Pöpökammoisia selvästi paljon; miten selviätte arjesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Ihan selkeästi täällä on paljon pöpökammoisia ihmisiä? Siksi haluaisin ihan uteliasuuttani tieää, että miten selviätte arjesta? Kuinka paljon tuo pöpökammo vaikuttaa normaaliin arkeenne ja elämiseenne? Paljonko kulutatte aikaa asioita hoitaessanne ja esim. töissä käydessänne siihen kuinka paljon ja missä kaikessa pöpöjä voisi olla?
Olen aika yllättynyt miten monesta asiasta ihmiset ahdistuvat ja ajattelevat kauheuksia pöpöihin liittyen. Itse en ole osannut kyseisen laisia asioita koskaan edes miettiä, saati ajatella, että esim.käsipyyhe voi jollekin olla asia, jota pitää vältellä ja jatkuvasti olla vaihtamassa bakteerien takia. Tai miten kotona/vierailla käydessä pitäisi hana sulkea ja wc:ssä muutenkin toimia viimeisen päälle ettei mikään pöpö päädy mihinkään väärään paikkaan...

Käyttekö koskaan kylässä, ulkomailla, isoissa yleisötapahtumissa, ravintoloissa jne? Mietittekö sielläkin koko ajan, missä voi olla pöpöjä?

Tulee vaan mieleen, että nykymaailmassa ja tällä väkimäärällä lienee mahdotonta vältellä koko elämänsä ajan kaikkea saati viettää elämänsä paras aika miettimällä koko ajan, missä saattaa olla bakteereita ja miten kannattaa toimia. 70-luvulta tähän päivään selvinneenä se lienee jopa turhaa, kun on niin riskialttiilta vuosikymmeniltä elänyt tähän päivään. Juotiin samoista limsapulloista, käytiin ulkohuusseissa mökeillä ja en taatusti aina lapsena pessyt sen jälkeen käsiä, ei ollut desinfiontoaineita, vaatteita pidettiin monta päivää samoja, kouluissa juotiin vesiautomaateista kaikki yhdessä jne jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Mietittekö kaupassa-, automaateilla-, yleisillä tieokoneilla-, ravintolassa- tai ylipäänsä missä tahansa kodin ulkopuolella käydessänne, että tähän on koskenut jo joku muu minua ennen ja mikä kenenkin hygieniataso on ollut. Uskallatteko HeVi-osastolla valita itsellenne vielä irrallisia tomaatteja, omenoita jne tietäen, että joku on saattanut niihin koskea? Joku, jolla on vaikkapa sairaalabakteeri??!! Saako tämä tieto olonne helpottumaan vai ahdistumaan vielä lisää? Jos ahdistutte lisää niin siinä tapauksessa asia on varmasti isompi ongelma ja kannattaa miettiä, olisiko hyvä hankkia apua.

Eikä edelleenkään ole tarkoitus ilkeillä. Ihmetystä tämä on tämän päivän pöpöketjuihin liittyen.

En ole (onneksi) lukenut niitä pöpöketjuja, sillä minulla on pöpökammo ja kyllä se vaikeuttaa elämää! Matkustaminenkin on hankalaa kun yleiset wc:t ovat niin ällöttäviä. Ja syön masennuslääkettäkin reilun annoksen tämän takia, mutta silti vain pelottaa...

Mulla on pöpökammo. Ei niinkään muita sairauksia ja tauteja kohtaan, mutta mahataudit on mulle hysterian aiheuttavia... Ehkä siks kun ne on niin rajuja meiän perheessä aina. Vaikka tosi harvoin niitä meillä on.

Mutta sillon kun tiedän mahatautia olevan paljon liikkeellä, vainoan suorastaan lasten käsienpesua, kiellän yleiset sisällä olevat leikkipaikat, pesen tomaatit ja paprikat astianpesuaineella... Ja pesen ja desinfioin omia käsiäni työpaikalla tiuhaan, ja muistutan siitä myös potilaita ja omaisia. Ja karttelen kun ruttoo yleisiä vessoja. Enkä anna lasten lääppiä kaupassa joka paikkaa...

No joo, ehkä ylilyöntejä, mutta mulle oksennustauti on stressi ja kauhee paine, joten koitan sitä kartella. Mut ei se silti suoranaisesti vaikuta meidän elämään. :)

[QUOTE="juups";29460863]Mulla on pöpökammo. Ei niinkään muita sairauksia ja tauteja kohtaan, mutta mahataudit on mulle hysterian aiheuttavia... Ehkä siks kun ne on niin rajuja meiän perheessä aina. Vaikka tosi harvoin niitä meillä on.

Mutta sillon kun tiedän mahatautia olevan paljon liikkeellä, vainoan suorastaan lasten käsienpesua, kiellän yleiset sisällä olevat leikkipaikat, pesen tomaatit ja paprikat astianpesuaineella... Ja pesen ja desinfioin omia käsiäni työpaikalla tiuhaan, ja muistutan siitä myös potilaita ja omaisia. Ja karttelen kun ruttoo yleisiä vessoja. Enkä anna lasten lääppiä kaupassa joka paikkaa...

No joo, ehkä ylilyöntejä, mutta mulle oksennustauti on stressi ja kauhee paine, joten koitan sitä kartella. Mut ei se silti suoranaisesti vaikuta meidän elämään. :)[/QUOTE]

Meillä on ollut oksennustauti kahdesti viimeisen kuuden vuoden aikana.

Käsiä ei pestä ennen ruokailua, jos ollaan oltu sisällä. Tomaatit, kurkut jne huuhtaisen vain. Yleisissä vessoissa käydään, kaupoissa lääpitään ihan "kaikkea", yleisillä leikkipaikoilla käydään ja käsidesiä ei tässä perheessä tunneta.

[QUOTE="juups";29460863]Mulla on pöpökammo. Ei niinkään muita sairauksia ja tauteja kohtaan, mutta mahataudit on mulle hysterian aiheuttavia... Ehkä siks kun ne on niin rajuja meiän perheessä aina. Vaikka tosi harvoin niitä meillä on.

No joo, ehkä ylilyöntejä, mutta mulle oksennustauti on stressi ja kauhee paine, joten koitan sitä kartella. Mut ei se silti suoranaisesti vaikuta meidän elämään. :)[/QUOTE]

Juuri näin. Ja itsellä kroonisen suolistosairauden vuoksi oksennustaudin pelkoon ihan järkevä syy. Helposti menee sairaalakuntoon vatsatautiepidemian aikana.

Olin just 3vkoa Bangladeshissa ja voi helvetti siellä oli paskasta. Kiinnitin huomiota siihen, että ihmiset pesi kädet ruoan jälkeen, mutta ei ennen, vaikka syövät käsin. Kaupungilta tullessa kukaan ei pessyt käsiä, joka paikka oli paskakerroksen alla. Vessa oli joka paikassa vähintäänki ällöttävä ja ne räsyt, joilla jonkinlaista puhtaanapitoa harrastettiin oli.. Oksettavia.
Kiinnitin huomiota myös siihen, että ei siellä nyt mitenkään ihmeellisesti sairastettu. Ei siis ollut mitään kammottavia kulkutauteja, itseasiassa en tavannut edes ketään, jolla olisi flunssa.
Itse toki pidin käsihygieniasta ja muustaki puhtaudesta huolen niin hyvin ku pystyin, enkä sairastunut. Eikä mun lapsi sairastunut, tai kukaan muukaan. :) Siellä vähän pahin pöpöahdistus helpotti. Nauratti jopa mäkkärissä ku eräs äiti kielsi lastasn laittamasta nugettia pöydälle, ku se on likainen. Ajattelin vain, että ei ole. TÄMÄ pöytä ei ole likainen, mä olen oikeasti nähnyt pöydän, joka oli likainen. :D Nojoo. Edelleen ällöän julkisia vessoja ja ovenkahvoja. En kuitenkaan kuljeta käsidesiä mukana. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja pöpö.kammo;29461089:
Olin just 3vkoa Bangladeshissa ja voi helvetti siellä oli paskasta. Kiinnitin huomiota siihen, että ihmiset pesi kädet ruoan jälkeen, mutta ei ennen, vaikka syövät käsin. Kaupungilta tullessa kukaan ei pessyt käsiä, joka paikka oli paskakerroksen alla. Vessa oli joka paikassa vähintäänki ällöttävä ja ne räsyt, joilla jonkinlaista puhtaanapitoa harrastettiin oli.. Oksettavia.
Kiinnitin huomiota myös siihen, että ei siellä nyt mitenkään ihmeellisesti sairastettu. Ei siis ollut mitään kammottavia kulkutauteja, itseasiassa en tavannut edes ketään, jolla olisi flunssa.
Itse toki pidin käsihygieniasta ja muustaki puhtaudesta huolen niin hyvin ku pystyin, enkä sairastunut. Eikä mun lapsi sairastunut, tai kukaan muukaan. :) Siellä vähän pahin pöpöahdistus helpotti. Nauratti jopa mäkkärissä ku eräs äiti kielsi lastasn laittamasta nugettia pöydälle, ku se on likainen. Ajattelin vain, että ei ole. TÄMÄ pöytä ei ole likainen, mä olen oikeasti nähnyt pöydän, joka oli likainen. :D Nojoo. Edelleen ällöän julkisia vessoja ja ovenkahvoja. En kuitenkaan kuljeta käsidesiä mukana. ;)

En mäkää nää sairaita ihmisiä oikee missää et Suomessa ei varmaa sit sairasteta.

70-luvulta tähän päivään selvinneenä se lienee jopa turhaa, kun on niin riskialttiilta vuosikymmeniltä elänyt tähän päivään. Juotiin samoista limsapulloista, käytiin ulkohuusseissa mökeillä ja en taatusti aina lapsena pessyt sen jälkeen käsiä, ei ollut desinfiontoaineita, vaatteita pidettiin monta päivää samoja, kouluissa juotiin vesiautomaateista kaikki yhdessä jne jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Eikä edelleenkään ole tarkoitus ilkeillä. Ihmetystä tämä on tämän päivän pöpöketjuihin liittyen.

Mä teen edelleen noin... No on meillä mökin huussissa yleensä (järvi)vettä vadissa, jotta voi huuhtaista kädet. Mutta jos ei satu olemaan, en ota paineita. Meillä ei myöskään pestä käsiä kun tullaan kotiin, ei ollut tapana lapsuudenkodissakaan ja itse asiassa täältä palstalta ensimmäistä kertaa moisesta kuulin.

Oksutauti mulla on ollut viimeeksi yli 10 vuotta sitten, lapsilla yli 7 vuotta sitten. Ei muutenkaan olla liiemmin kipeinä.

Niin no, perheessä jossa olin, on 20 jäsentä, plus naapurit, joita näin päivittäin kymmeniä. Tottakai siellä sairastetaan ja luultavasti johonkin toiseen vuodenaikaan enemmän, mutta lähinnä tarkoitin sitä, että omassa päässäni tuollaisella "hygienia" tasolla on suoranainen ihme, ettei kaikilla oo joku lepra tai kolera vähintään. Olen myös erittäin ällistynyt siitä, ettei kukaan meistä saanut mitään vatsapöpöä, ku tuntuu, että yleensä se turistiripuli iskee jo seutulassa. O.o Paikalliset kai on omaan kakkaansa jo tottuneet. :P

Oon btw päiväkodissa töissä ja lokakuusta huhtikuuhun en muita ku sairaita näekään.;)

Mä en ole mikään kammoinen, mä vaan haluan välttää bakteereja. En halua tauteja. Ihan hyvin pärjään, vaikken istu pöntölle ja vältän koskemasta kahvoihin, ei se ole vaikeaa.

kyllä olet pöpökammoinen jos välttelet kahvoja etä istu pöntölle, tuo on pahemman luokan kieltämistä... miten uskallat koskea käsilaukkuusi - siinä on enemmän pöpöjä kuin vessassa!

[QUOTE="Anne";29461435]Mä en ole mikään kammoinen, mä vaan haluan välttää bakteereja. En halua tauteja. Ihan hyvin pärjään, vaikken istu pöntölle ja vältän koskemasta kahvoihin, ei se ole vaikeaa.[/QUOTE]

Vaikka miten selittelet niin kyllä tuo jo ylenpalttista pöpökammoa on!

En niinkään pöpökammonen, mutta olen ihan hysteerinen siitä ettei meille tule täitä, kihomatoja, syyhypunkkia tai luteita.
En osta mitään käytettyjä vaatteita tai huonekaluja, kun lapset ovat yökylässä pesen kaikki heidän kyläilykamppeet sen jälkeen, tarkkailen jokaista kutinaa ja ihottumaa. Tämän vuoksi en halua hotelleissakaan yöpyä.
Kun tyttärellä on kesällä rippileiri olen jo suunnitellut että laitan hänelle mukaan vanhat petivaatteet jotka viskataan leirin jälkeen roskiin. Tytön vaatteet pesen heti, kotiin hän tuo ne suljetuissa muovipusseissa.
Sain paniikkikohtauksen kun tuttavaperheen äiti meillä istuessaan kertoi heillä olevan syyhyä joka hoidettu ekan kerran. Kun lähtivät imurioin kaikki tekstiilit, heitin sohvatyynyt pyykkiin ja laitoin oman porukan desinfioimaan kätensä.
Pakkanen on paras ystäväni, nytkin lähtee sohvatyynyt pariksi päiväksi terassille :)

Töissä joudun olemaan, mutta siihen maailmaan se kuuluu eikä siitä tingitä. Toki samoilla nikseillä pärjäisi työpaikan ulkopuolellakin, jos tahtoisi. Pitäisi vain kuljettaa käsidesiä ja hanskalaatikkoa käsilaukussa. Siviilissä olen aika piittaamaton suoraan sanottuna.

Ei mun elämää hirveästi rajoita. Pesen kädet aina kun tuun ulkoa, vaihdan ahkerasti käsipyyhettä. Siivoan vessan useammin. Hevi-osastolla en koskaan ota esim paljaita tomaatteja jne, otan aina niitä mitkä ovat jossain muovipurkissa jne. Kuorittavia hedelmiä jne. Olen oikeasti nähnyt millaisia ihmisiä on olemassa. Esimerkiksi MRSA-bakteerisinen ihminen voi olla naapurisi. Et voi tietää.

Pähkinöitä jne en koskaan ota kulhosta jos tarjotaan esim hotellin aulassa. Ei vaan kannata.

Ei kai se ole pöpökammoa jos haluaa välttää turhaa sairastamista?

Mikrobeja on kaikkialla, emme voi kokonaan välttyä saamasta myöskään haitallisia mikrobeja elimistöömme. On vaan kyse siitä minkälaisia määriä otamme niitä vastaan. Useimmat mikrobit eivät pienissä määrissä pysty aiheuttamaan tautia vaan lisäävät vaan vastustuskykyä. Poikkeuksena norovirus joka on hyvinkin virulentti, eli pystyy aiheuttamaan taudin hyvin pienellä mikrobimäärällä.

Ihon läpi mikrobi ei mene mutta limakalvon kautta kyllä. Siksi olisi järkevää pitää sormet poissa suusta kun ne ovat likaiset. Tähän perustuu myös se hyvä perussääntö että pestään kädet ennen ruokailua tai kun tullaan kotiin.

Minusta on järkevää pitää hyvää hygieniatasoa yllä, se edistää terveyttä. Ei se vastustuskyky siitä lisäänny että saa mahdollisimman paljon niitä mikrobeja, niitä kun saa elimistöönsä joka tapauksessa.

Mitä MRSA:han ja muihin "sairaalabekteereihin" tulee, ei terve ihminen niitä juurikaan itseensä kerää vaikka väliaikaisesti niitä kantaisikin. Poistuvat omia aikojaan elimistöstä.

Jos omaa "pöpökammon" se näkyy juurikin niin että pesee kaikenlaista kuten vihannekset saippualla ja kaikenlaista muutakin kaupasta tuotua tavaraa. Se että ei osta tomaatteja irtona vaan valmiiksi pakattuna on myös hölmöä koska ihan yhtä paljon niissä laatikkoon pakatuissa on niitä mikrobeja, joku niihinkin on koskenut.

Joku pelkäsi syyhyä. Se punkki ei mielellään tule sieltä ihon alta pois ja jos tartunnan saanut on saanut siihen jo lääkityksen ja 24h on kulunut niin varaa tartunnasta ei ole.

Itse kammoan luteita eniten koska niiden hävittäminen on hirvittivän työlästä, vaatteisiin ja asunnon rakenteisiin kun menevät. Siksi en koskaan hankkisi käytettyä sohvaa enkä muutakaan käytettyä tekstiiliä kotiini. Lude ei kuitenkaa sekään ole vaarallinen eikä aiheuta mitään tautia mutta ikävä seuralainen se on.

Kaikenkaikkiaan olen sitä mieltä että pitäisi ottaa asioista selvää. Esimerkikis täiden häätäminen on todella helppoa jos sen tekee oikein, samoten koíhomadot ja syyhy. Influenssan voi välttää rokotteella ja monia muita tauteja samoin. Vatsataudit voi välttää niin että pysyy kaukana oireilevasta ja pitää omat kädet pois suusta, sama pätee flunssaan.
Kodissa normaali siisteys riittää, ei mitään käsidesiä eikä muitakaan desinfektioaineita. Pyyhkeet kannattaa kyllä vaihtaa riittävän usein ja pestä kuumassa vedessä, samoin lakanat, 60 ei välttämättä riitä.

Eli ottakaa ihmiset selvää, älkää menkö mutu-tuntumalla kun faktaakin on olemassa. Jos huomaa että menee nuroosin puolelle niin kannattaa hakea apua niin arki helpottuu.

Yhteistyössä