ponnistamisen tarve supistuksen tullessa,epiduraalin jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma

Aktiivinen jäsen
22.05.2004
1 736
0
36
Siis tehdessäni esikoista mulla oli kivuliaat supparit ja selkäpoltot päälle. Epiduraali vei ne pois. Mut aina supparin tullessa tuli kamala tarve ponnistaa..Se tuntui ihan hirveeltä, ja ponnistaa ei saanut... :o Olen kuullut et toiselta tätä "ponnistamisen tarvetta" ei tulisi, siis liian aikaisin? Onko näin? Ja tietääkö sitä sit kuitenkin millon ponnistaa kun luvan siihen saa? :/ Toivottavasti joku tajusi mitä tarkoitan... :ashamed:

Mulla ainakin epiduraali vei avautumisvaiheen kivut ihan kokonaan. Katsoin vain koneelta, että nyt supistaa. Kun tuli ponnistamisen tarve olin sen 10 cm auki. Ponnistusvaiheessa epiduraali ei enää tehonnut ja tunsin varsin hyvin milloin aina oli aika ponnistaa.

Mulla kävi kans just noin, että epiduraali vei kaikki kivut, sitten sain nukuttuakin pari tuntia kunnes heräsin ponnistuksen tunteeseen. Olin silloin 10 cm auki joten ei muutakun HOPP! :)

Neljän epiduraalin jälkeen supistukset tuntuivat todella kovina mutta ponnistamisen tarvetta en tuntenut lainkaan. Siinä vaan sitten monitorilta katottiin että milloin ponnistetaan (pvaihe 1tunti18min!), lopulta tyttö syntyi imukupilla josta seurauksena lievä erbin pareesi vasempaan käteen.

Mulla ei ole yhdessäkään synnytyksessä epiduraalia laitettu, mutta ekassa oli tosiaan hirveä ponnistamisen tarve...ja lupaa ponnistamiseen sai odottaa iäisyyden!!! seuraavissa ei moista ole tullut...

Yhteistyössä