Pöpökammoinen lapsi, mitä teen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
5 vuotiaalle on yhtäkkiä tullut ihan kamala pöpökammo...
Kyselee koko ajan esim. että haittaako kun koski omaan jalkaa, onko vaarallista kun kaivoi nenää, mainitsee aina jos kutittaa jostain (pelkää vissiin että on joku "pöpö" joka kutittaa), onko joku roska vaarallinen johon tallasi, sitten mainitsee aina kun on koskenut johonkin vaikka vahingossa toisen ihmisen sukkaan, että onko vaarallista.....................
Siis aivan ylihysteerikseksi mennyt, ja olen oikeasti huolissaan että onko tyttö
tulossa hulluksi, vai onko tämä vaan joku vaihe menossa??

En omasta mielestäni kamalasti hössötä käsien pesusta, kaupasta tullessa pestään kädet, vessan jälkeen ehdottomasti, joskus joudun pienempää tiukkaan sävyyn komentamaan käsien pesulle.

Mitä ihmettä teen että lapsi rauhottuis ja eläis taas normaalisti.. oikeasti alan olla huolestunut jo. Kestänyt ehkä viikon, pari tuota hysteriaa...

Eikö kenenkään muun lapsella ole ollut tällaista vaihetta koskaan?? Mietin jo että pitäiskö neuvolaan ottaa yhteyttä ja sieltä kysyä miten tuosta kammosta pääsee eroon.. ihan säälittää lapsi välillä ja rasittaa itseänikin kun koko ajan kyselee hysteerisenä....... :(

Alkuperäinen kirjoittaja ¨lksdjkzdfj;24527402:
Auttaisiko jos yrittäisit oikein ajan kanssa istuutua juttelemaan asiasta...

Olen kysellytkin. Viimeksi tänä iltana otin tytön syliin ja kysyin, aina sama vastaus; haluaa tietää mikä on vaarallista ja mikä ei...
Sievästi yrittänyt sanoa että mikään omassa kehossa ei ole vaarallista, niinkuin ei ennenkään, mitkään pikku roskat eivät ole vaarallisia, niinkuin ei koskaan ennenkään. Kaikki on ihan turvallista, vain vessan jälkeen muistaa virauttaa käsiä niin se riittää.
Ei meinaa vaan uskoa... :/

[QUOTE="Taja";24527475]Taitaa olla kuitenkin kauan sitten jo syvälle juurtuntut oppi aikuisilta jota nyt yrittää epätoivoisesti toteuttaa...[/QUOTE]

Ei kai :/ en kai ole noin hysteerinen koskaan ollut :/

No seuraile rauhassa tilannetta. Jos se on yhtäkkiä alkanut, niin ehkä lapselle on tullut pelko jostain kokemastaan, näkemästään tv-ohjelmasta tms.
Mutta jos tilanne ei rauhoitu itsekseen, ei kannata kamalan pitkään seurata vaan viedä lapsi näytille jollekin asiantuntijalle. Joskus pakko-oireinen häiriö voi puhjeta noin nuorella, ja silloin on parempi saada apua pikaisesti. Lapsen käytöstä ei oikein voi arvioida netin välityksellä, mutta kokenut ammattilainen osaa kyllä yhden jututtamiskerran perusteella kertoa, missä mennään.

Jospa kokeilet jutella lapselle asiasta, kertoa että kaikki pöpöt ei ole vaarallisia, mutta kädet on hyvä pestä esim. kauppareissun jälkeen, ettei saa vaikka nuhaa, mutta sitikään se ei ole VAARALLISTA.

En tiedä onko tuossa iässä yleistäkin tuommoset jutut, kun meidän kuopus alkoi 5v ikäisenä pestä koko ajan käsiään. Hänellä tosin on aistiyliherkkyyksiä, ja sen vuoksi pienikin lika käsissä tuntui pahalta, mutta lopuksi se alkoi mennä jo ihan överiksi. Saattoi puolen tunnin aikana pestä käsiään jopa 6 kertaa, vaikkei ollut koskenut edes mihinkään. Tuo peseminen häiritsi jo ihan kaikkea elämää, kun puheterapiassa, päiväkodissa, kaupassa yms piti päästä pesemään käsiä koko ajan niin ettei muista jutuista tullut mitään. Nyt tuo on pikkuhiljaa loppunut, ja pesee enää vain kun kädet oikeasti on likaiset.

[QUOTE="vieras";24527498]No seuraile rauhassa tilannetta. Jos se on yhtäkkiä alkanut, niin ehkä lapselle on tullut pelko jostain kokemastaan, näkemästään tv-ohjelmasta tms.
Mutta jos tilanne ei rauhoitu itsekseen, ei kannata kamalan pitkään seurata vaan viedä lapsi näytille jollekin asiantuntijalle. Joskus pakko-oireinen häiriö voi puhjeta noin nuorella, ja silloin on parempi saada apua pikaisesti. Lapsen käytöstä ei oikein voi arvioida netin välityksellä, mutta kokenut ammattilainen osaa kyllä yhden jututtamiskerran perusteella kertoa, missä mennään.[/QUOTE]

Täytyy tehdä niin... huolestuttaa kyllä ja en pitkään enää viitsi katsoa/kuunnella, jos ei parin,muutaman viikon päästä ala helpottamaan niin pakko soittaa neuvolaan... :/

[QUOTE="a.p";24527288]Ihan normaalia on kaupan ja vessan jälkeen kädet pestä....
Ja jos kohta 3v-sottapytty sotkee ruualla/kynillä niin kädet pestään tietenkin....[/QUOTE]
Miksi kaupan jälkeenkin pitää pestä? Meillä pesevät silloin kun on oikeasti likaiset.Luulen että tuo ylihygieenisyys on syynä.

No ei meillä kyllä pestä käsiä kaupassa käynnin jälkeen. Toki wc:ssä käynnin jälkeen pestään kädet mutta eipä juuri muuten. Tietenkin jos ovat näkyvästi likaiset niin silloin pestään. Eipä kyllä ole tauditkaan pahemmin jyllänneet.

Jospa kokeilet jutella lapselle asiasta, kertoa että kaikki pöpöt ei ole vaarallisia, mutta kädet on hyvä pestä esim. kauppareissun jälkeen, ettei saa vaikka nuhaa, mutta sitikään se ei ole VAARALLISTA.

En tiedä onko tuossa iässä yleistäkin tuommoset jutut, kun meidän kuopus alkoi 5v ikäisenä pestä koko ajan käsiään. Hänellä tosin on aistiyliherkkyyksiä, ja sen vuoksi pienikin lika käsissä tuntui pahalta, mutta lopuksi se alkoi mennä jo ihan överiksi. Saattoi puolen tunnin aikana pestä käsiään jopa 6 kertaa, vaikkei ollut koskenut edes mihinkään. Tuo peseminen häiritsi jo ihan kaikkea elämää, kun puheterapiassa, päiväkodissa, kaupassa yms piti päästä pesemään käsiä koko ajan niin ettei muista jutuista tullut mitään. Nyt tuo on pikkuhiljaa loppunut, ja pesee enää vain kun kädet oikeasti on likaiset.

Täytyy yrittää puhua noin.. vai olisiko siinä mitään järkeä että ei juurikaan kommentoisi jos lapsi puhuu pöpöistä, heittäytyisi välinpitämättömämmäksi asian suhteen..?? Vai onkohan se sittenkin haitaksi?
Mulla on tapana heti kommentoida jos lapsi sanoo/kysyy kymmenennen kerran peräkkäin..
Että ei ole vaarallista, ei ole vaarallista, ei haittaa, plaa plaa... vai mitäs ihmeen taktiikkaa yrittäisi vielä...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Miksi kaupan jälkeenkin pitää pestä? Meillä pesevät silloin kun on oikeasti likaiset.Luulen että tuo ylihygieenisyys on syynä.

Olenko mä ylihygieeninen..
Mä oon pitäny aina normaalina että kaupan jälkeen kädet pestään...

ei kannata liikaa huolestua ja hössötää sen asian ympärillä. mieluummin kiinnität asiaan vähän vähemmän huomiota, vastaile toki asiallisesti kysymyksiin, tai kysy vastakysymyksiä. onko se sinun mielestäsi vaarallista? tms. tyttöhön on voinut nähdä ulkona tai tv:ssä tai jossain jonkun ötökän tai säikähtänyt jotain muuta mikä on laukaissut tämmösen käytöksen ja se menee sitten ohi ajan kanssa.

Meillä pestään kädet aina vessakäynnin jälkeen ja ulkoa sisälle tultaessa. Talvella en ole siitä niin tarkka, kun käpälät on koko ajan rukkasissa, mutta jos ollaan vaikka kaupassa käyty ja siellä on kädet olleet paljaana, niin kädet pestään kun tullaan kotiin. Ihan normaalia perushygieniaa, ei mitään fanaattisuutta.

[QUOTE="a.p";24527576]
Mulla on tapana heti kommentoida jos lapsi sanoo/kysyy kymmenennen kerran peräkkäin..
Että ei ole vaarallista, ei ole vaarallista, ei haittaa, plaa plaa... vai mitäs ihmeen taktiikkaa yrittäisi vielä...[/QUOTE]

mulla on kaksvuotias kyselykautinen ja siihen nuo vastakysymykset tehoavat, se katkaisee sen jatkuvan jankkaamisen meillä. asiallisesti voi vastattakkin mutta tuommoseen jankkaamiseen en lähtis mukaan. jos ei vastakysymykset auta niin kiinnitä huomio johonkin muuhun, kysy vaikka mitä haluaisi syd iltapalaksi tai mitä ruokaa niillä oli eilen päivähoidossa tms.

Lapsi voi kokea saavansa myös huomiota aikuiselta tuolla konstilla tai sitten muuten vaan menossa jokin "vaihe". Itse olen vastaavissa tilanteissa tehnyt niin, että olen kerran tai pari selittänyt lapselle asiaa kunnolla ja jos kysely jatkuu, olen sitten vaan huikannut, että "ei haittaa", "ei tarvi pelätä" tms. ja jatkanut omia puuhiani. Jos aina jää selittämään ummet ja lammet kyseistä asiaa, ei siitä tule mitään loppua. Ja voithan näyttää, että katos nyt äiti koskee omaan jalkaansa, ei tapahtunut mitään kamalaa, jne.

Vähän samansorttinen kuin meidän tyttö. Hirmu tarkka siitä, että kukaan ei vaan ole syönyt hänen lusikallaan, juonut hänen lasistaan jne jne.. Tosin tyttö on muutenkin suht herkkä ja painavat ajatukset jää hyvin herkästi kiertämään kehää. Olen kysynyt neuvoa sekä neuvolasta että perheneuvolasta. Olen ohjeeksi saanut sen, että asiat on hyvä käydä kerran tai kaksi lapsen kanssa läpi ja sen jälkeen antaa olla. Mitä enemmän asiasta keskustelet lapsen kanssa, sitä enemmän lapsi luulee, että onhan tässä asiassa jotain pelättävää, kun kerta äitikin kerta toisensa jälkeen asiasta kanssani juttelee. Oman tyttöni kohdalla olen jo pienempänäkin huomannut sen, että jossain kohtaa ajatuksille on vaan laitettava katko. Että tämä asia on jo käyty läpi ja sinä tiedät, ettei tässä ole mitään pelättävää, kauhisteltavaa ja sen jälkeen suunnata ajatukset muuhun.

Meidän tyttö on tosin jo 8v, mutta tämä ylihygieenisyys on semmoinen pidemmän ajan juttu, muut pelon ja mietiskelyn aiheet ovat menneet ohi nopeasti. Tosin nykyänsä tyttö on suht tasainen asian suhteen, nyt jo uskaltaa juoda kovan janon yllättäessä vaikka samasta vesipullosta kuin joku muukin.. Tämä on vain sinänsä jännä mietiskelyn aihe meillä, että minä en ole esim. käsienpesun suhteen ollenkaan tarkka, meillä ei ole putipuhdasta eikä tavarat paikoillaan. Ja toisaalta tyttö voi aivan hyvin lähteä pihalle maitoviiksissään ja viikon vanha paita päällään.. mutta sitten toisissa asioissa on hygienian suhteen ylitarkka. Tai siis ollut aiemmin.

Niin juu ja monilla lapsilla on 4-5-vuotiaana pelot voimakkaimmillaan, neuvoloiden asiantuntijoiden mukaan.

[QUOTE="a.p";24527576]Täytyy yrittää puhua noin.. vai olisiko siinä mitään järkeä että ei juurikaan kommentoisi jos lapsi puhuu pöpöistä, heittäytyisi välinpitämättömämmäksi asian suhteen..?? Vai onkohan se sittenkin haitaksi?
Että ei ole vaarallista, ei ole vaarallista, ei haittaa, plaa plaa... vai mitäs ihmeen taktiikkaa yrittäisi vielä...[/QUOTE]

Juu, ei kannata tukea lapsen oireita. Vastaat lapselle lyhyesti ohimennen kysymykseen ja koetat sitten johdatella lapsen huomion muualle. Toteat vaan ohimennen että eihän se mitään haittaa, ja jatkat sitten toteamalla että luettaisiinkos kirjaa / kappas, naapurin söpö koira on pihalla / kohta lähdetään ulkoilemaan / ihan mitä tahansa muuta neutraalia tai positiivista. Koeta, jos lapsen ajatuksenkulun saisi "katkaistua" tuputtamalla jotain lapselle kivaa aihetta.

[QUOTE="a.p";24527576]Täytyy yrittää puhua noin.. vai olisiko siinä mitään järkeä että ei juurikaan kommentoisi jos lapsi puhuu pöpöistä, heittäytyisi välinpitämättömämmäksi asian suhteen..?? Vai onkohan se sittenkin haitaksi?

No kokeile etten kiinnitä asiaan huomiota, mutta jos lapsi ahdistuu siitä vaan enemmän, niin sittenhän siihen on pakko reagoida. Ja vaikeaa jos ei tiedä onko se jokin pakko-oire, vaan muuten vaan tuohon ikään liittyvää pelkoa (mikä on kyllä yleistä ja normaalia). Meillä tuohon käsien pesuun oli pakko jo puuttua. Kotona mä hyökkäsin rasvaamaan heti pojan käsiä, kun näin että kävi niitä pesemässä (ja se taas oli pojasta tosi epämukavaa), ja päiväkodissa kehotin hoitajia olla päästämättä pesemään niitä käsiä. Sormikkaat piti piilottaa ettei käytä niitä ulkona jne. Kesällä tilanne vaan alkoi helpottua, ja jäi pikkuhiljaa pois. Vajaan vuoden kesti tuo vaihe.

Kiitos hyvistä vastauksista ja siitä etten joutunut tuntemaan huono-äiti-fiilistä, vaikka välillä siltä on täällä kotona tuntunutkin kun en saa tyttöä rauhoittumaan...
Yritän näillä eväillä mennä eteenpäin!

Huolestunut äiti nostaa tätä ketjua. Meillä on aivan yhtäkkiä alkanut, ihan samanlainen tilanne kuin ap.n kertoma. 4,5v tyttö käyttäytyy samalla tavalla kuin ap kuvaili lapsensa käyttäytyvän. Tyttärelläni on ollut haju yliherkkyyttä jo ihan pienestä, saattaa parahtaa hysteeriseen itkuun esim pahan hajun vuoksi. Nyt uutena tämä pöpökammo. Onko muilla kokemuksia? Maanantaina otan yhteyttä neuvolaan.

Yhteistyössä