Potalle opettelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Champion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Champion

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
4 115
0
36
Pirkanmaa
Tuolla oli jotain vastaavaa kirjoteltu aiemmin mut en saanut sieltä mieleistä vastausta... Eli meillä poika 1v8kk ja nyt on potta hommattu. kuinka tästä eteenpäin? Miten olette alkaneet opetella potalla käyntiä. muutaman kerran olen pojan istuttanut siihen ja on luettu kirjoja samalla joten siinä mielessä hyvin et poika ei ainakaan sitä pelkää :)

Pitäskö mun jotenkin opetella kyttäämään pissojen tuloa? Oon ihan pihalla tästä asiasta... Nyt kun mennään kesää kohden niin olisi kiva saada asia hoitumaan kuntoon niin saa kesän juosta ilman vaippaa :)

Aloitimme totuttelun, kun lapsi osasi itse istua eli noin 6-7 kk ikäisenä. Alusta asti olen kehunut, kun pottaan jotain tulee. Lapsi on nyt melkeen 10 kk ja potalla käydään säännöllisesti heräämisen ja syömisen jälkeen ja silloin kun alkaa kuulua ähinää. Ähinästä voi päätellä, että on hätä. Kakat on tullut pottaan lähes päivittäin jo jonkin aikaa ja muutaman kerran päivässä pissakin. Tiedän toki, ettei tämän ikäinen vielä opi kuivaksi, mutta tottuu ainakin pottaan ja vaippojakin säästyy. Kovasti häntä naurattaa aina kun innoissani kehun kun tulee tulosta. Niin ja sitten potalla leikitään joka kerta tai luetaan yhdessä kirjaa. Eli minun mielestäni pottailusta kannattaa tehdä mukava tilanne juuri lelujen avulla ja muista kehua ja kannustaa lasta kun onnistuu.

Hei, kiva ensinnäkin kuulla, että kaikki eivät aloita pottailua jo 6kk iässä :) Me aloitettiin pikkuhiljaa 1v 6kk iässä, nyt 1v 11kk iässä käydään potalla useasti päivässä. Kakka ollaan saatu tulemaan pottaan jo peräti kolme kertaa!! Lapsi oli aika ihmeissään ja kovasti tietty kehuttiin aikaansaannosta. Kaksi päivää sitten tapahtui hauska juttu: tyttö oli mennyt itse potalle, kun isi oli katsonut telkkaria ja huudellut sitten "Pissa tuli!" Oli isi ollut aika ihmeissään. Nyt kyllä pissaamista hankaloittaa se, että tyttö haluaa itse riisua - se on vain niin hidasta, että pissa ehtii tulla vaippaan. Mutta täytyyhän sitä opetella :) Jonkin aikaa sitten stressasin pottailusta aika paljon, kun kuulin, että niin moni aloittaa tosi aikaisin.. Nykyään en jaksa enkä viitsi, eikä ole tarvettakaan. Ai niin, joskus tyttö sanoo itse että pissattaa, mutta useimmiten viemme neidin potalle - yleensä unilta herättyään ja syötyään. Potasta on kuitenkin tullut positiivinen asia: nuket ja puputkin tekevät pissan ja kakan pottaan :)

Hassunassu: Koita pitää lapsella mahdollisimman vähän riisuttavaa niin saa itse riisuttua nopeammin. Jos vain tarkenee niin pelkkä vaippa/pikkuhousut/harjoitteluhousut jalkaan ja lämpimät sukat tai vaikka säärystimet niin ei jalkoja palele. Ja paljas peppu on tietenkin nopein jos vain osaat pitää ilman vaippaa.

Hyvin joka tapauksessa alkanut kun yrittää itse niin kovasti auttaa. Meillä tämä pottailija on juuri tällainen pieni, joka ei osaa vielä puhua, mutta jospa joskus sitten osaa kertoa milloin on hätä. Vahingossa alkoi pottailemaan kun kokeilin uudelle hienolle puupotalle ja rupesi heti tekemään sinne pissat ja kakat. Nyt on vain vaivalloista aina arvailla haluaako potalle vai ei. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 10:41 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 08:25 Hassunassu kirjoitti:
Hei, kiva ensinnäkin kuulla, että kaikki eivät aloita pottailua jo 6kk iässä :)

Onko siitä mielestäsi jotain haittaa, jos aloittaa pottaan tutustumisen alle vuoden ikäisen kanssa?

Älä nyt rupea tännekin tekemään näitä onko oikein/väärin keskusteluja! Argh! Kukaan ei ole sanonut että siinä olisi jotain väärää \|O Kaikki ei vaan ole niin viitseliäitä kuten en itsekään, ei edes käynyt mielessä että olisin potalle kokeillut...

Kiitos kuitenkin vastauksista kaikille, eiköhän parasta ole vaan istuttaa jos vaikka joskus sattuisi sinne jotain tulemaan :)

Meillä aloitettiin niin, että jokaisen ruokailun jälkeen käytiin potalla. Nykyään käydään potalla myös aamulla, kun ollaan herätty ja päikkäreiden jälkeen.

En tiedä, mutta eiköhän se ole niin, että jonkinlaisella "säännöllisyydellä" käytte potalla, niin hyvää tulee.

meillä alotettiin käymällä potalla 1v lähtien aian ruuan, päiväunien ja ulkoilun jälkeen. Aika pian kehuista lähti sujumaan. Sitten tihennettiin ja nyt käydään potalla vähintään tunnin välein tyttö nyt 1v 5kk ja pissat tulee pottaan. Kehut todella tärkeitä ja jossain vaiheessa lahjottiinkin hieman. suklaarusinoilla, pienellä keksillä, muroilla, ja millon milläkin ja se auttoi myös huomattavasti ja tyttö oikein yritti saada pisut pottaan. Nyt päivät pikkuhousuilla ja potalla käydään usein yöksi sitten vaippa, mutta ihan hyvin asia ymmärretty meillä. Toivottavasti toisen lapsemme synnyttyä ei asiassa tapahdu taantumista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 11:39 toista odottava kirjoitti:
meillä alotettiin käymällä potalla 1v lähtien aian ruuan, päiväunien ja ulkoilun jälkeen. Aika pian kehuista lähti sujumaan. Sitten tihennettiin ja nyt käydään potalla vähintään tunnin välein tyttö nyt 1v 5kk ja pissat tulee pottaan. Kehut todella tärkeitä ja jossain vaiheessa lahjottiinkin hieman. suklaarusinoilla, pienellä keksillä, muroilla, ja millon milläkin ja se auttoi myös huomattavasti ja tyttö oikein yritti saada pisut pottaan. Nyt päivät pikkuhousuilla ja potalla käydään usein yöksi sitten vaippa, mutta ihan hyvin asia ymmärretty meillä. Toivottavasti toisen lapsemme synnyttyä ei asiassa tapahdu taantumista.

Meillä lapsilla vajaa vuos ikäeroa, eikä toisen synnyttyä esikolle tullut mitään taantumia pottailun suhteen. :)

vastailin jo aiemmin olevaan pottta kyselyyn ja silloin oli tilanne että kävi vain pyörähtamässä nyt tilanne uusi..ei olla "harjoteltu" lainkaan ja kerran alkoi poika haiskahtelemaan sylissä ollessa ja kysyinkin tuleeko kakka? mennäänkö potalle? poika ei puhu mutta kommunikoi muuten hyvin ja nyökkäskin myöntävästi.niin me sitten istuttiin potalle ja sinnehän se tuli ja nyt ollaan käyty joka päivä tekemässä pottaan,(pissat tulee vielä vaippaan) menee itse potan viereen ja alkaa riisua housujaan,olen ns.lapsen ehtoisen kasvatuksen puolesta puhuja
ja joka päivä tulen yhä varmemmaksi siitä että kyllä "luonto"omansa hoitaa,ei sillä etteikö jo puolivuotiasta saisi siihen potalle tyrkätä ,itse en vain näe mitään järkeä siinä,sekin aika joka siinä menee voin leikkiä ja tehdä muuta järkevämpää..eikä se meijän vilkkaan kanssa olisi ikinä onnistunut mutta jokainen taklaa tyylillään kunhan se on omalle lapselle hyväksi.eikö näin?

muita vapaan kasvatuksen saavia/antavia?

Voihan sillä potallakin leikkiä. Niin meillä ainakin tehdään. Se on kai lähinnä omasta viitseliäisyydestä kiinni minkä ikäisen kanssa aloittaa. Ei kaikki ala itse pyytää potalle isompanakaan. Mutta kuten sanoit jokainen tietää mikä on omalle lapselle parhaaksi ja toimii sen mukaan.

Minä avasin n. 2 vk sitten erään pottaketjun, eli jolloin suunnittelin meidän neidin kanssa 1 v 2 kk tutustumisen aloittamista. Kaupassa käytiin ja tuli hankituksi niin tuoli- kun pienempi potta taloon, omansa kumpaakin asuinkerrokseemme.

Tottahan niitä on kokeilla pitänyt ja toisten kirjoitteluiden mukaan on aivan säännölliseksi tavaksi otettu käydä pottaan tutustumassa ja ihmeen hyvin on asia alkanut luontumaan - tutustuminen siis, istutaan aivan nätisti ja jopa pari kertaa on pisutkin vahingossa kai pottaan tulleet. Pää tavoite, tutustuminen on saatu hyvin käyntiin. Meillä varmaan auttaa paljon tytön "seurallinen" luonne, pottakin kelpaa seurustelu paikaksi, kunhan vain on seuraa ja kirjan katselu ja muu leikki on tottahan toki sallittu. Toivottavasti tästä sitten edetään meilläkin.

Yhteistyössä