Potan desinfiointi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pottapoika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pottapoika

Vieras
Poju on jo jonkin aikaa pissaannut pottaan, sen olen huuhtaissut vedellä pois. Mutta nyt tuli eka kakka ja uus avuttomuus iski!

Miten potta desinfioidaan kakan jälkeen, kun se välillä on kuitenkin leikkikalunakin, kun ei aina ehdi estämään?

Auttakaa avutonta ja kertokaa miten te puhdistatte potan. Ensin ajattelin että Domestoksella, mutta sittenhän poju saa sitä sormiinsa... parempi kai kuitenkin saada sormiinsa 'puhdasta' luonnontuotetta :)

Omalta äidiltä en vitsi kysyä, kun se taas nauraa mun 'suurille' ongelmille...

Minä vaan huuhtelen potan ja jos kakkaa jää kiinni niin sitten otan harjalla (joko vanha tiski harja tai sitten wc- harja). Joskus pesen ihan sitten kunnolla weceen puhdistus aineella ja huuhtelen potan hyvin =)

Meillä ei ole myöskään pottaa leikeissä. Nyttemmin useimmiten typy huuhtoo potan itse hanan alla. Mutta ihan "normaalia" joka paikan suihkutettavaa yleispuhdistusainetta olen laittanut, huuhtonut, tarpeen vaatiessa käyttänyt vessaharjaa. Ei ole ollut tarvetta käyttää isompia myrkkyjä. Vessaa siivotessa pesen myös potan, joskus muutenkin jos on tarvetta.

Pesen potan kakan jälkeen lavuaarissa pistämällä siihen pumpusta lorauksen käsisaippuaa ja huuhtasen sitten bideesuihkulla. Kerran viikossa pesen potan desinfiointiaineella samalla, kun pesen wc:nkin samalla "myrkyllä":)

Jossain verkkokaupassa näin potan pohjaan laitettavia tarroja. Tarra on siis musta ja lapsen pissattua tarraan tulee joku hymyilevän hahmon kuva. Onko teillä näistä kokemusta hygieniamielessä? Luulisi, että tarra on vaikea puhdistaa, kun sen käyttöikä taisi kuitenkin olla useita viikkoja. Hieman tekisi mieli hankkia pottaharjoitteluun, mutta tuo puhtauspuoli mietityttää.

No tietenkin varmasti kaikki osaa ajatella asioita myös tälläisia, ihan itsekkin. Mutta mikä ihme siinä, etteikö tällä saisi kysellä "kaikenlaista" jopa turhanpäiväistäkin? Eikös tämä palsta ole juuri sitä varten, että kysellään miten muut tekevät asioita. Täältä voi saada myös hyviä vinkkejä. Älä hyvä ihminen lue ketjuja mitkä noin kovasti ärsyttää. Tasan varma on se, että jokainen ketju on jonkun mielestä tyhmä. Kannattaa ehkäpä silloin hypätä ketjun yli ja vaikka jättää kommentoimatta.

Itse en suosi voimakkaita myrkkyjä ihan ekologisista syistä, mutta myös siitä syystä, että jos voimakkaasti emäksistä wc:n pesuainetta käytetään päivittäin, se purkki myös käytännössä pidetään jossakin sellaisessa paikassa, josta sen saa kätevästi esille. Pikkulasten myrkytystapauksista lähes kaikki on niitä, että lapsi pääsee itse käsiksi esim. vessaan unohtuneeseen "myrkkypulloon" ja maistaa sitä.

Normaali pesu harjan ja veden kanssa riittää. Meilläkin potta oli myös joskus leikeissä mukana kahden isomman lapsen kohdalla, joten en itse kokenut vaarallisena sitä, että jos vaikkapa pottaa olisi koskenut käsin, ettäkö siitä mitään vaarallisempaa olisi tullut. Käytännössä siis ei ole tullutkaan, koska vasta 3 vuotiaina näille isommille lapsille tuli ensimmäinen oksennustauti.

Yhteistyössä