Potilastiedoista-miten toimisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
en, nytkin osastolla jossa olen työharjoittelussa on eräs tuttuni hän kyllä hän sitten kertoo jos haluaa sairaudestaan.

Mitä sä nykyään opiskelet

kolmen viikon kurssilla, puhdistuspalvelujen ammattitaito ja koulutuksen kartoituskurssi, siihen sisältyy 8 päivän työharjoittelu ja mä teen sen sairaalassa. Paikan sai valita itse, siellä ainaki sa tehdä töitä =)
olen hakenut laitoshuoltajan ammattitutkintoon, johon haku päättyy 31 pvä ja haastattelut on viikolla 7ja kouluuts alkaa 25.2, kestää 10 kuukautta. kesälläki opiskellaan vain viikon loma meillä on.

en, nytkin osastolla jossa olen työharjoittelussa on eräs tuttuni hän kyllä hän sitten kertoo jos haluaa sairaudestaan.

kolmen viikon kurssilla, puhdistuspalvelujen ammattitaito ja koulutuksen kartoituskurssi, siihen sisältyy 8 päivän työharjoittelu ja mä teen sen sairaalassa. Paikan sai valita itse, siellä ainaki sa tehdä töitä =)
olen hakenut laitoshuoltajan ammattitutkintoon, johon haku päättyy 31 pvä ja haastattelut on viikolla 7ja kouluuts alkaa 25.2, kestää 10 kuukautta. kesälläki opiskellaan vain viikon loma meillä on.

Kiitos.

Mä ajattelin et luetko sa hoitajaks itteäs.

Kiitos.

Mä ajattelin et luetko sa hoitajaks itteäs.

ei musta hoitajaksi olis, mutta joutuuhan laitoshuoltajakin joskus avustamaan potilaita, anteeksi ei saa sanoa enää potilaita vaan asiakkaita :D

Itse olen työssä osastolla, jossa on 2 eri yksikköä eli 1 kokonainen osasto ja vastapäisellä osastolla puoli osastoa varattu meidän potilaillemme.Meillä on siis kaikilla hoitajilla kahdelle osastolle "luvat" ja oikeus tietoihin, koska molemmat kuuluvat saman erikoisalan alle.Mielestäni, jos näin katsomme jonkun potilaan tietoja emme tee siinä väärin.Sairaalan koneet ilmoittavat itse kun joku menee vääriin tietoihin ja tulee ilmoitus "tieto kirjautui ***** lokiin".

Monesti törmännyt tällaiseen tilanteeseen ja aina olen toiminut samalla tavalla: jos olen tuttuani hoitanut niin tietenkin pitää tietää taustatiedot, eli olen katsonut, ihan niinkun muidenkin potilaiden ja sen perusteella tehnyt päivittäisen hoitosuunnitelman. Jos ei ole ollut miun potilaana niin en ole papereihin koskenut, koska ei kuulu miulle.
Ammatillisuus on hukassa sellaisella hoitajalla, joka uteliaisuuttaan penkoo potilasasiakirjoja :o

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Kyllä meillä ainakin raporteilla väkisinkin kuulee miksi joku on osastolla. Vaikka paperiton sairaala onkin, niin hoitajat edelleen rapsoja pitävät.

Alkuperäisessä ei puhuttu rapsoista vaan just siitä et meniskö niitä tietoja ite kattomaan tiedostoista.

Kyllä meillä ainakin raporteilla väkisinkin kuulee miksi joku on osastolla. Vaikka paperiton sairaala onkin, niin hoitajat edelleen rapsoja pitävät.

Alkuperäisessä ei puhuttu rapsoista vaan just siitä et meniskö niitä tietoja ite kattomaan tiedostoista.

Alkuperäisessä luki näin: Katsoisitko hänen potilastietonsa eli syyn sairaalassa oloon
Tuon syyn sairaalassa oloon ja muitakin tietoja siis saa aivan tav. rapsoilta ilman että täytyy koneelta/papereista katsoa.

Lisään tähän vielä, että meilläkin paperiton sairaala nykyään eli mitään papereita ei enää käytetä vaan kaikki potilasta koskevat tiedot on koneella.En ole varma onko alkuperäisessä tapauksessa samanlainen tilanne kyseessä, mutta jos johonkin yksikköön on luvat niin niihin tietoihin on myös pääsy luvalla.Jos taas aletaan etsimään tietoja muista yksiköistä vain sillä perusteella, että tiedetään jonkun tutun sinne joutuneen niin sitä pidän vääränä.Tosin tällaisessa tapauksessa omassa sairaanhoitopiirissäni koneet "merkkaisivat" tietojen katsomisen.

Alkuperäisessä luki näin: Katsoisitko hänen potilastietonsa eli syyn sairaalassa oloon
Tuon syyn sairaalassa oloon ja muitakin tietoja siis saa aivan tav. rapsoilta ilman että täytyy koneelta/papereista katsoa.

Joo, no sori mä ajattelin asian erilailla ja ohitin rapsat, koska niitä pitäessä on katsottava jokaisen papereihin joka osatolla on jos joutuu rapsan pitämään koko osastosta tai sit kuulee tiedot jos joutuu kuuntelemaan koko osaston rapsat.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Monesti törmännyt tällaiseen tilanteeseen ja aina olen toiminut samalla tavalla: jos olen tuttuani hoitanut niin tietenkin pitää tietää taustatiedot, eli olen katsonut, ihan niinkun muidenkin potilaiden ja sen perusteella tehnyt päivittäisen hoitosuunnitelman. Jos ei ole ollut miun potilaana niin en ole papereihin koskenut, koska ei kuulu miulle.
Ammatillisuus on hukassa sellaisella hoitajalla, joka uteliaisuuttaan penkoo potilasasiakirjoja :o

Mutta onneksi mulla sitä ammatillisuutta ei ole koskaan ollutkaan. Ehkä on parempikin, etten ole aikonutkaan lukea hoitsuksi
:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Katsoisin tiedot vain mikäli toimisin hänen hoitotiimissään ja näin ollen tarvitsisin hänen tietojaan voidakseni hoitaa häntä.

juuri näin.Meillä ei ole mitään asiaa katsoa keitä potilaita edes on muilla osastoilla, eikä minua suoraan sanottuna kiinosta yhtään.

näin.

Yhteistyössä