkennan vielä kerran kysymyksen tarkoitusta, eli:KATSOISITKO SYYN KO. IHMISEN OSASTOLLA OLOON ELI SAIRAALAANTULOSYYN.Kysymyksellä ei tarkoiteta koko sairashistorin lukemista ja muiden sairastietojen "urkkimista" vaan sen hetkisen syyn sairaalassa oloon.

Hoidon kannalta oleelliset tiedot katsoisin. Vast ikään just yks meidän lääkäreistä kävi meillä viikonloppuna otattamasta itsestään verikokeita ja pyys merkkaamaan ne papereihinsa. No merkkasin tulokset lab-lehdelle ja sit muut tiedot th-lehdelle mutta muita sivuja en avannut.

En varmaan katsoisi.
En katsonut ystävän pojan tietoja edes päiväkodissa vaikka ihan luvallisesti olisi päässyt niitä lukemaan.

Saa nähdä miten hyvin serkkuni tietää mun sairaudet kun sattuu olemaan oman alueeni lääkäri. Onneksi on myös toinen lääkäri ja saan varata hänelle ajan ja jos tämä ei ole paikalla niin saan varata ajan ihan kenelle vain.

enpä katsois, ei niihin ole asiaa kuin asianomaisilla, ei olis lupa esim työkavereiden tietoja tutkia vaikka kuinka olis saatavilla! Joka paikkaan missä käyt, jää jälki, tavallaan allekirjoituksesi miss olet käynyt, eli jäisi kiinni vielä kaiken lisäksi.
Pitäisin pahana jos joku katsoisi minun tietojani ihan vaan uteliaisuuttaan. Jos on tuttu kysymyksessä, menisin kysymään ihan häneltä itseltään, saisi näin itse päättää tahtooko jakaa asian kanssani.

Yhteistyössä