Porissa synnyttäneitä?

  • Viestiketjun aloittaja odotteleva
  • Ensimmäinen viesti
Neljän lapsen äiti
Jokaisen Porissa synnyttäneenä voin sanoa että kaikki kokemukseni ovat olleet hyviä. Se on paljon vain omasta asenteesta kiinni miten paikassa kuin paikassa sinua kohdellaan. Jos menet synnärille prinsessa asenteella "VAADIN palvelua ja TAHDON sitä ja sitä" kuuntelemati mikä on hyväksi kussakin tilanteessa. Jos asiat ei menekään siten kuten on suunnitellut niin sitten on aivan kamalankamala paikka.

Jokaisessa synnytyksessäni olen neuvotellut kätilön kanssa kivunlievityksestä ja jokaisen olen synnyttänyt puolimakuulla penkillä. Ei sen erikoisempia. Kätilöt vaihtuneet mutta jokainen ollut hirveän kannustava ja auttavainen.

Uudelleen synnyttäjänä olen ollut 2-3 vrk sairaalassa vauvan kanssa. Jos vielä joskus tulen raskaaksi niin ilomielin menen asiantuntevaan Satakunnan Keskussairaalaan synnyttämään.
:)
 
mie
synnytin porissa -99.mentiin miehen kans iltahukin aikaan.vastaan ottava kätilö oli tyly ja töykeä.lekuri tutki minut ja hän oli tosi mukava.siirryttiin parisänky huoneeseen yöksi.se tyly kätilö kun lähti kotia,niin sano vielä aamulla nähdään,tuskin sinä mitään aikaseksi yöllä saat!!!

yöhukiin tullut kätilö olikin sitten jo täysin erimaata.maarit oli hänen nimensä,muistelen häntä hymy suin hän oli tosi kiva jne.kävi vielä katsomassakin perhe huoneessa ja juteltiin muustakin kuin synnytyksestä.meillä on kuva kun hän pitää vauvaamme sylkyssä.

noh vauva syntyi hieman ennen aamuhukin alkua.ja töykeä kätilö heti ovelta,täällä on tehty yöllä valmista jne.ja se äänen sävy,hyi.ja hän ei antanu mun olla missään muussa asennossa kuin selällään synnytyksen jälkeen ja tunti...ja paineli hulluna koko ajan mahan päältä,vaikka istukka tuki kokonaan ja en menettäny verta kuin yht.100g!tartuin lopulta tätä kätilöä ranteesta ja sanoin,nyt riittää.

perhe huoneessa oli sit ihanaa,saimme olla rauhassa vauvan kanssa ja muu perhe sai vierailla vapaasti.
synnytyksessä oli kolme kätilöä.yksi hoiti minut,toinen vauvan ja kolmas kirjanpidon.olin ainut synnyttäjä siinä vuorossa.
 
eräs sairaanhoitaja
Ja hernenenät taas liikekannalla :headwall:

En tarkoita,että sairaala on mikään hotelli,mutta kyllä huippua on jos edellisenä iltana olen synnyttänyt ja aamulla kätilö hyppii likaisten lattialla makaavien lakanoiden yli eikä niitä siitä voi viedä! :headwall: Pitäsikö minunkin omassa työssäni laittaa leikattu potilas (jolla esim. tehty joku puudutustoimnepide,pienimuotoinen) pesemään ja petaamaan sänkynsä itse ennen kotiutumista???

Lisäksi petikaveri pyysi päästä vessaan yöllä ja oli sen verran huonossa kunnossa,ettei sinne päässyt kuin sängyllä. Kätilö tiuskien auttoi hänet vessaan ja minuutin istumisen jälkeen kiukulla riuhtoi takaisin sänkyyn vaikka tämä äiti ei ollut saanut vielä mitään tiristettyä siihen mennessä. Toi sängyllä takaisin paikalleen ja äiti totesi minulle,että kohta on pakko taas soittaa,kun en ehtinyt mitään siinä ajassa tehdä... :eek: Kyllä alan ihmisenä tiedän,että tuollainen kohtelu on ihan ulkona sairaanhoitajan käyttäytymisestä. Olisihan hän voinut jättää potilaan vessaan ja antaa soittokellon käteen ja pyytää soittamaan kun on valmis tai jos tulee jotain ongelmia.EN KOSKAAN VOISI KUVITELLA TOIMIVANI AMMATISSANI NOIN!!

Verenpaineet piti mitata itse ym...hohhoijaa!! Supistuskäyrälle minut unohdettiin tunniksi,jonka jälkeen oli pakko soittaa kelloa,että tulisiko joku irrottamaan kun kylki on aivan turta! Vastaus oli : "vieläkö sä siellä käyrällä olet?" :headwall:

Ja kun tosiaan tunnutte tietävän,että kätilöillä on kauhea kiire,niin voisitteko kertoa,että mikä kiire sisältää???Porissa ei ole vauvalaa eli vauvoja eivät hoida. Aamulämpökiertoa ei ole(toisin kuin muilla osastoilla pitää käydä joka huone ja potilas erikseen läpi ) vaan nekin pitää itse mitata käytävällä ja merkata paperiin. Ruoka otetaan itse ja astiat korjataan itse ja ruokahuollon hoitaa muutenkin osastoapulainen (osastoilla sairaanhoitajalle kuuluu ruoanannostelu/jako/astioiden keruu ja jossain paikoissa nämä kaikki). Lääkärinkierrolle osallistuu yksi hoitaja joka ei suinkaan ole osaston ainut ja kierto vie n. 1½h työpäivästä. Lastenhoitajat opettavat kylvetykset sun muut,eivät niinkään kätilöt. Harvemmin on paljoakaan lääkityksia synnyttäneillä,joten mitään lääkkeidenjakoa tai lääkekiertoa ei ole. Vaatehuollon ja petivaatteiden huollot kuuluu äideille(muilla osastoilla on aamukierto,jossa autetaan potilasta peseytymään,autetaan mahd. pukemisessa ja sängyt pedataan).
Tässä näitä MUUTAMIA juttuja ,joita synnyttäneiden osastolla skipataan,joten voisitteko kertoa MITÄ NE SIELLÄ MUKA TEKEE?????Jos muiden tyyppisillä osastoilla ehditään tehdä noi kaikki jutut monien muiden töiden lisäksi,eikö kätilöllä ole aikaa kantaa yhtä vaatemyttyä pyykkikoriin??? ja p**kat!!! Kiire on kahville ja juoruamaan..on se hienoa,että jossain terveysalan sektorilla on niin paljon vapaa-aikaa töissäkin;taida ryhtyä kätilöksi :LOL: :headwall:

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 14:23 lokavauva kirjoitti:
hei kertokaas mul te useemman lapsen saaneet et koskas uudelleen synnyttäjä pääsee kotiin porin sairaalasta jos kaikki on menny normaalisti ja äidin ja vauvan vointi on hyvä?
Mä ainakin pääsin toisena päivänä..
 
eräs kätilö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2006 klo 11:38 eräs sairaanhoitaja kirjoitti:
Ja hernenenät taas liikekannalla :headwall:

En tarkoita,että sairaala on mikään hotelli,mutta kyllä huippua on jos edellisenä iltana olen synnyttänyt ja aamulla kätilö hyppii likaisten lattialla makaavien lakanoiden yli eikä niitä siitä voi viedä! :headwall: Pitäsikö minunkin omassa työssäni laittaa leikattu potilas (jolla esim. tehty joku puudutustoimnepide,pienimuotoinen) pesemään ja petaamaan sänkynsä itse ennen kotiutumista???

Lisäksi petikaveri pyysi päästä vessaan yöllä ja oli sen verran huonossa kunnossa,ettei sinne päässyt kuin sängyllä. Kätilö tiuskien auttoi hänet vessaan ja minuutin istumisen jälkeen kiukulla riuhtoi takaisin sänkyyn vaikka tämä äiti ei ollut saanut vielä mitään tiristettyä siihen mennessä. Toi sängyllä takaisin paikalleen ja äiti totesi minulle,että kohta on pakko taas soittaa,kun en ehtinyt mitään siinä ajassa tehdä... :eek: Kyllä alan ihmisenä tiedän,että tuollainen kohtelu on ihan ulkona sairaanhoitajan käyttäytymisestä. Olisihan hän voinut jättää potilaan vessaan ja antaa soittokellon käteen ja pyytää soittamaan kun on valmis tai jos tulee jotain ongelmia.EN KOSKAAN VOISI KUVITELLA TOIMIVANI AMMATISSANI NOIN!!

Verenpaineet piti mitata itse ym...hohhoijaa!! Supistuskäyrälle minut unohdettiin tunniksi,jonka jälkeen oli pakko soittaa kelloa,että tulisiko joku irrottamaan kun kylki on aivan turta! Vastaus oli : "vieläkö sä siellä käyrällä olet?" :headwall:

Ja kun tosiaan tunnutte tietävän,että kätilöillä on kauhea kiire,niin voisitteko kertoa,että mikä kiire sisältää???Porissa ei ole vauvalaa eli vauvoja eivät hoida. Aamulämpökiertoa ei ole(toisin kuin muilla osastoilla pitää käydä joka huone ja potilas erikseen läpi ) vaan nekin pitää itse mitata käytävällä ja merkata paperiin. Ruoka otetaan itse ja astiat korjataan itse ja ruokahuollon hoitaa muutenkin osastoapulainen (osastoilla sairaanhoitajalle kuuluu ruoanannostelu/jako/astioiden keruu ja jossain paikoissa nämä kaikki). Lääkärinkierrolle osallistuu yksi hoitaja joka ei suinkaan ole osaston ainut ja kierto vie n. 1½h työpäivästä. Lastenhoitajat opettavat kylvetykset sun muut,eivät niinkään kätilöt. Harvemmin on paljoakaan lääkityksia synnyttäneillä,joten mitään lääkkeidenjakoa tai lääkekiertoa ei ole. Vaatehuollon ja petivaatteiden huollot kuuluu äideille(muilla osastoilla on aamukierto,jossa autetaan potilasta peseytymään,autetaan mahd. pukemisessa ja sängyt pedataan).
Tässä näitä MUUTAMIA juttuja ,joita synnyttäneiden osastolla skipataan,joten voisitteko kertoa MITÄ NE SIELLÄ MUKA TEKEE?????Jos muiden tyyppisillä osastoilla ehditään tehdä noi kaikki jutut monien muiden töiden lisäksi,eikö kätilöllä ole aikaa kantaa yhtä vaatemyttyä pyykkikoriin??? ja p**kat!!! Kiire on kahville ja juoruamaan..on se hienoa,että jossain terveysalan sektorilla on niin paljon vapaa-aikaa töissäkin;taida ryhtyä kätilöksi :LOL: :headwall:
Tervetuloa vaan opiskelemaan kätilöksi. Tosin noin hapanta tekstiä ei kannata raskaana oleville, synnyttäjille tai synnyttäneille jutella. Vois tulla muuten sanomista, ainakin näillä palstoilla B)
Itse olen myös sairaanhoitaja sekä kätilö ja työskennellyt monenlaisilla osastoilla sairaanhoitajana. Kätilönä olen työskennellyt jonkin aikaa myös lapsivuodeosastolla ja täytyy kyllä sanoa että kaikkein kiireisimmät työpäivät olen tehnyt juuri lapsivuodeosastolla. Ja tämä ei ole mikään nokitus kirjoitukseesi vaan oma henkilökohtainen huomioni.
Porissa en ole koskaan ollut töissä, mutta tiedän että siellä hoidetaan vielä melko vanhanaikaisesti kuten nämä "aamulämmöt", peräruiskeet yms.
Halusit tietää mistä kätilön työ koostuu lapsivuodeosastolla. Kuten sanoin, porista en tarkkaan tiedä mutta eipä se varmaan kauheasti muista eroa. Enimmäkseen työ on äitien ja isien ohjaamista. Huomattavasti siis enemmän ohjaamista mitä sairaanhoitajat yleensä tekevät. Sairaiden ihmiten hoitoon kun kuuluu niin paljon enemmän tätä lääkehoitoa ja liikkumisessa avustamista ja perushoitoa yleensä. Synnyttänyt äiti taas on terve ja lähes aina hyväkuntoinen, mutta tarvitsee paljon ohjausta uudessa tilanteessa. Iso osa ohjauksesta liittyy imetykseen tai maidonnousuun. Ohjausta annetaan koko perheen sairaalassaoloajan ja kotitustilanteessa erityisen paljon. Kotiuttaminen vie noin puolitoista tuntia tarkastuksineen. Kätilöitäkään ei ole mikään huikea määrä. Yhdelle saattaa osua päivässä vaikka viisikin kotiutettavaa! Siinä saa suu vaahdoten jutella :whistle:

Osan työajasta vie myös huonokuntoisemmat synnyttäneet, kuten sektoidut äidit erityisesti parin päivän aikana sektion jälkeen. Tämän lisäksi voi olla paljon vuotaneita äitejä, infektion saaneita, "imetysongelmaisia", sterilisaatioon valmistettavia, päihteenkäyttäjiä tai esim. maahanmuuttajia, jotka kaikki tarvitsevat normaalia enemmän huomiota. Ja kuten varmasti hoitajana tiedät, nykyään iso osa työajasta kuluu tietokoneiden ääressä. Voi kun sen kaiken ajan voisikin käyttää asiakkaiden parissa. Toivottavasti tämä selvensi edes vähän. Parhaimman kuvan saisit todellakin itse opiskelemalla kätilöksi.
 
nirppurotta harmaana
Ite synnytin huhtikuussa Porissa ja tosi positiivinen kokemus. Itteäkin kyllä etukäteen hiukan hirvitti, kun olin kuullut tosi paljon negatiivisia kokemuksia kätilöistä. Mutta ihan turhaan, oma kätilöni oli tosi kannustava ja mahtava. Synnytysasennosta ei ollut mitään puhetta vaan kellahdin ihan automaattisesti sihen sängylle ja minulle tuo asento oli kyllä sopiva. Vuodeosastolla sitten pienesti petyttiin, kun isää ei juurikaan huomioitu, vaan hoitajat keskittyivät täysin minuun ja puhuivat pelkästään minulle, ei edes katsekontaktia isään otettu.
 
Porissa lapsivuodeosastolla hoidetaan myös raskaana olevat, ketkä yleensä työllistävätkin aika lailla kätilöitä sydänäänikäyrän ottoineen, RR-mittauksineen ja voinnin seurantoineen. Synnytyksen käynnistyessä tutkimista, osaston mahdollisuuksien mukaan kivunlievitystä, synnytyssaliin viemistä. Tai esim. raskausmyrkytyksen pahentuessa leikkausvalmistelut, leikkauksessa mukana oleminen, vauvan hoito leikkauksen jälkeen tai siirto lastenosastolle, juuri leikatun seuranta (nämä kaikki kaikkien muiden töiden ohella). Ja kyllä yhä enemmän Porissa kätilöt osallistuvat myös vauvanhoitoon, lastenhoitajan vakanssit kun muuttuvat kätilön toimiksi =) Siitä voi jokainen miettiä, että kuinka kiiruista kätilöllä voi olla, jos vaikka on viisi kotiutettavaa ja pari raskaana olevaa ja vielä jonkun huoneen vauvat (2-3) aamupesuineen ja ohjauksineen... juu eipä siellä kahvihuoneessa tule liikaa istuttua.

Ja todellakin edellisenä iltana synnyttäneelle äidille, jos kaikki on synnytyksessä mennyt ihan säännöllisesti, tekee vain hyvää viedä omat likapyykkinsä, hakea oma ruokansa, pedata oma sänkynsä, ottaa käytävällä ohi kulkiessaan itse lämpönsä lämmönmittauspaikalla jne.

Että tervemenoa sh vain opiskelemaan lisää ja kätilöksi Satks:aan =) voi olla, että tulee ikävä nykyiselle osastollesi äkkiäkin!
 
Mä olen molemmat tyttäreni synnyttänyt Porissa, ja ainoastaan positiivista sanottavaa on paikasta. Huolimatta siitä, ettei esikoisen synnytys ollutkaan ns. helppo. Kätilöt, joihin törmäsin, olivat kaikki ystävällisiä, lääkäri suorastaan hauska, vuodeosaston henkilökunta mukavaa ja etenkin L1B:n väki aivan ihanaa.

Synnytys on niin henkilökohtainen ja tunnepitoinen juttu, että siinä ei varmaankaan monesti tarvitse kuin yksi poikkipuolinen sana, niin tuntee itsensä jo väärinkohdelluksi ja haukutuksi.

Mun mielestä on kuitenkin typerää lähteä ehkä elämänsä tärkeimpään "projektiin" negatiivisella asenteella ja ajatellen, että "tonne en ainakaan mee synnyttämään".
 
kolme viikkoa sitten
tutustumiskäynnistä meillä jäi ihan positiivinen kuva ja hyvillä mielin mentiinkin synnyttämään. kipulääkitystä tarjotiiin jo hyvissä ajoin, siinä ei ollut ongelmia. kaivertamaan synnytyksestä tosiaan jäi se että minäkin esitin toiveena ainakin kokeilla synnytysjakkaraa ja epiduraalikaan ei vienyt tuntoa niin etteikö sen puolesta olisi jakkaralta synnytys onnistunut, kätilön tiukka mielipide vana oli että sängyssä ollaan ja pysytään ja että epiduraalin takia ei tule kuuloonkaan.
 
[
Kätilö toki vaihtaa lakanat esim.leikatuille äideille ensipvänä, mutta kyllä se petaus on sen verran kevyttä puuhaa, että myös sektoidut äidit voivat lakanansa vaihtaa!
[/quote]
:eek: Montakohan sektiota olet itse kokenut? sektion jälkeen ei sängystä nouseminenkaan ole kevyttä puuhaa. Liikeradat ovat kyllä melko suppeat sektion jälkeen monta päivää, vaikka olisi miten reipas (ja oma toipumiseni oli nopea). Myös alatiesynnytyksen jälkeen voi olla niin kovia kipuja, että jokainen ylimääräinen liike on aluksi kohtuuttoman tuntuinen ponnistus.
Minusta tällainen reippauteen patistelu on typerää.
Molemmat synnytystavat kokenut ja lakanansa muilla vaihdattanut
 
No, Minä en ole vielä synnyttänyt mutta hyvin pian. Porista VAIN JA AINOASTAAN HIRVEITÄ kokemuksia ultrassa käynneistä yms.
Teimme virallisen valituksen ja saimme maksusitoumuksen toisaalle.

Luojan kiitos!
 
SatKS synnyttäjä
Olen synnyttänyt myös Porissa ja mielestäni kätilö oli tosi mukava ja ammattitaitoinen. Minut vastaanottanut kätilö oli kyllä vastenmielinen ja töykeä, mutta onneksi hän ei ollut mukana synnytyksessä. Kaikenlaisia löytyy melkeinpä joka paikasta.

Vuodeosastopuolellakin oli melkein kaikki mukavia ja oleilinkin siellä viikon lapsesta johtuneista syistä. Sen muistan, että itse aika lailla huolehdin vaatteiden ja ehkä petivaatteidenkin yms. vaihdot enkä sitä tainnut mitenkään ihmetellä, mutta olinkin aika hyväkuntoinen helpohkon synnytyksen jäljiltä. Siellähän oli isot likapyykkikorit huoneessa, joten miksi pyykit lattialle? Ei kuulu varmaankaan kätilöiden toimenkuvaan keräillä likaisia vaatteita tai petivaatteita, kun ovat niiden vauvojen kimpussa. Miettikääpä nyt, jos kätilöt koko ajan likastaisivat käsiään ja vaatteitaan likaisissa pyykeissä, miten siellä pöpöt leviäisivät herkille vauvoille. Siellähän käy tosi usein kuitenkin siivoja (tai millä nimellä sairaalassa onkin), jonka työnkuvaan kuuluu nuo pyykkiasiat.
 
Hei! Sinulle nimimerkki vieras kirjoitit kokemuksiasi Porissa 30.8 klo 13.56! Meitä on muitakin: Tyrivät Porissa pahan kerran: menetimme TERVEEN! POIKASIKIÖN! vain ja ainoastaan hoitovirheiden vuoksi. Myönsivät vielä virheensä, että näin ja Porissa...eikä riittänyt, että tyrivät synnytyksessä vaan myös elvytyksessä! Poikamme siis kuoli vain ja ainoastaan synnytyksen aikana sattuneiden hoitovirheiden vuoksi
 
Klö myöskin
Ihmettelen vaan erään sh:n käytöstä, jos koulutettu ihminen on sairaalassa vaikka synnyttäneenäkin, niin oletko todella saanut koulutuksen jossa neuvotaan heittämään veriset lakanat lattialle myttyyn. Eikö omaan päähäsi pälkähdä, että niiden paikka olisi jossain muualla kuin keskellä potilashuoneen lattiaa jossa kentien on muitakin synnyttäneitä. Tuolla tietotaito tasolla ei todellakaan kannata lähteä kätilöksi opiskelemaan vaan voit viihtyä hoitovapaalla vähän pitempäänkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.09.2006 klo 10:44 Heissulivei kirjoitti:
Pienenä käytännön sivukysymyksenä:

Saako vuodeosastolla käyttää kännykkää Porissa?
puhua ja viestitellä kännykällä kyllä saa, mutta äänettömällä/piippauksella täytyy kännykän olla, ettei häiritse muita huoneessa olevia. näin ainakin 4 viikkoa sitten oli käytäntö..
 
minäkin
Synnyttänyt porissa x4 vuosina 94-05. Itse olen mennyt synnyttämään sillä asenteella että katsotaan mitä tulemaan pitää... Kaikki on syntynyt ihan perinteisellä puolimakuulla, enkä olisi kyllä jaksanut minnekkään liikkua. Kätilöt ovat olleet ihan mukavia varsinkin tämä viimeinen. Hän ei lähtenyt huoneesta juuri lainkaan(olin ainoa synnyttäjä sillä hetkellä). Onnekseni synnytykset ovat menneet nopeasti ja hyvin. Pahoillani olen lapsensa menettäneiden puolesta mutta tuskin pori on ainoa jossa on tehty hoitovirheitä, niitä valitettavasti sattuu myös muuallakin suomessa. Esikko kun syntyi olin aika heikossa kunnossa, kätilöt muistuttivat monta kertaa ettei yksin vessaan vaan tulivat aina auttamaan.Kun he näyttivät miten lasta kylvetetään niin istuin tuolissa vieressä kun muuten huippasi niin vietävästi. Imetys asioissa auttoivat ja lisämaitoa SAI lapselle kun ei itsellä maito ollut vielä noussut. Syy miksi he sanovat ettei kaikille nouse lainkaan on varmasti se että toiset äidit potevat huonoa itsetuntoa jos ei maitoa ala heti tulla... Kun viimistä menin synnyttämään sanoin osastolla että edellisestä on jo 7vuotta joten olen unohtanut paljon asioita :ashamed: Niin minua sitten pidettiin kuin ensisynnyttäjänä =)
Ihan hyvät kokemukset porista ja menisin vielä uudelleen jos vaan saisin...
 
kysymys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 12:01 vieras kirjoitti:
Hei! Sinulle nimimerkki vieras kirjoitit kokemuksiasi Porissa 30.8 klo 13.56! Meitä on muitakin: Tyrivät Porissa pahan kerran: menetimme TERVEEN! POIKASIKIÖN! vain ja ainoastaan hoitovirheiden vuoksi. Myönsivät vielä virheensä, että näin ja Porissa...eikä riittänyt, että tyrivät synnytyksessä vaan myös elvytyksessä! Poikamme siis kuoli vain ja ainoastaan synnytyksen aikana sattuneiden hoitovirheiden vuoksi
Koska sikiöitä on alettu elvyttämään????
 
Kamalaa kyllä tuo vauvan menetys :'( ei kenenkään kohdalle soisi. Valitettavaa vain on, että niitä sattuu ja ei katso sairaalaa, vaan ihan missä tahansa sairaalassa ja millä vain osastolla voi käydä korvaamaton vahinko. Ihmisiä ne on lääkärit ja kätilötkin ja erehtyminen on inhimillistä, vaikka niin kauheaa onkin :(
 
Synnytin viime keväänä porissa esikoiseni ja minulle jäi ihan hyvä maku suuhun loppujen lopuksi vaikka jälkikäteen ajatellen jotain asioita olisi voitu tehdä toisin.

Tosta PONNISTUSASENNOSTA...sain epiduraalin ja sen jälkeen olin sidottu sänkyyn... Ponnistaa en saanut kuin makuulta jalat niissä #&%?$!* metalleissa ylhäällä. En meinannut saada vauvaa millään ulos....vauvani ei ollut laskeutunut vaan oli todella korkealla ja kätilö sanoikin ensin että odotetaan laskeutumista...kuitenkin sekunnin päästä käski jo työntää...vauvani junnasi lähes puoli tuntia synnytyskanavassa puoli päätä aina ulkona kun en saanut lasta ulos...sanotaan että synnytyskanavan läpäisy on ihmiselämässä tuskallisempia kokemuksia kun luut antaa periksi ja vauvani junnasi sitä puoli tuntia :'(

Minulle perinteinen asento ei sopinut ja olisin halunnut vaihtaa...mutta kätilöt joita oli kolme vain pakottivat minut laittamaan jalkani niihin ritilöihin....Onneksi lopulta eräs kätilöistä tajusi työntää mahan päältä vauvaa alaspäin samalla kun ponnistin...niin saatiin lapsi ilman imukuppia ulos. Meillä tutustumiskäynnillä kätilö sanoi että on mahdollista synnyttää jakkarassa mutta vaatii erittäin hyviä jalkalihaksia synnyttäjältä ja on aika vaativaa...

Tehohoitoon joutui meidän muksu, mutta onneksi terve on ja happivajeesta ei kärsinyt.
 

Yhteistyössä