Possunuha ja espanjantauti;Tuoko 1.aalto vastustuskyvyn toiselle aallolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuinkahan lienee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuinkahan lienee

Vieras
Niin. Sikainfluenssaa pohdin minäkin ja teen miljoonannen avauksen aiheesta. Vähän scifipohdintaa ja historiantietämystä peliin.

Espanjantautihan oli nykyisen sikaflunssan "sukulainen". Onko kukaan tutkinut espanjantautia tarkemmin?

Mitä tapahtui espanjantaudin toisessa aallossa niille, jotka olivat sairastaneet sen ensimmäisen, lievemmän aallon aikana (ja jääneet tietysti siis henkiin)? Oliko heillä parantunut vastustuskyky, vai oliko elimistö päinvastoin valmiiksi heikentynyt? Onkohan tästä mitään merkintää tai tutkimusta?

Ja voiko tätä soveltaa sikaflunssaan? Eli leikitellään ajatuksella.

Teoriassa, jos en muuten tautia nyt talveen mennessä saa, "hakisinko" sen itsellenikin jotta elimistöni olisi kokenut sikainfluenssan kevyenä uuden aallon tuloon mennessä? Toinen aaltohan voi tulla koska vaan,vuoden tai kahdenkymmenen vuoden päästä. Ehkei edes tule elinaikanani, ehkä ilmastonmuutos vie ihmiset mennessään ennen kuin mitään edes tulee. Kukaan ei tiedä.

Tuli koska hyvänsä, olisikohan sille vastustuskykyä paremmin jos olisin taudin kevyempänä jo sairastanut? (Siis näin perusterveenä ihmisenä).

väittäisin (sen tarkemmin asiaa tutkineena) että ensimmäisen aallon sairastaneet pääsivät toisesta helpommalla. vähän niin kuin et sairastu vesirokkoon toista kertaa. mitään tutkimuspohjaa mulla ei oo tälle tarjota, vaan tää on ihan semmonen "mutu-tuntuma".

Niin paljon jopa , et ukko luulee mua hulluks :/ :laugh: Mut on se hyvä tutkia nää asiar :)

Espanjataudin eka aalto oli lievä ja kun se eka aalto ollut mennyt niin virus muuntautui vaarallisemmaksi. Joten siksi toinen aalto oli tappavampi. Ne ketkä sen ekan aallon sairastivat niin eivät sairastaneet uudelleen.
Kuitenkiin nyt on spekuloitu sitä että kun olis HongKonggilainen vai aasialainen vuonna 1968, että ne ihmiset ketkä sen on sairastaneet niin ei vält tule kyseistä tautia, tiedä sit eri virustyyppi kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Princess83:
Niin paljon jopa , et ukko luulee mua hulluks :/ :laugh: Mut on se hyvä tutkia nää asiar :)

Espanjataudin eka aalto oli lievä ja kun se eka aalto ollut mennyt niin virus muuntautui vaarallisemmaksi. Joten siksi toinen aalto oli tappavampi. Ne ketkä sen ekan aallon sairastivat niin eivät sairastaneet uudelleen.
Kuitenkiin nyt on spekuloitu sitä että kun olis HongKonggilainen vai aasialainen vuonna 1968, että ne ihmiset ketkä sen on sairastaneet niin ei vält tule kyseistä tautia, tiedä sit eri virustyyppi kyseessä.

Mun piti sitä vielä sanoa, et ihmiset ei tajua sitä että tää virus voi muuttua matkan varrella. OInhan nää oireet lieviä jne,.

Jos sairastaa virussairauden kerran, niin silloin terveen ihmisen elimistö muodostaa vasta-aineita kyseistä sairautta vastaan, jolloin seuraavan kerran kun saa tartunnan sairaus on oireeton, tai oireet ovat huomattavasti lievempiä. Ihan sama onko kyseessä sika-, kana-,lehmä- vai vaaleanpunaisen elefantin flunssa tai vesirokko. JOS kyseisessä viruksessa tapahtuu mutaatioita näiden kahden tartuntakerran välissä eli virus on muuttunut, niin silloin ensimmäisen tartunnan aikaansaama immuniteetti ei enää toimi. Se kuinka hyvin vastustuskyky "toimii" seuraavan tartunnan sattuessa riippuu ihan siitä kuinka paljon ja miten virus on muuttunut sitten ensimmäisen kohtaamisen elimistön puolustusjärjestelmän kanssa.
Jotkut virukset ovat herkempiä muuttumaan kuin toiset (influenssavirus taitaa olla herkkä mutaatioille?). Samaten monet virukset voivat olla hyvin samankaltaisia rakenteeltaan, jolloin se että on sairastanut taudin X voi antaa suojaa myös taudilta Y.

Espanjantauti levisi vuonna 1918, ja oli varmasti tappavampi kuin sikainfluenssa koskaan, jos ajatellaan sitä miten lääketiede on kehittyny noin sadassa vuodessa. Turha verrata.

Jo toisen tuo edwarddi pomppii esillä ku puhutaa espanjantaurista.. :o ei tajuu.. mut ei kai mun tarttekaa? Onks se jostai kirjasta? elokuvasta? Yleinen vitsi? .. wtf? ...? *ärrrrrr* *hmph*

Muistaakseni espanjantaudissa ne jotka sairasti sen ensin ensimmäisessä aallossa sai osittaisen suojan, joka ilmeisesti esti aika hyvin tartunnat. Osa sairasti taudin uudelleen suht. lievänä.

Näin uskoisin että nytkin käy. Jos virus säilyy täysin muuttumattomana (ei todennäköistä )on suoja 100% mutta jos käy niin kuin ennustetaan ja mikä on viruksille tyypillistä eli virus muuntuu niin ensimmäisessä aallossa sairastuneista osa välttyy tartunnalta ja osa sairastaa sen lievempänä läpi. Osittainen suoja tekee sen että keho tunnistaa viruksen nopeammin ja alkaa erittämään vasta-aineita nopeammin. Tosin espanjantauti oli pahimmillaan niin vaarallinen että keho ei kerinnyt aloittaa vastustusaineiden valmistamista ollenkaan.

Summa summarum, yhteenvetona voitaisiin arvella että fiksu hankkisi varmuudeksi nyt tuon tartunnan ja makaisi sen viikon sängyn pohjalla.

Mua ei lohduta juurikaan tuo lääketieteen kehittyminen, sehän tarvitsee kehittyäkseen aina jonkin vaarallisen uuden tautimuodon, johon sitten myöhemmin keksitään lääke. Ja ihmiskunnan edellisistä "suurista" uhkataudeista on jo sen verran aikaa että tämä voisi olla luonnon tapa taas vähän vähentää populaatiota.

Että näin. Musta on syytä olla huolissaan, kukaan ei tiedä mitä tuo virus tuo tullessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Princess83:

Häh? Jippii! Mä sairastin vuonna -68 viisivuotiaana honkongilaisen. Karmee tauti olikin - keuhkokuume vielä siihen päälle. On tästä jotain hyötyä, että on viime vuosituhannella syntynyt.

Yhteistyössä